Jump to content

vriesplug lekt koelwater


Recommended Posts

HG_E-type    12

Hallo,

 

Vorig jaar heb ik de koppakking vervangen van de S-type (3.4) 1968.

Hierbij heb ik ook de vriespluggen verwijderd. Dit om het blok intern goed schoon te kunnen maken.

Nu merk ik dat de achterste vriesplug aan de uitlaatzijde een beetje koelwater lekt.

Bij het monteren hiervan vorig jaar had ik weinig ruimte voor slagkracht.

Heeft iemand een tip om dit toch dicht te krijgen met de huidige vriesplug?

Of is de enige remedie huidige plug verwijderen en vernieuwen?

 

Harrie

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    99

Als het niet vanzelf dichttrek na een paar ritten, zou je alsnog kunnen proberen hem er een beetje verder in te tikken, en daarna weer paar ritjes aankijken

Anders zit er denk ik maar 1 ding op.  Een nieuwe erin (eventueel meet een beetje vloeibare pakking op het randje voor je hem erin tikt)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaguar38s    88

Bij het monteren van de vriesplug, altijd wat vloeibare pakking gebruiken.

Wat ook kan is 2K metaallijm van bison, heb ik ook gebruikt, werkt heel erg goed.

Plug is eenmalig bruikbaar, dus wel een  nieuwe plaatsen.

 

Peter Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites
HG_E-type    12

Hallo Peter Jan,

 

Ik ga hem idd vernieuwen. Ik zag op de foto's dat ik deze vorig jaar niet vervangen had.

Waarschijnlijk omdat ik daar weinig ruimte heb en ik ook in het blok kon komen nadat het aftap kraantje verwijderd was.

Ik heb toen bij het plaatsen Loctite 538 gebruikt. Dat werkt ook goed. De pluggen die ik vervangen had zitten nog steeds dicht.

 

Groeten,

 

Harrie

 

image.thumb.png.b872313a0594e7d9138bb483522fa458.pngimage.thumb.png.b935a443eba7976cd4ac5f509b0c70df.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    99

Bij de eerste foto kan ik het niet goed zien, maar op de 2de foto zit de  vriesplug die niet in de rode cirkel zit, verkeerd om.  

Randje van de vriesplug moet een soort weerhaakje tegen het  blok vormen. Dan zit hij er ook goed strak in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
HG_E-type    12

Ik heb ze met de bolle kant naar buiten gemonteerd met Loctite 638 (groen) het deukje in het midden is door het bolhamertje.

Dat zou toch zo goed moeten zijn. In ieder geval ze lekken niet.

 

Harrie

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    99

Bolle vriesdoppen sla je na plaatsing idd vlak (niet hol).  Is in elk geval goed dat ze (nog) niet lekken.

 

Tot een paar dagen geleden kende ik de bolle doppen niet van Jaguar, wel van o.a. Lister en Petter stationaire motoren alsook eind jaren 50 tractoren.  Je ziet dan nog wel eens een "er niet uit kunnen floeppen beugeltje" over de dop. 

Op  XJ6 en andere voertuig ken(de) ik alleen de cup soort vriesdoppen/pluggen.  "Ken(de)"  want op een 2.8 kop zag ik verspreid tussen de inlaatpoorten  een paar bolle vriesdoppen.  Die worden op hun plek gehouden door het spruitstuk. Op het onderblok zitten de "standaard" cup vriesdoppen.

 

Heb zelf geen onderdelen boek van oude S om het na te zoeken, maar bij de cup vriesdop  heb je normaal een rechte doorgang (heeft als voordeel dat je hem er gemakkelijk uit kunt tikken)  terwijl er voor de bollen dop een aanslag rand in het gat zit.  Zit er bij jou blok  dan een aanslagrand in het blok ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
HG_E-type    12

Bij mijn weten is het een rechte doorgang.

image.thumb.png.6b70be5680e3b16e25f6a94a6a2aed9d.png

De vriespluggen/doppen zijn bij SNG besteld. Dus neem aan dat ze geschikt zijn hiervoor.

En inderdaad vlak slaan lijkt mij ook het beste. Maar ik heb het blok in de auto laten zitten bij het vervangen en had weinig ruimte om te slaan.

 

Groeten,

 

Harrie

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    99

Hoi Harrie,  

 

Op zich redelijk duidelijke foto.  Heb er ff wat gekleurde lijnen in gezet.

 

De rode lijn geeft aan dat men (ook?) de mogelijkheid voorzien heeft voor een bolle vriesdop. Het oplegvlak voor een bolle vriesdop loopt van de rode tot aan de blauwe lijn.  

 

Het klemvlak van de bolle plug is de opstaande rand bij de rode lijn. Deze opstaande rand moet de plug vasthouden.

 

Met de groene lijn heb ik de beschadiging van de klemrand aangegeven. Zo te zien aan de bovenkant geen beschadiging, voor de rest een beschadiging in de vorm van een hoefijzer. Langdurig een beetje gelekt en zodoende eraf geroest, of deels eraf getikt / getrokken bij een eerdere vriesdop verwijdering?  De bolle vriesdoppen trek je er normaal uit met een U afsteuner en een stevige fretbout. 

 

Bij de blauwe lijn is het doorlopendende gat met voldoende vlees voor een cup vriesplug te zien.

 

Als je nog een bolle vriesdop voorhanden hebt, en de opstaande rode rand voldoende vlees heeft, dan die bolle dop er gewoon inzetten.

Eerst wat "kit" leggen op de blauwe naar rode rand, en dan de vriesdop plaatsen en tot de aanslag tikken middels een passende doppendoos dop. Als de op op z'n plek zit de  bovenkant plat slaan. (b.v. hamer er tegen aan, en met ander hamer op de hamer slaan). Niet door het vlak heen slaan (gaat hij weer losser zitten, en vergroot je jaren later bij het er weer uittrekken grotere druk op de randen)

 

 

 

 image.thumb.png.ee60ce8ab270fdadd5a1669ad83b49cb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaguar38s    88

Nog even over de opmerking:

Bij de blauwe lijn is het doorlopenende gat met voldoende vlees voor een cup vriesplug te zien.

Helaas bij oude blokken kun je nooit cup vriespluggen gebruiken, gaten zijn rommelig en er bestaan ook geen Cup's voor die passen ivm de maat. 

Die groene lijntjes zijn verdacht, hopelijk geen haar scheurtjes.

Ik zou 2K metaal lijm gebruiken, werkt er goed bij mij.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    99

Jammer dat de oude blokken geboorde gaten rommelig zijn. Dan gaat een goed afdichtende cup plaatsen idd lastig worden. 

Wat is dat de maat van de pluggen ? Ik meen dat ze te verkrijgen zijn vanaf ca 16 mm.

 

Lijmen is een vak apart heb ik wel eens begrepen.

Veel 'eenvoudige' lijmen (ook 2K) worden week bij ca 70 graden, maar er zijn ook wel hele hele goede, maar die moet je uitharden op hogere temperaturen (ca 250 C), maar dat wil je ook niet voor je motorblok.

Wel super om te lezen dat het in de praktijk goed werkt met 2K metaal lijm. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...