django Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Goede avond Heren Mijn oliedruksensor heeft het begeven,,,denk ik Heeft iemand van jullie nog een goede liggen? Ik wilde graag weten hoeveel deze sensor aan ohmse weerstand heeft tussen 0 en 4 bar Wellicht is dat te meten met wat perslucht en een universeel metertje. Dan kan ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn met wat weerstanden en een sensor uit een ver land Als het een succes word zal ik het berichten ,wellicht hebben andere pechvogels er ook wat aan. Ik hoor graag van jullie groeten uit venlo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted April 19, 2021 Share Posted April 19, 2021 JE hebt toch een AJ6 erin liggen? of AJ 16? de originle meters zijn gewoon ruk. Ik vind het voldoende als het lampje uitgaat, dus er is dan druk. Geen idee hoeveel maar er is druk. Ja of Nee. Geen schaal of wat dan ook, dat werkt toch niet of maar kort. Overigens heb ik wel een meter liggen, die mag je wel gebruiken maar ik wil hem naderhand wel terug. Kan hem zo opsturen dat je hem dan later weer terug stuurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted April 19, 2021 Share Posted April 19, 2021 Was laatst voor iemand naar een sensor voor een Japans merk aan het kijken en heb toen onderstaande foto opgeslagen met het idee, dit gaat nog eens van pas komen. Hoe het verloop precies is? ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted April 20, 2021 Author Share Posted April 20, 2021 Hoi Wilfred Zeker aan de oliedruk lamp heb je genoeg, de klokjes zijn niet er nauwkeurig Ik vind het wel leuk als de klokkenwinkel werkt Bij mij zit nu het 4liter xjr supercharger blok onder de motorkap,hierop heb ik de oliedruksensor van het xk blok zitten. werkte tot nu goed Ik heb eens zitten meten aan het oliedruk klokje,nu ben ik er achter gekomen dat het klokje werk/uitslaat met een motor/sensor die werkt tussen 0-bar =250 ohm en 4-bar =60ohm ongeveer,,,zie foto Dat betekend dat het omgekeerd werkt als de meest gangbare oliedruk klok/sensors , weerstand van 250hoog naar 60laag De hierboven afgebeelde [oil press sensor] werkt zo te zien van 3-160 ohm ,laag naar hoog,,,dus dit type is niet bruikbaar op een serie1 Ik heb eff wat rond gekeken maar kon nog niet zomaar dit type [hoog/laag] sensor vinden Vervelend is ookdat de meeste leveranciers geen tech specs bij hun koopwaar hebben Wellicht heeft iemand een goed tip Ik hoor het graag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted April 21, 2021 Share Posted April 21, 2021 Heb nog geen moderne analoge meters uit elkaar gehad. Oudere analoge meters meet uA stromen. In je schema: Lagere sensor weerstand => grotere stroom => grotere uitslag. Ik zou er gewoon een laten komen en erin zetten. Je kan er altijd nog een setje weerstanden en een torretje tussen solderen. Heb je ook de spanning over de sensor bij de diverse waarden ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted April 21, 2021 Author Share Posted April 21, 2021 hoi john de andere [spanning] waarden heb ik niet gemeten,,,ik heb de test opstelling nu opgeruimd. ik had het klokje in serie gezet met een pot en hierover 12.5 volt gezet,,,de pot heb ik gedraaid tot het oliedruk metertje de waarden 0-60 aangaf bij elke waarde heb ik de pot er tussen uit gehaald en de weerstand gemeten over de pot,,,zo ben ik er achter gekomen. het oliedrukmetertje heeft een eigen weerstand van 60ohm,,,met de wet van ohm U=IxR zou je de stroom weten en de spanningsval over de sensor of heb ik het mis ? oja ,, wat bedoel je met het torretje[transistor] en weerstanden ,,hoe kan je daarvan een oliedruksensor maken ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted April 21, 2021 Share Posted April 21, 2021 60 Ohm is alvast een getal. Als dat midden van de schaal was (40 psi, sensor dan ook 60 ohm) dan zou dat betekenen 100mA stroom voor de de halve schaal, 200mA voor de volle schaal. Met een transistor en wat weerstanden of "kant en klaar" versterkerbordje is er wel wat te bedenken om een andere willekeurige sensor passend te maken. Eenvoudigste is om een sensor te vinden met Negatieve Curve (hogere druk => lagere weerstand). Dan lukt het met alleen wat weerstanden. Anders moet je met een transistor of versterkerboard aan de slag en als je flexibiliteit wil hebben kun je er een Nano of Teensy tussen zetten. Soldeer je graag of liever met name wat schroeven of beetje solderen en wat coderen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted April 23, 2021 Author Share Posted April 23, 2021 Ja zo heet hij ..oliedruk sensor met Negatieve Curve (hogere druk => lagere weerstand) nu nog vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted May 15, 2021 Author Share Posted May 15, 2021 Niemand meer een schoendoos vol oliedruksensors ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted May 16, 2021 Share Posted May 16, 2021 jawel,zoals ik eerder al zei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted May 20, 2021 Share Posted May 20, 2021 Het volgende gevonden voor bepaalde Rovers. Weet niet of dit hetzelfde resultaat geeft, maar (Land) Rover en Jaguar behoorden toe aan de BL group, mogelijk dat ze dezelfde senders gebruikt hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted February 11, 2022 Author Share Posted February 11, 2022 Heren bedankt voor het meedenken en onderdelen aanbieden. Maar ik heb een poging gewaagd en heb de oliedruk sensor van de xk voorzichtig geopend De buitenschil is van blik en ging er goed af Binnen in trof ik wat armpjes,een omwonden bimetaal,weerstand,en stelschroef aan.foto2 In het midden zit een bewegende pin die opgetild word door het onderliggende membraan Dit membraan zit een etage dieper ,en heb ik alleen maar op lek getest Bij mijn sensor was een van de benen van de weerstand losgetrild,en dit heb ik weer gesoldeerd Ik kwam er achter dat aan het omwonden bimetaal armpje ,aan het einde een kontactpuntje zit foto1,,,dit was licht ingebrand. dit opgeschuurd,, zodat het weer mooi schakelt Er zit ook een instel heugel [tandwiel] dit maar mooi op zijn instelling laten zitten Goed voor een avondje werk ,,en met succes de oliedruk van het xjr6 blok is weer zichtbaar foto3 Toch mooi als alles perfect werkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 Heb je m opgevoerd? 800 rpm en 50 psi! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 Is toch niet zo raar voor een gezond blok? Die van mij zit zo rond de 45 en dat is met een xk blok. Django heeft er een xkr blok in zie ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 Met ‘n XK blok heb ik ze zelfs koud stationair nooit zo hoog gezien. Loopt ie bij gassen de schaal uit? Maar ach, ‘ t was ook n ’n wirtz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 Die van mij heeft koud tussen de 40 en 45 en warm net onder de 40 bij stationair. Bij hoge toeren circa 5 hoger 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted February 13, 2022 Author Share Posted February 13, 2022 opgevoerd? ik wel aan het contactpuntje gevijld😛 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted February 13, 2022 Share Posted February 13, 2022 Bij mij loopt ie stationair op 60, en tijdens vliegt ie nog verder (ik denk tegen een aanslagje aan ofzo) dat is dan de xk voeler en meter, maar dan in een aj6 blok. volgens mij hebben de aj6/aj16 blokken gewoon goeie oliedruk. 1 van de redenen dat ze zo degelijk zijn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted February 13, 2022 Share Posted February 13, 2022 Ja maar Django rijdt toch met ‘n origineel XK blok? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted February 14, 2022 Share Posted February 14, 2022 nee joh, die heb een aj16. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts