Jump to content

trillen en achteras rubbers ?


kmbsschp
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

 

Mijn XJ Sovereign 4.0 (2001 – 135.000 km) trilde nogal erg, tijdens het rijden. Vaak ging het weer weg maar kwam het na een half uur of zo weer terug. Best heftig. De het stuur trilde, de auto bromde als een B52 bommenwerper, de achteruitkijkspiegel trilde dan zo sterk mee dat ik alle achterliggers 3 x zag.

Mogelijke oorzaken: nogal oude banden en een vast zittende remklauw (lv).

Nu is hij voorzien van nieuwe banden, een nieuwe remklauw, daarmee lijkt het ergste opgelost te zijn.

 

Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik denk dat er misschien iets niet helemaal in orde is aan de achteras, met name met de rubbers. Die zien er echter goed uit, dus het blijft een beetje raadselachtig.

 

Zou het kunnen wat ik denk en welke rubbers zijn daarvoor waarschijnlijk verantwoordelijk ?

 

Andere/betere ideeën ?

Briljante adviezen ?

 

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 6
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rubbers zijn stilstaande onderdelen en stilstaande onderdelen kunnen geen trilling veroorzaken, wel versterken.

 

Trillen en schudden komt alleen van draaiende delen, die draaidende delen zou je willen vinden door middel van een trillingsdiagnose.

 

Wat wij vaak zien en horen is dat als we de draagarmen voorzijde vervangen, de klant een trilling ervaart die er eerst niet was...

 

Correctie... doordat de speling nu uit de draagarm is , is de trilling die er al inzat nu voelbaar, een stilstaand deel zoals een draagarm kan net als in dit geval geen trilling veroorzaken, slechts versterken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tuurlijk maar die veroorzaken het niet...

 

Bij een type 308 is het een kort lijstje die je moet controleren, het word een stuk erger om een xj 350 stil te krijgen,

 

En daar is de theorie zelfs omgedraaid.

 

Meerdere malen draagarmen voorzien van nieuwe rubbers en trillen die auto!

 

Dat komt dus niet door de nieuwe rubbers maar door het feit dat de nieuwe rubbers de trillingen die al eerder in de auto zaten enorm doorgeven aan de auto en de oude gaven meer ruimte voor het trillen weg te werken.

 

Dus nieuwe  stilstaande rubbers vernieuwd en de auto trilt erger, daarom een gedegen onderzoek WAT de trilling veroorzaakt en dat is bij een 308 niet heel veel...

 

Dus moet niet heel moeilijk zijn om te vinden..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...