Jump to content

trillen en achteras rubbers ?

Recommended Posts

kmbsschp    0

Beste forumleden,

Mijn XJ Sovereign 4.0 (2001 – 135.000 km) trilde nogal erg, tijdens het rijden. Vaak ging het weer weg maar kwam het na een half uur of zo weer terug. Best heftig. De het stuur trilde, de auto bromde als een B52 bommenwerper, de achteruitkijkspiegel trilde dan zo sterk mee dat ik alle achterliggers 3 x zag.

Mogelijke oorzaken: nogal oude banden en een vast zittende remklauw (lv).

Nu is hij voorzien van nieuwe banden, een nieuwe remklauw, daarmee lijkt het ergste opgelost te zijn.

Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik denk dat er misschien iets niet helemaal in orde is aan de achteras, met name met de rubbers. Die zien er echter goed uit, dus het blijft een beetje raadselachtig.

Zou het kunnen wat ik denk en welke rubbers zijn daarvoor waarschijnlijk verantwoordelijk ?

Andere/betere ideeën ?

Briljante adviezen ?

Ik kijk uit naar jullie reactie.

haddock    941

Al je rubbers zijn 20 jaar oud. Het meeste getril heb je er nu uit. 
Wil je het perfect? Nieuw alom. Of alonder.

Heb je nog de keuze tussen origineel rubber of....

isabella    1036

Rubbers zijn stilstaande onderdelen en stilstaande onderdelen kunnen geen trilling veroorzaken, wel versterken.

Trillen en schudden komt alleen van draaiende delen, die draaidende delen zou je willen vinden door middel van een trillingsdiagnose.

Wat wij vaak zien en horen is dat als we de draagarmen voorzijde vervangen, de klant een trilling ervaart die er eerst niet was...

Correctie... doordat de speling nu uit de draagarm is , is de trilling die er al inzat nu voelbaar, een stilstaand deel zoals een draagarm kan net als in dit geval geen trilling veroorzaken, slechts versterken.

haddock    941

Ik denk met mn boerenverstand: als er meer ‘ruimte’ is om te trillen kan ie meer trillen!