Jump to content

Recommended Posts

hupert    35

Nadat mijn series 2 project, motorswap naar AJ6 motor, zo goed als klaar was zat ik alweer te denken aan een volgend project. Eigenlijk is een AJ16SC motor nog veel gaver in zo`n series 2, maar dan eigenlijk wel met een handbak. Nog mooier zou een XJC zijn met zo`n motorblok... Ik heb ondertussen mijn werkplaats grondig verbouwd en vergroot zodat ik iets meer ruimte heb voor dergelijke projecten.

Eind november liep ik toevallig tegen een complete XJR aan, van 1995, origineel Nederlands, 218000km, stond al jaren stil. Volgens de eigenaar was de motor goed, hij had hem ook voor een project gekocht maar kwam er niet aan toe. Ik heb hem gekocht en bij een vriend gestald omdat ik nog met mijn verbouwing bezig was. Ik was van plan om zo snel mogelijk de motor en de diverse benodigde delen te demonteren en de rest weer te verkopen maar eenmaal op de brug blijkt hij verrassend gaaf te zijn. Er zijn wel enkele kleine puntjes van aandacht maar zeker geen grote lasprojecten. De buitenkant, en met name de velgen, heeft wel aandacht nodig maar ook dat valt nog wel mee. De optie om hem gewoon op te knappen blijft nu ook nog in mijn hooft hangen. Eerst de motor maar eens testen.

Ik ben begonnen met het schoonmaken van het brandstofsysteem, bougies vernieuwd, nieuwe olie en koelwater. Motor was goed los maar heb toch even met wat bovensmering de motor zonder bougies laten draaien tot de oliedruk voldoende was. Alles gemonteerd, motor startte meteen maar loopt loeihard stationair(±2500rpm) en op 5 cilinders. Snel maar weer uitgezet. Ik weet nu iig dat er leven in zit, binnenkort eerst de compressie meten en het gasklephuis eens helemaal reinigen. 

Ik heb nog gezocht naar een Haynes werkplaats handboek voor de XJR6/X300 maar schijnbaar is die er helemaal niet? Heeft iemand hier op het forum misschien meer info over deze auto`s? Dat zou wel erg handig zijn.

Wordt vervolgd...

20210403_144126.thumb.jpg.f8c80af32cf1ce2567e4b3300e4c36e1.jpg20210403_125140.thumb.jpg.97a89c8b784bacd16827cd0f91cd9f69.jpg20210403_125126.thumb.jpg.ecc4de6ce4aaa679e3dcb51e560d0e13.jpg20210403_144138.thumb.jpg.e542b785db0dbc5ee0c2e84684f780e4.jpg

• Like 4

hansvh    514

Wow, die heeft wel wat TLC nodig ja ;-) !

Er is heel veel informatie over de X300 (en over de Series I-II-III) te vinden op de JFForum Clubsite. Denk bijvoorbeeld aan technische informatie over de aandrijflijn, electrical guides, parts- & servicemanuals. Voor een bescheiden donatie aan het forum krijg je een jaar lang onbeperkt toegang!

• Like 1

JagS3 4.2    98

die heb ik ook te koop zien staan idd, leek me zo op het oog nog een erg gave auto.

ik zou m opknappen deze is nog echt te mooi om te slopen en de xjr's 6 worden echt zeldzaam en zijn flink aan het stijgen in waarde.

dat harde stationair lopen is wsl een defecte of vastzittende stationair schakelaar bij t gasklephuis, die willen inderdaad wel eens haperen.

(eigenlijk zijn ze standaard stuk) dat er 1 cilinder niet meedoet kan aan een penbobine liggen, die willen nog wel eens gaan. (scheurtje erin waardoor de vonk overslaat op t blok ipv de bougie.

• Like 1