Jump to content

verwarming S-Type overhit

roharro
 Share

Recommended Posts

Sedert enkele dagen blijft de verwarming van mijn S-type op volle kracht hitte afgeven.

Zowel aan bestuurderskant als aan passagierskant.

De aanjager/ventilator reageert wel (gaat lager als lagere temp wordt gekozen en omgekeerd) maar de aangevoerde lucht blijft heet.

Verwarming kan wel op normale wijze succesvol worden uitgeschakeld.

De motortemperatuur is normaal.

De klep die de watertoevoer naar de autokachel regelt werd al vervangen.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

• Replies 23
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alles lijkt te werken maar aan beide kanten alleen warme lucht? Dan zou de kachelklep wat mij betreft de eerste verdachte zijn. Die is met drie poorten uitgevoerd: koelvloeistof in en 2x koelvloeistof uit (bestuurderszijde & passagierszijde). Dat is neem ik aan de klep die al vervangen is? Misschien een probleem in de spanningstoevoer? Zekering (#F32, 10A)?

De kans dat de airco control module defect is gegaan lijkt me kleiner.

14 uren geleden, hansvh zei:

Alles lijkt te werken maar aan beide kanten alleen warme lucht? Dan zou de kachelklep wat mij betreft de eerste verdachte zijn. Die is met drie poorten uitgevoerd: koelvloeistof in en 2x koelvloeistof uit (bestuurderszijde & passagierszijde). Dat is neem ik aan de klep die al vervangen is? Misschien een probleem in de spanningstoevoer? Zekering (#F32, 10A)?

De kans dat de airco control module defect is gegaan lijkt me kleiner.

Die is vervangen omdat ze lekte.

Als ik de verwarming uitschakel via controlepaneel op dashbord gaat het kachelventiel dicht.

De controle module lijkt normaal te werken, alleszins wat ik op het schermpje zie verschijnen ziet er normaal uit.

Zou het een stappenmotor kunnen zijn die niet meer werkt waardoor alle lucht via de kachel passeert?

Of gerecycleerd wordt?

Neen bij eender welke temperatuurinstelling.

Zelfs in LOW stand.

Altijd hete lucht beide kanten auto.

Het stopt enkel als ik het controlepaneel uitschakel.

Dan komt er onmiddellijk geen lucht noch warmte meer naar binnen.

Dit probleem is ontstaan onmiddellijk NA vervangen kachelventiel.

Het oude ventiel lekte wel maar het regelde nog.

Verdere vaststelling/vraag:

Is het normaal dat wanneer de verwarming volledig is uitgeschakeld de slangen die het kachelventiel met de kachelradiator verbinden toch gloeiend heet worden?

Ik dacht begrepen te hebben dat bij uitgeschakelde verwarming het kachelventiel dichtgaat waardoor die slangen dan niet meer opwarmen.

De spanning die is aanwezig.

Het ventiel werd vervangen door Jag garage (omdat het kachel ventiel lekte, de verwarming werkte toen nog wel volledig normaal).

Het is sedert het nieuw ventiel werd geplaatst dat de verwarming steeds HOT blijft, op eender welke stand van de temperatuurregelaar.

Omdat de garage nu beweert dat ook een paar stappenmotors -die de luchtkleppen regelen- moeten vervangen worden om het probleem op te lossen heb ik bij uitgeschakelde verwarming gecontroleerd of de slangen naar de kachelradiator al of niet warm worden. En die worden snikheet, niet aan te raken!

Volgens garage blijft het heet water door de kachelradiator stromen, ook als de verwarming volledig uitgeschakeld wordt. En dat is wat ik niet geloof en reden van mijn vraag alhier. Indien jullie mijn mening kunnen bevestigen ga ik mijn Jag garage daar opnieuw mee confronteren.

Volgens mij is de controle-eenheid stuk. Mogelijks door een fout bij het vervangen van het kachelventiel, mogelijks door groot toeval.

De stappenmotoren  hebben hier volgens mij niets mee te maken. Bij uitschakelen verwarming hoor ik die sluiten en stopt de toevoer van de hete lucht.

hallo, Er zit naast de radiator onderin een kleppenhuis met regelaar van de erco en heet. ik denk dat die kapot is

en zijn werk niet meer doet en openblijft. Als je erco wel werkt? en koud is.! of je binnen thermostaat is stuk.

die zit naast het stuur dan zie je een klein roostertje even er uit wippen en of helemaal dicht met rotzooi en stof?

dus even met een luchtspuit uit blazen. .of anders even uitlaten lezen bij een vakman. Ik heb deze ellende ook gehad.

En is nu weer nieuw.

Dat kleppenhuis is het ventiel dat werd vervangen en waarna de miserie is begonnen!

Kan geen vervuiling zijn want probleem is onmiddellijk begonnen nadat dat ventiel werd vervangen.

Tot vlak daarvoor werkte de verwarming én de koeling 100 percent normaal!

Onmiddellijk na de vervanging van dat ventiel is de miserie begonnen.

Het is een nieuw OEM ventiel met merknaam BOSCH op vermeld.

hallo, Er zit naast de radiator onderin een kleppenhuis met regelaar van de erco en heet. ik denk dat die kapot is

en zijn werk niet meer doet en openblijft. Als je erco wel werkt? en koud is.! of je binnen thermostaat is stuk.

die zit naast het stuur dan zie je een klein roostertje even er uit wippen en of helemaal dicht met rotzooi en stof?

dus even met een luchtspuit uit blazen. .of anders even uitlaten lezen bij een vakman. Ik heb deze ellende ook gehad.

En is nu weer nieuw.

Dat zou te mooi zijn geweest: alle aansluitingen zijn juist gebeurd. Met nieuwe slangen.

Garage stuurt me een bestek voor herstelling: 1800 EUR.

Zouden dan een stappermotortje van de luchtcirculatie vervangen.

Wanhopig....die diagnose kan m.i. niet kloppen.

Het is toch echt de driewegklep die ervoor zorgt dat de toevoer van warme koelvloeistof (en dus warme lucht) wordt onderbroken en die is al vervangen bij jou. Geen stappenmotor die een klep dichtzet o.i.d.

Als de driewegklep goed werkt en goed is aangesloten (en dat kun je zelf meten c.q. voelen) dan moet er iets anders aan de hand zijn. In dat geval zou ik toch gaan twijfelen aan de climate control module. Wellicht heeft die door bijvoorbeeld kortsluiting in de defecte klep een optater gehad?

Of de ECU ?  Ik heb zelf dit euvel gehad, stapel gek werd ik ervan en ik brandde de auto uit, zo heet werd de kachel.

en het was echt de klep in vooronder. en omdat deze is vervangen en dit ellende begon? zou ik toch eens kijken of de Klep geen schuldige is.

fabriek foutje? Ik heb wel eens Bougies vervangen en hij liep zo slecht als een malle..!                                                                                                                      Nooit denken dat er ook wel eens stukken in de verpakkingen kan zitten.

Zoeken en mopperen en zoeken en mopperen. tot iemand zei er is een bougie stuk,

Welnee zeiden we, ze zitten er 30 minuten in. Toch effe kijken, en jawel een doorgeslagen pit.

foutje van Bosch. Dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit. En na het vervangen van de Klep "problemen"

dus ik hoop dat dit het zou kunnen zijn.