Jump to content

Recommended Posts

Antonius    2

Mijn S-type 3.0 bouwjaar 2001 met km stand 190.000 houdt in bij 80-90 km per uur en geeft foutmelding motormanagement lampje gaat aan. Vol gas rijdt de auto  prima, melding te arm mengsel Inmiddels vrijwel alles vervangen door garage.

  • bobines
  • bougies
  • gasklephuis
  • gaspedaalunit
  • Lambdasondes
  • alle kabelboomaansluitingen gecontroleerd
  • automatische bak gereviseerd
  • Koppakkingen vervangen, kleppen geïnspecteerd
  • Compressie gemeten 100%
  • Rooktesten i.v.m. lekke slangen (geen lekkage)
  • waterpomp vervangen
  • Luchtmassameter vervangen
  • Brandstofpomp vervangen
  • en alles wat ik nog vergeten ben

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    452

Zonder context te kennen lijkt het meer op trail and error dan op basis van goede probleemanalyse :-?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    671
1 uur geleden, Antonius zei:

Mijn S-type 3.0 bouwjaar 2001 met km stand 190.000 houdt in bij 80-90 km per uur en geeft foutmelding motormanagement lampje gaat aan. Vol gas rijdt de auto  prima, melding te arm mengsel Inmiddels vrijwel alles vervangen door garage.

  • bobines
  • bougies
  • gasklephuis
  • gaspedaalunit
  • Lambdasondes
  • alle kabelboomaansluitingen gecontroleerd
  • automatische bak gereviseerd
  • Koppakkingen vervangen, kleppen geïnspecteerd
  • Compressie gemeten 100%
  • Rooktesten i.v.m. lekke slangen (geen lekkage)
  • waterpomp vervangen
  • Luchtmassameter vervangen
  • Brandstofpomp vervangen
  • en alles wat ik nog vergeten ben

Sodeju, das niet goed voor je humeur.

Is dat allemaal bij 1 bedrijf uitgevoerd om 1 probleem te verhelpen?

We kunnen nu wel zaken als "ABS sensor" of "Brandstof drukregelaar"  e.d. gaan lopen roepen maar dat gaat je echt niet helpen (want er zijn er maar weinig die met de gegeven beperkte info echt iets kunnen bepalen) want eigenlijk moet je naar 1 van de echte specialisten voor zo,n langlopend probleem..

 

 

Ik hoop dat het snel opgelost zal worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Antonius    2
1 uur terug, keesh zei:

🤔 verkeerde garage denk ik. Wat was de foutcode?

 

heb je een suggestie voor een  garage?

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1537
15 minuten geleden, Antonius zei:

heb je een suggestie voor een  garage?

Ik weet niet waar je woont natuurlijk. Maar er zijn er hier op het forum die er twee uur rijden voor over hebben. Forumlid Isabella

Share this post


Link to post
Share on other sites
Antonius    2

Je hebt gelijk, ik ben Ton, 70 jaar en woonachtig in Hoofddorp en deels met pensioen. Aan de hand van foutcode P1151 Lambdasonde (bank 2, sensor1) aantal omschakelprocessen te klein Mengsel te arm zijn alle genoemde onderdelen vervangen, desondanks blijft deze code en het euvel. Richten ons nu op de computer omdat deze week bij het vervangen van de Lambdasondes bleek dat niet alleen het verkeerde merk maar ook een verkeerd type is gebruikt waardoor mogelijk de computer schade heeft opgelopen.

  • Like 1
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    452

:thumbup:

 

1 uur terug, Antonius zei:

Richten ons nu op de computer omdat deze week bij het vervangen van de Lambdasondes bleek dat niet alleen het verkeerde merk maar ook een verkeerd type is gebruikt waardoor mogelijk de computer schade heeft opgelopen.

 

Heeft de garage daarvoor de juiste apparatuur?

Ik bedoel niet universeel, maar geschikt om Jaguar volledig uit te kunnen lezen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Antonius    2

Dezelfde melding kregen we bij een Jaguar specialist in Baarn en het kenniscentrum in Amsterdam, du daar vertrouwen we wel op

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1537
3 uren geleden, Antonius zei:

Richten ons nu op de computer ......

Het kan, maar het kan ook iets kleins zijn wat je over het hoofd ziet, bedrading breuk of sluiting. Ondanks rook test toch een kleine luchtlek tussen LMM en inlaat enz.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    97

 

21 uren geleden, Antonius zei:

....... Inmiddels vrijwel alles vervangen door garage.

  • bobines
  • bougies
  • gasklephuis
  • gaspedaalunit
  • Lambdasondes
  • alle kabelboomaansluitingen gecontroleerd
  • automatische bak gereviseerd
  • Koppakkingen vervangen, kleppen geïnspecteerd
  • Compressie gemeten 100%
  • Rooktesten i.v.m. lekke slangen (geen lekkage)
  • waterpomp vervangen
  • Luchtmassameter vervangen
  • Brandstofpomp vervangen
  • en alles wat ik nog vergeten ben

 

Indrukwekkend lijstje van vervangingen, maar lijkt me dat er ook (veel) onzinnigen bij zitten (tenminste voor de arm mengsel melding)

Weet de volgorde niet van een aantal vervangingen, maar na koppakking en kleppen werk zou compressie idd 100% moeten zijn  (tenzij er iets met de zuigers is).

Als compressie 100% was voor het kleppen en koppakking werk dan lijkt kopwerk me vrij onzinnig voor het arme mengsel probleem (sluit niet uit dat er dan een andere reden was dit aan te pakken........)

Waterpomp ........ (gewoon meegenomen omdat .......  of was de motortemp ook veel te hoog,  dat past dan bij daadwerkelijk veel te arm mengesel, maar wat is oorzaak en wat is gevolg ?)

 

21 uren geleden, Antonius zei:

..... houdt in bij 80-90 km per uur en geeft foutmelding motormanagement lampje gaat aan. Vol gas rijdt de auto  prima, melding te arm mengsel ..........

 

Je zou denken dat dit wel richting zou geven.

 

Te arm mengel: Te veel lucht versus benzine.  Dit is meestal terug te voeren naar valse lucht of spoeiers / injectoren die te weinig benzine geven (om wat voor reden dan ook: nauwere doorlaat, mindere brandstofdruk, kortere stuurpuls, ...., .....)

OF een computer regelprobleem is (niet noodzakelijk de computer zelf maar de signaal gevers en/of actuatoren zoals injectoren, lambda, fuel trim). Als er niks vervangen zou zijn geweest zou stap 1 zijn: op zoek naar valse lucht of sensoren die tot doel hebben aan te geven hoeveel lucht de motor krijgt, door allerlei veranderingen is het mogelijk dat het VEEL complexer is geworden.

 

Zijn bij werk aan de inlaat  alle 4 de afdichtingen van inlaat spruitstukken vervangen ?

Hoe is het met de leiding naar de rembooster ?

 

Zoals Keesh al aangaf zou je Isabella eens kunnen laten kijken ipv 'lukraak' onderdelen vervangen. (Beweegredenen: instelling en ervaring gecombineerd met de juiste  apparatuur)

 

Daarnaast kan na zoveel werk een frisse blik wonderen doen. 

 

 

Waarom niet zomaar onderdelen (zeker de electronische) vervangen en LATEN ZITTEN als het probleem daarmee NIET HELEMAAL WEG is, maar altijd het originele ding terugplaatsen (als de TIJDELIJKE SWAP niet de oplossing gaf, ook al heb je het gevoel dat het een ietsie pietsie beter is) ?

 

De huidige motoren zijn complexe dingen. Niet zozeer vanuit principe en mechanisch oogpunt (lucht, brandstof, samenpersen, vonk, knal, ....) maar door de regelingen en sturingen eromheen. Zie het als een jachtvliegtuig (in tegenstelling tot een 80 jaar oud vliegtuig). De piloot geeft in grote lijnen aan waar hij heen wil, maar vanwege hun wendbaarheid zitten ze op randje  stabiliteit  en de computers regelen alles en houden ze in de lucht. 

Een caburateur motor loopt niet, mooi of pruttelt en ploft maar loopt omdat er GEEN SNEL controlerende computer regelmechanismen op zitten, maar eenvoudige (en in verhouding hele trage) mechanische regelingen zoals: vervroeging middels centrifugaal gewichten en de bewegende zuigers in de carburateurs. Motoren met deze mechanishe  varianten lopen in veel gevallen dus minder efficient / nauwkeurig, maar blijven lopen als ze lopen. Je voet zit met stangen vast aan de gasschuif, en die beweegt als je aan het gas komt.  Je hebt 'altijd' directe invloed en je kunt de reactie op je actie  DUIDELIJK zien/vaststellen. 

 

Bij de moderne auto (ook je 20 jaar oude S-type)  zit er alleen koperdraad tussen je voet en de motor computer (Als de accu eruit is beweegt de gasklep nooit, hoe hard je ook op het gaspedaal trapt of stampt) verkeerde informatie naar / van de computer (zonder dat je het kan zien) kan er dus voor zorgen dat hij helemaal niet loopt of van het ene op het andere moment knap beroerd (door b.v. een onbetrouwbare verbinding).

De eerste computers (jaren 70-80) hadden dat niet eens in de gaten en/of merkte je hetzelf niet direct (maar b.v. wel door vaker tanken), maar bij de huidige generatie zitten er allerlei extra mechanismen en sensoren op die de monteur richting moeten geven, zoals monitoren van de verbranding (o.a. via de bobines, lambda sondes) 

 

Het zwakke punt van dit alles is vervangen van onderdelen met NIET EXACT DEZELFDE SPECIFICATIES waardoor de computer ineens andere signalen lijkt te geven of krijgt waardoor het systeem juist instabiel is geworden, wat af fabriek nooit zou hebben kunnen bestaan omdat het zo NIET ONTWORPEN was  (lag buiten de ontwerp grenzen)

 

ff proberen e.a. wat eenvoudiger te maken met een voorbeeldje (ondanks dat de werkelijkheid veel complexer is, zeker bij accelleratie, opwarmen etc)

Denk aan  eenvoudige tafel van 10 (uitgebreid met wat factoren die in principe 1 zijn)

1x 10 = 10  =>  1 x 1 x 1 x 10 = 10     =>  1 x RC x MC x S  = 10    (met RC = 1, MC = 1,  S = 10)

 

1 x RC x MC x S = 10  ( RC=1, MC =1 S=10)

2 x RC x MC x S = 20

3 x RC x MC x S = 30

 

In dit voorbeeld zijn: 

1,2,3 verschillende werkpunten

RC een regelconstante (iets wat de ecu doet in closed loop, bij continue 80 km per uur rijdende), 

MC de relevante motorconstante (als we het over arm / rijk mengsel hebben de lambda regeling , waarbij de motor in closed loopt. oftwel lambda =1)

S de sensor waarde.  Tijdens ontwerp en af fabriek heeft S een overdracht van 10.

 

Als sensor S nu totaal anders reageert dan af fabriek (slechte sensor of  verbinding  of iemand  vervangt sensor S door eentje die niet 10 maar 30 geeft) beginnen er NIEUWE EXTRA problemen, bovenop hetgeen je op wilde lossen. 

1 x RC x MC x S = 30 (RC=1, MC=1,S=30)  terwijl de ECU 10 verwachte en dus begint de ECU aan de RC en/of MC te sleutelen totdat de uitkomst weer 10 is. In beste geval zal alleen RC veranderen (lees benzine toevoer via de injectoren) maar het systeem is complex en ook MC zou aan de haal kunnen gaan.

Ook zou er een situatie kunnen onstaan dat de uitkomst weer 10 is maar de auto verre van herkenbaar is, en het mis gaat / beter is als je gas geeft.

Als de ECU tegen regelgrenzen aan begint te lopen en de ontwikkelaars daar detectie grenzen op hebben gezet dat je een melding krijgt.

Terug naar de S-type. Het is een complexe motor met vele kleppen etc (Ja, in het inlaat systeem van de S-type zitten verschillende kleppen, die afhankelijk van toerental en belasting open of dichtgaan). Problemen bij 80 hoeven dus niet de dezelfde oorzaak en oplossing te hebben als problemen bij b.v. 130

 

Altijd eerst zorgen voor een mechanisch stabiele situatie anders raak je van de drup in  de regen.

 

 

  • Like 3
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    443

Compliment John, leest als een spannend jongensboek.

De kleppen die het inlaattraject verkorten/verlengen zouden verdacht kunnen zijn. 

Maar niet alleen om zo buiten de kaders uit te komen is mijn gedachte richting.

Heeft iemand het "H" woord genoemd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    671
5 uren geleden, jaapvanthoff zei:

Compliment John, leest als een spannend jongensboek.

De kleppen die het inlaattraject verkorten/verlengen zouden verdacht kunnen zijn. 

Maar niet alleen om zo buiten de kaders uit te komen is mijn gedachte richting.

Heeft iemand het "H" woord genoemd?

🤔

https://www.encyclo.nl/begrip/h_woord

Share this post


Link to post
Share on other sites
V70    4

H.i.k.n.z.n.

 

voor de overige letters mag je (meerdere mogelijk) kiezen uit: d/a/s/e/n

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1537
1 uur geleden, Antonius zei:

...., kun je me uitleggen wat het "H" woord is?

Heinkenszand 🤔🤣 Dus het "H" woord was al gevallen in de vorm van het  "I" woord😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...