Jump to content

Recommended Posts

Djurre1980    182

Goedenavond vrienden,

Mijn blower in de XJ40 Gold ging altijd na een paar km rijden aan als hij in stand low, mid of high stond.

tenzij ik 'm na het starten meteen op high zette, dan kon ik 'm meteen naar mid of low instellen.

Vandaag merkte ik echter dat de blower helemaal niet meer werkt.

Als ik 'm op low, mid of high zet hoor ik de flaps wel bewegen dus de knop werkt.

Voor de rest hoor ik dus ook niet meer het geluid van de blower.

Waar kan ik het beste beginnen met zoeken?

Zekeringen lijken OK.

Dank is groot :)

Groet,

Djurre.

pimgmx    307

Doen beide units het niet meer, of alleen de linker/rechter?

Het zouden de darlingtontransistors in de units kunnen zijn, die houden er door vochtinwerking vaak mee op. Doorzoek xj40.com op ‘darlington’ voor info over vervangen.

Kijk meteen naar de relais en relaisvoeten IN de units als je toch  bezig bent...

(als ervaringsdeskundige: uitbouwen van de fan-units is even prutsen, maar met regulier gereedschap te doen. Voor de transistors is ‘n soldeerbout nodig, maar geen ervaring met micro-electronica... 😉 )

Gezien bouwjaar en je opmerking over zekeringen: zijn je zekeringkasten opnieuw doorgesoldeerd?

Vooral voor bouwjaren ‘93-‘94 zijn slechte soldeerverbindingen een veel voorkomend euvel, met allerlei elektrische euvels als gevolg.

NB: dat hoeft NIET de oorzaak van je ventilatieprobleem te zijn, maar je weet maar nooit...

hansvh    514

Ook hier op het forum is genoeg informatie te vinden als je zoekt op de kreet DARLINGTON. Ik vermoed echter dat die het probleem niet zijn. Zouden ze defect zijn dan zouden de blowers in ieder geval op de hoogste stand nog moeten werken.

Ik ga ook voor een probleem in de stroomvoorziening (zekering, relais)