Jump to content

Betaalbare Jaguar voor dagelijks gebruik

Recommended Posts

Easyblue1    1

Als ik weer een goed betaalbare, betrouwbare en dagelijks te gebruiken Jag zoek, aan welke modellen denken jullie dan?

badhuis    80

Na ruim 4 jaar (and counting) rijden kan ik daar aan toevoegen: X-type 3.0

Goed betaalbaar: zijn voor een appel en een ei te koop;

Betrouwbaar: geen echte problemen gehad;

Dagelijks te gebruiken: buitenkant roestbestendig (let op de dorpels onder de plastic kappen), waterdicht, elektrisch inklapbare spiegels (handig als ie op straat staat), parkeersensoren voor en achter, super geluidsinstallatie, estate uitvoering maakt hem de meest praktische Jag ooit  

• Like 1

keesh    1651

De X300 4.0. Heb de mijne 15½ jaar. Alleen onderhoud gedaan. 330.000 op de teller. Ooit een keer laten stranden, kapot wiellager.

Grijp je kans  Van JDCH lid

• Like 1

Easyblue1    1
1 uur terug, keesh zei:

De X300 4.0. Heb de mijne 15½ jaar. Alleen onderhoud gedaan. 330.000 op de teller. Ooit een keer laten stranden, kapot wiellager.

Dat lijkt een goede tip! Ik hou hem in de gaten ...

bikkel    3
Op 3/27/2021 om 12:53 PM, Easyblue1 zei:

Als ik weer een goed betaalbare, betrouwbare en dagelijks te gebruiken Jag zoek, aan welke modellen denken jullie dan?

X300 4.0 AJ16 Misschien wel de beste motor ooit

keesh    1651
3 minuten geleden, bikkel zei:

X300 4.0 AJ16 Misschien wel de beste motor ooit

Misschien? Zekers is de AJ16 de beste motor ooit👍

Lana    31
1 hour ago, keesh said:

Misschien? Zekers is de AJ16 de beste motor ooit👍

waarin is de AJ16 anders/beter dan de AJ6? 

keesh    1651
1 minuut geleden, Lana zei:

waarin is de AJ16 anders/beter dan de AJ6? 

Nog betrouwbaarder dan een AJ6 en die is al heel betrouwbaar😉 Beter motormanagementsystemen.

Lana    31
2 hours ago, keesh said:

Nog betrouwbaarder dan een AJ6 en die is al heel betrouwbaar😉 Beter motormanagementsystemen.

blijft vaag. Wat is er anders en beter bij een aj16? 

keesh    1651
12 uren geleden, Leonneke zei:

Ken je deze auto Kees?

Vanuit het tijdschrift van JDCH. Er zijn daar een paar pagina's aan besteed. Gazette 2020 nr.6 en 2021 nr.2

pimgmx    307
7 uren geleden, Lana zei:

AJ16 is een doorontwikkeling van AJ6, waarbij modernere techniek gebruikt is. Mechanisch zijn de verschillen klein, beide blokken kunnen bij normaal onderhoud forse kilometerstanden aan. 

‘t Meest in het oog springende verschil is de ontsteking: elektronisch met individuele penbobines per cilinder, versus een ouderwetse verdeler met rotor voor AJ6.

Ook heeft een X300 elektronisch getriggerde airbags, waar de (late) XJ40 het nog met mechanisch geactiveerde items moet doen.

Vooruitgang is niet altijd verbetering: het - kunststof - klepdeksel van een AJ16 lekt wat makkelijker dan dat van een AJ6. Vervangen van klepdekselpakking is gelukkig kostbaar noch ingewikkeld.

(Motor-)Elektronica is robuuster dan bij een XJ40/AJ6, waar slechte soldeerverbindingen een bekende zwakke plek zijn.

Een nadeel van de AJ16/X300 vind ik de toegenomen complexiteit, waar lang niet altijd logische redenen voor lijken te zijn: relais en zekeringen lijken soms wel willekeurig door de hele auto heen ‘uitgestrooid’, het elektrisch hulppompje voor de interieurverwarming (dat graag verslijt) en zo nog een paar dingetjes.
Ook hebben de - jongere - LCD’s in een X300 (klok, airco, soms ook radio) een beperktere levensduur.

Dat zijn allemaal geen levensbedreigende issues, maar misschien wel zaken om rekening mee te houden.

badhuis    80
Op 3/27/2021 om 2:27 PM, keesh zei:

Mooie kleur!
Jammer dat deze geen stoelverwarming heeft. Toch een fijne optie in de winter. 
Ook geen parkeersensoren. Erg handig in het dagelijks gebruik (kunnen natuurlijk eventueel nog ingebouwd worden).

keesh    1651
3 uren geleden, pimgmx zei:

het - kunststof - klepdeksel van een AJ16 lekt wat makkelijker dan dat van een AJ6.

Het kleppendeksel is van een magnesium/aluminium legering, alleen afdekking van bobines is van kunststof.

keesh    1651
15 uren geleden, Lana zei:

Betere inlaat- en uitlaatpoorten, nieuwe nokken met hogere nokkenlift en een compressieverhouding van 10,1 : 1. Nieuwe cilinderkop, lichtere zuigers. lichtere kleppen, meer piekvermogen en, belangrijker nog, het gebruik van een General Engine Management System (GEMS).

En nieuwe pingelsensoren gemonteerd op het motorblok voor een optimaal ontstekingstijdstip.

• Like 1

Djurre1980    182

Een X300 begint wel zeldzaam te worden, maar een X300 3.2 of 4.0 inderdaad en anders een late (1994) XJ40).

john37    99
Op 3/27/2021 om 12:53 PM, Easyblue1 zei:

Even de vraag vanuit de ander kant benaderende:

Hoevelen van ons hebben het afgelopen jaar met pech langs de weg gestaan?

(en telt pech in het eerste jaar wel / niet ?)

Hoe minder handen, hoe betrouwbaarder. Right ?

Frank117    8

Ik rijd al 21 jaar met X300. 

Eerst 13 jaar met een Jaguar 3.2 LWB, verkocht met 440.000 km, waarvan 190.000 km. op LPG. Het enige probleem wat ik hiermee gehad heb, is een versleten differentiëel. 

Nu alweer bijna 8 jaar en 265.000 km. met een Daimler Six LWB 4.0, weer op LPG. Geen problemen tot nu toe.

Wel opletten voor roest: ze naderen de 25 jaar.

Koppen van de dorpels en de achterste wielranden zijn gevoelige plekken. 

Een echt goede is niet gemakkelijk meer te vinden. 

Ik heb er 7 of 8 bekeken voor ik mijn Daimler kocht na de Jaguar, en dat is alweer 8 jaar geleden.

john37    99

Klinkt als zijnde dat de AJ16 zeer betrouwbaar is.

Beetje surfende zie ik ook nogal wat S-type's met flinke KM standen.  (Denk dat het je niet lukt met onbetrouwbare auto).

Regelmatig onderhoud / upgrading lijkt me wel een voorwaarde. (afhankelijk van type: spanners, versnellingbak en differentieel)

EricS-TR    480

Kijk eens naar de kilometerstanden en geconstateerde problemen van de auto's in het dagboek van Raymond.

Zegt ook genoeg lijkt me ;-)

Djurre1980    182

Een echt goede kost NU geld inderdaad.

Dat was 4-6 jaar terug wel anders.

Ik heb een Daimler 4.0 XJ40 gekocht voor €750 euro met apk toen.

Reed prima en is mooi.

Mijn nu dagelijkse XJ40 was €2750 met nieuwe APK waar een reparatie uitkwam van +- €250 die de oude eigenaar betaalde.

Hij gaf ook nog €50 benzinegeld mee :)

Wederom een prima mooie auto waar ik nu soms 1000 km per week mee rij.

Kmstanden rond de 225.000 bij aanschaf.

Ik ben ervan overtuigd dat dit me nu niet meer zou lukken, dergelijke auto's kopen in die staat voor zo weinig geld.

51015807993_c34380b971_b.jpg 20740957814_27e67bc28b_b.jpg 20740960434_ae22abdd07_b.jpg 21176940919_7f8e0ecbaf_b.jpg

21549436656_5e78de7e49_b.jpg 51016538031_e26d3c1d19_b.jpg

Leonneke    299
Op 3/30/2021 om 5:46 AM, keesh zei:

Vanuit het tijdschrift van JDCH. Er zijn daar een paar pagina's aan besteed. Gazette 2020 nr.6 en 2021 nr.2

Vier biedingen inmiddels. Hij gaat al richting 3.500 Euro inclusief bijkomende kosten.

haddock    941

Als je de Gazette leest heeft ie dr behoorlijk veel aan gedaan en is het geen slechte.

Of het volgende nummer moet de bummer vertellen.....

Maar dat kan haast niet met n 300 en dan zouden ze m denk ik ook niet laten veilen. Of juist wel?

deimmerbedachtzamemaarhetwelwetendealsienun300zocht