Jump to content

Toerenteller fluctueert

Recommended Posts

erdee123    6

Hallo,

Ik heb een XJ uit 2003 met 285.000 op de teller.

Wat me opvalt is dat de toerenteller fluctueert bij gebruik van cruise control en ook tijdens het afremmen op de motor.

Bijvoorbeeld ik rij 50 en laat het gas los dan zou hij normaliter rustig zakken in de toeren (op de toerenteller gekeken) maar die meter van mij "danst' een beetje.

Als de cruise control aanstaat voel je de auto ligt 'wiegen'. Ik weet niet hoe anders te omschrijven.

Graag zou ik zien dat dit gedrag van de motor misschien versnellingsbak, stappenmotor verdwijnt.

Er brandt géén motor management lampje.

Groet, Roland

hansvh    514
47 minuten geleden, erdee123 zei:

Dank je wel.

Heb je die toevallig nog eentje liggen zodat ik uit kan proberen of dat het probleem is? ;-) 

Ehhh, dat is geen onderdeel dat je zo maar even uitwisselt om te proberen ;-). Is een onderdeel van je automatische versnellingsbak.

FILMPJE

erdee123    6
Op 3/22/2021 om 9:12 AM, hansvh zei:

Ehhh, dat is geen onderdeel dat je zo maar even uitwisselt om te proberen ;-). Is een onderdeel van je automatische versnellingsbak.

FILMPJE

Dat snap ik. Dat was een grapje 😅

erdee123    6
Op 3/22/2021 om 10:19 AM, Lana zei:

Heb je voldoende versnellngsbakolie?

De bak is laatst gespoeld. Toen was het fluctueren eventjes weg, maar na een aantal dagen weer terug. (hij fluctueerde al voor het spoelen)

De bak laten resetten maar nu heb ik het idee dat hij nog iets meer fluctueert. Vooral bij langzaam rijden en afremmend op de motor.

Iksjeezesel    731
1 uur terug, erdee123 zei:

De bak is laatst gespoeld. Toen was het fluctueren eventjes weg, maar na een aantal dagen weer terug. (hij fluctueerde al voor het spoelen)

De bak laten resetten maar nu heb ik het idee dat hij nog iets meer fluctueert. Vooral bij langzaam rijden en afremmend op de motor.

das jammer Roland.

Het geld wat in spoelen is gestopt had meer effect gehad als het in vervanging van de omvormer gestopt was vrees ik...

Ik weet niet precies wat vervangen van een omvormer kost maar vermoedelijk toch richting een €rooitje?

Lana    31
2 hours ago, erdee123 said:

Maar dat is geen antwoord op de vraag. Zit er voldoende olie in?

Lees ook even onderstaande:

On 3/23/2021 at 7:25 AM, isabella said:

Maar goed, de automaat vertoont serieuze problemen, misschien dat ze hem daarom gespoeld hebben..

Ik kijk naar het gemonteerde carter.. imitatie... (dat is een goed begin)

De niveauplug is niet los geweest??? ok, dat is ook een goed begin!

Hmmm, maar even controleren dan..

Niveau in de automaat is VEEEELLLLLL te laag, ik ka er uiteindelijk 2,5 liter bijkrijgen..(!)

Oh my god... dus je gaat voor ene preventieve spoeling omdat dat beter is en je sloopt je automaat, mooie deal!

Goe, maar even proefrit dan..

Automaat schakeld goed nu, de convertor kunnen we niet controleren bij een warme motor.

erdee123    6
21 uren geleden, Lana zei:

Maar dat is geen antwoord op de vraag. Zit er voldoende olie in?

Lees ook even onderstaande:

Wie zegt wat tegen wie? Isabella? Lana?

Ik zal vandaag de olie peilen en navragen bij de garage.

Weet je toevallig hoeveel liter erin moet?

hansvh    514
1 uur terug, erdee123 zei:

Weet je toevallig hoeveel liter erin moet?

image.png

erdee123    6
Op 3/21/2021 om 4:31 PM, LeapingXJR zei:

Waarschijnlijk koppelomvormer ofwel torque converter.

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X

Wat kan er stuk aan de koppelomvormer? Ik bedoel, want als blijkt na vervanging van dat ding, dat het niet de omvormer blijkt te zijn?

Is het testbaar?

LeapingXJR    505
9 uren geleden, erdee123 zei:

Wat kan er stuk aan de koppelomvormer? Ik bedoel, want als blijkt na vervanging van dat ding, dat het niet de omvormer blijkt te zijn?

Is het testbaar?

Koppel omvormer is een slijt onderdeel. Er zit dus een gedeelte in met een slijt voering en die slijt dus net als een conventionele koppelingsplaat. Testbaar   ........is met koude motor/  automaatbak rond 80 km/u rijden met cruisecontrol aan dan zal de motor in toeren schommelen.

erdee123    6
9 uren geleden, LeapingXJR zei:

Koppel omvormer is een slijt onderdeel. Er zit dus een gedeelte in met een slijt voering en die slijt dus net als een conventionele koppelingsplaat. Testbaar   ........is met koude motor/  automaatbak rond 80 km/u rijden met cruisecontrol aan dan zal de motor in toeren schommelen.

Dank je wel!

isabella    1036

Laat er even naar kijken...kost niets weet je alles.

Deze week hadden we een toerental wat hetzelfde deed en er bleek dat de automaat 2.5 liter te weinig olie had..

Dus...

Het is beter om het even goed te laten nazien..

• 2 weeks later...
erdee123    6

Inmiddels is de 3,5L XJ uit 2003 de deur uit en heb ik mezelf cadeau gedaan een 4,2L XJR uit 2004.

Dus ik zal nooit weten of de koppelomvormer aan zijn einde was, denk ik.

Sorry.

Maar wat power heeft dit ding. Heerlijk!

• Like 2

• 2 weeks later...
keesh    1651
Op 4/7/2021 om 9:11 PM, erdee123 zei:

Dus ik zal nooit weten of de koppelomvormer aan zijn einde was, denk ik.

Iemand anders misschien wel😂

• Like 1