Jump to content

Externe motoroliedruk aanbrengen waar?

Recommended Posts

PaulG    15

Beste forum collega's,

Ik ben bezig om mijn Jag nieuw leven in te blazen na zo'n 25 jaar stilstand.

De krukas kan ik gelukkig moeiteloos met de hand ronddraaien.

Nu had ik de tip gekregen van een forum collega om eerst extern, motorolie onder druk aan te brengen.

Dus persluchtslang met motorolie vullen en met ca. 2 bar het circuit in persen.

De bougies heb ik eruit gehaald en de kleppendeksels zijn eraf om te kijken of daar de olie uit de kanalen komt.

Verder zit er een origineel Jaguar oliefilter in met terugslagklep.

Nu zie ik volgens mij in onderstaande foto de oliedruksensor (paddenstoel).

Mijn vraag:  Kan ik die olie gevulde slang met een wartel aansluiten op de ingang van de eindstop, zie onderliggende zeskant?

oliedruksensor 1.jpg

Iksjeezesel    712

Ik weet het niet, maar hoop wel dat je de 25 jaar oude olie er eerst even uit laat lopen..

Dat wil je niet meer door je motor heenpompen, ook niet nadat je met externe druk hebt "geprimerd" denk ik?

Ik weet niet of ik externe druk zou proberen in deze situatie.

Als het met de hand goed rondgaat zou ik de bougies eruit halen en misschien zekering van ontsteking (trauma van Franse auto, bobines stuk als je dit zo doet)

Dan gewoon op de startmotor oliedruk (nieuwe olie!) laten opbouwen.

Als ie niet aanslaat is de belasting van de lagers laag, en is een stuk makkelijker dan externe druk lijkt me.

Als er roest in de lagers zit red je dat ook niet meer met externe druk, dus waarom de moeite daarvoor.

Je moet het zelf weten😉 (disclaimert🤔)

Succes met dit leuke project!

• Like 1

jaapvanthoff    452

@Rob,

Ik bedoelde met mn duimpje dat ik het helemaal met je eens ben.

Ik was van plan een respons te geven, vrijwel gelijk aan jou post. Maar dat hoefde niet meer.

Ik ben nu een oud zijspan nieuw leven in te blazen na 20 jaar stilstand.

Na de olie wissel heb ik met de kickstarter heel vaak een slag gegeven om te pompen en de ontsteking af te stellen.

Of het helpt weet ik niet, maar ik heb wat WD 40 in de cilinders gespoten; 't is het idee he.

• Klasse 1

john37    99

Na een zo lange tijd niet gedraaid te hebben zit er nagenoeg nergens meer olie. Dus is het verstandig ervoor te zorgen dat er olie komt.

Eerst handmatig op de nokken en stoters.  Dan via de externe aansluiting. En met de hand de motor rond draaien.

De externe aansluiting zou je daar kunnen plaatsen waar nu de oliedruk sensor zit.

Iksjeezesel    712
11 uren geleden, john37 zei:

Na een zo lange tijd niet gedraaid te hebben zit er nagenoeg nergens meer olie. Dus is het verstandig ervoor te zorgen dat er olie komt.

Eerst handmatig op de nokken en stoters.  Dan via de externe aansluiting. En met de hand de motor rond draaien.

De externe aansluiting zou je daar kunnen plaatsen waar nu de oliedruk sensor zit.

Is wel heel veilig idd.

Maar door de capillaire werking blijft er toch altijd een oliefilm zitten John? Ja die kan wel verzuurd zijn na 25 jaar, en dus roest veroorzaakt hebben natuurlijk in de lagerschalen..wat niet te hopen is.. 

Maar ik begreep dat de motor goed met de hand rond gaat, dus dat duidt op een positief verhaal.

Zou die 10 omwentelingen op de startmotor (om olie druk op te bouwen) de krukaslagers om zeep helpen?

PaulG    15

Beste forumcollega's,

Hartelijk dank voor jullie wisselende reacties. Geweldig dat er zoveel reacties komen. Ja, ik heb de bougies eruit gehaald, dus de motor zal onbelast op de krukaslagers draaien. Ik heb nog aan de oliepeilstok geroken en de oude olie bekeken maar die ziet er nog goed uit, ruikt naar olie is nog vettig. Uiteraard laat ik de oude olie er eerst uitlopen. Verder zet ik er een nieuw origineel oliefilter in (met terugslagklep) en uiteraard nieuwe olie = Kroon oil classic multigrade 15W-40. De cilinders heb ik regelmatig ingespoten met WD-40. De WD-40 spuitbussen kan je tegenwoordig trouwens krijgen met een flelxibele buigbare slang. Voordeel is dat je de spuitbus verticaal kan houden zodat er ook een goede spuitnevel uitkomt. Op de nokken en stoters heb ik ook al versie olie aangebracht want de kleppendeksel had ik er toch al afgehaald en weer los teruggezet tegen stof. Ik ga het advies van John opvolgen en eens kijken hoe dat uitpakt. Wordt vervolgd.

Groet,

Paul       

• Like 2