Jump to content

Restauratie Jaguar 420 1967

Jop02
 Share

Recommended Posts

Er is inderdaad een beetje vervorming, maar eerst het las apparaat instellen enz. ik ben redelijk tevreden over hoe het is gegaan. 

Vrijdag had ik ook de eerste bestelling binnengekregen van SNG Barratt. De carburateurs kan ik nu in elkaar gaan zetten en eventueel de auto starten. Ik zou afgelopen vrijdag ook nog een rondje randstad doen, even langs Steef Rutten (420G expert) en wat onderdelen ophalen bij Herman Hulshof. Echter had ik de avond ervoor een zware frontale aanrijding. Wonder boven wonder ben ik er vrijwel ongedeerd vanaf gekomen door het engeltje op mijn schouder en de veiligheid ingenieurs die de Renault Espace hebben ontworpen. De meid in de Seat is er wonder boven wonder ook zeer goed vanaf gekomen, gisteren samen het aanrijdingsformulier ingevuld.

Ik heb de komende weken nog een aantal hertentamens dus na die tijd ga ik weer aan de jag bezig. 

https://noordernieuws.nl/friesland/auto-vliegt-over-de-kop-bij-frontale-aanrijding-op-n392-bij-terwispel-114271/

(De meid in de Seat had 1 pilsje op, 1 teveel voor een beginnersrijbewijs...) 

Hallo Job, gelukkig zijn jullie er beide goed vanaf gekomen. Wat een knal moet dat zijn geweest en wat een schade aan beide auto’s. Moderne auto’s zijn toch wel een heel eind gekomen in vergelijking met onze oude Jaguars.

Guus

Mede 420 bezitter, ook uit Friesland.

• Like 2

21 minutes ago, Xag said:

Hallo Job, gelukkig zijn jullie er beide goed vanaf gekomen. Wat een knal moet dat zijn geweest en wat een schade aan beide auto’s. Moderne auto’s zijn toch wel een heel eind gekomen in vergelijking met onze oude Jaguars.

Guus

Mede 420 bezitter, ook uit Friesland.

Zo zeg, dat engeltje zat zeker wel op je schouder! Mooi dat het voor jullie goed is afgelopen. Rest is bijzaak.

• Like 2

• 3 weeks later...

Update: 

Ik heb gelukkig niks aan het ongeluk over gehouden. 

Helaas heb ik nog geen tijd gehad om met de jag bezig te gaan. 

overigens nog wel een doos onderdelen ontvangen 

20210618_140143.jpg

Gatenkaas aan het maken...

Is het overigens normaal dat de distributor heel lastig te verwijderen is? Na het losmaken van de "slangenklem" zou deze er toch redelijk makkelijk uit moeten komen? 

20210711_113018.jpg  20210711_113011.jpg

• Klasse 1

Op 7/13/2021 om 9:17 PM, Iksjeezesel zei:

V.w.b. Ontsteking, bij de (iets latere?) XK motor zit er nog een boutje wat eruit moet. Ik denk dat dit bij jouw auto ook zo is.

AD238FF7-134A-4B68-9459-BDAAED32823B.png

volgens mij is alles los... 

of zou het helpen de motor iets rond te gooien? 

20210714_204735.jpg

45 minuten geleden, hansvh zei:

Als je de service manual er op naslaat lijkt het allemaal zo simpel.... ;-)

image.png

jahaha misschien dat het zo simpel was toen de jag nieuw uit de fabriek kwam rollen, maar nu zit dat ding echt moker vast 

2 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Zou moeten loskomen toch...

Het huis lijkt los want draait t.o.v. motorblok zie ik. (of niet? want klem zit los..)

Beetje kruipolie proberen?

Platte schroevendraaier onder de klem en liften?

Plaatje van waar ie waarschijnlijk vastgeplakt/geroest zit..

Schermafbeelding 2021-07-15 om 12.50.12.png

Nee niks draait, enkel de klem. Ik zal de komende week er geregeld kruipolie op spuiten en aan het einde weer eens proberen. 

Bedankt alvast voor de tip!

• 4 weeks later...
  • 3 months later...

Na een lange tijd weer een update, Ik heb sinds de laatste post veel gedaan maar niet extreem veel aan mijn Jag. 

Ik heb een beetje gelast wat nu wacht op een mooi laagje tin eroverheen. Ook heb ik een flinke voorraad onderdelen opgebouwd, waardoor ik nu alle ruiten in mijn auto 2x kapot kan slaan en nog een set over hebben :) Helaas, mijn grootste tegenslag ook meteen, 1 afgebroken bougie en 2 die nog heel erg vast zitten. inmiddels een linkse tap en een normale tap onderweg. 

Mochten er nog 420/ S-type eigenaren onderdelen nodig hebben, wellicht heb ik ze liggen :) 

20211120_152943.jpg             20211120_152927.jpg

20211120_152923.jpg 20211029_120103.jpg 20211028_165245.jpg

20211011_120614.jpg                20211011_120203.jpg

20211010_161602.jpg                20211006_164407.jpg

20211004_155119_HDR.jpg               20210721_143533.jpg

20210714_203139.jpg                20210714_203131.jpg

20210714_181813.jpg                20210714_152816.jpg

mooi werk, dat achterpaneel zit er weer keurig in zo te zien, al ervaring met laswerk?

ik weet niet hoe ver je wil gaan met de restauratie, maar als je hem volledig uit elkaar haalt kun je de body laten doen in een oven (dan wordt de lak er volledig afgebrand) als je m daarna laat stralen en dippen in vloeibare zink, dan is je auto klaar voor de eeuwigheid. 

Maar wat budgetvriendelijker is zodra als je gelast hebt, de naden goed behandelen met zincspray.

voor wat betreft het ontroesten heb ik goede ervaring met fosforzuur, eerst goed uitborstelen met een staalborstel voor op de slijptol dan een klein beetje fosforzuur aanbrengen met de kwast voor de diepdoorgedrongen roest, deze wordt dan volledig opgelost, waarna er ijzerfosfaat ontstaat.

hoe ik het meestal doe, is: uitborstelen met slijptol, eventueel nastralen met straalpistool, zodat het staal volledig schoon is, dan behandelen met zincspray en daarna weer de lagen opbouwen (primer lak en blanke lak)

3 uren geleden, Jop02 zei:

Ook heb ik een flinke voorraad onderdelen opgebouwd, waardoor ik nu alle ruiten in mijn auto 2x kapot kan slaan en nog een set over hebben :)

Ik zou hier wel mee oppassen, voordat je het weet kun je je kont niet meer keren. Toen ik begon bewaarde ik ook alles, en nu gooi ik te veel weg. 😅

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Bij het reviseren van de main en "slave" rem cilinder ben ik tegen een paar problemen aangelopen. Allereerst is er iets gebeurd met de circlip (foto 2). deze houdt de veer op zijn plek welke de main cilinder weer terug duwt. Na 2x op het rempedaal drukken vliegt deze er af. makkelijk op te lossen met een circlip set (denk ik). het 2e probleem is dat vacuum buis 12 doorgerot is en deze enkel normaal te verwijderen is als de motor + radiator eruit zijn. Deze leiding loopt voor de radiator mounts lang, deze heb ik doorgezaagd en ik ga deze via een "handigere" route laten gaan. 

De vorige eigenaar van de auto heeft alle remleidingen vervangen door 6mm koperen leidingen. Dit in plaats van de 3/16 originele leidingen. Nu vroeg ik mij af of de remcilinder het extra volume van de grotere 6mm leiding aankan. 

Kan iemand ook bevestigen dat het remsysteem (Remcilinders en leiding) op de Jaguar 420 exact hetzelfde is als op je Jaguar XKE? 

Dan zou deze post: https://www.jaguarforums.com/forum/mki-mkii-s-type-240-340-daimler-61/jag-mk2-brake-line-fittings-184953/ ook gelden voor de Jaguar 420 

Foto 1: remsysteem jaguar 420 

remsysteem.JPG

20211225_155054.jpg

• Like 1