Jump to content

Restauratie Jaguar 420 1967


Jop02
 Share

Recommended Posts

Nice.

 

Ook mooie korte kabels van accu naar lier.

Weet niet hoe lang de lier (elke keer) moet draaien, maar anders zou een (sem-) tractie accu met deugdelijke accupool klemmen beter zijn. ( Start accus houden niet van diep ontladen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 uren geleden, john37 zei:

Nice.

 

Ook mooie korte kabels van accu naar lier.

Weet niet hoe lang de lier (elke keer) moet draaien, maar anders zou een (sem-) tractie accu met deugdelijke accupool klemmen beter zijn. ( Start accus houden niet van diep ontladen.

Met de huidige accu krijg ik hem makkelijk 2x erin. Ik zal morgen even de spanning meten als ik de jag er weer in lier. Een tractie accu zou natuurlijk prachtig zijn maar dat zit niet binnen mijn budget. Accu klemmen en een accu onderbreker staan wel op het lijstje om binnenkort gekocht te worden. 

Link to comment
Share on other sites

Vandaag de achterbumper er af gehaald, werkelijk alle bouten die de bumper op aan de bracket bevestigen draaiden door dus uiteindelijk de brackets + rubbers er ook maar mee afgehaald. Daarna de achterlicht assembly verwijderd waar ik het voor elkaar kreeg om 1 van de bouten op het meest lastige en rottige plekje door te draaien. Uiteindelijk het oogje maar doorgeknipt waar deze aan de body vast zit. Niet zo netjes maar het is even niet anders. 

 

Nog een vraag, over welk roestfixeer middel zijn jullie het meest te spreken; evaporust, Fertan, koopmans of is een ander middeltje toch beter?  

20210430_171023.jpg 20210430_163306.jpg 20210430_163303.jpg 20210430_162426.jpg 20210430_161650.jpg

 

20210430_161647.jpg 20210430_141103.jpg 20210430_140818.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Update: Inmiddels heb ik het interieur eruit gehaald en begonnen aan het verwijderen van de stuurkolom om de ontbrekende lagers hierin te vervangen. Helaas is het de laatste tijd niet heel erg mooi weer geweest dus heb weinig kans gehad om aan de jag te werken. 

De mini griptangen op de accupolen heb ik vervangen door een mooi paar degelijke accu klemmen en ik heb met de multi meter het accu voltage gemeten. 

voor het lieren: 12.99v

tijdens: 11.50v

na het lieren: 12.52v

 

20210520_150436.jpg   20210520_150429.jpg   20210505_150750_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Iksjeezesel zei:

Bodem nog best prima zo te zien!

De bodem is op de plekken die de vorige eigenaar al heeft aangepakt helemaal gaaf. Zo ook de scuttle vent, enkel oppervlakte roest... 

Denk dat ik erg veel geluk heb gehad qua roest, alhoewel er nog een paar leuke plekjes zitten rond de voor en achter ruit. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vandaag de carburateurs eraf gehaald, zijn vies dus ik zal ze ergens proberen te ultrasoon reinigen. 

Ook extra gaten gevonden achterin de wielkasten, ziet er lastig uit om dat dicht te maken.

 

20210528_175027.jpg     20210528_175024.jpg     20210528_174051.jpg

 

20210528_174041.jpg     20210528_154430_HDR.jpg     20210528_154422.jpg

 

20210528_154408.jpg     20210528_125842_HDR.jpg     20210528_121341.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aan de onderkant zit een rubber diafragma, deze zou er er wel uithalen, rubber wordt altijd hard door de benzine.

En de oude rubbers zijn niet bestand tegen moderne brandstoffen.

Ook de seals van de assen zou ik vervangen door moderne, zijn nu nog van kurk.

Als je een revisie set koopt bij SNGBarratt, zit dit allemaal in.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 uren geleden, jaguar38s zei:

Aan de onderkant zit een rubber diafragma, deze zou er er wel uithalen, rubber wordt altijd hard door de benzine.

En de oude rubbers zijn niet bestand tegen moderne brandstoffen.

Ook de seals van de assen zou ik vervangen door moderne, zijn nu nog van kurk.

Als je een revisie set koopt bij SNGBarratt, zit dit allemaal in.

 

Bedankt voor de tip! Was eigenlijk van plan 2 paar rebuild kits te kopen maar als in de service kit ook alles zit scheelt dat toch weer een paar duiten. 

Link to comment
Share on other sites

9 uren geleden, haddock zei:

But you can solder them old bastards up! 
 

destokouwe

Maar niet met een vlammetje is mijn ervaring...

Bij mij implodeerde de vlotter bij afkoelen ????...

Maar met soldeerbout gaat het wel lijkt me..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 uren geleden, haddock zei:

Nee, de vlotters moeten dicht en droog zijn.  Zeer essentieel. Ze bepalen de brandstoftoevoer naar de carb.

Ik vond het al vreemd maar wist niet zeker of het een feature of een flaw was. Ik zal ze rebuilden en een tijdje in de benzine leggen, kijken of ik de flaw niet erger heb gemaakt. 

Heeft iemand ervaring met de seal kits van sng barratt? voor €620 is daar een full body kit te verkrijgen, wat ik eigenlijk best prijzig vind. 

Link to comment
Share on other sites

Op 5/31/2021 om 8:29 AM, Iksjeezesel zei:

Maar met soldeerbout gaat het wel lijkt me..

 

 

Lukt inderdaad met een soldeerbout me voldoende massa. Je kunt dan een klein plekje snel genoeg opwarmen  om het te solderen.

Neem zo zacht mogelijke tin  (dus geen loodvrije)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja die full body seal kits zijn erg duur, maar wel de moeite waard.

Ik had ook zo'n set aangeschaft voor mijn MK1 ( SNGBarratt), en 20 jaar geleden voor mijn S-type.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 6/2/2021 at 10:24 AM, jaguar38s said:

Ja die full body seal kits zijn erg duur, maar wel de moeite waard.

Ik had ook zo'n set aangeschaft voor mijn MK1 ( SNGBarratt), en 20 jaar geleden voor mijn S-type.

 

Zeker de moeite waard, zijn nu nog te verkrijgen. Ben zelf al een tijd aan het zoeken naar een set voor mijn 420G.

https://www.jaguarforum.com/threads/420g-dutch-restoration-project.113513/

 

Sterkte met het project, kan er aardig over mee praten denk ik!

 

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Dashboard is er inmiddels uit, alle draadjes & slangetjes netjes gemarkeerd. Ondertussen een verlanglijstje gemaakt bij sng barratt. 

 

Ook kwam een oude schade reparatie uit de jaren 70 a 80 aan het licht, bijna een centimeter dikke laag plamuur verwijderd. 

 

Weet iemand ook of de Jaguar 420 ooit met een anti roll bar op de achterwielen kwam? de mounts zijn er in ieder geval wel voor.

20210612_150756.jpg

20210611_173005.jpg

20210611_172954.jpg

20210529_210148_HDR.jpg

20210529_210143_HDR.jpg

20210529_163539.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nee, er zaten nooit antiroll bars op zowel de S-type als de 420.

De mounts zitten er altijd op en worden gebruikt bij de E-type welke wel een antiroll bar heeft.

Zou er ook niet eentje in zetten als ik jou was, bij deze types  breekt de achterkant erg snel uit als je deze monteert is de ervaring ( van jaglovers.org )

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 6/14/2021 om 11:04 AM, jaguar38s zei:

Nee, er zaten nooit antiroll bars op zowel de S-type als de 420.

De mounts zitten er altijd op en worden gebruikt bij de E-type welke wel een antiroll bar heeft.

Zou er ook niet eentje in zetten als ik jou was, bij deze types  breekt de achterkant erg snel uit als je deze monteert is de ervaring ( van jaglovers.org )

 

Ah bedankt! dat verklaart het.

Link to comment
Share on other sites

1 carburateur schoongemaakt welke nu wacht op de rebuild kit. De andere laat ik nog even in elkaar voor het geval ik moet afkijken.

Ook begonnen aan het laswerk. Eerste keer dat ik aan een auto las dus het begin was zeer matig.    

 

20210615_153446.jpg 20210615_150656.jpg 20210614_173652.jpg 20210615_143328.jpg

 

20210614_173550.jpg 20210614_173543.jpg 20210615_150701.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grootste vijand met lassen is hitte, steeds 4 cm uit elkaar de las propjes zetten, liefst met lucht gelijk koelen.

Daarna de laspropjes ertussen in, en steeds dus iets van 4 cm uit elkaar, en koelen.

Zou heb je de minste vervorming van je las.

Ik zie dat je nu al wat last hebt van vervorming.

Het laswerk op de laatste foto ziet er anders best al goed uit.

 

 

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Qua laswerk, ik heb een geintje ik gebruik een blok koper en dat zet ik met een klem vast op het lasstuk. 

Het koper neemt warmte heel goed op. En het last ook niet vast dus je kan het er desnoods direct achter klemmen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...