Jump to content

Restauratie Jaguar 420 1967


Jop02
 Share

Recommended Posts

Hallo, Ik Jop, 18 jaar, student werktuigbouwkunde (HTS) en wonend in Friesland. Ook ben ik sinds kort in het bezit van een Jaguar 420 uit 1967, de auto is in 98 vanuit de USA aangekomen in Duitsland en daarna door de vorige eigenaar gekocht en altijd binnen opgeslagen. 

Het is niet de meest logische keuze om als eerste auto een oude Jaguar te kopen maar dit was een buitenkansje met enorm veel potentieel. Ik ben vanplan de auto voor zover mogelijk en voor zover het financieel verantwoord is naar originele staat te restaureren. 

Ik kan veel dingen zelf doen maar somig spul zoals bijvoorbeeld de spaakvelgen opnieuw verchromen gaat mij niet lukken... 

Ik zal in deze topic jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden met foto's van het proces.

Tips, waar, hoe en wat zijn natuurlijk heel erg welkom aangezien dit mijn eerste restauratie project is. 

Mocht je het leuk vinden om eens langs te komen of te helpen mag dat natuurlijk, de auto staat in Akkrum bij mijn ouders bedrijf.

Ik ben eigelijk wel al meteen opzoek naar een gereedschap om zo'n spaakwiel mee los te halen. 

Hier een aantal foto's zoals de auto nu is: 

 

20210224_162404.jpg  20210224_162416.jpg  20210224_162423_HDR.jpg  20210224_162428_HDR.jpg 

 

20210224_162435_HDR.jpg  20210224_162455_HDR.jpg  20210224_162510_HDR.jpg  20210224_162515.jpg

 

20210224_162540_HDR.jpg  20210224_162611_HDR.jpg  20210224_162617_HDR.jpg  20210224_162640_HDR.jpg

 

20210224_163144.jpg  20210224_163147.jpg  20210224_163207_HDR.jpg  20210224_163219_HDR.jpg

 

20210224_163328_HDR.jpg    20210224_163702.jpg  20210224_171933.jpg  20210226_154306.jpg

 

  20210226_154310.jpg  20210224_163653_HDR.jpg

  • Klasse 4
Link to comment
Share on other sites

18 minuten geleden, Jop02 zei:

Ik ben van plan de auto voor zover mogelijk en voor zover het financieel verantwoord is naar originele staat te restaureren. 

Welkom op het forum. Heb je enig idee hoe lang je er over gaat doen. Op 18 jarige leeftijd had ik niet zoveel tijd????????

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 uren geleden, keesh zei:

Welkom op het forum. Heb je enig idee hoe lang je er over gaat doen. Op 18 jarige leeftijd had ik niet zoveel tijd????????

Ik hoop het binnen 2 jaar af te ronden... Ik heb voorlopig nog wel flink wat tijd aangezien al mijn lessen helaas online zijn. (en geen vriendin hebben helpt ook mee ;) )

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuten geleden, WimXF zei:

Stoer project, heel veel succes!! In een heel ver verleden heb ik een 420 gehad, daar zat een hamer met en loden kop bij om de spaakwielen los te slaan. 

 

Die is zelfs nog gewoon nieuw te koop :-) . LINK

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En, vergis je niet in de draad! Links en rechts zijn andersom. Het is terecht zo uitgelegd dat de voorwaartse spoed de moer vast doet zetten.

Dat gaat aan beide zijden anders, natuurlijk.

 

trickydicky

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, haddock zei:

En, vergis je niet in de draad! Links en rechts zijn andersom. Het is terecht zo uitgelegd dat de voorwaartse spoed de moer vast doet zetten.

Dat gaat aan beide zijden anders, natuurlijk.

 

trickydicky

De draairichting staat gelukkig op de velgen! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, WimXF zei:

Stoer project, heel veel succes!! In een heel ver verleden heb ik een 420 gehad, daar zat een hamer met en loden kop bij om de spaakwielen los te slaan. 

Bedankt! Ik dacht dat ik een speciale tool nodig had maar ik kan voor eerst dus een gewone hamer en aan stukje hout gebruiken. En dan kijk ik ondertussen of ik een loden hamer kan vinden...

Link to comment
Share on other sites

Leuk project, ik heb zijn jongere broertje, de S-type.

Spaakwielen moet je vervangen, verchromen dat lukt alleen volledig gedemonteerd met losse spaken. ( die krijg je helaas nooit meer los )

En zulke oude spaken breken helaas erg snel.

Mijn spaakwielen zijn nog wel mooi, maar regelmatig breken er spaken.

Jammer van de reparatie achter die ze nooit hebben behandeld, en daardoor weer doorgeroest

Hoe is de staat van de motor?

Link to comment
Share on other sites

Moet ik de gehele velg + spaken vervangen of enkel de spaken, de velgen leken me nog in een redelijke staat. Dacht er zelf aan om de spaken los te knippen en naar een specialist te brengen voor het opnieuw spaken...

De reparatie ziet er idd niet heel mooi uit, wanneer ik mn container heb zal ik er eens met de flex (haakse slijper) overheen gaan en kijken wat er allemaal onder die verflaag zit...

De motor gaat rond maar het benzine systeem is niet aangesloten/werkend, de tanks zijn wel droog en netjes gecoat.  

Link to comment
Share on other sites

Als de velg nog koosjer is hoeven in theorie alleen de spaken gedaan te worden.
Maar 't zou best kunnen dat het goedkoper/sneller is om een betere set gebruikte spaakwielen op de kop te tikken.

 

Een lamellenschijfje of wat, en je weet hoe wel/niet goed die oude reparaties zijn...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En knip niet te snel! Jeugdige overmoed wordt zeker gewaardeerd maar ik heb voor mijn sierraad ook spaakjes overwogen, volgens mij bij jag cars and parts. En ben toch voor de Kents gegaan. 

 

Ze hebben zeker n mooi setje.

Alles self on a budget is natuurlijk mooierder.....

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hoe je het aanpakt ligt natuurlijk vooral ook aan je budget.

Als je de kosten beheersbaar wilt houden koop je alleen wat je echt en op dat moment in je project nodig hebt. (Als je er een jaartje over kunt doen)

Ik "deed" ooit een scrap XJ en kocht daar alleen revisiesetjes, zoveel mogelijk hergebruik van oude onderdelen (duurzaam????). Dat kwam op 600 uur, en zo,n 3000 euro aan onderdelen, en verbruiksartikelen.(was wel ALLE techniek buitenom onderblok en bak als nieuw)

 

Die velgen hebben dan in dit stadium misschien nog niet de hoogste prio denk ik.

Een plan is een goed idee. Best eerst carrosserie, dan techniek, en dan de mooimakerij.

Als je alle tweedehands sites rondsurft vind je op den duur wat je nodig hebt. Spaken laten vervangen loopt aardig in de papieren volgens mij..

Ik zag pas nog een set nette spaak velgen voor weinig, zo weinig dat ik twijfelde ze te kopen terwijl ik er geen gebruik voor heb..

Voor je het weet ben je een onderdelenhandelaar???? (zonder winstoogmerk of erg onsuccesvol...????)

 

Als budget groot is, us helemaal strippen, stralen, en primeren natuurlijk het beste, maar zelf nog nooit gedaan. 

 

succes en geniet van je project ????

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dan zal ik mijn ogen openhouden voor een setje 2e hands chrome velgen, stainless vind ik wel echt duur en ik weet niet of zilver gespoten wielen even mooi staan. 

Ik ben wel van plan de auto geheel kaal te maken met de schuur machine & lamelle schijf op de flex, voor de echte roestplekken rond de ramen heb ik een straalpistool gekocht. Het plan is momenteel wel om de auto zelf klaar te maken voor de spuiterij om wat kosten te besparen... Eerst staat het plaatwerk op de planning en dat afwisselen met wat draad & slang prutserij. Helaas is het nu nog even wachten op gereedschap en een container om de jag & gereedschap in te stallen. Ondertussen heb ik wel een motorkraan aangeschaft, niet echt nodig maar voor €35 kon ik em niet laten gaan. 

 

20210226_175117.jpg    20210305_172319.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Update: Na en tijd opgehouden te zijn geweest door tentamenweken & weer was het vorige week woensdag eindelijk tijd om de zelfbouw container op te zetten. Uiteindelijk na een middag zwoegen twee containers opgezet, een voor mij en een voor mijn ouders. Toen werd het tijd om de Jag in de container te duwen, iets waar ik eigenlijk niet over na had gedacht. De jag is met ±1800kg niet een lichte dame maar met 5 man te duwen lukte het mooi en stond de Jag hoewel verkeerd om toch mooi in de container. Maar daar moest dus iets voor komen... Afgelopen zaterdag ben ik met een paar vrienden begonnen met het maken van een werkbank en het het maken van een binnen geraamte waar ik wat kan ophangen/ stallen; motorkap, sierstrips, extra voorruit, etc. Daarvoor moest echter de jag weer uit de container en ik was niet van plan deze met 2 maten weer naar binnen te duwen. Gelukkig had mn pa nog een handlier welke ik mocht gebruiken. Nadat we klaar waren voor da dag de lier aangekoppeld en draaien maar... of toch niet. Met het eerste beetje weerstand begaf de lier het, de tanden waren mooi afgerond. Wonder boven wonder hebben we dat ding met zn 3e die container in gekregen maar dat is niet voor herhaling vatbaar dus ik heb meteen een "Berger & Schröter 31767" 12v lier gekocht met hopelijk voldoende trekkracht. Maar ik zie het volgende probleem al aankomen; de accu. Achja ik ga het vanzelf zien en anders leer je van je fouten toch? ;) 

Ondertussen hebben de vloerplanken in de container het al begeven dus dat zal ik als eerste oplossen als de lier er is :) 

2x zelfbouw container.jpeg WhatsApp Image 2021-04-05 at 10.17.47 PM.jpeg WhatsApp Image 2021-04-05 at 10.17.47 PM (1).jpeg WhatsApp Image 2021-04-05 at 10.17.47 PM (2).jpeg

 

WhatsApp Image 2021-04-05 at 10.17.50 PM (1).jpeg WhatsApp Image 2021-04-05 at 10.17.50 PM.jpeg WhatsApp Image 2021-04-05 at 10.17.50 PM (2).jpeg WhatsApp Image 2021-04-05 at 10.17.50 PM (3).jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gaaf zo'n zelfbouw klushuis.  Liggen de planken op de stalen vloer  en die dan weer op beton ? (Je wil niet dat de krik door de planken heen gaat als je onder de auto bezig bent)

 

Denk dat zo'n lier zeker wel een Ampere of 100 nodig heeft.

Dikke accu met korte dikke kabels is wel nodig. Mogelijk is het ook beter als je je auto (met draaiende motor) via startkabels dan weer met die Lier accu verbindt.

De Lier Accu levert dan de korte piekstromen (in beweging krijgen, en over drempeltje heen etc) en de dynamo van de auto de wat lagere steady stromen, en vult de accu  weer terug bij.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minuten geleden, john37 zei:

Gaaf zo'n zelfbouw klushuis.  Liggen de planken op de stalen vloer  en die dan weer op beton ? (Je wil niet dat de krik door de planken heen gaat als je onder de auto bezig bent)

 

Denk dat zo'n lier zeker wel een Ampere of 100 nodig heeft.

Dikke accu met korte dikke kabels is wel nodig. Mogelijk is het ook beter als je je auto (met draaiende motor) via startkabels dan weer met die Lier accu verbindt.

De Lier Accu levert dan de korte piekstromen (in beweging krijgen, en over drempeltje heen etc) en de dynamo van de auto de wat lagere steady stromen, en vult de accu  weer terug bij.

De planken liggen zijn de enigste vloer. Er liggen 5 kokerprofielen onder de container door waar de planken op rusten. Ik zal van de week de ruimte tussen de planken en de "grond" opvullen en ook extra planken op de vloer aanbrengen.

Dat "met draaiende motor" is nog wel een dingetje aangezien deze Jag mijn enigste auto is en deze ook niet loopt. hahaha

We zullen zien hoe het gaat...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Update: de afgelopen weken druk bezig geweest met het maken van de werkbank in de container welke nu bijna af is. De lier werk overigens perfect, geen problemen mee gehad. 

20210415_144926.jpg 20210419_194115.jpg 20210419_194121_HDR.jpg 20210419_195959.jpg 

 

20210424_205538.jpg 20210424_205549.jpg

  • Klasse 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...