Jump to content

Rubber schuifdak weg uhh...?


Recommended Posts

Djurre1980    181

Ik deed vandaag het schuifdak dicht van de XJ40, dat ging iets moeizamer maar hij zat dicht.

Keek ik op het dak, zat het achterste gedeelte en gedeelte links en rechts achter van het schuifdakrubber niet meer aan het schuifdak!

Was helemaal naar beneden gezakt....

 

Tot overmaat van ramp kreeg ik het schuifdak ook niet meer open omdat het rubber klem zat.

Uiteindelijk kreeg ik het schuifdak weer open door het rubber tussen het schuifdak weg te pielen en weg te trekken.

Dit rubber viel meteen helemaal uit elkaar... leek wel een kunststof slang met textiel eromheen.

Het rare is dat het voorste gedeelte van het rubber nog prima op het schuifdak zit... dat rubber is toch niet uit 2 delen normaal gesproken?

Enfin, ik zit nu dus met een schuifdak waarvan een groot gedeelte het rubber mist..... hoe lossen we dat nou weer op?

 

Hoe zit dat rubber eigenlijk vast, lijkt wel geklemd op de onderkant ofzo?

 

Dank bij voorbaat voor tips :)

 

IMG_20210222_173016.jpg   IMG_20210222_182158.jpg    IMG_20210222_182122.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    289

Auw!


Het rubber zou rondom geklemd moeten zitten , met twee seal retainers aan de onderkant van het stalen ‘deksel’:

https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/part/id/C01.918.91882.91882376.918823764356/brand/jaguar/

 

Helaas was ik er zelf niet bij toen de plaatwerker het oude rubber van m’n Insignia overzette op een ‘nieuw’ sunroofdeksel, maar hopelijk helpt de foto die-ie ervan maakte, zie hieronder.

 

Het witte goedje op het rubber is een harde was, bedoeling is dat die eventueel vocht zo ver mogelijk op afstand houdt.

 

26547812706_c3e6c8f33d.jpg

 

Dit was de reden waarom er een goed gebruikt ‘nieuw’ paneel nodig was:

26267922510_fdd6cb9d6b_b.jpg

 

Het lijkt er helaas op dat het rubber ‘NLA’ is. Dus: óf op zoek naar een goed gebruikt exemplaar (Naki in UK bijvoorbeeld), of een NOS-item, of langs bij een specialist in autorubbers, die heeft met wat geluk een vergelijkbaar rubberprofiel ‘aan de rol’...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Tsja roest, daar was ik dus ook mee bezig.

Niet op het schuifdak zelf maar op het dak een paar plekjes.

Maar jouw rubber lijkt veel dikker te zijn dan het rubber wat er bij mij op zit.

Of zie je bijna niets van dat rubber vanaf de buitenkant van het schuifdak?

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    289
11 minuten geleden, Djurre1980 zei:

Tsja roest, daar was ik dus ook mee bezig.

Mmmm, jouw situatie is redelijk uniek: normaal rot het stalen paneel weg, niet het rubber... 😂

 

Dat kan met een beetje geluk in je voordeel werken: er is een reële kans dat er een redelijk/goed rubber van een rot paneel af komt...

 

13 minuten geleden, Djurre1980 zei:

Maar jouw rubber lijkt veel dikker te zijn dan het rubber wat er bij mij op zit.

Of zie je bijna niets van dat rubber vanaf de buitenkant van het schuifdak?

Die foto geeft een vertekend beeld: een groot deel van het rubber wordt ingeklemd door die ‘retainers’ en valt van boven af gezien onder het stalen paneel.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Oke, als jij zo naar de foto's van mijn schuifdak kijkt, is het wel een origineel schuifdak?

Aangezien de knop niet origineel is, en jouw rubber echt heel anders lijkt.

Zie de foto van het rubber wat er van mijn schuifdak af kwam :)

Soort textiel (of vergaan rubber) wat om koort zat.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Nog even een cluse-up van het "rubber" wat er bij mij af kwam.

Het zwarte voelt echt meer als textiel dan rubber en dat witte koort waar het zwarte spul omheen zat is net elastiek.

Zou soms het originele rubber al eens vervangen zijn geweest voor dit spul?

Het voorste gedeelte van het rubber van het schuifdak zit nog steeds op zn plek op het schuifdak trouwens.

Is dat ook niet vreemd?

 

IMG_20210222_201316.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Ik heb net even bij mijn Daimler XJ40 uit 1990 gekeken maar tenzij de schuifdaken voor de 1993-1994 modellen anders zijn kan het wel eens zo zijn dat het schuifdak in mijn XJ40 Gold niet origineel is.

Het ziet er erg anders uit dan bij mijn 1990 XJ40 en het rubber van dat schuifdak voelt ook aan als rubber....

Het knopje van het schuifdak is ook anders.

Het zou ook verklaren waarom ik geen roest op het schuifdak zelf heb zoals de meeste XJ40 met origineel schuifdak wel hebben.

 

Schuifdak van mijn Daimler XJ40:

 

IMG_20210222_202531.jpg    IMG_20210222_202605.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    289

Ik kijk voor de volledigheid morgen even bij de Insignia met bouwjaar ‘93, daarvan weet ik zeker dat de sunroof origineel is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Oke top, ik hoor het graag.

 

Mijn XJ40 Gold is in feite een kale XJ6.

Andere Golds heb ik zonder schuifdak gezien.

Kan zomaar zijn dat het een aftermarket schuifdak is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Update: Ik weet inmiddels dat de schakelaar die ik heb onderdeelnummer YUC10004 heeft die gebruikt werd voor.... Webasto schuifdaken :)

 

Dus... de kans wordt steeds groter dat het aftermarket is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    289
12 uren geleden, Djurre1980 zei:

...vooral die schakelaar blijft vreemd. 

Inderdaad: zou deze moeten zijn.

(ondersteboven gemonteerd op deze archieffoto)

 

23960124245_4e499ae3a2_b.jpg

 

Ik neig steeds meer naar je aftermarkettheorie, morgen bij daglicht rubber en constructie van de patiënt alhier eens van dichterbij bekijken...

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    289

't Lijkt erop dat je gelijk hebt, en dat je in plaats van bij Jaguar mag aankloppen bij de erven Webasto voor een vervangend sunroofrubber.
Hier wat verse plaatjes van de sunroofconstructie van mijn Insignia, zoek de verschillen... 🤔🤔🤔

 

50972642262_754a9a1aed_b.jpg    50972642292_61f4dd446b_b.jpg    50972642297_387363131b_b.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Hoi Pim,

 

Hartelijk dank voor de foto's.

Jouw dak ziet er hetzelfde uit als mijn 1990 XJ40 dak.

Inmiddels heb ik contact gezocht met een bedrijfje wat gespecialiseerd is in schuifdaken en zij meent dat het een Golde of Webasto Diploma(a)t schuifdak is en ze dacht dat ze daar nog wel een rubber voor had.

Ik ga daar dus maar even op verder borduren.

Ik kan verder niets vinden op Golde of Webasto Diplomat, anders kon ik vergelijken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Ik ben ook simpel ook soms maar vanavond bedacht ik me dat mijn schuifdak waarschijnlijk ook een tilt stand heeft.

Op die manier is het rubber eenvoudig te vervangen natuurlijk, want het gaat alleen om het achterste gedeelte die iets doorloopt naar de zijkanten.

Aan de voorkant zit het rubber nog gewoon op z'n plek en is in goede staat.

Dus nu nog het goede rubber zien te krijgen en dan is het een kwestie van het rubber aan die rand klemmen.

Of zit dat ook nog verlijmd?

 

 

IMG_20210223_214033.jpg

IMG_20210223_210805.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Net zoals ik er na jaren achterkom dat mijn XJ40 Gold een tilt stand heeft op het schuifdak kom ik er net ook na jaren achter dat mijn Daimler XJ40 met origineel schuifdak geen tilt stand heeft. :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    289

‘t Niet-originele dakje verklaart waarschijnlijk ook waarom je blij bent met die wind deflector op het dak... 

 

De OEM deflector in combinatie met het OEM schuifdak is namelijk een misser van het zuiverste water: méér windruis in plaats van minder!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    181

Ik heb eigenlijk nog geen enkel schuifdak meegemaakt waarbij ik op wat hogere snelheid het dak een stuk open kan zetten, dat kan met die deflector nu wel.

Maar of deze nou beter dan origineel is weet ik niet.

Het is een solide schuifdak wat prima werkt en origineel eruit ziet.

Verder zijn rubbers ook niet meer te krijgen, net zoals bij het originele schuifdak :)

Met die kantelstand is het overigens wel een stuk makkelijker om de rubbers te vervangen.

Hij kantelt namelijk een fors stuk waardoor je er goed bij kan.

Ik ga nu alternatieve rubber profielen proberen die bv Rubbermagazijn verkoopt.

Het rubber is simpel te plaatsen doordat je het om een felsrand van het dakje klemt, dus wie weet vind ik een goed alternatief.

Als dat niet werkt heb je nog van die 3m plakrubbers die ik aan de zijkant van het dakje zou kunnen plakken.

Enfin, nog geen oplossing maar die komt er vast wel.

 

Moraal van dit verhaal is wel: wees zuinig op je rubbers....

 

 

pvc-mosrubber-klemprofiel-1-3mm-bxh-16x12mm_2000x2000_19406.jpg    pvc-mosrubber-klemprofiel-met-kraal-1-2mm-bxh-12-5x9-5mm_2000x2000_19405.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    493
10 uren geleden, Djurre1980 zei:

Ik ga nu alternatieve rubber profielen proberen die bv Rubbermagazijn verkoopt.

Het rubber is simpel te plaatsen doordat je het om een felsrand van het dakje klemt, dus wie weet vind ik een goed alternatief.

 

Misschien hebben ze HIER wel iets voor je.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...