Jump to content

Recommended Posts

john37    87
4 uren geleden, deepfreeze zei:

.... ik vermoed, een sluiting is, de accu loopt te snel leeg, 

Dat is te meten.  Gewoon de + losnemen en een Ampere meter (op 20A bereik) in serie tussen de pluspool en plusdraad zetten.

Dan NIET  proberen te starten want dan is tenminste de zekering in de meter kapot en in slechtse geval de hele meter. DIe overleeft geen 200+ Ampere.

Maar het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat je accu te lang te ver ontladen is geweest. En dan help kpud weer je accu naar de eeuwige jachvelden.

Heb je al een nieuwe accu gestoken ?

EricS-TR    411
39 minuten geleden, john37 zei:

Maar het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat je accu te lang te ver ontladen is geweest. En dan help kpud weer je accu naar de eeuwige jachvelden.

Nee hoor ;-)

Niet de winter, maar juist de zomer zorgt voor slechte accu's. De capaciteit van een accu neemt wel af als het kouder wordt, maar dat is meestal niet het probleem. 's Winters worden we afgerekend voor hoe we de accu in de zomer hebben laten lijden.

deepfreeze    8

3 uren geleden, keesh zei:

Met een juiste computer en kennis van zaken kom je er wel uit, meten is weten. Foutcodes kunnen daar bij helpen. Je kan meten hoeveel lekstroom er is, daarna kan je zaken uitschakelen en kijken of de hoeveelheid lekstroom afneemt of weg is. 

de snelheid van het leeglopen na  40 km gereden te hebben, was erg snel, binnen 5 min was de accu leeg, dat is geen lek stroom, maar sluiting,,, denk ik dan he,,,,

deepfreeze    8
1 hour ago, EricS-TR said:

Nee hoor ;-)

Niet de winter, maar juist de zomer zorgt voor slechte accu's. De capaciteit van een accu neemt wel af als het kouder wordt, maar dat is meestal niet het probleem. 's Winters worden we afgerekend voor hoe we de accu in de zomer hebben laten lijden.

de aaccu stond onder stroom van de anwb, er zijn toen tests gedaan oa het controleren van de accu, en die is goed,, zei de anwb, dus daar ga ik maar vanuit

JagS3 4.2    96

dynamo kapot, ik had exact hetzelfde bij mijn XJR. 

dynamo maakt naar alle waarschijnlijkheid intern sluiting.

deepfreeze    8

2 uren geleden, JagS3 4.2 zei:

dynamo kapot, ik had exact hetzelfde bij mijn XJR. 

dynamo maakt naar alle waarschijnlijkheid intern sluiting.

volgens anwb is die ook goed, vraag:  we reden de auto ging stotteren en viel stil, starten, stukje rijden, hetzelfde, toen liep de accu leeg ,gevarenlichten gingen uit,, kan dat van een defecte dynamo komen?

en kan dat ook veroorzaken dat de auto niet wil starten? de startmotor niet meer aanstuurt, en als de startmotor via bypass wel draait, ook de motor niet aanslaat?

isabella    897

Laat er even naar kijken,,

Het kan echt van alles zijn, het is duurkoop om gewoon van alles te vervangen wat het niet is.

Een goede diagnose kan een hoop geld sparen.

john37    87

Idd oppassen dat de verscheidene zaken niet door elkaar gehaald worden en lukraak vervangen het gekozen oplossingspad gaat zijn.

V.w.b. het snel leeg lopen:  Start Start eerst bij de Dynamo. (Een accu van 74AH  is binnen de korste keren leeg als de dynamo het niet doet, en je lichten blowers radio etc aan hebt)

Een eerste check naar wel of niet (een beetje) werken van de dynamo kun je controleren  door de spanning op de accu te meten in verschillende situaties.

Ga als volgt te werk.

Start met de Auto uit.

1. Zet een Voltmeter op de accu en noteer de waarde (noteer ook: status van acculampje)

2. Zet de auto nu op Kontakt (Alle versbuikers uit), en noteer weer de accu spanning ((noteer ook: status van acculampje)

Start nu de auto

3. Nu de motor draait weer de accu spanning meten en noteren.

4. Nu accu spanning meten en noteren als hij ff op 2500 RPM  draait

5. Nu een hele zwik verbrukers aan (verlichting, blowers, achterruitverwarming)  en dan weer de accuspanning meten en noteren

6. Nu hetzelfde als voorgaande maar da n met 2500 RPM

Nu de waardes vergelijken.

In situaties 3 t/m 6 moet de spanning beduiend hoger zijn dan in situatie 1 en 2

Daarna stukje rijden (zonder verbruikers aan)  en als hij warm is de stappen 3 t/m 6 herhalen.

deepfreeze    8
31 minutes ago, john37 said:

Idd oppassen dat de verscheidene zaken niet door elkaar gehaald worden en lukraak vervangen het gekozen oplossingspad gaat zijn.

V.w.b. het snel leeg lopen:  Start Start eerst bij de Dynamo. (Een accu van 74AH  is binnen de korste keren leeg als de dynamo het niet doet, en je lichten blowers radio etc aan hebt)

Een eerste check naar wel of niet (een beetje) werken van de dynamo kun je controleren  door de spanning op de accu te meten in verschillende situaties.

Ga als volgt te werk.

Start met de Auto uit.

1. Zet een Voltmeter op de accu en noteer de waarde (noteer ook: status van acculampje)

2. Zet de auto nu op Kontakt (Alle versbuikers uit), en noteer weer de accu spanning ((noteer ook: status van acculampje)

Start nu de auto

3. Nu de motor draait weer de accu spanning meten en noteren.

4. Nu accu spanning meten en noteren als hij ff op 2500 RPM  draait

5. Nu een hele zwik verbrukers aan (verlichting, blowers, achterruitverwarming)  en dan weer de accuspanning meten en noteren

6. Nu hetzelfde als voorgaande maar da n met 2500 RPM

Nu de waardes vergelijken.

In situaties 3 t/m 6 moet de spanning beduiend hoger zijn dan in situatie 1 en 2

Daarna stukje rijden (zonder verbruikers aan)  en als hij warm is de stappen 3 t/m 6 herhalen.

beste John,,,

de auto,,,,,,,,  start dus niet,,,, dat is dus het probleem,, hoe kan ik dan de auto starten, graag de 1ste post lezen,,,lol

mvg

frank

john37    87

Hoi Frank,

Dat is perfect.  Dan kunnen je checks 1 en 2 perfect uitvoeren.

Als de spanning in stappen 1 en 2  RUIM 12,5 V is lijkt  je accu in orde (lijkt, want de belasting is laag)

Als je nu de sleutel omdraait om te  gaan starten, valt de spanning dan naar beneden of blijft deze onveranderd ?

Als de motor niet rond wil tijdens de startpoging ff met de J gate "roeren" om te zien of het mogelijk in de J gate schakelaars zit.

deepfreeze    8
1 hour ago, isabella said:

Laat er even naar kijken,,

Het kan echt van alles zijn, het is duurkoop om gewoon van alles te vervangen wat het niet is.

Een goede diagnose kan een hoop geld sparen.

hi,

ik laat deze week weten wat wij beslissen,,,

mvg

frank en inge

deepfreeze    8
9 hours ago, john37 said:

Hoi Frank,

Dat is perfect.  Dan kunnen je checks 1 en 2 perfect uitvoeren.

Als de spanning in stappen 1 en 2  RUIM 12,5 V is lijkt  je accu in orde (lijkt, want de belasting is laag)

Als je nu de sleutel omdraait om te  gaan starten, valt de spanning dan naar beneden of blijft deze onveranderd ?

Als de motor niet rond wil tijdens de startpoging ff met de J gate "roeren" om te zien of het mogelijk in de J gate schakelaars zit.

hi John,

voltage (met de accu op een andere auto aangesloten te hebben) is idd ruim 12.5 volt. ik zal vanmiddag eens kijken nog... het roeren en ook in de N stand zetten, hebben geen oplossing gegeven, is dus geprobeerd. vraag blijft: waarom de accu zo snel leegloopt..

john37    87

Hoi Frank,  

De ruim 12,5 Volt is tenminste al iets. (Er zit dus wel wat in, maar je weet nog niet hoeveel en of die ook fikse startstroom kan leveren?)

Niet willen starten en (op gevoel) snel leeg lopende accu zijn 2 verschillende zaken, mogelijk terug te voeren zijn naar de accu.

Heb het zelf wel eens aan de hand gehad dat verlichting het wel deed, maar starten ho maar. Na LATEN doormeten van de accu bleek de interne weerstand te hoog te zijn. Nieuwe accu was de oplossing.

De vraag gaat nu zijn hoeveel er overblijft van de ruim 12,5V  tijdens de startpoging :

blijft deze keurig hoog en gaat de motor wel/een beetje / of niet rond)

- zakt deze als pudding in elkaar (en wil de startmotor rond gaan of hoorde je een klik o.i.d.)

deepfreeze    8

9 hours ago, john37 said:

Hoi Frank,  

De ruim 12,5 Volt is tenminste al iets. (Er zit dus wel wat in, maar je weet nog niet hoeveel en of die ook fikse startstroom kan leveren?)

Niet willen starten en (op gevoel) snel leeg lopende accu zijn 2 verschillende zaken, mogelijk terug te voeren zijn naar de accu.

Heb het zelf wel eens aan de hand gehad dat verlichting het wel deed, maar starten ho maar. Na LATEN doormeten van de accu bleek de interne weerstand te hoog te zijn. Nieuwe accu was de oplossing.

De vraag gaat nu zijn hoeveel er overblijft van de ruim 12,5V  tijdens de startpoging :

blijft deze keurig hoog en gaat de motor wel/een beetje / of niet rond)

- zakt deze als pudding in elkaar (en wil de startmotor rond gaan of hoorde je een klik o.i.d.)

de auto geeft alleen stroom als deze  via bv de anwb\jumpstart stroom krijgt, de accu is goed.

de startmotor noch de motor draaien niet, niks nada noppes, zelfs niet als er stroom op staat, voor de rest doet alles het, dus dash, verlichting, alles,  de J gate, is nagekeken, via bypass draait de startmotor wel, motor slaat niet aan.

dan  voor mijn gevoel loopt de accu leeg: bij stilstaan op de snelweg, liep de accu binnen 5 minuten leeg, maar dan ook helemaal, gevarenlichten deden het niet eens meer...

de accu is doorgemeten, die is goed, startmotor>> ook goed, anders zou hij niet draaien,,, dynamo, weet ik eigenlijk niet... maar met jump starten zou dat moeten lukken..

meteen de andere problemen die in eerdere posts zijn aangegeven:

cruise controle werkt niet

geen verlichting is de raam bediening panelen

warm worden van opbergvakje li deur (aan mijn kuit)vermoed sluiting daar)

abs lampje gaat af en aan, aan

bij aanzetten verlichting, gaat mijn klok,, verlichting uit, ipv aan

ik krijg melding dat er een lamp stuk zou zijn, alle lampen zijn goed echter.

ik bedenk er nog wel wat bij,,,lol

lijst meteen voor Isabella....

mvg

john37    87

Bij zoveel storingen denk ik aan slechte massa verbindingen.

Die zou ik dus eens losnemen, schoonmaken en weer herstellen. 

Te beginnen bij: die van chassis naar motorblok en accu naar chassis.

• Like 1

deepfreeze    8
3 hours ago, john37 said:

Bij zoveel storingen denk ik aan slechte massa verbindingen.

Die zou ik dus eens losnemen, schoonmaken en weer herstellen. 

Te beginnen bij: die van chassis naar motorblok en accu naar chassis.

vind je het erg als ik het uitbesteed lol...

ik heb er de rug niet voor namelijk,,, oud en versleten

deepfreeze    8
Op 2/24/2021 om 7:57 PM, john37 zei:

;-)  Exact wat Raymond al aangaf,  LAAT er even naar kijken.

Succes

zo allen,

meedenken is leuk, ik kan er zelf weinig aan doen. ik heb er de tools niet voor, en mn gezondheid laat te wensen over.

jag-queline gaat dus op trasport naar Isabella(ray), had al eerder van een jag liefhebber over ze vernomen.

we laten haar daar na kijken, en nemen op de uitkomst een beslissing.

ik houd jullie op de hoogte

inge en frank

• Like 1

arie-jag    591
Op 2/24/2021 om 5:02 PM, deepfreeze zei:

vind je het erg als ik het uitbesteed lol...

ik heb er de rug niet voor namelijk,,, oud en versleten

Ja breng maar naar Raymond, die heeft een fantastische rug! :startle::lol:

• Haha 1