Jump to content

Jaguar neemt definitief afscheid van de verbrandingsmotor.


Recommended Posts

keesh    1639

Per 2025 biedt het Britse merk alleen nog volledig elektrische auto’s aan en is daarmee een van de eerste traditionele merken die het roer volledig omgooit. Zustermerk Land Rover gaat zich eveneens op elektrische auto’s richten.

download (2).jpg    jaguar-i-pace-2.jpg

 

Het is misschien wel de grootste revolutie in de geschiedenis van Jaguar: per 2025 is er geen enkel nieuw model meer te koop met benzine- of dieselmotor. Dat heeft Jaguar Land Rover officieel bekendgemaakt. De fabrikant stoomt een nieuwe modellenlijn klaar die rust op een speciaal voor volledig elektrische auto's bestemd platform.

 

Bekende modelnamen blijven bestaan, maar komen alleen nog volledig elektrisch op de markt. De nieuwe Jaguar XJ, die waarschijnlijk dit jaar onthuld wordt, vormt nog een uitzondering. Dit topmodel wordt weliswaar leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn, maar ook nog met verbrandingsmotoren. Per 2025 verdwijnen echter naar verwachting alle conventionele krachtbronnen definitief uit het aanbod. Jaguar zegt dan immers een merk met louter EV’s te willen zijn.

Welke modellen of namen behouden blijven, is onduidelijk. Liefhebbers van Jaguars met brullende motoren moeten dus nog maar even extra genieten van de F-type, want die sportauto zwaait de verbrandingsmotor mogelijk als laatste uit.

 

Land Rover

Zustermerk Land Rover doet het iets rustiger aan, maar ook daar krijgt elektrische aandrijving dit decennium een groot aandeel. Per 2030 moet van elk model ook een volledig elektrische versie leverbaar zijn. JLR verwacht dat in dat jaar 60 procent van de Land Rovers volledig elektrisch is. De eerste volledig elektrische Land Rover mogen we in 2024 verwachten. Dat is ongetwijfeld de nieuwe Range Rover. Waarschijnlijk is die er met verbrandingsmotor al wel wat eerder; mogelijk is de onthulling nog dit jaar.

In de komende vijf jaar komt Land Rover met zes modellen die (ook) volledig elektrisch leverbaar worden. Daarvoor gebruikt het de MLA-basis (Modular Longitudinal Architecture) voor modellen die zowel volledig elektrisch als deels elektrisch (plug-in hybride) op de markt komen. Daaronder valt in ieder geval de komende Range Rover en ook de nieuwe Jaguar XJ staat op die basis. Een nieuw platform met de naam EMA (Electric Modular Architecture) is bestemd voor de auto’s die enkel elektrisch leverbaar worden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    712

Goed voor de waarde van de verguisde AJ-V8en en ander vuurspugend vervoer😉.

Ik spreek nu al regelmatig mensen met een auto op batterijen die smachten naar een ouderwetse auto met karakter en een uitlaatpijp😂.

Niks mis mee, voor erbij, als hebbeding👍.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    98

Wat is het toch ook een ellendige klimaatzooi, heeft niks met groen te maken dit, ik ben blij met de XJS in ieder geval, lekker n ouderwetse v12 stoken op fossiel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1639

🤔 😒Elektrische Jaguar XJ geannuleerd. Dat is nogal een paradoxale merkstrategie.

Jaguar-XJ-2021.jpg

 

Ondoorgrondelijkheid die niet begrepen moet worden. Jaguar wil vanaf 2039 netto nuluitstoot hebben bereikt en vanaf 2025 slechts elektrische auto’s leveren. Prima doelstellingen.

De Jaguar i-Pace is een wel zeer geslaagde proloog, de Jaguar XJ had het eerste hoofdstuk moeten zijn. De elektrische limousine blijkt toch niet te komen, ergens tegen het einde van het ontwikkelingstraject wordt het model afgeschoten. Het is uiterst kwestieus dat de sinds 2018 verwachte opvolger van de uitlopende Jaguar XJ niet mag worden verwelkomd. Wat kan er mis zijn met de auto?

 

Gaat het dan toch om schaalvoordeel en het kunnen toepassen van één platform? Waarschijnlijk wel. Het platform voor elektrische aandrijving zal in Solihull (Verenigd Koninkrijk) worden gebouwd door stalgenoot Land Rover. De terreinwagenspecialist komt op zijn beurt met zes volledig elektrische modellen en gebruikt daarvoor de Electric Modular Architecture (EMA). De gezamenlijke ontwikkeling die als soort van combi-deal kan worden beschouwd, doet het ergste vrezen voor de lijvigheid van de gemiddelde toekomstige Jaguar, nobele pogingen om enig gewicht te besparen ten spijt. Zeker aangezien de trend een dictaat van suv’s en crossovers schijnt te zijn.

Is het over met de ranke roofkatten en verdwijnt daarmee een deel van de pret?

Terzijde, er is ook besloten om in waterstof te investeren. Die optie wordt nadrukkelijk opengehouden.

 

 

  • Verdrietig 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    207

Voor zover ik weet wordt de nieuwe XJ dit jaar gepresenteerd en komt hij als BEV en met ICE's. Best vreemd, omdat in 2019 werd aangekondigd dat de nieuwe XJ alleen als BEV zou komen. JLR is een klein merk en ik kan simpelweg niet geloven dat ze de slagkracht hebben om binnen 4 jaar 100% elektrisch te zijn bij Jaguar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    697

Qua verkoopaantallen is de XJ al jaren geen succesnummer. Bovendien zou de nieuwe op een ander platform komen dan het EMA. Onder aan de streep zou het dan voor JLR kunnen betekenen dat er geld op toegelegd gaat worden en dat is dan voor monsieur Bollé de reden om er een streep door te halen. Dat is dan wel het einde van een tijdperk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1639

JAGUAR WIL EV-PLATFORM VAN ANDERE FABRIKANT GEBRUIKEN.

 

Jaguar Land Rover is op zoek naar een modulair platform voor elektrische auto's. Daarvoor kijkt het naar andere fabrikanten, want het volledig zelf ontwikkelen zou niet snel genoeg gaan en niet rendabel zijn.

Een ietwat opmerkelijke uitspraak is het wel van CEO Thierry Bollore. De JLR-topman geeft namelijk aan dat zijn concern 'nog op zoek is naar een partner' om een EV-platform klaar te stomen voor zijn modellen, terwijl onlangs bekend werd dat Jaguar al per 2025 enkel nog elektrische modellen verkoopt. Jaguar komt met een volledig elektrische modellenlijn op een speciaal voor BEV's bedoeld platform, maar dat platform is er kennelijk nog niet. Bollore spreekt volgens Automotive News al wel van een 'duidelijke aantrekkingskracht om met ons samen te werken'.

 

Werk aan de winkel dus voor JLR. Het concern zou het idee om helemaal zelf een dergelijk platform te ontwikkelen hebben afgeschoten, omdat dat vanwege haar verkoopvolume een te kostbare zaak zou zijn. Ook zou het te lang duren. Kijken we naar moederbedrijf Tata Motors, dan is daar ook niet zomaar bij een zustermerk een dergelijk platform 'te leen'. Er is wel Tata Technologies Limited, dat onder meer technologieën ontwikkelt voor Ford, General Motors, Honda, en Toyota. Wellicht is er vanuit die banden iets mogelijk, al zal het in dat geval eigenlijk alleen bij GM met Ultium mogelijk al wat te halen hebben. De andere drie partijen hebben nu nog geen grootschalig inzetbaar modulair EV-platform.

 

Kijken we naar andere concerns, dan zijn vooral Hyundai, Volkswagen en Geely op elektrisch gebied al ver. Vooral voor Hyundai kan het beschikbaar maken van haar E-GMP-platform potentieel interessant zijn. Dat heeft immers weinig concurrentie te vrezen van JLR. Hooguit met Genesis. Bij Volkswagen zit JLR waarschijnlijk eerder in hetzelfde vaarwater, met merken als Audi en eventueel ook Bentley, bij Geely is dat het geval met Volvo. Dan is er Mercedes-Benz nog, met het platform voor de EQ-modellen, maar ook dat merk zou zich dan met Jaguar een sterkere directe concurrent in de maag splitsen. Bollore zegt in ieder geval dat er 'meerdere opties' op tafel liggen. Ongetwijfeld al wel concreet genoeg; de belofte voor 2025 is immers al heel concreet en laat nog maar vier jaar op zich wachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...