Jump to content

X300 start niet na jaar stilstaan

Recommended Posts

Goedenavond!

Mijn laatste post hier op het forum is alweer meer dan 8 jaar terug. De goeie oude tijd dat ik nog met mijn Serie III Amsterdam in mocht...

Inmiddels ben ik weer netjes terug bij jaguar na wat dwalingen in het hybride domein.

In maart 2020 heb ik mijn x300 met LPG G3 installatie weggezet omdat ik voor langere tijd naar het buitenland ging. Bij terugkomst in het najaar heb ik geprobeerd te starten. De startmotor draaide, de motor deed ook mee (activiteit op de toerenteller) maar aanslaan ging niet. Naar mijn idee kreeg de motor geen brandstof. Er waren geen plofjes te horen, of iets anders dat leek op een motor die op eigen kracht verder wil. Een defecte brandstofpomp (of zekering) is een optie, maar ook water in de tank sluit ik niet uit; het afvoer kanaaltje bij de tankdop zat verstopt en het hele gedeelte stond onder water.

Inmiddels een paar maanden later wilde ik vandaag nog eens een poging doen. Ik dacht eerst met remmenreiniger op de luchtinlaat te kijken of de ontsteking in orde is, maar merkte dat de startmotor wel draaide maar de motor niet (geen activiteit op de toerenteller, en ook geen geluid van compressie in de cilinders). Dit heeft wellicht met de temperatuur te maken. Misschien maar even wachten totdat het wat minder koud is en de olie wat minder dik (of is dit een ander probleem?)

Mocht de motor bij wat warmer weer weer willen draaien op de startmotor, is de remmenreiniger truc dan de juiste strategie? Of kan ik beter direct kijken naar de brandstofpomp? Of als er inderdaad water in de tank is gelopen, wat kan ik dan het beste doen? Is de brandstofrail los te koppelen en de pomp ergens kort te sluiten om de brandstof door te pompen totdat er weer enkel zuivere benzine tevoorschijn komt?

Zo'n 10 jaar terug ben ik hier op het forum met zo'n beetje álles perfect geholpen. Ben benieuwd of de community nog steeds zo actief is! :)

Hartelijke groet,

Maurits

Iksjeezesel    674
1 uur terug, Mauritswoudenberg zei:

10 jaar terug ben ik hier op het forum met zo'n beetje álles perfect geholpen. Ben benieuwd of de community nog steeds zo actief is! :)

Hartelijke groet,

Maurits

😂Don't challenge us Maurits 😂...

Dat water is wel een eerste "dingetje".

Je zou eerst zeker moeten weten dat er geen water in de benzinetank zit omdat je waterafvoer verstopt zat..

Verder, buiten temperatuur maakt niet het verschil v.w.b. je startmotor, en of ie wel/niet je "motor" meeneemt in de omwentelingen.

Remmen reiniger kan wel wat betekenen, maar als er 100ml water in je tank zit helpt het niks..

Verder Effe de bobines en bougies eruit en bekijken, olie in de bougiegaten is ook ni goe..

Edit: je hebt een 6 cilinder natuurlijk. ken ik niet goed...

Succes

haddock    880

Een beste tik op de startmotor met n zwaar voorwerp wil de bendix nog wel eens helpen naar buiten te schieten, zodat ie de starterkrans te pakken krijgt. Verder idd de tank drainen, brandstofleidingen ook, en maar kijken dan.

desimpele

isabella    997

De tank kun je makkelijk op water controleren door een halve liter uit de tank te nemen en die in een doorzichtige fles te doen, 

Laat het een uurtje staan en water en benzine worden los zichtbaar van elkaar.

Je kan het ook op een papiertje doen en kijken of het brand.

Maar dit zijn details, beter bij stap 1 beginnen, een diagnose WAAROM hij niet start..

Dank allen!

Update:

Vandaag heb ik de zekeringen en de pomp gecheckt, allebei in orde. Toen heb ik de aanvoer op de brandstofrail losgekoppeld en heb een paar keer het contact aan en uit gezet om wat brandstof op te pompen. Dit was volledig troebel. Ik heb de tank toen helemaal leeggepompt en weer gevuld met een liter of 10 aan schone brandstof met injectiecleaner toegevoegd. Ik had nog maar een beetje acculading, maar daar wilde de motor niet op starten. Nu een nachtje aan de acculader en morgen maar weer verder. 

Goed om te weten: met remmenreiniger op de luchtinlaat geeft de motor tekens van leven en wil soms zelfs even lopen, dus de ontsteking is in orde. 

Is het nu een kwestie van flink doorstarten totdat het systeem weer netjes onder druk staat met schone brandstof? Of zijn inmiddels mijn injectoren zo vies dat ze verstopt zitten? Zijn deze in dat geval makkelijk los te halen en ergens weg te brengen voor ultrasoon reiniging?

Kan het nog iets anders zijn dan bovengenoemde, zoals een drukregelaar o.i.d.?

pimgmx    299

Het brandstoffilter heb je niet vervangen?

Zou ik doen, MITS je zeker weet dat er geen troep meer in de tank zit.

Als je de leiding toch los hebt om het filter te vervangen: ontkoppel ook de aanvoerleiding in de motorruimte, dan kan je de hele lengte schoonblazen.
Of de injectoren nog schoon genoeg zijn om met wat doorzettingsvermogen weer aan de slag te gaan is lastig te zeggen op 'n afstand...

Je kan overwegen de injectoren uit te bouwen en die schoon te (laten) maken, maar houd er dan rekening mee dat je óók nieuwe O-ringen (en pintle caps) nodig hebt als je ze weer terugbouwt. Als de O-ringen nog origineel zijn is het een gok of ze na een dikke kwarteeuw gebruik weer lekvrij op hun plek gaan!

isabella    997

Het hele systeem aanpakken is als het zo troebel is de beste oplossing, de Injectoren reinigen is een goede optie..

JagS3 4.2    97

eens, in ieder geval filter wisselen en retourleiding even doorblazen als de tank leeg is, dan is meteen de meeste troep eruit.

doet ie het dan, dan met versterkte injectiereiniger (flesje op 10 a 15 liter) rijden met afwisselende rijstijl. 

je startmotor is waarschijnlijk dat deze af en toe blijft "plakken" dat wil zeggen dat de bendix niet altijd naar buiten komt. dat is met koud weer ook wel eens aan de hand met mijn saabje (maar das al echt middeleeuwse techniek). zoals haddock aangeeft, een ferme tik met een hamer oid zal dit probleem (tijdelijk) oplossen.

succes, en laat je even weten of het gelukt is?

by the way: heb jij destijds ook verschillende RHD jags series 3 uit engeland geïmporteerd?

Vanavond nog maar eens proberen, als het goed is heb ik dan weer een volle accu. Als ie wil starten zal ik m eens flink op zn donder geven. De startmotor plakte inderdaad een beetje, maar ook die wilde met wat overtuigingskracht wel weer.

1 uur terug, JagS3 4.2 zei:

by the way: heb jij destijds ook verschillende RHD jags series 3 uit engeland geïmporteerd?

Klopt Wouter, ik heb er een stuk of 5 uit Engeland gehaald toen ik daar nog veel optrad met de band. Het liefst zou ik weer een SIII hebben (voor mij de allermooiste auto ooit gebouwd), maar die mag ik van Femke Halsema niet meer parkeren...

pimgmx    299
54 minuten geleden, Mauritswoudenberg zei:

Als ie wil starten zal ik m eens flink op zn donder geven.

Daarmee loop je het risico (vervuilde brandstofleidingen & -filter) om meer troep richting injectorrails/drukregelaar/injectoren te sturen dan al gebeurd is.

Ik zou de 'geduldige' route kiezen en minimaal de leidingen doorblazen en het filter vervangen alvorens een startpoging te wagen...

Ik heb de leidingen al flink doorgepompt. Ook de retourleiding. Het filter is besteld en zal ik ook nog even vervangen voor mn poging. Als 'ie dan nog niet wil starten breng ik de injectors weg voor ultrasoon reiniging. 

Ik laat t weten zodra ik meer weet!

• Like 1

Frank117    8

Ik zou ook eens kijken in de tank.

Als er een jaar lang water in heeft gestaan, heb je wel kans dat de tank van binnen geroest of tenminste sterk vervuild is.

Je kan er gemakkelijk met een lampje in kijken, langs het gat van de benzinevlotter. 

ik had pech: heb de tank moeten vervangen, er stond 10 liter water in na een half jaar stilstand. 

keesh    1538
3 minuten geleden, JagS3 4.2 zei:

ik meen dat een x300 al een kunststof tank heeft...?

Nee, was nog een degelijke Jaguar😉

keesh    1538
Zojuist, JagS3 4.2 zei:

een echte dus, die roest..., hahah

Roest, ja dan is het een echte Jaguar🤣

Frank117    8

Ik ben ook niet van dat nieuwe spul, maar moet eerlijk bekennen dat een kunststoffen tank beter is.

Geen gedoe met roest en zo.

keesh    1538
Zojuist, Frank117 zei:

... maar moet eerlijk bekennen dat een kunststoffen tank beter is.

Geen gedoe met roest en zo.

Bij goed onderhoud komt er geen roest in de tank en zeker niet wanneer je veel van je Jaguar geniet door te rijden. Stilstand is achteruitgang🤣

• Like 1

JagS3 4.2    97
Op 2/19/2021 om 11:19 AM, keesh zei:

Bij goed onderhoud komt er geen roest in de tank en zeker niet wanneer je veel van je Jaguar geniet door te rijden. Stilstand is achteruitgang🤣

wat een forumwijsheden weer :), maar het is wel waar :P 

• 3 weeks later...

Ik heb even wat liefde en aandacht besteed aan de jaguar en hij loopt weer fantastisch! 

Eerst de tank leeggepompt inclusief retourleidingen, toen brandstoffilter vervangen en injectiereiniger toegevoegd. Hij liep bijna direct op alle 6 pootjes! Zelfs de keuringsmeester was tevreden met de uitstoot wat duidt op tamelijk volledige verbranding en dus geen vervuilde injectors. 

Dank allen!

• Like 5