keesh 1428 Report post Posted February 11 Jaguar Land Rover: meer composietmaterialen in elektrische auto’s Jaguar Land Rover bereidt zich voor op toekomstige elektrische auto’s door samen met academische en industriële partners onderzoek te doen naar geavanceerde lichtgewicht composietmaterialen. Deze zullen volgens de Britse autoproducent zorgen voor een grotere actieradius, betere prestaties en een dynamischer rijgedrag. Jaguar Land Rover wil met composietmaterialen in plaats van aluminium en staal de stijfheid van carrosserieën vergroten, het gewicht laten afnemen en de veiligheidsstructuur verfijnen. Het onderzoek moet resulteren in de ontwikkeling van lichtgewicht voertuigen en aandrijfstructuren. Zo worden aluminium en staal vervangen door veel lichtere en sterkere materialen. Jaguar Land Rover wil met de nieuwe materialen de stijfheid van carrosserieën met 30 procent vergroten, het gewicht met gemiddeld 35 kg laten afnemen en de veiligheidsstructuur verfijnen. Het vizier is daarbij met name gericht op de toepassing van specifieke composietmaterialen zoals koolstofvezel. Het afgenomen voertuiggewicht maakt het mogelijk om grotere batterijen te plaatsen. Dit zorgt voor een grotere actieradius zonder extra CO2-uitstoot. Jaguar Land Rover verwacht voor 2022 een vloot testvoertuigen klaar te hebben. Het onderzoek vindt plaats in het kader van het Tucana-project. Dit is een vierjarig programma dat het Verenigd Koninkrijk wereldleider moet maken op het gebied van emissiearme technologie. Het doel is tussen 2023 en 2032 4,5 miljoen ton CO2 te besparen door het gebruik van elektrische voertuigen te versterken. Ook worden voertuigen lichter gemaakt, waarmee de uitstoot en het energieverbruik van geëlektrificeerde aandrijflijnen omlaag gaan. Het Tucana-consortium wordt geleid door Jaguar Land Rover en brengt vooraanstaande academische en industriële partners samen. Dat zijn onder meer de Warwick Manufacturing Group (WMG), Expert Tooling & Automation, Broetje-Automation UK, Toray International UK, CCP Gransden en The Centre for Modelling & Simulation (CFMS). Quote Share this post Link to post Share on other sites
wimb 654 Report post Posted February 12 10 hours ago, keesh said: het gewicht met gemiddeld 35 kg laten afnemen Ik had het originele persbericht een aantal dagen terug al gelezen en ben verbaasd over die geringe gewichtsreductie: 35 kg op een auto van meer dan 1.800 kg is niets. Een passagier meer of minder maakt al meer verschil. Quote Share this post Link to post Share on other sites
keesh 1428 Report post Posted February 12 1 uur terug, wimb zei: Een passagier meer of minder maakt al meer verschil. Bereid je maar voor, straks mogen we niet meer wegen dan 35 kg ivm met het milieu. Alle extra kg die verplaats moeten worden zijn schadelijk voor het milieu 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 575 Report post Posted February 12 3 uren geleden, keesh zei: Bereid je maar voor, straks mogen we niet meer wegen dan 35 kg ivm met het milieu. Alle extra kg die verplaats moeten worden zijn schadelijk voor het milieu Vooral een erg goed idee om 35kg te besparen maar de hele auto wel te maken van niet ecologisch afbreekbaar materiaal in plaats van een element als ferro. Vroegah bouwde vooral Jaguar auto's die zichzelf al tijdens hun gebruik al gedeeltelijk terug gaven aan moeder aarde. Hun tijd ver vooruit was dat. (thecycliccardesign) Quote Share this post Link to post Share on other sites
wimb 654 Report post Posted February 13 21 hours ago, keesh said: Bereid je maar voor, straks mogen we niet meer wegen dan 35 kg ivm met het milieu. Alle extra kg die verplaats moeten worden zijn schadelijk voor het milieu Ik hoor ze er in gedachten nu al over debatteren in de Amsterdamse gemeenteraad. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.