Jump to content

Jaguar I-PACE

keesh
 Share

Recommended Posts

• 1 year later...

Autoverkopen augustus 2022

De I-Pace. Jaguar was er zo vroeg bij in 2018, maar heeft het succes van het eerste jaar niet weten te evenaren.

https___www.autovisie.nl_wp-content_uploads_2022_09_jaguar_i-pace_ev400_awd_s_13.jpeg

Elektrische suv’s blijven onverminderd populair, maar de Jaguar I-Pace wil bijna niemand. Tot en met augustus wist het Britse premiummerk – dat al snel volledig elektrisch gaat worden – niet meer dan zeven I-Pace’s te slijten.🤔

• 1 month later...

Jaguar i-Pace, een volledig elektrische SUV met prestaties van sportklasse.

2023-Jaguar-I-Pace-EV400-front-three-quarter-in-motion-2.jpg                    2023-Jaguar-I-Pace-EV400-front-three-quarter-in-motion-3.jpg

Onlangs gaven we nog aan dat de verkoop van de i-Pace te wensen over laat. En de laatste maanden zien we daarin nog geen echt grote verbetering. Toch is onduidelijk waarom. Want de auto heeft veel te bieden en ziet er gewoon stoer uit. Wellicht is het de prijs. In ieder geval kan met de laatste uitvoering sneller worden geladen. Wie weet scheelt dat.

Extra laadruimte

Het bijzondere aan deze wagen is dat het batterijpakket zo laag mogelijk in de auto is aangebracht. Dat wil zeggen tussen de wielen op de bodemplaat. Fit zorgt feitelijk wel voor extra laadruimte nl. een niet al te grote maar wel aanwezig ruimte onder de motorkap.

Aan de binnenkant valt het supermoderne Piti Pro infotainment systeem op. Dit systeem is intuïtief als de smartphone en in een oogopslag kun je alle belangrijke functies bedienen. Zo kun je handig na gaan waar en wanneer je kunt laden (en wat de bezetting is van het laadstation waar je wilt laden). Levert een besparing van de laadcapaciteit, maar is ook beter voor je accu.

2023-Jaguar-I-Pace-EV400-headlight.jpg                    2023-Jaguar-I-Pace-EV400-ev400-logo.jpg

Sneller laden

De i-Pace S heeft 4,8 seconden nodig om van 0 naar een snelheid van 100 km/uur te gaan. De krachtbron van de auto is 235 kW oftewel 320 pk. Het heeft AWD en heeft een bereik van 470 km. Dit laatste wordt overigens vanuit de praktijk betwijfeld. De auto is voorzien van een 11kW 3-fasen boordlader om het snelladen mogelijk te maken. Dat is meer dan 50 km reisafstand dat per uur wordt bijgeladen.

De i-Pace wordt in 4 modellen uitgebracht, te weten de i-Pace S, SE, HSE en de Limited Edition. De nieuwprijzen lopen op van 83.000 euro (S) naar ruim 98.000 euro (HSE). 

Overigens, verwar de i-Pace niet met de e-Pace. De i-Pace is zoals aangegeven de volledig elektrische SUV terwijl de e-Pace een hybride SUV-uitvoering is.

2023-Jaguar-I-Pace-EV400-HSE-18.jpg                    2023-Jaguar-I-Pace-EV400-front-grille.jpg

2023-Jaguar-I-Pace-EV400-rear-interior-seats.jpg                   2023-Jaguar-I-Pace-EV400-rear-three-quarter.jpg

2023-Jaguar-I-Pace-EV400-side.jpg                    2023-Jaguar-I-Pace-EV400-front-wheel.jpg

2023-Jaguar-I-Pace-EV400-dashboard.jpg                    2023-Jaguar-I-Pace-EV400-front-interior-seats.jpg

• 1 month later...

TEST Jaguar I-Pace EV400: focus op verfijning.

De Jaguar I-Pace kreeg dit jaar een update die hem weer beter moet wapenen tegenover de almaar sterke concurrentie, met in de eerste plaats een betere connectiviteit en snellere oplaadmogelijkheden. Geeft dit deze sierlijke kat de extra boost die zij kan gebruiken?

Jag_I-PACE_21MY_Dynamic_Eiger-Grey_02.06.20_001.webp

De I-Pace zette in 2018 de elektrificatie in bij Jaguar, dat ook aankondigde vanaf 2025 nog enkel volledig elektrische modellen te willen verkopen. Intussen kreeg dit model alweer een update en dat is een goede gelegenheid om het nog eens onder de loep te nemen tegenover de groeiende concurrentie anno 2022.

Eerst en vooral blijf ik het vreemd vinden dat Jaguar de I-Pace als een SUV omschrijft. Want wie deze wagen voor het eerst ziet, denk meestal aan een sierlijke hatchback of misschien aan crossover met coupé-allures. Wellicht waren het commerciële motieven die tot deze typering hebben geleid, omdat elk voertuig met het label ‘SUV’ tegenwoordig als warme broodjes de deur uitgaat.

Jag_22MY_I-PACE_9925_101121.webp

Snelle kat

Goed, veel maakt het niet uit, want de I-Pace is nog steeds een fraaie verschijning met zijn forse en tegelijk elegante proporties, die benadrukt worden door de korte overhangen, de hoge achterpartij en de grote velgen (22” op de testwagen). Dit model straalt kracht en sprintvermogen uit, en weet dat ook te bieden.

De I-Pace beschikt over twee elektromotoren (op elke as één) die gezamenlijk 400 pk en 696 Nm op de vier wielen brengen. Daarmee lukt de spurt van 0 tot 100 km/u in slechts 4,8 seconden en is een topsnelheid van 200 km/u mogelijk.

Het spreekt voor zich dat het rechterpedaal best met de nodige zachtheid wordt behandeld, want de I-Pace is potentieel een raket op wielen die beter niet in handen van een onervaren bestuurder wordt gegeven. Wie wel over de nodige stuurvaardigheid beschikt, zal zeker de rijdynamiek en het goede rijgevoel van deze Jaguar weten te appreciëren, die bovendien ook nog zeer aangenaam klinkt voor een EV.

Jag_I-PACE_21MY_Dynamic_Eiger-Grey_02.06.20_003.webp

Actieradius valt tegen

De energie wordt geleverd door een lithium-ion batterij van 90kWh (85kWh netto) die een WLTP-rijbereik van 470 km zou moeten verzekeren. Dat lijkt prima, maar in de realiteit blijkt dat toch heel wat minder te zijn, ondanks het verbeterde accumanagement van deze recente update. Wij noteerden een actieradius van zo’n 350 km met een gemiddeld elektriciteitsverbruik van ongeveer 25 kWh per 100 km. Als de omstandigheden dan nog wat tegenzitten (zeer koud of warm weer) of je trapt deze elektrische kat stevig op zijn staart, slinkt die autonomie uiteraard nog verder en dan wordt het toch wel uitkijken waar je met de I-Pace heenrijdt zonder vooraf de laadmogelijkheden te checken.

Jag_22MY_I-PACE_0008_101121.webp

Jaguar meldt dat deze EV400 van modeljaar 2022 ook snellere oplaadmogelijkheden biedt, maar die zijn nog steeds niet indrukwekkend en hinken achterop tegenover de beste concurrenten. Er is keuze uit laden tegen 11 kW aan wisselstroom thuis of tot 100 kW met gelijkstroom aan een snellader. Daarmee neemt het laden van 5 tot 80 procent van de accucapaciteit 45 minuten in beslag bij de I-Pace, terwijl vele andere wagens in dit segment (Porsche Taycan, Tesla Model S …) dat intussen in minder dan de helft van die tijd klaarspelen met laadvermogens van meer dan 200 kW. Kortom, op vlak van laadvermogen en rijbereik breekt de I-Pace nog steeds geen potten.

Jag_I-PACE_22MY_Black_Exterior_20.04.21_003.webp

Vlotte connectiviteit

Aan boord van de Jaguar I-Pace zit je ruim en comfortabel in het voortreffelijk afgewerkte interieur, waarin het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem opvalt dat we al kennen uit de andere recente modellen van de Jaguar Land Rover Groep. Dit maakt gebruik van een dubbel display op de middenconsole in combinatie met enkele klassieke draaiknoppen en toetsen, waarmee de bediening vlot en intuïtief verloopt. Verder blijft de grote kofferruimte (656-1453 liter) aangevuld met een frunk (27 l) in de snuit handig. Dat leidt echter tot een smalle achterruit, waardoor het zicht naar achter wat beperkt wordt. Maar gelukkig is er ook een camera voorzien.

i-pace-interior.webp

Conclusie

Dan is er nog de prijs van minimum 82.075 euro, dat verder kan oplopen tot 97.175 euro voor de HSE topversie, zonder enige opties. Daarmee is duidelijk dat Jaguar de I-Pace in de top premiumsegmenten positioneert. Ondanks zijn vrij discrete voorkomen, hoort hij daar ook thuis rekening houdend met de sublieme afwerking en de bijzonder sterke prestaties. Alleen is dit rijplezier natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.(BRON)

Jag_22MY_IPACE_Manchester_Lifestyle_251021_013.webp

• Like 1

• keesh changed the title to Jaguar I-PACE
  • 4 weeks later...
Op 12/3/2022 om 4:50 PM, keesh zei:

Conclusie

Dan is er nog de prijs van minimum 82.075 euro, dat verder kan oplopen tot 97.175 euro voor de HSE topversie, zonder enige opties. Daarmee is duidelijk dat Jaguar de I-Pace in de top premiumsegmenten positioneert. Ondanks zijn vrij discrete voorkomen, hoort hij daar ook thuis rekening houdend met de sublieme afwerking en de bijzonder sterke prestaties. Alleen is dit rijplezier natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.(BRON)

Dus een Jag, die op een Mazda, of een Audi, of een Toyota, etc lijkt, behoort gepositioneerd te worden in het "premiumsegement"!? ... Ik kan de positionering van dit soort "tupper ware" transportmiddelen niet meer volgen

• Like 3

6 hours ago, cage said:

Dus een Jag, die op een Mazda, of een Audi, of een Toyota, etc lijkt, behoort gepositioneerd te worden in het "premiumsegement"!? ... Ik kan de positionering van dit soort "tupper ware" transportmiddelen niet meer volgen

Een collega van mij heeft zo'n ding, ja wat moet je het nou noemen. 

Bij de moderne Jags heb ik al zoiets van, wat is nou het onderscheidende er aan. 

Bij mijn eigen S-type weet ik het wel. Aan de buitenzijde zie je al, hier staat geen Mercedes of Audi.

Zit je er in, dan weet je het helemaal zeker. En rij je ermee, dan 150% zekerheid. 

Want wat er voor motor in ligt, als is die van mij dan een "3 litertje 6" dat gaat nog steeds wel fiks "af". 

In tegenstelling tot de 'basis' Audi, BMW of Mercedes - daar ligt 'n 2 liter vierpitter in met de helft van de PKs. 

Mijn schoonvader heeft zo'n Mercedes (uit 2007) en jawel een mooie auto, vergeleken bij een Ford Fiësta dan.

Maar een JAAAGGGG... eh nee... absoluut niet. Dus ook een 'moderne' Jag is nog steeds een soort Jag.
Vooral van binnen dan, en qua motor, nouja, min-of-meer. Wordt ook steeds minder... zijn de driepitters er al? 

Nou was ik een jaar of wat geleden bij de Jaguar dealer, toch eens kijken en misschien leuk. 
Je kon een proefrit maken in de F-pace (een dikke SUV/Jeep of zoiets) en mijn vrouw vond dat leuk
en ik vond het dan wel leuk omdat de voorwaarde was dat zij dan zou rijden hahahaha!

Nou... 

- de buitenkant, ik zie er niet zoveel aan af dat het heel anders is dan andere SUVs...

- de binnenkant, ja dat dan weer wel, al was deze zwart-met-zit dus meer of je in een zak leder-tikkels was beland;

- en gang zat er niet in. Bleek dat we een 170pk diesel hadden meegekregen met een 20-versnellingen bak. 

Vraag die dealer ook nog, hoe dat nou bevallen is. Het verschil tussen een 4-pitter 2 liter diesle met 2,2 ton te sleuren en een 240PK V6 is wel evident... Dus, eerlijk gezegd, gewoon K met P. Ik hoef 'm niet. 

Maar we hadden het over elektrische Jags... 

Over de i-Pace van die collega. Buitenzijde, man ik had vroeger van die autootjes, daarmee speelde ik met 
mijn broertjes in het zand. TONKA heetten die, ze waren niet verrot te krijgen, en het ontwerp doet me daar sterk aan denken. Dezelfde plompe afgeronde vormen, en eigenlijk een beetje lomp en onbenullig. Niks 'slank en sierlijk'.

Dus dezelfde soort SUV-genen die andere merken ook hebben. Waarom wil je zo'n ding eigenlijk?

De binnenzijde, tja. Een luxe Mercedes, Audi of BMW zien er ook zo uit. Wat is daar nog Jag aan? 
De snelheidsbeleving is enorm, dat wel. Of je in een achtbaan zit. Maar ook anderen bieden dat. 
Er is dus eigenlijk niks onderscheidends meer aan en dan is het gewoon "wat krijg je voor je poen". 
Ik zou een Kia kopen. Een heeeeele luxe en snelle. Hybride. Met 7 jaar garantie. Getver. Bah.

Kortom ik vind er geen hol aan. Moeten en zullen we allemaal aan de elektro, dan koop ik een Nissan Leaf.

Of een Prius. Ook geen hol aan maar het kost ook een stuk minder. Valt niks aan te genieten en wellicht
krijg ik er braakneigingen van. Maar dan haal ik voor de rest van de centen gewoon een oude XJ. Met V8. 

En die collega met z'n i-Pace. Als ik daar op bezoek kom staat de halve zaak te kijken bij mijn S-type. 
Naar de i-Pace verwijzen ze als 'die dure elektrokar'. Niemand vind het echt mooi of 'wil er ook zo een'. 

Ja je hebt een Jaguar-badge, maar echte schoonheid en klasse koop je er volgens mij niet mee.

• Klasse 3

• 3 weeks later...

JAGUAR I-PACE KRIJGT MINIFACELIFT EN MATTE LAK (2023).

jaguar_i-pace_my24_1.jpg

Na een dikke 4 jaar dienst heeft de Jaguar I-Pace, de eerste elektrische auto van het merk, een facelift verdiend. Die blijft echter zeer beperkt, met vooral gewijzigde kleuren en een iets andere uitrusting. Aan het rijbereik wordt niet geraakt.

jaguar_i-pace_my24_3.jpg

De Jaguar I-Pace kwam in 2018 op de markt en was de eerste elektrische premium-SUV die je kon kopen, nog voor de Audi E-Tron en de Mercedes EQC. Maar die voorsprong heeft het Britse merk niet behouden, want intussen heeft de concurrentie modellen met snellere laadtijden, meer rijbereik en meer vermogen. Kan Jaguar de situatie rechttrekken met deze midlifefacelift van de I-Pace?

jaguar_i-pace_my24_2.jpg

NIEUWE KLEURTJES

In een woord: neen. Jaguar is druk bezig met zichzelf opnieuw uit te vinden tegen 2025, wanneer het merk volledig elektrisch wordt en in het luxesegment gaat spelen. Veel budget steken in een model met een uniek platform hoort er dan schijnbaar niet meer bij. De facelift van de I-Pace houdt dan ook niet veel meer in dan een nieuwe, gladde grijze grille, wat extra grijze accenten op de voorbumper en elementen op de voor- en achterbumper en onderaan de deuren die nu in koetswerkkleur zijn gespoten in plaats van in het zwart. Qua uitrusting is het Black Pack voortaan standaard en heb je de keuze tussen de R-Dynamic S, R-Dynamic SE of R-Dynamic HSE.

Er zijn twee nieuwe matte/satijnglans lakkleuren: Eiger Grey of Carpathian Grey, terwijl je het dak nu in het zwart kan laten spuiten als je een panoramadak hebt, voor een egale zwarte look. Het rijbereik van 470 km blijft onveranderd, opladen kan tot 11 kW met driefasige wisselstroom of tot 100 kW aan een snellader. Vierwielaandrijving is standaard dankzij een elektromotor op elke as, voor een vermogen van 400 pk en 696 Nm, waarmee de I-Pace in 4,8 seconden van 0 tot 100 km/u kan sprinten en een topsnelheid haalt van 200 km/u. Je kan de vernieuwe I-Pace vanaf nu bestellen als R-Dynamic SE voor 93.900 euro, de R-Dynamic HSE kost minstens 102.400 euro.

• Like 1