Jump to content

ruitenwisser nulstand


hagstrum
 Share

Recommended Posts

Beste,

 

In België moeten de oldtimers (+30 jaar) sinds dit jaar een tweejaarlijkse autokeuring ondergaan. Dus ook mijn XJS 1989. 

Bij zo een algemene keuring moet je ook wat geluk hebben. Dat had ik dus deze morgen niet. De wagen is afgekeurd op één item. 

Dit wil zeggen dat ik dit moet herstellen en de wagen opnieuw moet aanbieden binnen de 14 dagen.

 

Het item dat niet voldoet is 'ruitenwisser nulstand'. met andere woorden, de wisser komt niet in nulstand beneden aan het venster bij het uitschakelen aan de hendel, maar blijft ergens midden het raam stil staan. Dit is niet toegelaten.

 

Nu heb ik de motor gedemonteerd en daar houd mijn kennis op. Heeft er iemand een idee over de werking en waar het probleem zich kan voordoen.

 

Wanneer ik de schakelaar aan het stuur op off zet, moet de wisser nog even doorwissen tot aan de nulstand onderaan het raam. Bij mij stopt de wisser onmiddellijk na het uitzetten. 

 Dit kan dan voor het gezichtsveld zijn wat een gevaarlijke situatie veroorzaakt.

 

Alvast bedankt.

IMG_20201201_155824_BURST001_COVER.jpg

IMG_20140824_115102.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oef, kan je misschien niet helpen Eddy.

Als ik de foto zie zou ik de schakelaar met het rode flupke verdenken.

De motor blijft lopen tot nadat de bediening van de chauffeur uit gezet is EN de ruitenwisser in de juiste positie staat (wat volgens mij het rode flupke moet doen merken).

Bij jou gaat ie "uit" zodra je de in de auto de bediening uitzet...

Dus theoretisch is de schakelaar met het rode flupke continue bediend?

Succes!

 

De "autoriteiten":

Kan je wel vertellen dat rijden met regen dan ook erg gevaarlijk is omdat de ruitenwisser dan ook op het raam zit. 

Als rasechte Kaaskop zou ik de strijd met de autoriteiten aangegaan zijn:-)..

Link to comment
Share on other sites

Dat was ff schrikken (denk ik), dus toch maar wat tips om een laatste reanimatie poging te kunnen ondernemen.

 

Onmiddelijk stoppen komt in de meeste gevallen door doordat de (geschakelde) continue 12V op de ruitenwisser motor ontbreekt OF dat het 

interne gedefinieerde stopplaats mechanisme stuk  is.

 

Er moeten (tenminste) 3 draden aangesloten zijn

1) 12V continue (al dan niet geschakeld door contactslot)

2) Massa

3) Start signaal (puls)

 

Als ik naar de foto's en filmpje kijk maakt deze motor geen gebruik van sleepcontacten, maar moeten de microswitch en nok op de grote tandwielschijf ervoor zorgen dat hij op de juiste plaats stopt. (Stopt als de microswitch wordt ingedrukt).

 

Nu je het mechanisme open hebt maar direct de microswitch controleren. De microswitch moet  altijd geleiden, TENZIJ hij wordt ingedrukt.

Als dit niet zo is de microswitch vervangen. Dan zou het weer moeten werken tenzij de Continue 12V  niet is aangesloten.

Success

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

15 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

...zou ik de schakelaar met het rode flupke verdenken.

Ik ook...

Een soortgelijke constructie-met-microschakelaar wordt ook op XJ40's gebruikt, daar los je 'parkeerproblemen' op door schoonmaken of vervangen van die microswitch.

 

Het kan echter - schijnbaar - ook in de schakelaar aan de stuurkolom zitten als ik zo her en der wat webfora moet geloven, zie bijvoorbeeld hier: http://www.jag-lovers.org/books/xj-s/15-Electrical2.html

 

Omdat je de boel toch al open hebt zou ik eerst de microswitch testen/doormeten, vóór je drastischer stappen onderneemt... ;-)

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

De microswitch doet blijkbaar wat hij moet doen. Deze heb ik nagemeten.

Een mogelijke oorzaak is de slechte massa contact door de geoxideerde koperdraad. (zie foto)

Deze ga ik morgen vernieuwen.

 

Dan heb ik volgende tekst gevonden:

WINDSHIELD WIPER PARKING: If your wipers don't park, you may be tempted to start tearing the wiper motor apart to work on the parking contacts -- but you would be forgetting that this is Lucas you're dealing with. As Mark Roberts found out, the problem is every bit as likely to be within the stalk switch. "Because the wipers would park in intermittent mode, I was skeptical about the problem being with the parking micro switch, but checked it anyway. Micro switch was fine. The problem was traced down to the stalk switch. In the off position, pins 5 & 6 (ULG & BLG respectively) are supposed to be shorted together, to provide a ground path for the motor. They are also supposed to be shorted when in intermittent mode for the same reason. On my switch, 5 & 6 were shorted in intermittent mode, but open in the off position...no ground, no work."

 

Dus in het nederlands (vlaams) betekend dit...?

IMG_20201201_173945.jpg

IMG_20201201_173531.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minuten geleden, hagstrum zei:

Dus in het nederlands (vlaams) betekend dit...?

Dat het ook aan de schakelaar aan de stuurkolom (stalk switch) kan liggen.

Pin 5 en 6 horen kortgesloten te zijn/contact te maken in de standen 'uit' en 'interval'.

Als dat alleen gebeurt in intervalstand parkeren je ruitenwissers óók niet goed en zal je het in de schakelaar aan de stuurkolom moeten zoeken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 12/1/2020 om 6:29 PM, hagstrum zei:

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

De microswitch doet blijkbaar wat hij moet doen. Deze heb ik nagemeten.

Een mogelijke oorzaak is de slechte massa contact door de geoxideerde koperdraad. (zie foto)

Deze ga ik morgen vernieuwen.

 

Dan heb ik volgende tekst gevonden:

WINDSHIELD WIPER PARKING: If your wipers don't park, you may be tempted to start tearing the wiper motor apart to work on the parking contacts -- but you would be forgetting that this is Lucas you're dealing with. As Mark Roberts found out, the problem is every bit as likely to be within the stalk switch. "Because the wipers would park in intermittent mode, I was skeptical about the problem being with the parking micro switch, but checked it anyway. Micro switch was fine. The problem was traced down to the stalk switch. In the off position, pins 5 & 6 (ULG & BLG respectively) are supposed to be shorted together, to provide a ground path for the motor. They are also supposed to be shorted when in intermittent mode for the same reason. On my switch, 5 & 6 were shorted in intermittent mode, but open in the off position...no ground, no work."

 

Dus in het nederlands (vlaams) betekend dit...?

IMG_20201201_173945.jpg

IMG_20201201_173531.jpg

Die zwarte draad uiteraard opnieuw isoleren, dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn

Link to comment
Share on other sites

xjs-wipers1.thumb.JPG.9119c0d566bd603a1006843134e4bcf3.JPG

 

De microswitch heb ik met de voltmeter gecontroleerd en is ok.

Ik kan de wiper switch nameten met de ohm meter.

In off stand tussen 5 en 6 geen weerstand (open contact) gemeten. Dit klopt volgens mij niet.

In slow tussen 1 en 5 weerstand (gesloten) gemeten

In fast tussen 1 en 4 weerstand (gesloten)gemeten.

Op stand interval tussen 5 en 6, 1 en 3 en 7 weerstand (gesloten) gemeten.

 

Als ik het goed begrijp moet ik in de off stand tussen 5 en 6 weerstand meten. Ik meet hier niets (OL). Open contact. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

 

 

Link to comment
Share on other sites

54 minuten geleden, hagstrum zei:

xjs-wipers1.thumb.JPG.9119c0d566bd603a1006843134e4bcf3.JPG

 

De microswitch heb ik met de voltmeter gecontroleerd en is ok.

Ik kan de wiper switch nameten met de ohm meter.

In off stand tussen 5 en 6 geen weerstand (open contact) gemeten. Dit klopt volgens mij niet.

In slow tussen 1 en 5 weerstand (gesloten) gemeten

In fast tussen 1 en 4 weerstand (gesloten)gemeten.

Op stand interval tussen 5 en 6, 1 en 3 en 7 weerstand (gesloten) gemeten.

 

Als ik het goed begrijp moet ik in de off stand tussen 5 en 6 weerstand meten. Ik meet hier niets (OL). Open contact. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

 

 

Hoi Eddy,

 

Open Loop lijkt volgens jouw schema inderdaad niet okee te zijn daar.

 

Grt Rob

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eddy, 

 

Idd,  volgens schema zou je in Int en Off   tussen 5 en 6  verbinding moeten hebben.

Zelf heb ik nog nooit zo'n stalk switch uit elkaar gehaald, maar vind het vreemd dat de verbinding (schijnbaar) wel helemaal in orde is in de ene stand, maar niet in de andere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Wat is de status van je order?

Als dat ‘in backorder’ of iets dergelijks is, kan je wachten nog wel even duren...

(soms duurt dat tot SNG’s toeleverancier een nieuwe batch onderdelen geproduceerd heeft)

 

Als je daar geen geduld voor hebt: contact Just XJS of Simply Performance voor een gebruikt onderdeel; zij kunnen uit voorraad leveren!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Na zeven weken geduld en een boos telefoongesprek (ja, ook Vlamingen kunnen soms boos uit de hoek komen) naar SNG dan eindelijk het bestelde onderdeel ontvangen. Onmiddellijk gemonteerd, getest en...OK!!! De ruitenwisser nulstand is ok. 

 

...en blij!!!

 

Dus eerst microswitch testen met ohm meter aan de ruitenwissermotor, indien deze goed is de schakelaar aan het stuur n en aan de stekker weerstand meten tussen 5 zwart/groen en 6 blauw/groen. Hier moet je weerstand maten. (een verbinding tussen punt 5 en 6) Indien je hier weerstand oneindig meet is de schakelaar inwendig stuk. 

 

Aan ieder bedankt om mee te denken!

 

 

xjs-wipers1.JPG    IMG_20210218_173942.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...