Jump to content

S1 in aantocht!

Recommended Posts

badhuis    69

Nu in de haven van Toronto, straks op een bootje naar Rotterdam, uiteindelijk in Tilburg. Hoop voor het einde van het jaar.

Dit is eigenlijk de auto die ik zocht in 2007 maar toen niet kon vinden voor redelijk geld. Serie 1, korte wielbasis, 4.2, Amerikaanse uitvoering. Waarom Amerikaans? Veel extra's: chromen wielen, getint glas, air conditioning, elektrische ramen plus daarbij vergeleken met Europese exemplaren veel minder roest.

Het is zeker geen perfecte auto. De mindere zaken zijn een tikje roest her en der, netjes overgespoten jaren geleden maar niet 100%, een stoel heeft een scheurtje. Rembekrachtiging doet het maar 1 keer, daarna niet meer, koplampen doen het sinds een week niet meer, een roestplek op de bodem, ruitrubbers voor en achter slecht.

Er zijn gelukkig ook pluspunten: prachtige kleur Willow Green, mooi chroomwerk, houtwerk ziet er puik uit, een 4-bak GM automaat (T700) met lockup, nieuwe ruitrubbers erbij plus chroomstrips, extra rembekrachtiging, groen leer (weer eens wat anders), goede hemel, géén schuifdak (lekt, roest, maakt herrie), zou in een goed rijdende staat moeten zijn.     

Benieuwd! Zal proberen op dit forum bij te houden wat ik eraan doe.

RV.JPG

I3 rechtsvoor.JPG

• Like 6

XJeej    276

Prachtige auto! Ook hoe het leer op de stoelen ziet er perfect uit. Hoop dat je er niet lang op hoeft te wachten 😆

john37    83
Op 11/24/2020 om 12:39 AM, badhuis zei:

Nu in de haven van Toronto, straks op een bootje naar Rotterdam, uiteindelijk in Tilburg. Hoop voor het einde van het jaar.

Dit is eigenlijk de auto die ik zocht in 2007 maar toen niet kon vinden voor redelijk geld. Serie 1, korte wielbasis, 4.2, Amerikaanse uitvoering. Waarom Amerikaans? Veel extra's: chromen wielen, getint glas, air conditioning, elektrische ramen plus daarbij vergeleken met Europese exemplaren veel minder roest.

Het is zeker geen perfecte auto. De mindere zaken zijn een tikje roest her en der, netjes overgespoten jaren geleden maar niet 100%, een stoel heeft een scheurtje. Rembekrachtiging doet het maar 1 keer, daarna niet meer, koplampen doen het sinds een week niet meer, een roestplek op de bodem, ruitrubbers voor en achter slecht.

Er zijn gelukkig ook pluspunten: prachtige kleur Willow Green, mooi chroomwerk, houtwerk ziet er puik uit, een 4-bak GM automaat (T700) met lockup, nieuwe ruitrubbers erbij plus chroomstrips, extra rembekrachtiging, groen leer (weer eens wat anders), goede hemel, géén schuifdak (lekt, roest, maakt herrie), zou in een goed rijdende staat moeten zijn.     

Benieuwd! Zal proberen op dit forum bij te houden wat ik eraan doe.

RV.JPG

I3 rechtsvoor.JPG

Top, waar vinden jullie die geweldige examplaren toch (altijd).  

Persoonlijk vind ik die grote zijnkniperlichten wat minder, maar de rest is heel begrijpelijk en gaaf. De 4 speed Auto met LU is natuurlijk helemaal stoer. Is dat een 4LE.... GM bak of weet je dat nog niet precies?  Nog net op tijd voor sinterklaas ( of gaat het Kerst worden)?

badhuis    69

Bedankt voor de bemoedigende reacties! Ben ook benieuwd of de auto voor de kerst hier in de garage staat. Zou net moeten kunnen.

De lol is natuurlijk om een auto te vinden die niet te duur is. Ik heb ooit een Stag gekocht, heel goedkoop, op Ebay USA omdat deze werd geadverteerd als Parts Only. Was echter geheel compleet op een paar dingetjes na. Foto's hielpen ook niet: auto in een garage bedolven onder dozen en andere troep. Naast Ebay zijn er de diverse forums waar soms heel interessante dingen op staan, en Facebook, en merkenclubs die advertenties hebben. 

Het blijft een gok natuurlijk, online kopen. Persoonlijk ben ik nog niet teleurgesteld. Veel hangt af van het contact wat je hebt met de verkoper.  

Die sierstrippen op de zijkant, typisch USA, daar ben ik ook geen liefhebber van. Maar vrees dat dat niet zonder lakschade eraf te halen is.

Minder lelijk vind ik persoonlijk die zijlampen. Het zijn nette lampen in een mooi chroom huisje. Die grote oranje knippers voor mogen ook blijven, niet echt heel mooi maar ik hou wel van een beetje typisch USA. 

Blij ben ik wel met de grote 7" outer headlamps in plaats van de standaard lelijke USA 5,25" exemplaren. Ik denk dat de auto ooit vanuit de USA naar Canada geïmporteerd is en dat toen die grote lampen erop kwamen. Helaas is toen geen kmh teller geplaatst 😁

@John37: De auto heeft een T700 Johncars conversie gehad - met die naam zou dat jou moeten aanspreken 😅. Zie https://www.johnscars.com/qb/xj6qb.html

Ik heb geen ervaring met een lockup. Kijken hoe dat bevalt. 

O2 aut.JPG

O5 aut.JPG

• Like 2

• 3 weeks later...
badhuis    69

Boot is nog steeds op schema. Moet al gaan nadenken wat ik met al die emblemen aan moet als ik een rechthoekige nummerplaat ga monteren. Die overlapt dan de "4.2 Litre" emblemen. Lijken wel groter dan de Europese/Engelse versies? 

A.JPG

• Like 2

keesh    1344
Op 11/25/2020 om 1:30 PM, badhuis zei:

Die sierstrippen op de zijkant, typisch USA, daar ben ik ook geen liefhebber van.

Ja, Amerikanen houden daar van. Bij mijn XJS zaten ze vast met schroefjes, dus gaatjes in het plaatwerk. Zo te zien zitten ze er bij jouw S1 opgelijmd en te verwijderen zonder schade. Misschien wat kleurverschil als ze er al een tijdje op zitten.

arie-jag    567
10 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Bij mijn Series 1 (1971, Zwitser) zit de 4.2 rechts...Mijn Series 2 (1975 NL) had de XJ 6 (L) aan de rechter kant naast de nummerplaat.

DSC06304.JPG      IMG_20180324_110150.jpg

Grappig daar bij mijn 78er links van kenteken "jaguar" staat en rechts van kenteken XJ en daar onder 4.2

372.thumb.JPG.216757528b44418ce8d899b4f614f1b7.JPG

hansvh    473

De plaatsing van de emblemen is volgens de partsmanual als onderstaand. Het enige land-specifieke kenmerk is het horizontale balkje onder de letters XJ, dat zit er kennelijk alleen in USA/Canada/Z-Afrika versies. Aan de linkerkant staat dus in ieder geval altijd de merknaam, aan de rechterkant kan vanalles staan ;-). Op de plek van de kentekenplaat hoort origineel in ieder geval niets te staan.

image.png

badhuis    69

Bedankt voor dat plaatje Hans. 
Lijkt erop dat het óf XJ6 óf 4.2 (met Litre eronder) rechts gemonteerd zat. Ik vermoed dat wat er nu zit (XJ6) origineel is en dat iemand er ooit 4.2 Litre in de nummerplaatruimte heeft toegevoegd. 

Iksjeezesel    505
9 uren geleden, hansvh zei:

De plaatsing van de emblemen is volgens de partsmanual als onderstaand. Het enige land-specifieke kenmerk is het horizontale balkje onder de letters XJ, dat zit er kennelijk alleen in USA/Canada/Z-Afrika versies. Aan de linkerkant staat dus in ieder geval altijd de merknaam, aan de rechterkant kan vanalles staan ;-). Op de plek van de kentekenplaat hoort origineel in ieder geval niets te staan.

image.png

Het lijkt er op dat ze op de assembly line in Coventry altijd instromers die tekening in de handen duwde met de boodschap, maak er wat moois van he:-)..

arie-jag    567
56 minuten geleden, Rob Vermeulen zei:

Bij mij staat er het zelfde als bij Arie alleen dan nog een C achter de 4.2.

Mijn is LWB en wat niet veel mensen weten is dat die C van jou staat voor Corter.  :lolu:

haha ja dat klopt. Geen idee waarom ze die dingen duurder verkocht hebben. Hij is minder praktisch door die 2 missende deuren, minder beenruimte het dak kregen de plaatwerkers niet strak dus hebben ze er maar een beetje vinyl op geplakt. En een raamframe aan de deur maken was ook al te veel gevraagd. En dan krijg je er nog veel windgeruis en een niet regenwater dichte auto ook met roesten als gevolg. 

Snap er niets van buiten de C van kort krijg je alleen maar minder als een sedan het had de C van karig moeten zijn:lolu2:

Ik snap niet waarom iemand een C zou willen hebben.

• Haha 2

pimgmx    274
24 minuten geleden, Rob Vermeulen zei:

...het had de C van karig moeten zijn...

a Comfortably and Charmingly Corrosive Creation?