Jump to content

XJ6 series 3 sovereign 1986 nieuw leven inblazen


Recommended Posts

PaulG    15

Ik heb zojuist mijn vorige topic geplaatst als introductie maar nu wat meer inhoudelijk.

Mijn Jag heeft meer dan 25 jaar stilstaan. Reden is dat ik toen een start gemaakt heb om wat zaken op te knappen maar door gebrek aan tijd is dat er nooit meer van gekomen.

Achteraf niet zo slim want ik had de auto beter rijdend kunnen houden. Nu zijn de kinderen groot en voor een deel uit huis, dus er is weer tijd om aandacht aan dat andere verwaarloosde kind te besteden. Maar ja, het zij zo. De auto heeft wel altijd droog in de geïsoleerde garage met weinig buitenlicht gestaan. Ik heb toen het koelwater verwijderd en af en toe olie en/of WD40 in de cilinders gespoten. De krukas ging vandaag zonder problemen met de hand rond. Ik weet dat na zo'n lange stilstand naast alle grote beurt parts, alle rubber leidingen voor vacuum, overdruk, benzine, remmen vervangen moeten worden. Ook het brandstofsysteem van benzinetanks t/m de inspuiting zal gereinigd moeten worden. Een hele klus dus maar wel leuk. Nu ben ik op zoek naar leden die een vergelijkbare klus hebben uitgevoerd waar ik mee kan sparren of een keer meekijken. Ook ben ik benieuwd waar ik het beste mijn onderdelen kan bestellen. Een goed adres in Nederland of toch rechtstreeks in Engeland. Nou weet ik niet of het na de Brexit nog loont om onderdelen uit Engeland te laten komen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en zal mijn ervaringen zoveel mogelijk op de site delen.

 

Groet,

Paul 

XJ6 series 3 Souvereign 1986.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    460

Paul, ik denk dat je een aantal dingen kunt doen.

  Wordt lid als donateur van dit forum. Daarmee krijg je toegang tot de (technische) bibliotheek.

Ik kan de donateur knop op de home page even niet vinden, dat zal met de update van het forum te maken hebben.

Misschien dat een moderator je verder kant helpen.

  Ik zou een werkplaatshandboek aanschaffen.

  Bij SNS Barratt kun je onderdelen aanschaffen.

  Als je lid wordt van de Engelse Jaguars Enthusiast Club dan ontvang je maandelijks een club blad met heel veel advertenties. Nuttige advertenties.

  Het Engelse Jaguarforum is ook een aanrader, niet te verwarren met het Jaguarsform, dat is de USA tak.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • hansvh changed the title to XJ6 series 3 sovereign 1986 nieuw leven inblazen
hansvh    514

Welkom hier Paul! Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Jaap hiervoor. Er zijn ook in Nederland genoeg leveranciers van onderdelen te vinden, nieuw dan wel gebruikt. Bovendien zitten er verspreid over het land diverse specialisten die je kunnen helpen bij klussen die je liever niet zelf aanpakt.

 

Op het forum is veel kennis aanwezig van de Series III en zoals Jaap aangeeft zou je kunnen overwegen om een donatie te doen aan het forum. In dat geval krijg je toegang tot een grote bibliotheek aan informatie over de verschillende Jaguar modellen. Zeker van de Series III is daar vanalles te vinden, denk bijvoorbeeld aan werkplaatshandboeken, onderdelen catalogussen en nog veel meer. Hoe je een donatie kunt doen lees je in DIT topic.

 

Succes met het werk aan je Jag en mocht je vragen hebben: gooi ze in de groep ;-) !

Share this post


Link to post
Share on other sites
XJeej    302

Ik heb ook zoiets gedaan met mijn series 3, die stond maar 5 jaar stil. Veel besteld bij Hurxkens en brandstofslangen bij Indi. Misschien kun je losse assen kopen op marktplaats als ze er slecht aan toe zijn, en ze afwisselen met de assen onder je auto. Kan misschien een hoop werk besparen. (Versteende remklauwen bijv)

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    99

Leuk project. > 25 jaar stilstand: Auto heeft overgrote deel van z'n leven stil gestaan. Na een zo lange stilstand zul je een soort van langzaam opnieuw opstarten moeten doen. Persoonlijk zou ik (zoals je ook al aangeeft) een aantal zaken heel goed schoonmaken en preventief vervangen. Ik denk dat je nog een beetje mazzel gaat hebben dat er > 25 jaar oude (non E) benzine in zit, desondanks zal het inmiddels wel op vernis lijken.  Hopenlijk lukt schoonmaken en zijn de tanks niet lek.

Na grondig reinigen van brandstofdelen (en vervangen van de slangen) het  koel systeem vullen, olie (en filter) vervangen (filter van te voren vullen met olie).

Nu gaat het erom dat  er olie (druk) in de krukas, nokkenas en andere oliegesmeerde delen komt.

Er zijn verschillende wegen naar Rome. Maar in elke geval niet direct proberen te starten (te grote krachten op droge lagervlakken).  Nu dus de Bougies eruit en brandstofpomp electrisch los koppelen.

Beste is om een externe oliedruk leiding aan te sluiten op de plek waar nu de drukzender zit, en terwijl hier wat druk op staat de motor met de hand een keer of 10 ronddraaien. (er moet nu olie in de oliegesmeerde lagerdelen zitten). 

Volgende stap is om die externe leiding er weer af te nemen  en de oliezender weer terug te zetten.

NU de motor op de startmotor laten draaien totdat de oliedruk meter aangeeft dat er oliedruk is. 

Als dat allemaal in orde is zou je de bougies weer kunnen plaatsen, brandstofpomp aansluiten  en proberen te starten.

Als ze loopt (zou nog wel wat kunnen hoesten) kun je haar een rustig laten draaien tot ze warm is.  Wel goed in de gaten houden of je niks raars hoort, ziet en ruikt.

 

 

Als dat allemaal ok is,  de remmen, wiellagers etc in orde brengen en een paar korte ritjes maken. (vergeet de automaat niet)

Na 100 KM alle Olie, filters en KV vervangen, en dan  paar 100 km rijden en WEER filters en vloeistoffen vervangen.

Als het goed is, is ze nu (redelijk) schoon en zou het genieten moeten kunnen beginnen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    460

Als ik een kleine aanvulling op John mag maken, bovenop zijn waardevolle post: koop alleen olie filters met een terugslag klep. Hiermee stroomt de olie niet terug in het carter, waardoor je eerder "boven" smeering hebt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
PaulG    15

Hallo reageerders,

 

Ik had gisteren een reactie geplaatst maar ik zie deze om de een of andere reden niet terug.

Nog maar een poging. Iedereen bedankt voor jullie waardevolle reacties. Ik heb zojuist een donatie gedaan aan het forum van 30 Euro.

De tip van een externe oliedruk leiding aan te sluiten op de plek waar nu de drukzender zit daar ga ik in ieder geval mee beginnen.

Ik houd het forum op de hoogte.

 

Groet,

 

PaulG,

Venlo

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
PaulG    15

Zo even een vervolg van mijn project.

Ik had me voorgenomen om externe oliedruk aan te brengen in de motor maar dan kan ik even niet mee voorruit want ik zit te wachten op wat persluchtappendages.

Om druk aan te brengen wil ik een tooltje maken met wat slangen, T-stuk, reduceerventiel etc. Maar ik had wat slangpilaartjes nodig die niet op voorraad waren en daar zit ik dus op te wachten. Ik kom hier nog op terug. Dus als volgende stap ben ik begonnen aan het brandstofsysteem en wel van achter naar voren.

Om de brandstoftanks te demonteren dien je de achterbumper te verwijderen en .......................... dat was even schrikken. ik kwam oog in oog te staan met ijzervijand nummer 1 = roest. En niet zo'n klein beetje. Verder kwam er een hele lading zand en steentjes los. Ja en steentjes van wel 3 mm. in doorsnee. Dan denk je, waar komt dat in godsnaam allemaal vandaan.

De reden is eenvoudig. Wanneer je met een hogere snelheid voort zoeft veroorzaak je aan de achterkant van de auto een zuigstroom. Dus regenwater, zand, steentjes die ook opgeworpen worden door de banden zuig je als het ware richting de bumperomgeving. Aangezien de bumper o.a. bestaat uit rubber gemonteerd op staal en staal gemonteerd op staal krijg je door de capilaire werking, dat vocht en vuil overal tussen gaat zitten. Dus een tip want je ziet het zo niet: Ga eens door de knietjes en kijk onder de achterbumper. Je ziet verder ook dat het chroom op de achterbumper eerder verweerd is dan het chroom op de voorbumper, die eerder droog geblazen wordt.

 

Het verwijderen van de achterbumper was nog niet zo eenvoudig aangezien de moeren waarmee de beugels op foto 2 zijn gemonteerd, hardstikke verroest waren. Langdurige werking van kruipolie hielp niet. Overblijvende optie was, de moer wegslijpen met een Dremel maar daar kwam ik niet bij. De truc is om eerst de lamp armatuurtjes (foto 4) van beide mist achterlichten te verwijden. Door draaien en kantelen kun je die aan de binnen-onderzijde demonteren. Vervolgens is het draadeind met moer makkelijk bereikbaar zodat ik de beide moeren links en rechts met de Dremel kon wegslijpen. De bumper zelf, zit met 4 stuks 3/8" UNF bouten aan de beugels (foto 2) en dat geheel zit vast aan maar 2 lullige 3/8" UNF draadeinden (foto 3). Aangezien beide draadeinden zijn verroest en geleden hebben van het slijpen, slijp ik die eraf en vervang deze door een M12 bout (links en rechts), die ik met de kop op dezelfde plaats las. Ja, ik geef toe M12 vloekt met het origineel en ook de dikkere diameter maar het wordt wel beter en niemand die het ziet. Ik maak hier wel een uitzondering op want ik probeer alles zoveel mogelijk origineel te houden. Onderstaande foto's geven een impressie hoe de vlag ervoor staat. Momenteel halfstok dus. De 2 achter zijbumpers zijn een zelfde verhaal. 

 

Oh ja, mijn auto heeft een trekhaak. Toen ik de auto kocht zat ik even beteuterd te kijken. Een luxe Jaguar met een trekhaak ?!. Achteraf toch handig als je de fiets mee wil nemen. Als iemand nog info nodig heeft over de montage van een trekhaak. Ik heb in ieder geval de foto's hoe gemonteerd.

Wordt vervolgd.

 

Groet,

Paul   

 

Achterbumper 5.jpg Achterbumper 1.jpg Achterbumper 2.jpg Achterbumper 6.jpg 

 

Achterbumper 3.jpg Achterbumper 16.jpg Trekhaak 1.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
PaulG    15

Vervolg:

Ik heb besloten om de achterbumperbalk te vervangen door een nieuw exemplaar. Ter plaatse van de mistachterlichten in de bumper, heeft de automaker een stalen plaat met een kleine afstand boven de plaat van de bumperbalk gelast (zie foto 1). Deze constructie is, om als compensatie voor het gat in de balk voor de lampen, de bumperbalk te verstevigen. Niet zo slim aangezien zich hier stof en vuil ophoopt i.c.m. intrekkend water wat resulteert in heel veel roest. Ik heb de gelaste bovenplaat met de twee gaten weggeslepen en zie het resultaat op foto 2. Ik heb er nog over nagedacht om het raamwerk er helemaal uit te slijpen er er een nieuwe stukken in te lassen maar toch besloten om een nieuwe balk te bestellen. Die nieuwe balk ga ik natuurlijk meteen behandelen door o.a. de ruimte tussen de 2 platen vol te kitten. De balk wil ik in de teer zetten.

De zijbumper is ook een apart verhaal, zie foto 3. Op het eerste oog valt het na het schoonmaken mee maar schijn bedriegt. Bijna alle tapeinden aangebracht op de chroom boven bumper waren zo verroest dat deze afbraken bij demonteren, zie foto 4. Dat wordt nog precisie lassen om er nieuwe tapeinden op te lassen zonder dat de chroomlaag verkleurt. Op foto 5, de bracket zoals gemonteerd op het rubber deel van de zijbumper. Die delen wil ik laten verzinken. 

 

Bumperbalk achter 2.jpg  Bumperbalk achter 1.jpg  Zijbumper chroomdeel 0.jpg  Zijbumper chroomdeel 1.jpg  zijbumper bracket.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leonneke    299

Mooi om te lezen en zien !!! Mocht er iets misgaan met het verchromen dan weet ik nog een zéééér goed adres. ( niet goedkoop maar wel klasse vakwerk ). Lastig als schroeven gewoon doormidden knakken bij demontage. Ooit een XJ40 onder handen genomen en liep daar ook continue tegenaan. Maar, voor alles is uiteindelijk een oplossing te vinden en dat maakt het eindresultaat alleen maar mooier. Succes !!! Mooi project.

Share this post


Link to post
Share on other sites
PaulG    15

Ja, dank jullie en inderdaad goed bezig. Heerlijk dat sleutelen. Ik laat de chroomdelen niet opnieuw verchromen. De chroomlaag vertoont wel hele lichte pitting (piepkleine bruine puntjes) maar ik vind ze nog goed genoeg. Het opnieuw laten verchromen is toch vrij prijzig. We hebben hier ook een goeie verchromer in de buurt: Jacobs in Lomm (Arcen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...