Jump to content

XJ6 series 3 sovereign 1986 nieuw leven inblazen


Recommended Posts

PaulG    2

Ik heb zojuist mijn vorige topic geplaatst als introductie maar nu wat meer inhoudelijk.

Mijn Jag heeft meer dan 25 jaar stilstaan. Reden is dat ik toen een start gemaakt heb om wat zaken op te knappen maar door gebrek aan tijd is dat er nooit meer van gekomen.

Achteraf niet zo slim want ik had de auto beter rijdend kunnen houden. Nu zijn de kinderen groot en voor een deel uit huis, dus er is weer tijd om aandacht aan dat andere verwaarloosde kind te besteden. Maar ja, het zij zo. De auto heeft wel altijd droog in de geïsoleerde garage met weinig buitenlicht gestaan. Ik heb toen het koelwater verwijderd en af en toe olie en/of WD40 in de cilinders gespoten. De krukas ging vandaag zonder problemen met de hand rond. Ik weet dat na zo'n lange stilstand naast alle grote beurt parts, alle rubber leidingen voor vacuum, overdruk, benzine, remmen vervangen moeten worden. Ook het brandstofsysteem van benzinetanks t/m de inspuiting zal gereinigd moeten worden. Een hele klus dus maar wel leuk. Nu ben ik op zoek naar leden die een vergelijkbare klus hebben uitgevoerd waar ik mee kan sparren of een keer meekijken. Ook ben ik benieuwd waar ik het beste mijn onderdelen kan bestellen. Een goed adres in Nederland of toch rechtstreeks in Engeland. Nou weet ik niet of het na de Brexit nog loont om onderdelen uit Engeland te laten komen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en zal mijn ervaringen zoveel mogelijk op de site delen.

 

Groet,

Paul 

XJ6 series 3 Souvereign 1986.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    374

Paul, ik denk dat je een aantal dingen kunt doen.

  Wordt lid als donateur van dit forum. Daarmee krijg je toegang tot de (technische) bibliotheek.

Ik kan de donateur knop op de home page even niet vinden, dat zal met de update van het forum te maken hebben.

Misschien dat een moderator je verder kant helpen.

  Ik zou een werkplaatshandboek aanschaffen.

  Bij SNS Barratt kun je onderdelen aanschaffen.

  Als je lid wordt van de Engelse Jaguars Enthusiast Club dan ontvang je maandelijks een club blad met heel veel advertenties. Nuttige advertenties.

  Het Engelse Jaguarforum is ook een aanrader, niet te verwarren met het Jaguarsform, dat is de USA tak.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • hansvh changed the title to XJ6 series 3 sovereign 1986 nieuw leven inblazen
hansvh    473

Welkom hier Paul! Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Jaap hiervoor. Er zijn ook in Nederland genoeg leveranciers van onderdelen te vinden, nieuw dan wel gebruikt. Bovendien zitten er verspreid over het land diverse specialisten die je kunnen helpen bij klussen die je liever niet zelf aanpakt.

 

Op het forum is veel kennis aanwezig van de Series III en zoals Jaap aangeeft zou je kunnen overwegen om een donatie te doen aan het forum. In dat geval krijg je toegang tot een grote bibliotheek aan informatie over de verschillende Jaguar modellen. Zeker van de Series III is daar vanalles te vinden, denk bijvoorbeeld aan werkplaatshandboeken, onderdelen catalogussen en nog veel meer. Hoe je een donatie kunt doen lees je in DIT topic.

 

Succes met het werk aan je Jag en mocht je vragen hebben: gooi ze in de groep ;-) !

Share this post


Link to post
Share on other sites
XJeej    276

Ik heb ook zoiets gedaan met mijn series 3, die stond maar 5 jaar stil. Veel besteld bij Hurxkens en brandstofslangen bij Indi. Misschien kun je losse assen kopen op marktplaats als ze er slecht aan toe zijn, en ze afwisselen met de assen onder je auto. Kan misschien een hoop werk besparen. (Versteende remklauwen bijv)

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    83

Leuk project. > 25 jaar stilstand: Auto heeft overgrote deel van z'n leven stil gestaan. Na een zo lange stilstand zul je een soort van langzaam opnieuw opstarten moeten doen. Persoonlijk zou ik (zoals je ook al aangeeft) een aantal zaken heel goed schoonmaken en preventief vervangen. Ik denk dat je nog een beetje mazzel gaat hebben dat er > 25 jaar oude (non E) benzine in zit, desondanks zal het inmiddels wel op vernis lijken.  Hopenlijk lukt schoonmaken en zijn de tanks niet lek.

Na grondig reinigen van brandstofdelen (en vervangen van de slangen) het  koel systeem vullen, olie (en filter) vervangen (filter van te voren vullen met olie).

Nu gaat het erom dat  er olie (druk) in de krukas, nokkenas en andere oliegesmeerde delen komt.

Er zijn verschillende wegen naar Rome. Maar in elke geval niet direct proberen te starten (te grote krachten op droge lagervlakken).  Nu dus de Bougies eruit en brandstofpomp electrisch los koppelen.

Beste is om een externe oliedruk leiding aan te sluiten op de plek waar nu de drukzender zit, en terwijl hier wat druk op staat de motor met de hand een keer of 10 ronddraaien. (er moet nu olie in de oliegesmeerde lagerdelen zitten). 

Volgende stap is om die externe leiding er weer af te nemen  en de oliezender weer terug te zetten.

NU de motor op de startmotor laten draaien totdat de oliedruk meter aangeeft dat er oliedruk is. 

Als dat allemaal in orde is zou je de bougies weer kunnen plaatsen, brandstofpomp aansluiten  en proberen te starten.

Als ze loopt (zou nog wel wat kunnen hoesten) kun je haar een rustig laten draaien tot ze warm is.  Wel goed in de gaten houden of je niks raars hoort, ziet en ruikt.

 

 

Als dat allemaal ok is,  de remmen, wiellagers etc in orde brengen en een paar korte ritjes maken. (vergeet de automaat niet)

Na 100 KM alle Olie, filters en KV vervangen, en dan  paar 100 km rijden en WEER filters en vloeistoffen vervangen.

Als het goed is, is ze nu (redelijk) schoon en zou het genieten moeten kunnen beginnen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    374

Als ik een kleine aanvulling op John mag maken, bovenop zijn waardevolle post: koop alleen olie filters met een terugslag klep. Hiermee stroomt de olie niet terug in het carter, waardoor je eerder "boven" smeering hebt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
PaulG    2

Hallo reageerders,

 

Ik had gisteren een reactie geplaatst maar ik zie deze om de een of andere reden niet terug.

Nog maar een poging. Iedereen bedankt voor jullie waardevolle reacties. Ik heb zojuist een donatie gedaan aan het forum van 30 Euro.

De tip van een externe oliedruk leiding aan te sluiten op de plek waar nu de drukzender zit daar ga ik in ieder geval mee beginnen.

Ik houd het forum op de hoogte.

 

Groet,

 

PaulG,

Venlo

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...