Jump to content

Mijn XJ6 series 3 Souvereign 1986


Recommended Posts

PaulG    15

Dit is mijn XJ6 series 3 Souvereign 1986 donkerblauw die ik na ruim 25 jaar stilstand weer nieuw leven ga inblazen.

Dit is een foto van jaren geleden toen hij nog reed.

XJ6 series 3 Souvereign 1986.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
PaulG    15

Hallo Hans,

 

Sorry dat je lang moest wachten op je antwoord. Ik ben een tijdje off-line geweest door allerlei bezigheden.

Voordat ik echt met de auto aan de slag kon heb ik deze eerst moeten 'uitgraven'. D.w.z. allerlei overbodige zaken bij de auto weghalen en ruimte maken.

Verder een constructie gemaakt om 'm flink hoog te zetten zodat ik er makkelijk onder door kan racen met m'n ligkarretje

Nu de laatste maand weer redelijk intensief met de auto bezig geweest. Maar hierbij een korte impressie.

 

Zicht vanuit hoek voorzijde zonder motorkap 2.jpg  Auto op de blokken.jpg  Voor onderzijde op de blokken 1.jpg  Boven motorcompartiment 1.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    514

Mooie kleur! Windsor Blue? Auto ziet er trouwens ook aan de onderkant keurig uit (en droog!!).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    99
2 uren geleden, redman zei:

Je wagen staat op echte blokken :good:

Soort van "rails" als ik het goed zie. (Spoorbiels)

Share this post


Link to post
Share on other sites
PaulG    15

Beste lezers,

 

De auto ziet er inderdaad nog heel goed uit. Ik heb in een vroeg stadium en jaren geleden al diverse zaken die door een beetje roest waren aangeslagen aangepakt met Fertran. Verder ben ik gek op vet. Als werktuigbouwer, wat ik ook demonteer of monteer ik gebruik altijd een lik vet. Bij mij thuis piept of kraakt en roest er niets en gaan bewegende delen bij mij heel lang mee. Ook elke bout, ring  en moer krijgt een lik vet, behalve als er een borgmiddel zoals Loctite op moet. Verder heb ik ook diverse stalen plaatdelen die koud tegen elkaar gemonteerd waren voorzien van een tussenliggende kunststof carrosseriering. Dit heb ik o.a. gedaan met de blauw gelakte spoilerplaat onder de voorbumper. Dat is een van de eerste plaatsen waar een Jag S3 gaat roesten. Het voordeel van de zo gegenereerde spleet is, dat vocht wat er zit ook weer droogwaait en niet door capilaire werking zich overal een weg baant tussen plaatdelen en daar gaat roesten. 

 

Ja het zijn stevige blokken want je wil niet dat er 2 ton op je ribbenkastje terecht komt. Ik heb eerst vierkant profiel blokken hout samengesteld door er 2 draadstangen van M6 door heen te monteren. Het bielshout had ik nog over van een aanleg van een tuin toen die bielzen nog heel populair waren. Op die bielzen en ook het andere hout ben ik nog wel flink met de houtbeitel  te keer gegaan om alles mooi vlak te krijgen. Dus ook geen wiebel boven m'n hoofd. Safety first.

 

Ik kreeg op de site van, ik denk een echte specialist, om omdat de wagen zo lang stil gestaan heeft het advies om extern olie onder druk aan te brengen om de krukaslagers, nokkenas en distributieketting te smeren. Dan denk ik aan een wartel aanbrengen op een punt in het oliecircuit met een luchtslang erop en die ik vul met olie en vervolgens perslucht erop. Maar waar zou ik die aansluiting kunnen maken? Ik heb onderstaande foto genomen van het oliefilter en omgeving. Is daar ergens een punt/locatie te gebruiken voor de aansluiting?

 

Verder wil ik me verdiepen in het hele systeem en snappen hoe het werkt en hoe delen in welke volgorde waar zijn gemonteerd. Bijvoorbeeld het motorsmeer systeem. Begint in het carter, dan het oliefilter, vervolgens de oliepomp (tandwielpomp) met vervolgens de motorsmeerpunten en retour carter. Echter er zit ook nog en olielkoeler in het systeem. Vraag: Zit er een temperatuursensor in het systeem die bij een hoge olietemperatuur de olie via een klep omleidt naar de oliekoeler? En zit deze klep ter hoogte van het oliefilter? Oh ja en natuurlijk zit er nog een oliedrukmeter en oliepeilsensor in het circuit met een waarschuwingslampje. Dit soort infromatie zie ik helaas niet in de Jaguar Service manual of de Haynes manual. Dit zou ik ook graag willen weten voor het koelsysteem en remsysteem.

 

Verdomd leuk om met andere Jaguar XJ6 S3 fans te kunnen kletsen. Wie van jullie specialisten kan mijn vragen beantwoorden?

   

oliefilter en omgeving 2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    99

Weet niet meer precies waar, maar heb dat olie er onder druk door duwen een tijdje geleden genoemd. paar bar is voldoende (niet de volle compressor druk erop zetten)

Aansluiting kan je maken op plaats van de oliedruksensor (die zit na het filter, en als het goed is zit er in je filter een non-return valve)

In het carter zit een zuigbuis met zeef, dan de pomp, dan het filter, daarna de sensor en uiteindelijk de delen die van olie voorzien moeten worden.

 

Olie moet door de draaiende assen heen. Als er dus olie is gedruppeld via de diverse (uitlopen) moet je met een sleutel op de krukas deze een aantal keren rond draaien. Van te voren even de bougies eruit en een beetje olie op de zuigers laten lopen (mag ook al 2 dagen van te voren, kruipt het lekker overal tussen)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    941

Eens, eens hadden we hier Jagger, de series 3 specialist. 
Graaf maar eens diep op zijn adviezen.

 

En ik feliciteer je met je keuze, n serie vroeger was me liever geweest, maar alla.

 

deseries2man

Share this post


Link to post
Share on other sites
PaulG    15

Heren,

 

Bedankt voor jullie tips en ik ga die oliedruksensor en Jagger eens even zoeken.

 

Groet,

Paul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...