Jump to content

‘78er Series 2 met XJ40motor.


Recommended Posts

arie-jag    654
17 uren geleden, haddock zei:

Voor lakschade achter de plaat ben ik niet zo bang, uit t zicht en kan prima in de RX voor de plaathouder erop gaat, maar ik begin nu zeker met n nylondraadje. En eraf trekken lukt niet echt, ze hebben m echt dik in de prut gezet. Wil m inderdaad wel graag behouden, officieel mag ik net geen blauwe plaat voeren, 1978. Dus kentekenplaathouders zijn handig, i c m de gele platen in de koffer.

 

dehandigert

 

Waarom nog geel in houder, bijna geen apk-meester die daar nog op let toch, laat staan de hermandad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    941

Juist, Arie, daarom komt blauw in de houder en geel op spare in de kofferbak voor het geval dat als......

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
sonsan    511
Op 2/27/2021 om 12:51 PM, arie-jag zei:

 

Waarom nog geel in houder, bijna geen apk-meester die daar nog op let toch, laat staan de hermandad.

Nou, hier in de regio wel hoor! Komt door die fanatieke Verkeerspecialisten..... 😜

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
haddock    941

Zo, de mooie dagen zijn hier.

Al n paar dagen lekker getoert.

Dinsdag as naar de brug bij de voormalige eigenaar, tank leeg andwhat.

Woensdag naar GJ Werkman, voorvering aanpakken.

Hij rijdt as n tierelier..... kom maar Jaap.

 

Stalling hier in het dorp geregeld, in n dikke kapschuur.

De garagecqcarport-plannen zijn in beraad.

 

deveelwegendeoverwegende

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    460

@Haddock, 

Ik heb goed nieuws voor je, zie onderstaande foto. En gratis.

 

Ik maak geen grappen over de combi veel wegende - voorvering.

 

 

DeblijeUralkentekenhebbert.

RE club.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    941

Op bezoek geweest bij G. J. Werkman. Gezellig en leerzaam als altijd.

Volgende week over gaat ie weer, rondom onder nieuw in de rubbers, de front springs van n XJS 3.6 en nog wat kleinere dingen als andere gordels, spiegels etc. 
Denk de de rubbers ook 43 jaar zijn, allemaal versleten en/of gespleten.

Hij spoort goed, maar is wel wat spoorzoekerig, windgevoelig en af en toe trillerig.

Dat behoord binnenkort tot het verleden denk ik zo maar....

 

denietmetgespletentongsprekende

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    460
47 minuten geleden, haddock zei:

windgevoelig en af en toe trillerig

Iemand die me persoonlijk kent, denk ik....

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    941

Vanwege het feit dat er n veel lichter blok/bak setje van n XJ40 3.6 in het vooronder huist......

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lana    31

ja, dat snap ik ook wel :-) .

 

Maar vind je de voorzijde nu te hoog? Of ben je niet tevreden over het veergedrag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lana    31

Het gewichtsverschil tussen een xj6 en een xjs is nihil. 

 

Wat is er anders aan de veren van een xjs dat deze dan soepeler zouden veren? heb je specs of een partnumber van de xjs veren? Want er zijn nogal wat variaties mogelijk. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    307
54 minuten geleden, Lana zei:

Wat is er anders aan de veren van een xjs dat deze dan soepeler zouden veren?

‘t Gaat niet om totaalgewicht, maar gewicht op de vooras, dat is door Bertus’ motorswap minder dan waar de XJ-veren voor ontworpen zijn. 
Hierdoor zijn de veren te stug/springerig na de AJ6 motorwissel.
 

De veren van een 3.6er XJ-S zijn berekend op dat lichtere blok, dus een betere match.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lana    31

Ook dat snap ik. 

 

Maar bij zowel een xj6 als een xjs is de gewichtsverdeling (beetje afhankelijk van welke sites je moet geloven) rond de 55% op de vooras. 

 

Oftewel, van hetzelfde gewicht druk ongeveer een even groot deel op de vooras. Daar zit echt geen verschil in. 

 

vandaar mijn vraag: Wat is er anders aan een xjs voorveer, in vergelijking met een xj6 voorveer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    941

Gezocht en gebeld met Barratt, er zijn inderdaad lichtere veren voor de 3.6 XJS, passen ook op de series 1 (en dus 2).

Volgens Dave van Barratt minder windingen en dunner.

Inmiddels in overleg met G. J. Werkman dezen besteld.

Ik laat het weten of ie ook op zn buikje zakt maar ik denk dat het goed komt.

Er zitten nieuwe shocks op voor, gaan we ook nog naar kijken.

 

Parts nr voor de XJS frontspringkit    C321130*   bij eerder vermelde Barratt.

 

denuwelwatingedeukte

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    307
1 uur geleden, Lana zei:

...bij zowel een xj6 als een xjs is de gewichtsverdeling rond de 55% op de vooras. 

Geven ze verschillende waardes voor een XJS V12 en de zescilinderversies van dezelfde auto?

 
Het gewichtsverschil tussen de twee motorblokken resulteerde in verschillende voorveren voor zowel de XJ-S als de XJ40, afhankelijk van welk blok er in het vooronder lag.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lana    31

ja, er zit verschil tussen de motorblok/veer combinatie. en dat is ook waarom ik naar de specificaties van de veren vraag, omdat er heel veel opties zijn. 

 

Ik vraag aardig door, omdat ik zelf ook andere voorveren wil. Mijn reden is dat mijn hoogte me niet aanstaat, ik wil graag een centimer of 2 lager voor. 

 

het is een aardige klus. Haddock laat het doen. dus je betaald arbeidsloon en onderdelen. Dan zou ik toch echt wel een goed verhaal willen horen om dat te doen. En eerlijk gezegd.... heb ik dat nog niet gehoord.

 

Ik ben oprecht benieuwd naar de ervaring van Haddock voor en na de verenwissel. Wellicht kan je nog eens een filmpje maken en met de hand de voorkant van de wagen induwen, voor de vergelijking als er straks nieuwe veren onder zitten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    731

Kwestie van smaak, lager van voren... Ik heb een paar ijzeren shims weggehaald onder de veren. 

Maar het is nu weer ietsje te laag misschien.  Deze series 1 wel heeeel zacht geveerd, in tegenstelling tot mijn eerder 4.2 Series 2, die heel stevig geveerd was.

large.IMG_20180324_110351.jpg.8529319f2cb02f50daa89339734373ef.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1651
2 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Maar het is nu weer ietsje te laag misschien.

Max Verstappen rijdt ook zo, doet het goed🤣

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...