Jump to content

‘78er Series 2 met XJ40motor.


Recommended Posts

john37    83
19 uren geleden, haddock zei:

En hij is thuis, trouwens.

Rijdt prima!

 

 

912C35BF-128A-41C3-961A-D6F9E9A4EF81.jpeg

Als ik het goed zie kan er nog 1 extra op de oprit. right ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    700

Lijstje tot nu toe:

 

-nieuwe accu.  done

-thermostaat

-hitteschild

-snelheidsmeter.  (Kan ik proberen de oude facia erin te krijgen)

-benzinetank leeg, pomp checken en weer lopend op benzine maken

 

All very doable 

 

Vanmiddag weer met n grote grijns de boodschap via vele omwegen gedaan.

  • Like 1
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567

Beste Bertus,

 

Altijd al geweten dat je een man met smaak bent, je hebt (weer) een serie 2!

Dan ook nog met moderne motor waarvan de conversie er overigens heel netjes uitziet.

En dan ook nog met zo'n typische seventies kleur, geweldig!

De reacties die je krijgt met een seventies kleurige jag zijn vaak zo om te lachen.

op nr 1: "wanneer ga je m overspuiten?"  :lol:

nr 2: "Wat een foute (lees poep-pis-kots)kleur''   :lolu:

Heb al van alles gehoord maar je weet wie het zeggen: het smaakloze lease-volk.  :DD

 

Je hebt ervaring met de 4.2XK motor en nu met een moderne(re) Jag motor, welk verschil moet je dan aan denken?

Sneller? (meer powerrrr en lager gewicht?)

Schakelt fijner? (en meer versnellingen)

Zuiniger?

Geruislozer?

 

En is alles dan al zo aangepast dat ook de 4L supercharger motor er inpast?  :cool:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    700

Waarde Arie, vriend!

 

Dank voor deze mooie bijdrage aan dit topic.

Het is misschien omdat we hier in het rurale wonen, maar het is ook zeker zo dat ik overwegend lof krijg met betrekking tot de kleur.

 

Verder ga ik je lijstje af:

 

Sneller? Zeker, maar dat is betrekkelijk voor deze ouwe. I used to be built for speed, now it’s more for comfort. But it’s certainly noticable and welcome.

 

Schakelt fijner? Een goeie 3trapperd schakelde ook heerlijk soft, maar inderdaad, de 4 bak is n aanwinst. Aanmerkelijk sneller van z’n plek, en de lock-up draagt weer bij aan je volgende punt.

Ik weet nog goed dat ik zo’n dikke veertig jaar geleden met m’n Series 2 n hele kluif had aan de Golf GTI, die was gewoon sneller weg. Mijn strategie als blaag was toen: laat m lekker winnen, op de ruime baan later haal ik je heel nauw in! Boys Will be boys. Not very Jag, I’m afraid.

 

Zuiniger: zal ie zeker zijn, early days yet maar ik weet het van de 40. Op gas rijdt ie nu 1 op 6, maar cruisend met de 40 op benzine haal ik de 1 op 10 als ik m’n best doe. De XJ van 40 jaren terug moest z’n best doen om op het lange-toen wel snelle- end in de buurt van de 1 op 8 te komen. 
 

Geruislozer? IK MIS HET GETIK! EN DE BEL BIJ HET STARTEN!

De AJ6 motor spint als n naaimachine!

Maar de greatness of the old XJ, grace, pace and space, blijft voor mij n landmark voor die tijd.

Door het Sebastopol vouwdak kan ik geen echt vergelijk geven. Ik denk dat je het wel weet.


(Sebastopol? Webasto natuurlijk! Kan iemand mij vertellen hoe ik die waardeloze spellingscontrole van m’n iPad krijg?)

 

Dan het XJR verhaal. Je weet hoe ik mijn Rrrretje koesterde, wat n beest. Vooral het koppel, wow. Maar zuipen doen ze, vandaar dat ik na m’n prepensioen toch afscheid nam van m’n ‘4 door Ferrari’, zoals Clarkson m ooit omschreef.

De motorruimte ligt mijns inziens al knap vol. Ik denk dat het echt passen en meten wordt daar n geblazen blokje in te hangen. If possible.

 

Verder hoop ik dat we elkaar weer eens treffen, bij voorkeur op Zandvoort, met Pim er ook bij.

 

En je bent altijd welkom in het Friese, maar dat weet je wel.

 

deietwatbevlogenenu

 

 

Edited by haddock
Apple spellingscontroleshit
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    700

En, ik heb de oprit uitgepast, bijna 35 meter. 
Dus, als jullie gaan doneren kan er veel moois bij.

 

dealtijdvoornideetjeinzijnde

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    371
Op 11/20/2020 om 4:32 PM, haddock zei:

5B539423-003B-4528-A762-7AF34EE683D8.jpeg

 

De gele "vlek" is je vergeven ;-) met naast de Jaguars ook een Lancia als nietdertienineendozijnauto :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    700

Britse, Italiaanse, Citroën en Subaru autootjes hebben mij altijd kunnen bekoren.

De gele AWD Subaru Justy is mij lief, en ook de hond is er gek op. Brengt haar heel vaak naar t bossie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
haddock    700

Zo, de Mike Sander vet sessie komt eraan. Lijkt mij toch echt de beste corrosie preventie.

En de 16e gaat ie naar de gasboer, hij start niet makkelijk op gas.

Met de voormalige eigenaar heb ik geregeld dat ik komend voorjaar bij m op de brug kan, daar staat nu nog n DS break in restauratie door z’n hoefjes gezakt op.

Dan haal ik de enig aangesloten benzinetank leeg en gelijk n nieuwe pomp erin. De tank zit vol, maar de benzine is jaren oud (zoals gezegd, start op gas, G2), dus overschakelen op benzine lijkt me nu geen goed idee.

 

En dan komt er ook nog n carport voor de garage. Aan de oostkant van het huis, dus meestal in de luwte. Wilde eerst stalling zoeken, maar n carport in combinatie met de vet behandeling lijkt me prima, en dan staat ie wel ‘voor het pakken’!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    700

Zo is het!

 

Ik zei al tegen mijn lief: dan doe ik n oud vrachtwagendekkleed op de vloer, maar dat vond ze toch wat misstaan in onze mooie wilde tuin.

 

demeerpraktiesaangelegde

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    700

Trouwens: ik vind m van voren wat stug. Alles A-ok, new shocks and all, maar ik vind m harder dan normaal.

Nou bedacht ik me: de AJ6 is natuurlijk n stuk lichter dan de XK motor en dat hangt allemaal tussen de voorpoten.

 

Weet iemand het verschil in gewicht? Denk sterk aan minder sterke veren, wie weet passen de originele XJ40 veren.

 

deelementairedenker

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    640

Googel weet alles. Eerste hit op 'weight engine aj6': approximately 220 kgs, eerste hit op 'weight engine xk': 850 LBS with BW.

En ik ben te lui om Imperial naar SI om te rekenen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    274
15 uren geleden, haddock zei:

Weet iemand het verschil in gewicht?

Et voilà: ongeveer 60 kg verschil...

In jouw geval misschien iets minder vanwege de LPG-installatie?

 

5A2927AF-A230-405A-9453-2081A40DA699.thumb.jpeg.6211e6bdc0cbe807de9db07f5a2b7320.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    700

Dank heren! En Imperial pounds naar kilo’s is gemakkelijk. Deel door 2 minus 10%. Bijna precies.

 

deindeUKgevisthebbende

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    274
1 uur geleden, Rob Vermeulen zei:

...het gewicht van de bak...

Daar zeg je zo wat, Rob!

 

Gewicht van een 'droge' ZF4HP22 is ongeveer 150 imperial.

Voor de BW 65 vind ik alleen wat losse quotes op de interwebs, die suggereren dat deze bijna het dubbele van de ZF weegt.

Lijkt me een beetje overdreven? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...