Jump to content

Extra stevigheid in het XK8 (X100) chassis


Timmer
 Share

Recommended Posts

Een paar maand geleden liep ik tegen een setje braces voor de XK8 aan, ontwikkeld door Swallows Racing. Met deze set wordt het chassis van de XK8 verstevigd en de 20 jaar oude Cabrio voelt beter aan als toen hij uit de showroom kwam: betere wegligging (vooral in de bochten), minder bandenslijtage en veel betere remprestatie. De investering was een gok, maar  ik wil deze modificatie niet meer kwijt. Op het circuit durf ik nu het gas weer vol open te gooien!

 

Ik moet wel toegeven dat ik alles door een XK8 en XJ8 specialist heb laten inbouwen (2 uur werk)

groet, Jan

CC867D1E-C5D8-4142-B658-3EE17781539F.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Op 11/2/2020 om 5:47 PM, Timmer zei:

Een paar maand geleden liep ik tegen een setje braces voor de XK8 aan, ontwikkeld door Swallows Racing. Met deze set wordt het chassis van de XK8 verstevigd en de 20 jaar oude Cabrio voelt beter aan als toen hij uit de showroom kwam: betere wegligging (vooral in de bochten), minder bandenslijtage en veel betere remprestatie. De investering was een gok, maar  ik wil deze modificatie niet meer kwijt. Op het circuit durf ik nu het gas weer vol open te gooien!

 

Ik moet wel toegeven dat ik alles door een XK8 en XJ8 specialist heb laten inbouwen (2 uur werk)

groet, Jan

CC867D1E-C5D8-4142-B658-3EE17781539F.jpeg

Interessant!

 

Heb je ook foto's van na installatie? (prijs?)

Enne, rij jij met een XK8 cabrio op een circuit?

Ook leuk denk ik.

Kunnen de remmen het een beetje aan?

Link to comment
Share on other sites

Foto’s volgen wanneer ik de XK8 weer thuis heb... Op dit moment wordt hij weer op concoursniveau gebracht, een echte oliedrukmeter en motortemperatuurmeter ingebouwd i.p.v. de dummy meters.

Ik was €594 voor de braces en verzendkosten kwijt, plus €70 inbouw.

 

Helaas moet je op de baan wel de kap dichtdoen en er heerst helmplicht. De remmen lijken het ook langer vol te houden.

 

gr. Jan

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

:-) Maar wel leuke keuze, ook bijzonder inderdaad.

Vandaar hier de voorkeur gegeven aan een XKR met af fabriek Performance Pack om er oooooit mee naar een track day te gaan,....maar ja idd. die automaat he.

Toch zie je volgens mij ook regelmatig Merc 55AMG op zulke circuit dagen, met dezelfde bak.. de ZF bak ik de XK8 zal ongeveer gelijk presteren denk ik?

Beetje te weinig engine braking, ook in sport stand?

 

Het gewicht van de XK is het grootste probleem op een circuit denk ik, dat kan een goede band niet compenseren t.o.v. een Golfje of een Clio met 200PK (of een 3 serie)

Ik denk dat het meeste van dat soort auto's in je spiegel zit te drukken...:-) (Omdat inhalen misschien effe niet kan..of mag)

 

Zelfs met de slijptol aan de slag, en zoveel mogelijk onderdelen verwijderen en zonder interieur etc. komt een coupe niet onder de 1450KG volgens mij.

Maar dan wel 370Pktjes en 525NM voor een relatief bescheiden bedrag:-).. (Een X100 XKR weegt maar 80KG meer dan een M3 uit hetzelfde bouwjaar volgens mij..dus die zijn ook veel te zwaar)

Maar ik denk niet dat dit niet het doel van de mr. Timmer is bij de aanschaf van de XK8 cabrio. (gezien het de bedoeling is het een concoursstaat auto te houden????)

 

On topic: de braces zijn wel interessant, al voegen ze kilo's toe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik moet toegeven dat ik i.v.m. mijn handicap speciale voorzieningen heb om met zuurstof te mogen rijden. De XK8 coupe laat het niet toe vanaf een rolstoel in te stappen, de cabrio wel! Ik was al heel actief op Hockenheim tot ik gezondheidsproblemen kreeg, maar met extra zuurstof in mijn neus mag ik weer! Overigens ga ik de XK8 volgende week weer ophalen. De restorateur is erg trots op zijn werk en vroeg wanneer ik weer los ga op het circuit. (dan kon hij zijn agenda erop aanpassen)

Link to comment
Share on other sites

10 minuten geleden, Timmer zei:

Ik moet toegeven dat ik i.v.m. mijn handicap speciale voorzieningen heb om met zuurstof te mogen rijden. De XK8 coupe laat het niet toe vanaf een rolstoel in te stappen, de cabrio wel! Ik was al heel actief op Hockenheim tot ik gezondheidsproblemen kreeg, maar met extra zuurstof in mijn neus mag ik weer! Overigens ga ik de XK8 volgende week weer ophalen. De restorateur is erg trots op zijn werk en vroeg wanneer ik weer los ga op het circuit. (dan kon hij zijn agenda erop aanpassen)

Vervelend dat je die handicap hebt (understatement), maar fantastisch dat je er een mouw aan past! De XK cabrio is fantastisch en in deze situatie de mooiste oplossing. Veel track-plezier ermee!

Enne foto's kijken vinden ze hier heel leuk;-)..

 

Link to comment
Share on other sites

Ach, het voordeel van Parkinsons én diabetes is, dat je met jouw insulinepen zelf hele tattoos kan steken... met andere woorden: focus op wat je nog wel kan, en niet op wat niet meer gaat.????

  • Klasse 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...