Jump to content

Recommended Posts

badhuis    41

Lekker veel werk nog dan!
Prachtige auto's die Mk1. Op de een of andere manier interessanter dan de veelgeroemde Mk2. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaguar38s    70

Alles zo'n beetje geinventariseerd.

IMG_20201027_145602458.thumb.jpg.68717965f3d6e1c211b1a00d5f5b7dbb.jpg

veel hout kompleet zo te zien.

 

 

IMG-20201027-WA0007.thumb.jpg.97853512c176f39a2a353f1a5b41d178.jpg

Veel glimmers.

 

 

Bumpers.thumb.jpg.3c259b27f7bb11cb3c23a67b19711175.jpg

Bumpers, overrider achter bumper zij er ook.

 

 

Stuurinrichting blijkt omgebouwd met een XJ6 stuurhuis.

 

Remmen is allemaal vast gerot, moet volledig vervangen worden.

 

Volgende stap is de motor eruit, wel al geinspecteerd met cameraatje, zit er aardig goed uit.

Blijkt wel een MK2 motor uit 1961, maar een 3.8 met 1:9 zuigers ( dus meer vermogen 😉 )

 

 

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
jaguar38s    70

Maandag de Motor er uit gelepeld.

IMG_20201109_160010267.thumb.jpg.010774e14a77443d84beb9cf526be838.jpg

Die gaat uit elkaar, in ieder geval schoonmaken, kop eraf, kleppen stellen. Alle pakkingen,kettingen, lagerschalen vervangen.

Hopelijk blijft het daarbij 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaguar38s    70

Gisteren een ander subframe opgehaald bij Real Car Restaurations in Ochten.

Het huidige subframe van een MK1 is lastig met onderdelen, remdelen zijn slechts gedeeltelijk verkrijgbaar.

Gelukkig past een MK2/S-type voor subframe gewoon onder een MK1.

Dan kan ik ook de remmen upgraden naar modernere betere remmen, dat lukt niet met een MK1 subframe.

 

 

IMG_20201110_155629327.thumb.jpg.bdc339107fd289d102d88b7a6a215ec0.jpg

Ziet er nog niet echt uit, maar alles gaat uit elkaar en laat ik poedercoaten.

En natuurlijk alle rubbers/schokbrekers worden vervangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaguar38s    70

Motor uit elkaar gehaald, zier er wel slecht uit.

Vooral waterkanalen zijn aangetast, timing gear stuk afgebroken en veel smurrie in carterontluchting en carterpan.

IMG_20201112_162940692.thumb.jpg.a4f4a42b49c8627fdc7e642fc69954fc.jpgIMG_20201112_162934550.thumb.jpg.7f42af970eabbf7da1dd340e4df98d1c.jpgIMG_20201112_162930460.thumb.jpg.8be7ecc9423aa79ac9d4087be8515ffb.jpgIMG_20201112_162923726.thumb.jpg.7b34f5115b8b7a6eeeba74439ec0e33f.jpgIMG_20201112_162916554.thumb.jpg.676230fa2f81c6d84c18cbc58aaf90d2.jpgIMG_20201112_162912644.thumb.jpg.7cab07cd13aafd9f0e6cc31577c36840.jpgIMG_20201112_162908138.thumb.jpg.e9c0591fdb65390cc4fc4fdedd9e2701.jpgIMG_20201112_162902176.thumb.jpg.752a5bd48bc7e77666a37ef5859211ce.jpgIMG_20201112_141345938.thumb.jpg.1953651a7ca0ff33f73f44730a985ef0.jpg

 

 

 

  • Verward 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    445
1 uur terug, jaguar38s zei:

Motor uit elkaar gehaald, zier er wel slecht uit.

Vooral waterkanalen zijn aangetast, timing gear stuk afgebroken en veel smurrie in carterontluchting en carterpan.

IMG_20201112_162940692.thumb.jpg.a4f4a42b49c8627fdc7e642fc69954fc.jpgIMG_20201112_162934550.thumb.jpg.7f42af970eabbf7da1dd340e4df98d1c.jpgIMG_20201112_162930460.thumb.jpg.8be7ecc9423aa79ac9d4087be8515ffb.jpgIMG_20201112_162923726.thumb.jpg.7b34f5115b8b7a6eeeba74439ec0e33f.jpgIMG_20201112_162916554.thumb.jpg.676230fa2f81c6d84c18cbc58aaf90d2.jpgIMG_20201112_162912644.thumb.jpg.7cab07cd13aafd9f0e6cc31577c36840.jpgIMG_20201112_162908138.thumb.jpg.e9c0591fdb65390cc4fc4fdedd9e2701.jpgIMG_20201112_162902176.thumb.jpg.752a5bd48bc7e77666a37ef5859211ce.jpgIMG_20201112_141345938.thumb.jpg.1953651a7ca0ff33f73f44730a985ef0.jpg

 

 

 

Ik heb nog een 4.2 sloop onderblok liggen met goede timing gear. Als je wilt kun je hem komen ophalen? Krukas en zuigers heb je niets aan in de 3.8 denk.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaguar38s    70

Timing gear kan ik als van forum lid Wilfred krijgen, ligt al klaar ;)

Zuigers gaan er vanmiddag uit, kijken hoe dat eruit zit, is al overmaat, net zoals alle lagerschalen.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    445
23 minuten geleden, jaguar38s zei:

Vandaag alle zuigers eruit gehaald.

Zien er ook slecht uit, hier de slechtste.

 

Zuiger-4.thumb.jpeg.c15ea7bcc7bc15ae67aaea8cc63e9b4c.jpeg

 

Dat worden dus overmaat zuigers 🥴

Ken je deze serie op Youtube? 

Heel veel afleveringen waarin ze niet een motor volstoppen met nieuwe (intussen alleen maar imitatie) onderdelen, maar gewoon zoveel mogelijk opknappen en terug zetten en vervangen wat echt nodig is.

Ik vond het erg leuk om te zien. Wel af en toe pijn in je buik als je ziet hoe de kop eraf beuken bijvoorbeeld (uitlaat/inlaat studs kromgeslagen)

Persoonlijk zou ik de cilinderwanden in hun motor ook niet acceptabel gevonden hebben, maar de zuigers bleek nog best wel te kunnen met wat aandacht.

Ik vind jouw zuigers er p het eerste gezicht er niet zo slecht uit zien. Beetje beschadigd op de bovenste rand, boven de bovenste zuiger veer. Valt mee toch? Ik denk dat met nieuwe zuigerveren daar eigenlijk geen effect van waarneembaar zou zijn? (Disclaimer...;-))

Die van Wilfred waren veeel ergen en inderdaad onbruikbaar.

 

 

Succes!

?

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaguar38s    70

Ja had dat filmpje al eens gezien, niet de manier waarop ik mijn motor zou reviseren.

 

Cylinderwand.thumb.jpg.08d186dafa29f73886d52ccabfb34570.jpg

Hier de cylinder nadat ik deze met een hoon heb behandeld, ik krijg de richel bovenaan niet eens weg.

Ook de bovenste zuigerveer even in de boring geplaatst, zoals je ziet is de kier wel erg groot, max mag zijn 0,9 mm, is dus 1.5 mm.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    76

Op het oog puik resultaat. (behalve dat je nu op z'n minste nieuwe zuigerveren nodig hebt)

Heb je dat zelf handmatig gehoond in een kolom boormachine  of ....?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    76

Dat tool heb ik vaker gezien.  Denk dat het wat oefening vergt.

Ik heb altijd begrepen dat je bij het honen voldoende snel op en neer moet gaan en een zogenaamd kruispatroon moet creeren. 

 

image.thumb.png.562cbfbe98aa07455673569a5f2d11bc.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaguar38s    70

Dat klopt, alleen ik wil ook de riggel bovenaan, en lichte roest aanslag op de wand weghalen, dan ga je met dunne olie rustig op en neer totdat deze mooi glad is.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaguar38s    70

Carterpan was een roestige bende, en zat vol met sludge,

Dus op jacht geweest naar een aluminium carterpan.

Carterpan.thumb.jpg.92c4e65792ee28af9ab572f2ad12529c.jpg

 

Paste niet helemaal, aan de achterzijde moest er een rand af.

Ook aardig wat bende , dus 2 uur bezig geweest met schoonmaken.

Nu weer helemaal top

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...