jaguar38s 80 Report post Posted October 27, 2020 Gisteren een MK1 gekocht. Een gestrand project, body is gedaan. De rest is een zootje. 1 4 Quote Share this post Link to post Share on other sites
badhuis 69 Report post Posted October 27, 2020 Lekker veel werk nog dan! Prachtige auto's die Mk1. Op de een of andere manier interessanter dan de veelgeroemde Mk2. Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted October 28, 2020 Jij hoeft je deze winter ook niet te vervelen dus, ga deze restauratie graag volgen! Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 83 Report post Posted October 28, 2020 Same here ! Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted October 28, 2020 Dacht dat mijn grill er niet was, blijkt volledig in stukjes te zitten Quote Share this post Link to post Share on other sites
hansvh 473 Report post Posted October 28, 2020 Elk nadeel heeft zijn voordeel. Zo is het gemakkelijk poetsen ! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted October 29, 2020 Alles zo'n beetje geinventariseerd. veel hout kompleet zo te zien. Veel glimmers. Bumpers, overrider achter bumper zij er ook. Stuurinrichting blijkt omgebouwd met een XJ6 stuurhuis. Remmen is allemaal vast gerot, moet volledig vervangen worden. Volgende stap is de motor eruit, wel al geinspecteerd met cameraatje, zit er aardig goed uit. Blijkt wel een MK2 motor uit 1961, maar een 3.8 met 1:9 zuigers ( dus meer vermogen ) 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted October 30, 2020 More powerrrrr! Altijd goed Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 11, 2020 Maandag de Motor er uit gelepeld. Die gaat uit elkaar, in ieder geval schoonmaken, kop eraf, kleppen stellen. Alle pakkingen,kettingen, lagerschalen vervangen. Hopelijk blijft het daarbij . 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 11, 2020 Gisteren een ander subframe opgehaald bij Real Car Restaurations in Ochten. Het huidige subframe van een MK1 is lastig met onderdelen, remdelen zijn slechts gedeeltelijk verkrijgbaar. Gelukkig past een MK2/S-type voor subframe gewoon onder een MK1. Dan kan ik ook de remmen upgraden naar modernere betere remmen, dat lukt niet met een MK1 subframe. Ziet er nog niet echt uit, maar alles gaat uit elkaar en laat ik poedercoaten. En natuurlijk alle rubbers/schokbrekers worden vervangen. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 12, 2020 Motor uit elkaar gehaald, zier er wel slecht uit. Vooral waterkanalen zijn aangetast, timing gear stuk afgebroken en veel smurrie in carterontluchting en carterpan. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 505 Report post Posted November 12, 2020 1 uur terug, jaguar38s zei: Motor uit elkaar gehaald, zier er wel slecht uit. Vooral waterkanalen zijn aangetast, timing gear stuk afgebroken en veel smurrie in carterontluchting en carterpan. Ik heb nog een 4.2 sloop onderblok liggen met goede timing gear. Als je wilt kun je hem komen ophalen? Krukas en zuigers heb je niets aan in de 3.8 denk. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 13, 2020 Timing gear kan ik als van forum lid Wilfred krijgen, ligt al klaar Zuigers gaan er vanmiddag uit, kijken hoe dat eruit zit, is al overmaat, net zoals alle lagerschalen. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 15, 2020 Vandaag alle zuigers eruit gehaald. Zien er ook slecht uit, hier de slechtste. Dat worden dus overmaat zuigers Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 505 Report post Posted November 15, 2020 23 minuten geleden, jaguar38s zei: Vandaag alle zuigers eruit gehaald. Zien er ook slecht uit, hier de slechtste. Dat worden dus overmaat zuigers Ken je deze serie op Youtube? Heel veel afleveringen waarin ze niet een motor volstoppen met nieuwe (intussen alleen maar imitatie) onderdelen, maar gewoon zoveel mogelijk opknappen en terug zetten en vervangen wat echt nodig is. Ik vond het erg leuk om te zien. Wel af en toe pijn in je buik als je ziet hoe de kop eraf beuken bijvoorbeeld (uitlaat/inlaat studs kromgeslagen) Persoonlijk zou ik de cilinderwanden in hun motor ook niet acceptabel gevonden hebben, maar de zuigers bleek nog best wel te kunnen met wat aandacht. Ik vind jouw zuigers er p het eerste gezicht er niet zo slecht uit zien. Beetje beschadigd op de bovenste rand, boven de bovenste zuiger veer. Valt mee toch? Ik denk dat met nieuwe zuigerveren daar eigenlijk geen effect van waarneembaar zou zijn? (Disclaimer...;-)) Die van Wilfred waren veeel ergen en inderdaad onbruikbaar. Succes! ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 16, 2020 Ja had dat filmpje al eens gezien, niet de manier waarop ik mijn motor zou reviseren. Hier de cylinder nadat ik deze met een hoon heb behandeld, ik krijg de richel bovenaan niet eens weg. Ook de bovenste zuigerveer even in de boring geplaatst, zoals je ziet is de kier wel erg groot, max mag zijn 0,9 mm, is dus 1.5 mm. Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 83 Report post Posted November 16, 2020 Op het oog puik resultaat. (behalve dat je nu op z'n minste nieuwe zuigerveren nodig hebt) Heb je dat zelf handmatig gehoond in een kolom boormachine of ....? Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 17, 2020 Dit dus, kan gewoon op een boor machine Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 83 Report post Posted November 17, 2020 Dat tool heb ik vaker gezien. Denk dat het wat oefening vergt. Ik heb altijd begrepen dat je bij het honen voldoende snel op en neer moet gaan en een zogenaamd kruispatroon moet creeren. Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 18, 2020 Dat klopt, alleen ik wil ook de riggel bovenaan, en lichte roest aanslag op de wand weghalen, dan ga je met dunne olie rustig op en neer totdat deze mooi glad is. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 19, 2020 Carterpan was een roestige bende, en zat vol met sludge, Dus op jacht geweest naar een aluminium carterpan. Paste niet helemaal, aan de achterzijde moest er een rand af. Ook aardig wat bende , dus 2 uur bezig geweest met schoonmaken. Nu weer helemaal top Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted November 30, 2020 Timing gear weer helemaal schoon. Front plate ook weer netjes. Achterremmen, beginnen ook al aardig te worden, maar moeten nog was werk. Dat ziet er nu beter uit, eerst helemaal ontroest en toen gespoten. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted January 14 Maandag het onderblok terug van het revisie bedrijf, laten opboren voor overmaat zuigers. Krukas geplaatst met nieuwe lagerschalen. Zuigers in elkaar zetten. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
jaguar38s 80 Report post Posted yesterday at 09:45 AM De motor zit nu al aardig in elkaar. 4 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 505 Report post Posted yesterday at 10:09 AM Prachtig zo,n XK blok, iedere keer weer! Zit breather dekseltje op de kettingspanner naar de goede kant? Zijn maar 4 moertjes hoor maar gewoon benieuwd. Ik zag eerder naar boven en naar inlaat kant bij XJ toepassing. Keep up the good work! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.