Jump to content

Koelvloeistof ontsnapt S-type

Recommended Posts

B de B    2

Goedemiddag allemaal,

Inmiddels heb ik al geruime tijd last van ontsnappende koelvloeistof. Vorige week is er redelijk uitgebreid naar gekeken door een monteur die mijn afgebroken schokdemper heeft vervangen (alles schoongemaakt, bijgevuld en getest) en alles leek normaal te werken, maar vanmorgen zat er weer overal roze smurrie en is er toch weer wat koelvloeistof ontsnapt. Het lijkt erop dat er bij warme motor een overdruk ontstaat waardoor er koelvloeistof onder druk uit de dop sproeit, want de koelvloeistof zit vooral rondom de dop op en om het reservoir en daarvandaan naar beneden. De melding "koelvloeistofniveau laag" verdwijnt overigens met warme motor. Heeft er iemand tips? :-)

Met zonnige groet,

Bas

nl12358    9

Ik zou eens naar het pijpje kijken waar een slangetje aanzit naast je vuldop op je koelvloeistofreservoir. Daar ontstaat nog wel eens een scheurtje. Heb nu mijn 2e S-type en bij beiden heb ik het tankje al moeten vervangen, omdat er een scheurtje in het pijpje zat.

• Like 2

B de B    2

Nog een tweetal foto's. Het lipje met het boutje kleurt steeds roze, en ook in het richeltje blijft een beetje koelvloeistof staan, ik heb de indruk dat het onder de dop vandaan komt. Net de koelvloeistof bijgevuld (er hoefde maar een heel klein scheutje bij om de boel weer op "max" te krijgen, waarbij het vlottertje netjes mee naar boven drijft) en na nog geen 10 minuten rijden kreeg ik weer de melding "koelvloeistofniveau laag". Bij inspectie was het boutje weer roze etc, zie de foto's... 🤷‍♂️

WhatsApp Image 2020-10-19 at 13.52.05(1).jpeg     WhatsApp Image 2020-10-19 at 13.52.05.jpeg

B de B    2

Vanmorgen tijdens de rit naar het werk kwam na een paar minuten de melding "koelvloeistofniveau laag" weer en na een tijdje verdween de melding ook weer. Na het werk even checken dus. Motor en koelvloeistof koud na een uur of 9 stilstand, maar toen ik voorzichtig de dop van het expansievat draaide spoot de (koude) koelvloeistof alle kanten op. Het niveau was na dat spuiten niet eens (te) laag, maargoed. De druk op het systeem ook bij koude motor lijkt mij foute boel... Ik zag her en der al tips voorbij komen met het vervangen van de dop (of het hele expansievat), is dat een poging waard?

jaapvanthoff    373

Ik zou eens een snuffelaar gebruiken of je CO hebt in je koelsysteem.

Dat zou op een lekke koppakking kunnen wijzen.

Of een slechte koelvloeistof pomp. 

In alle gevallen moet je dit niet negeren.

• Like 1

wimb    636

Eens met Jaap. En die 'koelvloeistof te laag' melding kan ook komen doordat de sensor niet goed zit. Onder het vat zit de sensor die het vlottertje detecteert van buitenaf in het vat gestoken. Het kan best zijn dat die niet goed vast zit.

Het lijkt er in ieder geval op dat je twee van elkaar losstaande problemen hebt.

isabella    823

Wat voor een motorinhoud heb je in je auto?

Het is een bekend gegeven bij de 2,5 litermotoren dat de koppakking een probleem vormt,

Dan krijg je koelvloeistofverlies , overdruk in het vaatje, lekkage na een rit bij het vaatje, en warme motor na een langere tijd langzaam rijden bij bijv. file.

En...onregelmatig lopen zonder reden.

Een koppakking en evt. lekkage is vrij simpel uit te sluiten met de juiste meetgereedschappen en een proefrit met aansluiten een 4 gastest.

De vaatjes gaan vaker defect op het ontluchtingsslangetje, maar gezien je omschrijving van de problemen gok ik dat je en 2.5 V6 hebt..

• Like 1

B de B    2

Klopt Raymond, ik ben de steeds wat minder trotse eigenaar van een 2,5 liter V6... Warme motor is me nog niet opgevallen (temperatuurmeter loopt keurig op van C(old) naar het midden en blijft daar staan), maar je omschrijving komt verder precies overeen met wat ik ervaar. Zucht... Iemand ruilen voor een andere Jag? 😅

isabella    823

Zo erg is het nu ook weer niet hoor, ik he ook meerdere malen meegemaakt dat een thermostaat de boosdoener was..

Laat er even naar kijken.

Het is niet veel werk en kost niets.

jaapvanthoff    373

Bas, hoeveel heeft je auto gelopen?

En als Raymond gelijk heeft met een defecte thermostaat; bij mijn Saab was dat tientjes werk voor een nieuwe.

Misschien is dat wel zelf te doen (???)

B de B    2

Op aanraden van Jaap een snuffelaar op mijn Jag losgelaten. Het resultaat was al snel duidelijk, binnen een minuut was de vloeistof van blauw naar lichtgeel gekleurd... Niet de kleur die ik wilde zien. CO in de koelvloeistof dus cilinderkop en/of koppakking lek. Wat zou het ongeveer kosten om zoiets te laten repareren? Op internet zie ik allerlei bedragen voorbij komen en van het gros word ik niet vrolijk 😰

WhatsApp Image 2020-10-27 at 17.36.36.jpeg

isabella    823

Toch helaas het eerste dan..

Dat is en grote , dure reparatie..

Reken al snel op plus 3.000 euro en let er op dat je het laat doen bij iemand die het eerder heeft gedaan, het is een complexe reparatie omdat de timing een hele apparte manier van stellen heeft.

Wij stellen bij een hogere km stand vrijwel gelijk een andere motor met lagere km stand voor..

Het is net zoveel werk voor en motor te wisselen als de koppakking te repareren.

Maar voor nu, als de motor nog goed loopt kun je even door..

• Like 1

john37    83

Handige kit.

Toen ik het plaatje zag moest ik denken aan het waterslot dat tijdens de gistingsfase op de fles zit als je bier maakt.

• Haha 1

• 4 weeks later...
B de B    2

*blaast stof weg 😗 Is er hier nog interesse in een defecte S-type? Hoogstwaarschijnlijk is de cilinderkop gescheurd. Ik heb besloten dat voor mij een reparatie niet meer loont (de minst dure optie is een ander blok, dat gaat alles bij elkaar al snel zo'n 1700 tot 2000 euro kosten), dus ik ben van plan de auto in te ruilen. Dat levert natuurlijk weinig op, dus wellicht is er hier iemand geïnteresseerd? De auto rijdt (met wat koelvloeistof en geluk) nog wel...

nicolaas    47

Ik heb het gehele traject doorlopen met mijn S-Type 2002. de Koppakking vernieuwd

en alle ellende die als hier boven is beschreven mee gemaakt. met het koelwater niveau

en de storing in het displace zoals koelwater niveau te laag. thermostaat vernieuwd enz.

maar toch de koppakking. Alle spullen besteld bij Raymond en vervangen. Rijd weer als nieuw.!

Ook mijn kachelprobleem mis opgelost door de kleppen te vervangen

Ik zou een motor opladen in Zeeland, maar het transport bedrijf liet me steunen. dus Nico pech.

Corona heeft ook hier zijn sporen. En de Angst is erger dan de Pijn, zal ik maar zeggen

De Griep is weg en er is corona voor terug.. 

Ik hou me aan een sterke afweer en goed voer elke dag. zodat mijn afweer en koppakking goed werkt.

Sterkte met je probleem koppakking. Raymond heeft gelijk beter een ruilblok in je auto. beter voor je knip.

Hier in Litouwen kun je nog relatief goedkoop laten sleutelen gezien de lage werkplaats tarieven.

Maar ook mijn reparatie was toch wel een dingetje voor een Aow'er. maar Ik rijd weer gelukkig.!

groeten nico

• Like 2