Jump to content

X308 3.2 Restaureren


Poelie
 Share

Recommended Posts

Hieronder de foto's van de onderkant na volledig herstel. Bij de remleidingen ga ik nog 2 brackets monteren.

 

De auto wordt gewoon dagelijks gebruikt ongeacht het weer. Hier en daar zie je wat vuil, hier is het ook voor gemaakt.

20211009_151859.jpg                   20211009_151911.jpg

 

20211009_151917.jpg                   20211009_151933.jpg

 

20211009_151956.jpg

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Een paar dagen geleden stopte de centrale vergrendeling en het alarm ermee. Googlen gaf genoeg gegevens over de chip onder de zekeringbak in de kofferbak. Ik heb met G&G gebeld voor een extra afstandsbediening en die wisten me na 3 seconden ook al hier naartoe te wijzen, duidelijke zaak dus.

Nieuwe module besteld en gemonteerd, probleem opgelost.

Wel kwam ik wat water tegen onder het reservewiel. Die afwatering moet dus worden verbeterd. Niet alleen de afwatering om dit water te voorkomen, ook het water dat TOCH in de kofferbak gaat komen, moet z.s.m. weg.

 

Ik heb de bestaande afwateringsgaten uitgeboord naar 10mm. Dat vervolgens in de grond + aflak gezet. Je ziet op de foto precies hoe het water loopt (volg het roestspoor :-)).

Een tweede probleem is dat iets van metaal in de auto erg resoneert bij 3.000 RPM. Dat ligt niet aan de Jaguar maar aan de RVS uitlaat die natuurlijk heel anders werkt qua geluid / frequentie dan de OEM uitlaat.

Na het lakken met de scheepslak heb ik verschillende platen ontdreuningsmateriaal op de bodem van de reservewielbak gebrand. Dit is een test. Als deze bak als klankkast fungeert en mijn "lawaai" bij 3.000 RPM is nu weg, schraap ik het een keer eraf, lak ik de hele bak inclusief de zwarte sporen weer BRG en dan snij ik een fraaie vorm ontdreuningsmateriaal uit.

De volgende stap is de afwatering nalopen bij de tankklep, bijrijderszijde en beide achterlichten en voor zover mogelijk, verbeteren.

20211009_102822.jpg      20211009_111655.jpg       20211009_130732.jpg

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

De derde en voorlopig laatste post, de voorbereiding voor het herstellen van de voorkant. Wat moet er gebeuren:

- draagarmen en subframe motor lakken en voorzien van nieuwe rubbers/fusees;

- schokdempers voorzien van nieuwe aanbouwdelen;

- remklauwen reviseren en voorzien van een nieuwe zuiger + afdichtingen;

- ketting motor met spanners (preventief);

- revisie en verbetering automaat (preventief);

 

Zie hieronder de foto's van de gelakte delen. Deze komen uit een demontage auto. Alle delen zijn gestraald, 2x gegrond met epoxy en nu 2x gelakt. Ze zijn niet "STRAK" geverfd / gelakt. Gewoon DIK met een kwast. De auto hoeft aan de onderkant niet zo mooi te zijn als een auto van Stip PP. De auto moet overleven / geen compromis.

Met betrekking tot de automaat ben ik nog aan het bepalen op welke wijze ik te werk ga. De factoren zijn:
- 5HP24 automaat in zwakste uitvoering;
- heeft ooit een uitgebreide ZF beurt aan het brein gehad maar onbekend of dit is gemodificeerd;
- sowieso een sterkere A-koppelingsdrum m.b.t. "het A drum probleem" van de 5HP24;

Als het technisch en qua aansturing mogelijk is, overweeg ik de inhoud van een 5HP24 uit een BMW X5 4.6 te monteren. Deze heeft op alle koppelingssets 1 plaat frictie en staal meer (de X308 4.0 heeft dit ook) maar ook de sterkste "D" drum, niet te verwarren met de bekende "A" drum.

Voor de A drum monteer ik een aftermarket exemplaar, deze:
5HP24AlligatorDrum2CTP.jpg

 

De ring die de koppelingset in de trommel houdt is bij dit aftermarket exemplaar anders ontworpen. Hierdoor blijft er meer "vlees" over om de ring en koppeling vast te houden. Dat maakt deze trommel sterker dan een originele. Het brein laat ik door een specialist doormeten. De apparatuur om dat goed te doen heb je niet als doorsnee zelf-sleutelaar of garage. Het brein wordt getest op scheuren en op ovaliteit in verschillende boringen. Een ovale boring moet worden geruimd zodat een overmaatse zuiger weer past. Ovale boringen leiden tot verkeerde drukken en allerlei vage schakelklachten of juist harde klappen.

De "D" drum is een remkoppeling die in de 3e en 5e versnelling nodig is. Bij de 4.0 en BMW 4.4 versies van deze automaat zit de groef van de ring hoger waardoor er 1 plaat staal en 1 plaat frictie meer in het pakket kan. Het koppelingspakket kan dan ook meer koppel aan. Bij de BMW X5 4.6 is een trommel gemonteerd waarbij de ring nog hoger zit om t.o.v. een Jaguar 3.2 of BMW 3.5, 2 platen staal en 2 platen frictie extra aan te kunnen.

Heb je dat nodig? Nee. Maar als het kan, waarom niet :-).

De vraag nu is of dit met de automaat computer goed gaat. Een dikker koppelingspakket heeft een grotere eindspeling nodig dan een dunner koppelingspakket. Het kan zo zijn dat de automaatcomputer hierop geprogrammeerd is en dat de grotere eindspeling die ik zal moeten aanhouden leidt tot rare schakelklachten. Om daar achter te komen moet ik de software van een 3.2 en 4.0 vergelijken. Blijkt dat hetzelfde te zijn, wordt daar GEEN rekening mee gehouden en kan men zonder gevolg een 4.0 / BMW binnenwerk op een 3.2 zetten. De revisie t.z.t. zet ik uitgebreid op het forum dus wordt vervolgd :-)

20211009_114815.jpg          d drum.jpg

  • Like 2
  • Klasse 2
Link to comment
Share on other sites

Hier nog een laatste. Ik heb 3 sets klauwen extra liggen:
- 2x klauwen achter 3.2 gereviseerd;

- 2x klauwen voor 3.2 gereviseerd;

- 2x klauwen voor van de 4.0 / XJR gereviseerd;

 

Bij het monteren van de gereviseerde delen op de vooras zal ik de 4.0 klauwen monteren. Zie afbeelding.

Procedure hiervoor is simpel:
- zuiger met lucht er uit persen;
- rubber manchet er uit trekken;
- rubberen geleidebussen er uit halen;
- cilinder afdichten met papier of een doek;
- klauw stralen
- klauw 3x in de hittebestendige DTM verf zetten (650 graden bestendigheid);

Daarna de klauw weer opbouwen met een nieuwe zuiger en nieuwe rubbers. De oude zuiger is vaak opnieuw te gebruiken maar een revisieset met alles NIEUW kost niet veel. Van de 6 zuigers was er EEN zuiger met duidelijk krassen. Die klauw moet hebben geblokkeerd op de demontageauto. De andere 5 zuigers vet ik in en leg ik op voorraad voor "je weet nooit".

Zie afbeelding. Vers en klaar voor gebruik. De dragers zijn ook gestraald en geverfd. De geleidebouten zijn goed opgezuiverd met scotchbrite.
 

 

20211009_225649.jpg

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Het was even stil maar het is tijd voor een update. Fotos volgen spoedig.

Even voor Leonneke, de verf die ik op remklauwen gebruik is een hittebestendige lak, 1K en gemaakt voor buitentoepassingen. Je zou het niet op de boeg van je schip kunnen monteren maar remklauwen en leidingwerk gaat wel lang beschermd zijn. Het voordeel aan deze verf is dat deze DTM geschikt is en ik het dus op gestraalde en gortdroge oppervlakken spuit en smeer. De verf pakt daardoor meteen goed en daar waar de klauwen na het stralen een beetje vlees zijn kwijtgeraakt omdat er roest heeft gezeten, loopt de verf in alle kieren. Ik heb dit een jaar geleden voor het eerst op mijn BMW gedaan waar ik ook gewoon in alle weersomstandigheden mee rij en na 1 jaar even een doekje erover en ze zien er als nieuw uit.

Er is niks mis met de bekende spuitbussen die men gebruikt voor klauwen maar men loopt het risico met moderne 1k acryl spuitbussen dat de verf na een aantal jaar al niet meer goed zit en zowel de acryl als een goede 2k verf heeft als risico dat ze de piektemperaturen van remmen niet helemaal goed handelen en gaan opbollen. In de praktijk valt het vaak wel mee. Een goede 2k lak op goed ontvette en licht opgeschuurd klauwen gaat waarschijnlijk wel jaren mee. Ik probeer met deze verf een mooie originele zilver look te maken en tevens ook bij absolute piektemperaturen gegarandeerde hechting te hebben.

 

Verder met het project. Het differentieel is begonnen met zingen. We zijn direct gestopt met het gebruik van de jag en gebruiken nu onze andere auto's zodat we niet doorrijden op een diff dat is begonnen met klagen. Ik heb een diff uit een demontageauto weten te scoren wat dit weekend uit elkaar gaat. De reden is dat ik de afmetingen en typen lagers moet weten om deze op de aftermarket te halen. De uitdaging bij dit Jaguar differentieel zit hem in het vervangen van het unieke SKF lager met een doorsnee aftermarket type. Je zou zeggen dat dit niet kan omdat er niet voor niets een bepaald lager in gezet is door Jaguar maar het kan zo zijn dat dit puur vanwege montagegemak is gedaan. De binnen en buitendiameter van een rollager bepalen namelijk hoe groot de rollen zijn. De dikte van een lager maakt niets uit. Na demontage en het bekijken van het type lager, dat weer vergelijken met de catalogi die we hebben van lagers, maakt dat we kunnen bepalen of we dit lager kunnen vervangen voor een normaal industrielager. Die afwijkende dikte van dat SKF lager moet wel gecompenseerd worden met speciale shims. Dat is een mooie uitdaging. Hiervan komen fotos en een verslag.

Verder probeer ik voor 1 januari nog steeds eerder geposte planning te realiseren te weten:
- bakrevisie;
- voorframe + armen + fuseestukken enz. helemaal opknappen;
- ketting op motor met spanners enz.;


Daar komt nu dus een diffrevisie bij :-)

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Dat heb je goed. Je hebt vaste spacers en vervormbare spacers. Ik ga te zijner tijd ook de demontage, inspectie en montage filmen. Het wordt een filmpje wat voor de goede sleutelaar leerzaam is. Een leek zal niet snappen wat hij ziet.

De winst zit vooral in laten zien wat het goede draagbeeld van de vertanding is, hoe je dat bepaalt en of we de speciale lagers inderdaad kunnen vervangen voor een regulier industrielager. Qua belastbaarheid zijn er BETERE industrielagers met de binnen/buiten diameters, deze kunnen MEER krachten aan. Qua PASVORM en spacers is het de vraag of dit kan.

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...