Jump to content

X308 3.2 Restaureren


Recommended Posts

Poelie    59

Mijn aanstaande en ik zochten een leuke trouwauto. Er is een hoop te huur en de typische classics uit de jaren 50 - 70 zie je op alle bruiloftsfoto's al wel. Ook zocht ik voor mijn aanstaande op termijn een leuke luxe auto voor dagelijks rijden. Enerzijds vanwege het "leuke" "luxe", anderzijds omdat ik dan 2 hobbyauto's heb. Mijn eigen auto en die van haar.

Ze heeft altijd naar de X300 en X308 gewezen. Ik heb mijn best gedaan om haar weg te praten van deze modellen maar wat ik ook liet zien, ze bleef de X300 / X308 het mooist vinden. Een hoop groot ijzer is aan haar voorgesteld: BMW 5 / 7 van meerdere generaties, de Audi V8 en 2 generaties A8. Mercedes, Volvo en allerlei andere luxe modellen van merken.

Ik ben niet bang van een beetje werk maar ik merk dat het bij Jaguar soms lastiger is om aan bepaalde onderdelen te komen. Voor een willekeurige Duitse auto van max. 40 jaar oud kan ik bijna alle slijtdelen nog gewoon bestellen.

Afijn, we hebben wat advertenties bekeken en besloten voor een 3.2 liter V8 te gaan. Redenen:
- er staan weinig 4.0 V8 te koop;
- die paar 4.0 zijn overpriced of hadden niet de juiste kleurstelling;
- met zoveel 3.2 in de markt kom je ooit ook nog makkelijker aan een motorblok of versnellingsbak;
- het maakt mijn vriendin niet veel uit als het maar lekker rijdt;
Exemplaren van 10.000 - 15.000 worden geadverteerd als zijnde "youngtimers" en in "nieuwstaat". De lak is vaak mooi en het zijn vaak binnenslapers maar aan de onderkant is ook bij deze exemplaren genoeg werk te verzetten. We zijn op een gegeven moment gewoon gestopt met zoeken en ik kocht zonder echt te kijken een exemplaar voor 3200 euro. British Racing Green, automaat in orde en heeft bij ZF een beurt gehad (factuur) en ook de motor liep goed. Kettingmodificatie onbekend, ik leg er toch een nieuwe ketting op. De overige facturen lieten zien dat de auto technisch wel is bijgehouden.

Wat moet er gebeuren:
- op alle 4 de hoeken begint onder de auto roest. Het plaatwerk en de lak is in orde;
- bij de voorschokdempers is aan beide zijden ooit al gelast;
- diverse delen aan het onderstel zijn roestig;
- remslangen en leidingen op alle 4 de wielen zijn wel aan de beurt, net-wel net-niet apk afkeur;

We hebben besloten het project als volgt aan te pakken:


1. Van achter naar voren een complete bodemrenovatie bestaande uit:
- verwijderen alle delen van de auto;
- demonteren van subframes en stralen + coaten alle delen;
- stralen en coaten van naven, behuizingen en overige metalen delen;
- ontroesten en e.v.t. lassen aan de bodem. Daarna de hele bodem voorzien van lak;
- vernieuwen alle metalen leidingen + vernieuwen remslangen;
- gestraalde, geverfde en gereviseerde remklauwen met nieuwe schijven / blokken;
- draagarmen, bussen, fusees en overige delen allemaal nieuw of nieuw geperst;
De schokdempers en veren waren door de vorige eigenaar minder dan 3 jaar geleden vervangen. Die kunnen nog wel even.

2. Een flinke motorbeurt bestaande uit:
- nieuwe ketting + spanners + geleiders;
- nieuwe pakkingen en ringen hier en daar;
- bougies, filters, koelvloeistof, riem, spanners al dat reguliere onderhoud;

3. Kleine puntjes op de I:
- alle deurpanelen los, alles nalopen, deurvangers goed stellen, raammotoren smeren, deurpanelen goed terug monteren;
- vervangen radio i.v.m. een beschadigd cassetteluikje;
- ombouwen van CD wisselaar naar SD kaartlezer

Ik ben inmiddels beginnen met stap 1. Aan de achterzijde heb ik het subframe incl. alle delen verwijderd. De vliegroest en lichte roest aan de auto is weggeschuurd en de subframedelen zijn op het diff na allemaal gestraald. Alles krijgt een 2 componenten epoxy coating uit de scheepvaart. Dit is niet origineel maar wel het beste voor weerbestendigheid en inzetbaarheid van de auto. Later meer over die lak. De remklauwen straal, verf en reviseer ik. Er gaan 4 wiellagers in en nieuwe lagers in de armen. Subframerubbers vernieuw ik. De 4 + 4 + 2 rubbers rondom het diff waren allemaal prima. Het leek wel alsof deze amper belast worden.

De benzineleidingen die jullie zien hangen worden vervangen voor koper. Het deel dat uit de tank komt en deels rubber is blijft. Deze delen waren nog goed en staan nu ook in de verf. Vanaf het filter komt een nieuwe koperen leiding en boven het filter wordt de retourleiding ook omgezet naar koper d.m.v. koppelingen. Ik laat deze koperen leidingen zo ver mogelijk naar voren lopen. De rest van de leidingen komt dan aan de beurt bij het renoveren van de voorzijde.

Op de foto's zien jullie de voortgang. 

Nu wat meer over die lak.
Met alles verwijderd heb je de ruimte om alles in één keer goed aan te pakken. Een auto wordt blootgesteld aan:
- zand, steentjes en gruis, dit heeft een zandstralend effect op de lange termijn;
- water;
- zout;
Ik zocht dus een verf die echt ontworpen is om delen te beschermen tegen deze weersinvloeden. Het is geen probleem voor bedrijven om zo'n verf te ontwikkelen maar dat soort verf is uiteindelijk nooit echt mooi. Het gaat bij die verf ook niet om mooi zijn maar om functionaliteit. De verf die ik heb gevonden is een 2 componenten epoxy verf die in de scheepvaart wordt gebruikt. De verf is roestwerend, bestand tegen veel chemicaliën en kan jaren water en zout aan. 

Op de eerste foto zie je de uitgangssituatie. Een hoop vliegroest en hier en daar heb ik alles al voorbewerkt. Onder beide achterdeuren zit een gaatje en daar zal nog gelast gaan worden. Dit zal op een 4-kolommer plaats gaan vinden. De tweede foto toont de situatie na het gronden. Het voordeel aan deze verf aanbrengen met een kwast is dat je hele dikke lagen kunt aanbrengen. Na een half uur is de verf nog erg plakkerig maar je kunt er gewoon weer overheen om de laag dikker aan te brengen. Op foto 1 en 2 zie je 2 gelaste stukken op de auto daar waar de kromming van de chassisbalk begint. Aan deze gelaste stukken zit het subframe met de subframerubbers. Dit is niet goed ontworpen. Aan beide kanten van het gelaste stuk is een soort naad waar water in kan blijven staan. Hier zat ook best wat vliegroest. Ik heb de kwast in de verf gedipt en deze bovenaan de naden gewoon uitgedrukt. De verf kroop door de hele naad naar beneden toe. Met normale terpentine of waterverf kan dit niet omdat deze dan niet wil drogen. De 2k verf droogt o.b.v.. een chemisch proces tussen component A en B en droogt dus altijd en overal.

Op termijn zijn de 4 hoeken gelast waardoor de auto echt hard is en staat de hele bodem in deze coat. Alles eerst wit, daarna zwart. Vanwege de tijdsplanning van deze stap kon ik de wielkasten achter nog niet meenemen. Zodra de auto weer rolt met de gerenoveerde subframedelen gaan de wielkasten er ook aan geloven.

Deze aanpak is heel anders dan wat je tegenwoordig op Facebook en al die autojouralistenwebsites ziet. Het is helemaal hip tegenwoordig om een auto volledig "fabrieksnieuw" te maken voor zover dat überhaupt bestaat. Bekende clubs uit die wereld zetten delen dan na reinigen in de blanke lak waardoor ze een tijdje als nieuw blijven ogen. Ik kies bewust voor een hele andere aanpak. Al dat "fabrieksnieuw" gedoe met die filmpjes op Facebook en al die groupies in de reacties is niks voor mij. Een auto moet inzetbaar zijn en lang meegaan. Of je er nu 5.000 of 50.000 per jaar mee gaat doen, je moet er op kunnen rekenen. Ik durf te beweren dat ik na het laswerk (dat wordt een vakman, geen gepruts) een koets heb die aan de onderzijde jarenlang in orde blijft.
20201008_135354.jpg 20201009_151354.jpg 20201009_151338.jpg 20201009_173818.jpg 

 

20201009_180545.jpg 20201010_120615.jpg 20201010_160506.jpg

  • Klasse 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    98

mooi hoor!, dat van dat fabrieksnieuw maken snap ik ook niet, gewoon lekker goed beschermen, alhoewel ik een andere methode heb, blankmaken, stralen/slijpen waar nodig, lassen waar nodig, zincspray 2x, hamerite en dan dan tectyl), ben ik ook van het jarenlang weer conserveren, zo hebben we onze range rover zowel de body als chassis volledig laten galvaniseren, (dat gaat dus echt nooit meer roesten :).

 

keep up the good work!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    59
Op 10/17/2020 om 7:14 PM, EricS-TR zei:

Goed bezig! :goodjob:

Op de laatste foto is ook iets anders moois en interessants te zien! :wink:


Dat is een van de allereerste Porsche 911. Een vroeg bouwjaar. Ligt een 2.2 zescilinder achterin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    59

Ik ben inmiddels klaar om op te bouwen. Het project liep 5 dagen vertraging op omdat ik mogelijk besmet was met corona. Na 5 dagen isolatie en een testresultaat negatief kon ik weer verder.

Zie de foto's. De 4 wiellagers zijn vernieuwd en de 4 lagers + as onder in de 2 naafhuizen zijn ook vernieuwd. De auto zal uitgelijnd moeten worden.

 

 

20201020_164158.jpg 20201020_141625.jpg 20201020_141614.jpg 20201020_141607.jpg

  • Like 1
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    59

Inmiddels is de achteras geplaatst. De afbouw vindt zaterdag plaats. Later zullen de 2 gietstukken worden toegevoegd die vanaf de rubbers naar de hoeken van de dorpels lopen. Aan de dorpels wordt eerst gelast.

montage.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Poelie    59

ik heb een tijdje rustig aan gedaan maar er is weer volop aan de Jaguar geklust. Zo goed als de hele bodem tot aan de voorportieren staat nu in de grondlak van de scheepsverf of al zwart in de lak. Het laswerk aan de hoeken achter is voltooid. Na het zwart lakken wordt dit met strijkkit en bodyschutz verborgen zodat het originele ruwer patroon van de bodem weer terugkomt en het laswerk niet meer zichtbaar is.

Morgen gaat de slijptol in de hoeken voor onder de voorportieren. Hier zit nog wat roest en dit wil ik meteen weghebben om het verzegelen van de bodem compleet te kunnen maken.

Alle holle ruimte's (dorpels, chassisbalken enz.) worden na het lassen eerst voorzien van zinkspray en na het drogen van de zinc vol met amber tectyl gezet.

 

IMG-20210101-WA0020.jpeg  IMG-20210101-WA0018.jpeg IMG-20210101-WA0016.jpeg IMG-20210101-WA0014.jpeg

  • Like 3
  • Klasse 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    473
Op 10/20/2020 om 8:26 PM, Poelie zei:

Dat is een van de allereerste Porsche 911. Een vroeg bouwjaar. Ligt een 2.2 zescilinder achterin.

 

:thumbup:

Een T, E of S :x ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    59

Na het werk aan de achterkant is eind vorige week de slijptol in de voorkant gezet. Zie de foto's.

Ik zoek hier en daar zo goed mogelijk naar plaatwerk anders wordt het nagemaakt. Het e.v.t. nagemaakte plaatwerk zal uit dikker plaat worden gemaakt en verzinkt zijn.

Het verbaast mij niet dat deze roest te vinden is. Meerdere merken hadden hier vroeger last van en de Britse auto-industrie stond er gewoon niet om bekend te innoveren. Het is wel absurd. Mijn BMW E34 uit 1993 (een ontwerp van halverwege de jaren 80) had bij 400.000+ kilometer en 26 jaar leeftijd veel minder roest.

Als overal fraai gelast is worden onbereikbare holle ruimtes voorzien van een zinclaag d.m.v. een spuitpistool dat in holle ruimtes kan. Daarna wordt het getectyleerd. Dit zal vooral bij de dorpels nodig zijn. De zijschermen voor ga ik van binnen volledig in de 2k epoxyverf zetten om het metaal te verzegelen.

Je ziet op de foto goed dat de holle ruimtes af fabriek amper of NIET zijn geconserveerd.

 

IMG-20210102-WA0004.jpeg  IMG-20210102-WA0008.jpeg  IMG-20210102-WA0010.jpeg  IMG-20210102-WA0012.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    712
6 uren geleden, Poelie zei:

Het verbaast mij niet dat deze roest te vinden is. Meerdere merken hadden hier vroeger last van en de Britse auto-industrie stond er gewoon niet om bekend te innoveren. Het is wel absurd. 
Je ziet op de foto goed dat de holle ruimtes af fabriek amper of NIET zijn geconserveerd.

IMG-20210102-WA0012.jpeg

Oef, niet helemaal onverwacht bij een X308 (en wat andere type van hetzelfde merk;-))

Maar dit is wel heftig hoor naar mijn mening dan toch..

Een stukkie dorpel of een stukkie voetenbak of een wielrandje ala, maar hier zou ik wel moeite mee krijgen met mijn beperkte skills.

Heel veel succes en sterkte+doorzettingsvermogen bij deze reparatie i.i.g!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Poelie    59

We zijn weer wat stappen verder. De achterste welkasten staan in het zwart en ook de roestvrije zijschermen van een donor zijn gegrond en gezwart.

 

Het tapijt voorin is weggehaald zodat het laswerk kan starten. Binnen een week of 3 staat de auto bij de spuiter.

Voordat deze schermen worden gemonteerd wordt de wielrand en de rand bij de dorpel extra goed ingevet.

 

 

IMG-20210116-WA0000.jpeg IMG-20210116-WA0004.jpeg IMG-20210116-WA0006.jpeg  IMG-20210116-WA0008.jpeg

  • Klasse 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    98

ziet er goed uit, lekker bezig zo!, ons project ligt nu even stil vanwege het weer, (moeten alles buiten doen), maar zo'n hal is ideaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
Poelie    59

We hebben de afgelopen tijd lekker rustig aan gedaan. We kwamen hier en daar nog wat plekken tegen maar niets waarvan we zeiden "oh nee, dat hadden we nooit gedacht!". 

De wielkastrand achter bij de achterbumper had een klein hoekje en is hersteld. Onder het rechter achterlicht zat ook een klein gaatje na slijpen, dat is ook hersteld.

De grote stap was de bijrijderszijde in orde maken. Zie foto's hieronder.

De foto van het kleine vierkante gaatje is een plek onder het tapijt. In dit gaatje zit normaal een klem voor kabels o.i.d.. Ik kan via deze gaatjes bij de holle ruimte dus na het laswerk en coaten kan ik er van binnen bij over de gehele lengte. We zullen beide holle dorpels helemaal vol zetten met een mengsel van zinc, stookolie/bunkerolie en lijnolie. Als dat een paar dagen heeft gezeten en is ingetrokken, worden de kokers van voor naar achteren vol met amber tectyl gezet.

Wat opvalt is dat de hele dorpel van voor naar achteren NUL conservering had. Aan beide zijden hebben we na het slijpen NIKS aan conservering gezien. Deze auto's zijn DROOG uit de fabriek gerold en dat is natuurlijk dodelijk voor zo'n holle ruimte.

Ik ben gedurende dit hele project ZEER POSITIEF over de epoxy scheepslak. Dit laat zich zeer goed verven onder alle omstandigheden en zit na 24 uur 100%. Brakwaterbestendig dus ik ben benieuwd hoe de Jaguar er over een paar jaar uit gaat zien.

 

163591084_918298948987185_167225927325728084_n.jpg bodem.jpg dorpel toegang.jpg dorpel van binnen.jpg

 

Laswerk voor einde.jpg Laswerk voorkant.jpg Laswerk.jpg na gronden.jpg

 

na voorbewerken.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1639

Ik zie veel reparaties voorbij komen op dit forum en andere forums en sites en het lijkt mij dat de XJ8's(x308's)er slechter aan toe zijn dan de XJ6's(X300's). Delen jullie die mening ook?

Ik heb ooit een X300 gesloopt en dat viel mij veel mee en mijn X300 heeft ook niet veel roest en die zijn toch een paar jaar ouder. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    59
17 uren geleden, keesh zei:

Ik zie veel reparaties voorbij komen op dit forum en andere forums en sites en het lijkt mij dat de XJ8's(x308's)er slechter aan toe zijn dan de XJ6's(X300's). Delen jullie die mening ook?

Ik heb ooit een X300 gesloopt en dat viel mij veel mee en mijn X300 heeft ook niet veel roest en die zijn toch een paar jaar ouder. 


Ik heb geen XJ40 of X300 uit elkaar gehaald dus ik durf niks te zeggen maar er zijn meerdere factoren:
- de X300 zou inmiddels minder populair kunnen zijn omdat men dan liever voor een V8 gaat, er verdwijnen dan X300 i.p.v. opknappen;
- de X300 zou een veel betere conservering gehad kunnen hebben af fabriek omdat dit destijds nog gewoon gebeurde;
- de X300 zou een veel betere kwaliteit staal en grondverf gehad kunnen hebben;

Allemaal gissen maar het kan zowel een technisch antwoord hebben als een marketing / vraag&aanbod antwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lana    31
On 3/21/2021 at 1:31 PM, Poelie said:



Ik ben gedurende dit hele project ZEER POSITIEF over de epoxy scheepslak. Dit laat zich zeer goed verven onder alle omstandigheden en zit na 24 uur 100%. Brakwaterbestendig dus ik ben benieuwd hoe de Jaguar er over een paar jaar uit gaat zien.

 

ik ben ook benieuwd. Volgens mij is het te hard namelijk. Auto's vervormen altijd tijdens het rijden, en een epoxyverf wordt echt hard, maar is niet flexibel. Dit kan niet mee-vervormen en knapt dus. Gevolg is scheurtjes, daar gaat vocht in en weg is je bescherming. 

 

Daarom is tectyl ook niet geschikt voor onderzijde auto's. Dat wordt ook hard, en gaat knappen. Nieuwe auto's zie ook altijd gewoon de lak op plekken waar men vroeger tectyl smeerde omdat dat niet zo hard wordt en dus niet gaat scheuren op den duur. 

 

Zelf gebruik ik ook altijd gewoon verf voor wielkuipen etc. of vet/olie voor holle ruimtes omdat die ook niet gaat scheuren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...