Jump to content

X308 3.2 Restaureren


Recommended Posts

Poelie    28

Mijn aanstaande en ik zochten een leuke trouwauto. Er is een hoop te huur en de typische classics uit de jaren 50 - 70 zie je op alle bruiloftsfoto's al wel. Ook zocht ik voor mijn aanstaande op termijn een leuke luxe auto voor dagelijks rijden. Enerzijds vanwege het "leuke" "luxe", anderzijds omdat ik dan 2 hobbyauto's heb. Mijn eigen auto en die van haar.

Ze heeft altijd naar de X300 en X308 gewezen. Ik heb mijn best gedaan om haar weg te praten van deze modellen maar wat ik ook liet zien, ze bleef de X300 / X308 het mooist vinden. Een hoop groot ijzer is aan haar voorgesteld: BMW 5 / 7 van meerdere generaties, de Audi V8 en 2 generaties A8. Mercedes, Volvo en allerlei andere luxe modellen van merken.

Ik ben niet bang van een beetje werk maar ik merk dat het bij Jaguar soms lastiger is om aan bepaalde onderdelen te komen. Voor een willekeurige Duitse auto van max. 40 jaar oud kan ik bijna alle slijtdelen nog gewoon bestellen.

Afijn, we hebben wat advertenties bekeken en besloten voor een 3.2 liter V8 te gaan. Redenen:
- er staan weinig 4.0 V8 te koop;
- die paar 4.0 zijn overpriced of hadden niet de juiste kleurstelling;
- met zoveel 3.2 in de markt kom je ooit ook nog makkelijker aan een motorblok of versnellingsbak;
- het maakt mijn vriendin niet veel uit als het maar lekker rijdt;
Exemplaren van 10.000 - 15.000 worden geadverteerd als zijnde "youngtimers" en in "nieuwstaat". De lak is vaak mooi en het zijn vaak binnenslapers maar aan de onderkant is ook bij deze exemplaren genoeg werk te verzetten. We zijn op een gegeven moment gewoon gestopt met zoeken en ik kocht zonder echt te kijken een exemplaar voor 3200 euro. British Racing Green, automaat in orde en heeft bij ZF een beurt gehad (factuur) en ook de motor liep goed. Kettingmodificatie onbekend, ik leg er toch een nieuwe ketting op. De overige facturen lieten zien dat de auto technisch wel is bijgehouden.

Wat moet er gebeuren:
- op alle 4 de hoeken begint onder de auto roest. Het plaatwerk en de lak is in orde;
- bij de voorschokdempers is aan beide zijden ooit al gelast;
- diverse delen aan het onderstel zijn roestig;
- remslangen en leidingen op alle 4 de wielen zijn wel aan de beurt, net-wel net-niet apk afkeur;

We hebben besloten het project als volgt aan te pakken:


1. Van achter naar voren een complete bodemrenovatie bestaande uit:
- verwijderen alle delen van de auto;
- demonteren van subframes en stralen + coaten alle delen;
- stralen en coaten van naven, behuizingen en overige metalen delen;
- ontroesten en e.v.t. lassen aan de bodem. Daarna de hele bodem voorzien van lak;
- vernieuwen alle metalen leidingen + vernieuwen remslangen;
- gestraalde, geverfde en gereviseerde remklauwen met nieuwe schijven / blokken;
- draagarmen, bussen, fusees en overige delen allemaal nieuw of nieuw geperst;
De schokdempers en veren waren door de vorige eigenaar minder dan 3 jaar geleden vervangen. Die kunnen nog wel even.

2. Een flinke motorbeurt bestaande uit:
- nieuwe ketting + spanners + geleiders;
- nieuwe pakkingen en ringen hier en daar;
- bougies, filters, koelvloeistof, riem, spanners al dat reguliere onderhoud;

3. Kleine puntjes op de I:
- alle deurpanelen los, alles nalopen, deurvangers goed stellen, raammotoren smeren, deurpanelen goed terug monteren;
- vervangen radio i.v.m. een beschadigd cassetteluikje;
- ombouwen van CD wisselaar naar SD kaartlezer

Ik ben inmiddels beginnen met stap 1. Aan de achterzijde heb ik het subframe incl. alle delen verwijderd. De vliegroest en lichte roest aan de auto is weggeschuurd en de subframedelen zijn op het diff na allemaal gestraald. Alles krijgt een 2 componenten epoxy coating uit de scheepvaart. Dit is niet origineel maar wel het beste voor weerbestendigheid en inzetbaarheid van de auto. Later meer over die lak. De remklauwen straal, verf en reviseer ik. Er gaan 4 wiellagers in en nieuwe lagers in de armen. Subframerubbers vernieuw ik. De 4 + 4 + 2 rubbers rondom het diff waren allemaal prima. Het leek wel alsof deze amper belast worden.

De benzineleidingen die jullie zien hangen worden vervangen voor koper. Het deel dat uit de tank komt en deels rubber is blijft. Deze delen waren nog goed en staan nu ook in de verf. Vanaf het filter komt een nieuwe koperen leiding en boven het filter wordt de retourleiding ook omgezet naar koper d.m.v. koppelingen. Ik laat deze koperen leidingen zo ver mogelijk naar voren lopen. De rest van de leidingen komt dan aan de beurt bij het renoveren van de voorzijde.

Op de foto's zien jullie de voortgang. 

Nu wat meer over die lak.
Met alles verwijderd heb je de ruimte om alles in één keer goed aan te pakken. Een auto wordt blootgesteld aan:
- zand, steentjes en gruis, dit heeft een zandstralend effect op de lange termijn;
- water;
- zout;
Ik zocht dus een verf die echt ontworpen is om delen te beschermen tegen deze weersinvloeden. Het is geen probleem voor bedrijven om zo'n verf te ontwikkelen maar dat soort verf is uiteindelijk nooit echt mooi. Het gaat bij die verf ook niet om mooi zijn maar om functionaliteit. De verf die ik heb gevonden is een 2 componenten epoxy verf die in de scheepvaart wordt gebruikt. De verf is roestwerend, bestand tegen veel chemicaliën en kan jaren water en zout aan. 

Op de eerste foto zie je de uitgangssituatie. Een hoop vliegroest en hier en daar heb ik alles al voorbewerkt. Onder beide achterdeuren zit een gaatje en daar zal nog gelast gaan worden. Dit zal op een 4-kolommer plaats gaan vinden. De tweede foto toont de situatie na het gronden. Het voordeel aan deze verf aanbrengen met een kwast is dat je hele dikke lagen kunt aanbrengen. Na een half uur is de verf nog erg plakkerig maar je kunt er gewoon weer overheen om de laag dikker aan te brengen. Op foto 1 en 2 zie je 2 gelaste stukken op de auto daar waar de kromming van de chassisbalk begint. Aan deze gelaste stukken zit het subframe met de subframerubbers. Dit is niet goed ontworpen. Aan beide kanten van het gelaste stuk is een soort naad waar water in kan blijven staan. Hier zat ook best wat vliegroest. Ik heb de kwast in de verf gedipt en deze bovenaan de naden gewoon uitgedrukt. De verf kroop door de hele naad naar beneden toe. Met normale terpentine of waterverf kan dit niet omdat deze dan niet wil drogen. De 2k verf droogt o.b.v.. een chemisch proces tussen component A en B en droogt dus altijd en overal.

Op termijn zijn de 4 hoeken gelast waardoor de auto echt hard is en staat de hele bodem in deze coat. Alles eerst wit, daarna zwart. Vanwege de tijdsplanning van deze stap kon ik de wielkasten achter nog niet meenemen. Zodra de auto weer rolt met de gerenoveerde subframedelen gaan de wielkasten er ook aan geloven.

Deze aanpak is heel anders dan wat je tegenwoordig op Facebook en al die autojouralistenwebsites ziet. Het is helemaal hip tegenwoordig om een auto volledig "fabrieksnieuw" te maken voor zover dat überhaupt bestaat. Bekende clubs uit die wereld zetten delen dan na reinigen in de blanke lak waardoor ze een tijdje als nieuw blijven ogen. Ik kies bewust voor een hele andere aanpak. Al dat "fabrieksnieuw" gedoe met die filmpjes op Facebook en al die groupies in de reacties is niks voor mij. Een auto moet inzetbaar zijn en lang meegaan. Of je er nu 5.000 of 50.000 per jaar mee gaat doen, je moet er op kunnen rekenen. Ik durf te beweren dat ik na het laswerk (dat wordt een vakman, geen gepruts) een koets heb die aan de onderzijde jarenlang in orde blijft.
20201008_135354.jpg 20201009_151354.jpg 20201009_151338.jpg 20201009_173818.jpg 

 

20201009_180545.jpg 20201010_120615.jpg 20201010_160506.jpg

  • Klasse 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    69

mooi hoor!, dat van dat fabrieksnieuw maken snap ik ook niet, gewoon lekker goed beschermen, alhoewel ik een andere methode heb, blankmaken, stralen/slijpen waar nodig, lassen waar nodig, zincspray 2x, hamerite en dan dan tectyl), ben ik ook van het jarenlang weer conserveren, zo hebben we onze range rover zowel de body als chassis volledig laten galvaniseren, (dat gaat dus echt nooit meer roesten :).

 

keep up the good work!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    28
Op 10/17/2020 om 7:14 PM, EricS-TR zei:

Goed bezig! :goodjob:

Op de laatste foto is ook iets anders moois en interessants te zien! :wink:


Dat is een van de allereerste Porsche 911. Een vroeg bouwjaar. Ligt een 2.2 zescilinder achterin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    28

Ik ben inmiddels klaar om op te bouwen. Het project liep 5 dagen vertraging op omdat ik mogelijk besmet was met corona. Na 5 dagen isolatie en een testresultaat negatief kon ik weer verder.

Zie de foto's. De 4 wiellagers zijn vernieuwd en de 4 lagers + as onder in de 2 naafhuizen zijn ook vernieuwd. De auto zal uitgelijnd moeten worden.

 

 

20201020_164158.jpg 20201020_141625.jpg 20201020_141614.jpg 20201020_141607.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    28

Inmiddels is de achteras geplaatst. De afbouw vindt zaterdag plaats. Later zullen de 2 gietstukken worden toegevoegd die vanaf de rubbers naar de hoeken van de dorpels lopen. Aan de dorpels wordt eerst gelast.

montage.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...