Jump to content

Verschil type-uitvoeringen 401 en 501 van de XJ X-350

Recommended Posts

Heisenberg    29

Beste Leden,

Ik kom van de X350 op mijn RDW kentekencard de uitvoering 501 tegen maar er bestaat ook een 401 uitvoering.

Weet iemand de verschillen tussen deze uitvoeringen of wat deze precies inhouden?

Alvast bedankt!

mvg Uw Heisenberg

Heisenberg    29

Ja, ik ga anders wel even langs Kimman of een andere dealer want ik wil graag weten wat dat verschil is en of er uberhaupt wel een 401 type bestaat want ik zie eigenlijk alleen maar 501 uitvoeringen van de X350 maar wellicht dat een van de leden wel een 401 heeft vandaar mijn vraag..

keesh    1254
18 uren geleden, Heisenberg zei:

Niemand enig idee?

Mischien aanduiding SWB en LWB🤔

Lumo    49

Ik heb es mijn licht opgestoken bij mijn Engelse vrienden hierover. Maar niemand kent dit precies.  Eén man zegt echter dat het mogelijks gaat om de verlichting boven de nummerplaat (kenteken), omdat deze op de X350 berucht zijn vanwege het falen en deze lampen ("bulbs") van het type 501 zijn ...

sonsan    482

Ik kan me niet voorstellen dat op je kentekencard een type lamp vermeld word.....

Heisenberg    29

Nee, heeft zeker niets met verlichting te maken..op iedere achterzijde van de plastic NL kentekencard van de Jaguar X350 staat onder Type D vermeld  een A en vervolgens 501 of 401 heb ik begrepen. Dat betreft de uitvoering van hoe de auto is geleverd. Ik weet alleen niet wat die precies inhouden maar ga vandaag of morgen even langs een dealer.

Lumo    49

Er is nog een andere mogelijkheid (weerom uit Engeland)  

.. dat de computer van de RDW wil verwijzen naar specifieke model ("uitvoering", type) van deze Jaguar X350, maar dat onze varianten van het type niet passen in hun digitale hokjes.

Zoals wij allen weten, zijn er veel varianten van de XJ, waarbij de latere series auto's een X-codenummer (X ***) krijgen. De XJ-serie auto's begon in 1968, waarbij de X-code begon op de XJ6 en die van 1986 de code XJ40 kreeg.

Hieronder ziet u een screenshot van alle productiejaren, modellen en X-codes van de XJ (in de bijlage).

Misschien tikt de RDW daardoor  hun varianten verkeerd in ? want als er een cijfertje meer wordt gevraagd om verder te kunnen gaan in het bestand, dan gewoon nog een 1tje bij.  Zodoende kom je aan een  401-versie als je naar de XJ40 wil verwijzen.

De nieuwere XJ-reeks van de X350 is dan ook verwarrend, aangezien het X350-facelift-model bekend werd als de X358, met de allerlaatste nieuwe XJ-telg , (2010-2019) die niet wordt weergegeven op de bijgestuurde grafiek), die de X-code van X351 krijgt , wat opnieuw verwarrend is, omdat dit klinkt alsof we een stap achteruit gaan in tijd !

Dus geloven wij dat de RDW ten onrechte de X350 merkt als een 501 , nl. de 50 van de 350 gebruikt en deze vergeleken met de XJ40 uit 1986, en de XJ40 als een 401 heeft genomen, met het nummer 40 uit de codering en gecodeerd als 401 .

Kan dit een  verklaring zijn ?

Fijn weekend,

Luc

XJcodes.png

• Like 1

isabella    762

Ik ken deze term ook niet echt maar weet wel dat mijn zoon een Portfolio heeft en die heeft daadwerkelijk een andere typeaanduiding.

Dat is inderdaad wel een behoorlijk andere auto als standaard.

arie-jag    531

Tja, de RDW heeft in het verleden wel eens meer een typfoutje gemaakt, zo hadden wij in Nederland enige tijd de oudste auto ter wereld: een MG Midget uit 1674!

U leest het goed:  16   74.  :lolu:

Is op aanvraag eigenaar weer gecorrigeerd want je kan daar bij aanhouding in buitenland toch serieuze vragen over krijgen.:startle:

Bij de RDW werken ook maar mensen.  :buba:

Heisenberg    29

De RDW blijft natuurlijk een overheidsorgaan en die houden vaak vast aan allerlei regeltjes..heb momenteel een "discussie" met onze vrienden over de uitvoering van een X350.  Los dat de handelsbenaming niet klopte(bijna hetzelfde verhaal als de MG Midget) heeft deze in het verleden uit Duitsland geimporteerde auto op de fahrzeugbrief als type 401/501 staan.

Ondanks dat er gewoon een europese goedkeuring op de auto zit(nummer staat ook op de fahrzeugbrief) weigert de RDW  de auto te registreren onder de juiste gegevens "want het exacte type (401 of 501)staat niet aangegeven op de fahrzeugbrief".  Nou is het gewoon een 501 maar goed..ik moet dat nu zien te bewijzen!

Deze auto heeft nu op papier ook een massarijklaargewicht van maar liefst 1765 kg!!! terwijl dit een standaard aluminium X350 in 3.0 V6 uitvoering betreft die normaal 1608 kg is met een uitschieter naar 1614 kg voor de sport-uitvoering(ter vaststelling van de wegenbelasting gaat er in totaal 100 kg gram af van deze genoemde gewichten). Ik heb echter geen bepantsering o.i.d. aangetroffen in de auto waardoor deze 1765 kg zou kunnen wegen.

Deze X350 zou nu zwaarder zijn dan de Super V8 uitvoering in n.b. de verlengde uitvoering en voorzien van alle opties. Uiteraard betaal ik nu ook de hoofdprijs voor de wegenbelasting.

Vorige week kreeg ik plotseling onaangekondigd een nieuwe kentekencard in de bus waarop de handelsbenaming wel is aangepast naar XJ maar de rest niet.

Ik moet nu van de RDW maar een CVO(certificaat van overeenstemming aka geboortebewijs) van de auto gaan aanvragen(a 250 euri) bij Jaguar...

Weet iemand toevallig een andere manier om via het vin nummer deze info boven water te krijgen?

Heisenberg    29
2 uren geleden, arie-jag zei:

Tja, de RDW heeft in het verleden wel eens meer een typfoutje gemaakt, zo hadden wij in Nederland enige tijd de oudste auto ter wereld: een MG Midget uit 1674!

U leest het goed:  16   74.  :lolu:

Is op aanvraag eigenaar weer gecorrigeerd want je kan daar bij aanhouding in buitenland toch serieuze vragen over krijgen.:startle:

Bij de RDW werken ook maar mensen.  :buba:

1674 is in ieder geval wel wegenbelasting vrij...😆

arie-jag    531
20 uren geleden, Heisenberg zei:

1674 is in ieder geval wel wegenbelasting vrij...😆

Kan je volgens mij zelfs monumentensubsidie voor onderhoud/restauratie voor krijgen :DD

• Like 1

EricS-TR    339
Op 10/19/2020 om 10:50 AM, Heisenberg zei:

De RDW blijft natuurlijk een overheidsorgaan en die houden vaak vast aan allerlei regeltjes..heb momenteel een "discussie" met onze vrienden

Breek me de bek niet open :growl:

"U heeft helemaal gelijk meneer, maar ik kan het u niet geven." :devil:

• Verward 1