Jump to content

banden advies XJ6C 1975

Recommended Posts

Ron62    22

Afgelopen maandag wat motregen. Ik rij met deze auto rustig. Je gaat met deze gracieuze auto niet trappen. Ik draai de bocht door met een gangetje of 35 a 40 en voel direct de kont weg glijden. Even later sta ik voor het stoplicht en trek rustig op. Piepende banden. Met een automaat? Ik denk dat mijn banden, ondanks de zeer recente APK, zijn langste leven hebben gehad en door de ouderdom verhard zijn. Ik wil niet een vermogen uit gaan geven aan andere banden, omdat ik met deze auto geen duizenden kilometers per jaar rij. Wel wil ik het hele jaar door plezier toertjes maken dus denk ik daarom dat all season banden verstandig zijn. Ik zak het merk Goodride 205 70 15 voor ongeveer 50 euro per stuk. Wat raden jullie mij aan te doen? Wat is een betaalbaar alternatief waar jullie goede ervaringen mee hebben? Het hoeft niet het aller goedkoopste spul te zijn maar om nu 400m-- uit te geven gaat mij iets te ver. Graag jullie advies.

JWT67 en ik hebben beiden Goodride banden op onze series 2. Ik ben er tot nu toe tevreden over: stille band met optisch mooi profiel. Moet er wel bij zeggen dat ik er nog niet op nat wegdek mee gereden heb. Rijgedrag op droge weg goed (nu een 2500 km mee gereden). Wel heb ik wat meer last van spoorvorming dan met de Pirelli’s die er eerst onder lagen.

• Like 1

john37    76

Met winterbanden heb je veel  minder kans op piepende banden en grip verlies. (ook bij nat wegdek)

Ron62    22

Dat is ook precies de rede waarom ik All Season banden wil hebben. Om nu het hele jaar op winterbanden te gaan rijden, lijkt mij nu ook niet de bedoeling omdat het meeste gebruik toch in de zomer zal zijn.

rover114    833
Op 10/1/2020 om 10:04 AM, JagS3 4.2 zei:

nexen is ook een fijn merk en niet te duur ook goede grip in regen.

Heb juist Vredestein gekocht voor de mijne ivm Nexen niet vekrijgbaar. 

Heb gelijk maar twee extra gekocht zodat ik weer rondom de zelfde banden heb.

john37    76

Weet niet hoeveel KM je per jaar rijd, maar In de F1  rijden ze een band aan gort in minder dan 300 KM.

Als je  maar een paar duizend  per jaar rijd en de band niet ouder laat worden dan jaar of 5-6 lijkt het me geen probleem. (Zo vaak is het  niet zo heel warm)

Nu zag ik wel een Cabrio plaatje, dus dat is dan misschien toch niet de beste combi.

• 1 month later...
Ron62    22

Ik heb toch gekozen voor de Goodride All season banden 215-70-15. Ben nu klaar voor nog geen 300 inclusief montage en balanseren. Er is wel een groot prijsverschil tussen de on-line aanbieders. Ik heb mijn banden nu bij www.banderleader.nl en af laten leveren bij een garage in de buurt die via deze site de montage verzorgde. Prima geregeld en binnen een week geleverd en gemonteerd. Debanden voelen goed aan zonder dat ze veel herrie maken. Als je nie veel rijdt met een hobbyauto, is dit voor mij een goede band. 

sonsan    484

Ik ben nooit zo'n voorstander geweest van online banden bestellen. Ik heb altijd het idee dat je dan "oude" banden geleverd krijgt. Maar dat baseer ik nergens op hoor. 

En die Goodride All Season is een echte kopie van de Goodyear All Season....

john37    76

Dat weet je nooit zeker, enige beetje houvast is dat de kans groter is op nieuwere banden als je zeer gangbare banden hebt met een grote omloopsnelheid  en als ze van de groothandel moeten komen. (Die hebben niet graag stof op hun voorraad, banden zijn geen collector items)

keesh    1257
5 uren geleden, sonsan zei:

Ik ben nooit zo'n voorstander geweest van online banden bestellen.

Meerdere malen gedaan en met flinke korting omdat ze dan een beetje ouder zijn maar nooit meer dan een jaar. Heb ik geen probleem mee. Rij genoeg km om ze op tijd te verslijten.

Ron62    22

Nu zullen 70 serie banden wel geen grote omloopsnelheid hebben. Gelukkig staat er op elke band een productie tijd aanduiding. Ik veel landen mogen banden niet langer dan een x aantal jaren oud zijn. Deze zijn gewoon nieuw. Daarbij komt dat een groot aantal bedrijven geen voorraden aanhouden. Dat is liggend geld en dat levert niets op. Deze banden werden vanuit DE geleverd en dat zal een centraal europees magazijn zijn. Veel on-line  bandenboeren leveren vanuit dat Duitse magazijn. Dan zal de omloopsnelheid europees hoog liggen. Nu is het wel de tijd dat dit soort All Season en winterbanden snel verkopen. En dan zullen banden een jaar ouder zijn dan je verwacht. De komende 10 jaar zullen deze wel onder de auto blijven. Niks mis mee voor nog geen 300 euro voor die 4 sloffen.

arie-jag    539
Op 10/2/2020 om 8:05 PM, rover114 zei:

Heb juist Vredestein gekocht voor de mijne ivm Nexen niet vekrijgbaar. 

Heb gelijk maar twee extra gekocht zodat ik weer rondom de zelfde banden heb.

Ik heb ook Vredesteins onder mijn 78er Jag: Vredestein Sportrac 5  215/65 R15 96H

Niet exacte maat fabriek af maar kon niet echt makkelijk de correcte maat vinden tenzij je de Michelins/Pirelli's van +/- € 400,- per stuk aanschaft.

Vredesteijn heeft overigens ook een "klassieke" band in de correcte Jaguarmaat die stuk voordeliger is dan bovengenoemde merken maar x4 toch nog aardig aantikte en dat toen niet goed uitkwam ;)

Ben bijzonder tevreden met de huidige Vredesteins.

arie-jag    539
Op 11/5/2020 om 11:30 AM, sonsan zei:

Ik ben nooit zo'n voorstander geweest van online banden bestellen. Ik heb altijd het idee dat je dan "oude" banden geleverd krijgt. Maar dat baseer ik nergens op hoor. 

En die Goodride All Season is een echte kopie van de Goodyear All Season....

Precies Sonsan, helemaal met je eens!!

Iedereen gaat bij online automatisch vanuit dat goedkoper niet kan en lokaal alles duur is: NIET WAAR!

Zocht specifiek type band voor mijn andere oldtimer en tikte deze in online om info op te doen over dit type.

Automatisch krijg je allerlei aanbiedingen voor geschoteld tot sites die voor jou de voordeligste prijs selecteren over veel aanbieders:  online niet goedkoper dan € 94,- per band maar dan weet je niet wat de leeftijd is van de band die je krijgt... erg onzeker en dan nog niet mee genomen eventuele verzendkosten? 

Ga naar mijn lokale automaterialenzaak(1 straat verder dan mijn werk) en bestel ze daar voor € 67,- per stuk.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer of dit in of excl btw is... maar goed tel er (nog eens?) btw bij dan zou het max € 81,- per band zijn en nog steeds geen € 94,-.

Volgende dag ophalen en wel gelijk datum gecheckt en ze waren 1 jaar oud dus acceptabel, ik blij!!

Online is fantastisch om dingen op te zoeken en info te verzamelen en/of dingen aan te schaffen die je anders niet of moeilijk kan vinden maar als het even kan gewoon lekker lokaal kopen, prijzen kunnen voordeliger zijn, service ook veel beter en gratis advies en kopje koffie op de koop toe,.

Wat wil een mens nog meer? :smoke: 

• Like 1

rover114    833
9 uren geleden, arie-jag zei:

Ik heb ook Vredesteins onder mijn 78er Jag: Vredestein Sportrac 5  215/65 R15 96H

Niet exacte maat fabriek af maar kon niet echt makkelijk de correcte maat vinden tenzij je de Michelins/Pirelli's van +/- € 400,- per stuk aanschaft.

Vredesteijn heeft overigens ook een "klassieke" band in de correcte Jaguarmaat die stuk voordeliger is dan bovengenoemde merken maar x4 toch nog aardig aantikte en dat toen niet goed uitkwam ;)

Ben bijzonder tevreden met de huidige Vredesteins.

Heb al vanaf dat ik hem heb 215/70 net ff mooier dan de originele ( 205/70  geloof ik) qua vulling van de wielkuipen vind ik.

was echt content met de nexens, maar eerlijk is eerlijk de huidige Vredestein ook niet verkeerd qua geluid, en grip.

Klopt maar breder ziet er wat mooier uit. In de originele maat heb je met de klassiekerbanden het zelfde resultaat. Die zijn wat boller als de moderne banden.

rover114    833
10 minuten geleden, Rob Vermeulen zei:

Klopt maar breder ziet er wat mooier uit. In de originele maat heb je met de klassiekerbanden het zelfde resultaat. Die zijn wat boller als de moderne banden.

Mss bij de volgende wissel hier Toch es naar kijken.
kan er eerst weer een paar jaar tegen. Met 4 verse Vredestein rubbers :roadrage:

sonsan    484
Op 11/7/2020 om 10:18 AM, arie-jag zei:

Precies Sonsan, helemaal met je eens!!

Iedereen gaat bij online automatisch vanuit dat goedkoper niet kan en lokaal alles duur is: NIET WAAR!

Zocht specifiek type band voor mijn andere oldtimer en tikte deze in online om info op te doen over dit type.

Automatisch krijg je allerlei aanbiedingen voor geschoteld tot sites die voor jou de voordeligste prijs selecteren over veel aanbieders:  online niet goedkoper dan € 94,- per band maar dan weet je niet wat de leeftijd is van de band die je krijgt... erg onzeker en dan nog niet mee genomen eventuele verzendkosten? 

Ga naar mijn lokale automaterialenzaak(1 straat verder dan mijn werk) en bestel ze daar voor € 67,- per stuk.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer of dit in of excl btw is... maar goed tel er (nog eens?) btw bij dan zou het max € 81,- per band zijn en nog steeds geen € 94,-.

Volgende dag ophalen en wel gelijk datum gecheckt en ze waren 1 jaar oud dus acceptabel, ik blij!!

Online is fantastisch om dingen op te zoeken en info te verzamelen en/of dingen aan te schaffen die je anders niet of moeilijk kan vinden maar als het even kan gewoon lekker lokaal kopen, prijzen kunnen voordeliger zijn, service ook veel beter en gratis advies en kopje koffie op de koop toe,.

Wat wil een mens nog meer? :smoke: 

In een ander topic kwam ik vandaag dit tegen:

"Via bandenleader gekocht maar na balanceren bleek 1 band maar liefst 150gr lood nodig te hebben. Volgens Raymond wordt via internet banden aangeboden die niet door de Michelin keuring komen omdat er meer dan 10gr lood zal zijn. Volgende keer....."

Daarom ga ik naar een echte bandenboer.

keesh    1257
24 minuten geleden, sonsan zei:

.... niet door de Michelin keuring komen ....

Beetje dom van Michelin, zouden er beter aan doen om deze banden te vernietiggen. 

keesh    1257
1 uur geleden, sonsan zei:

Inderdaad, is geen goede reclame als dat zo zou zijn....

Zullen nog wel binnen de norm zitten. Meestal is op elke band wel aangegeven met kleurstippen op de wang waar de lichtste plaats of punt van de band is. Als je dan eerst de velg met ventiel op de balanceer apperaat zet weet je waar het lichtste punt van de velg is. Dan weet je hoe de band op de velg moet om een beetje te compenceren en zo minder lood nog hebt om te balanceren. Ik weet dat het bijna nooit gedaan word.

arie-jag    539
8 uren geleden, keesh zei:

Zullen nog wel binnen de norm zitten. Meestal is op elke band wel aangegeven met kleurstippen op de wang waar de lichtste plaats of punt van de band is. Als je dan eerst de velg met ventiel op de balanceer apperaat zet weet je waar het lichtste punt van de velg is. Dan weet je hoe de band op de velg moet om een beetje te compenceren en zo minder lood nog hebt om te balanceren. Ik weet dat het bijna nooit gedaan word.

Is dat dan de gele of rode stip?

arie-jag    539
12 uren geleden, sonsan zei:

In een ander topic kwam ik vandaag dit tegen:

"Via bandenleader gekocht maar na balanceren bleek 1 band maar liefst 150gr lood nodig te hebben. Volgens Raymond wordt via internet banden aangeboden die niet door de Michelin keuring komen omdat er meer dan 10gr lood zal zijn. Volgende keer....."

Daarom ga ik naar een echte bandenboer.

Het zelfde meegemaakt met een Vredestein band...  

Niet via internet maar 2 door 1 lokale garage en 2 door andere lokale garage dus toen ik na lang zoeken naar de trilling in de auto er achter kwam dat dit bij 1 nieuwe band vandaan kwam wist ik niet meer wie deze band heeft geleverd...

Zou ik een brief met klacht naar Vredestein moeten sturen? had ik geen zin meer in, maar gewoon nieuwe band besteld en gaan genieten van een trillingsvrije Jag. :smoke:

Had natuurlijk gewoon bij garage 1 moeten blijven maar die had het te druk en ik wat te ongeduldig omdat ik mij al te lang mateloos irriteerde aan de trilling... :fool:

Niets ten nadele van garage 2 want zij hebben echt hun tanden erin gezet om de oorzaak te vinden nadat ik al de velgen had laten richten, aandrijfas laten balanceren, motor&bak-steunrubbers vervangen om uiteindelijk toch bij een nieuwe band uit te komen...

Rare was dat deze band prima was te balanceren op het balanceerapparaat maar zodra je m er af haalde en er direct weer opzette gaf het apparaat aan dat de band/velg niet in balans was...

Dezelfde gerichte/velg voorzien van mijn oude Michelinband en alles was weer goed, geen trilling met rijden dus lag niet aan de velg, Vredestein terug en het gedonder begon weer...

Conclusie: Maandagochtend bandje zullen we maar zeggen...    :judge:

sonsan    484
9 uren geleden, arie-jag zei:

Is dat dan de gele of rode stip?

Klopt. Bij mijn motorfiets houden ze er wel rekening mee. Dan komt de stip altijd bij het ventiel te liggen. Onbelans bij een motor merk je ook aanzienlijk meer als bij een auto. Het rijgedrag word er zeer belabberd of zelfs gevaarlijk door.

Hier de uitleg over de gekleurde stippen.