Peter4103 Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Hoi, Eerst mijzelf kort voorstellen. Ik ben Peter en heb altijd al een passie voor auto’s gehad. Zo’n beetje elk merk wel gereden, maar 1 merk niet. En nu net dat merk sprak mij als kind al tot de verbeelding; juist, een Jaguar! Met name de series 1/2/3. Uiteraard vroeger een vriend van de familie die er 1 had, dus als kind mocht je dan mee met de mooie wagen. Enfin, inmiddels tik ik bijna de 51 aan en heb ik besloten het lang sudderende plan om een series 3 te kopen om te zetten in actie! Goed gesprek met mijn wederhelf gehad en zij is ook akkoord (altijd handig.) Plan is om eerst maar eens met een goede basis te beginnen, waar werk aan mag zitten. Budget vastgelegd op 4,500 euro, want het moet een eerste stap blijven. Dat is uiteraard dan zonder het werk wat er nog bijkomt. Eerste wat mij opviel, wat een keuze..... tweede wat mij opviel, wat een verschil in staat van de autos! Ik realiseer mij goed dat ik echt totaal geen verstand van zaken heb, dus op aanraden van mijn buurman (zelf trotse eigenaar van twee oldtimers van een ander merk) lid geworden van dit Forum. Al veel interesseante posts gelezen, waarvoor mijn dank aan de forumleden. Nu komt de vraag, wat te maken heeft met keuzes..... Een uitvoering kopen met lage kms, redelijke maar niet volledige historie, apk van 2 jaar, maar roestduivel die heeft toegeslagen. Ik kan bij deze auto binnen mijn totale budget het plaatwerk laten aanpakken (verwijderen en lassen) en dan opnieuw laten spuiten. Het interieus is werkelijk fantastisch en alles werk (inclusief airco.) Of: doorzoeken naar een auto waar geen of nagenoeg geen roest aan zit En / of wel de volledige onderhoudshistorie van de afgelopen 35+ jaar heeft? Nog een tweede vraag; v12 of 6 in lijn? Wat is het beste voor een beginner als ik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted September 22, 2020 Share Posted September 22, 2020 Kies met je hart, maar vergeet niet dat de basis goed moet zijn. Probeer te voorkomen dat je een perfecte wil, daar lijkt budget niet groot genoeg voor. Een V12 is beetje duurder in brandstof en onderhoud, maar oh zo lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagS3 4.2 Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Zelf ben ik helemaal fan van de 6-cilinder, vermogen genoeg, loopt heerlijk krachtig en nog een redelijk verbruik te halen (1:7) ongeveer een 12-cilinder HE is gemiddeld 1:4,5 (ik heb beide gehad). verder is de 6 cilinder erg makkelijk om aan te werken omdat je bijna om de motor heen kunt gaan staan. bij een V12 heb je 4 ellebogen en 34 vingers nodig en ohja ook nog 6 polsen(bij wijze van spreken dan) als je dan toch een goede zoekt dan lijken mij deze 3 wel goede kanshebbers, maar met name nr 1: https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xj6-3-4-aut-benzine-bruin-82667cae-048b-1e79-e053-0100007f1b1a?cldtidx=6&cldtsrc=listPage https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jaguar/m1601333794-jaguar-xj-6-4-2-iii-1983-blauw.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xj6-4-2-sovereign-benzine-groen-dfdb7dab-362b-2206-e053-0100007fda84?cldtidx=9&cldtsrc=listPage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Heb zelf in 2012 de knoop doorgehakt en mezelf getrakteerd op een XJ. Voor mij stond bijvoorbaat vast dat het een 4.2 6 in lijn moest worden. ( de laatste incarnatie van de fameuze XK motor). loopt fantastisch. Snel zat en qua verbruik net ff prettiger dan de ( stiekem ook wel erg fraaie ) 5.3 V12. Ben zelf gegaan voor een origineel Nederlandse Wagen. Welke in reeds goede staat verkeerde. ( en aantoonbaar van 2e eigenaar, welke de zoon was van de eerste eigenaar ) persoonlijk zou ik er niet voor kiezen een project te kopen, maar goed da’s persoonlijke voorkeur. Ga sowieso met wat wagens rijden. Evt met iemand er bij die weet wat zo’n wagen is, want geloof me zelfs een slechte zal best ok rijden als je er Onwetend met een grote smile Achter het stuur zit. suc6 met de zoektocht. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter4103 Posted September 24, 2020 Author Share Posted September 24, 2020 @JagS3 4.2 Nr 1 van de links die je deelde is precies de auto die ik gisteren gekocht heb! Morgen ophalen. @rover114 De v12 is inderdaad nogal complex zag ik gisteren. Dan hou ik het liever eenvoudiger. Dan kan er ook minder stuk gaan! Dank voor het delen van jullie perspectief en ervaringen. Heeft mij enorm geholpen een keuze te maken. Uiteindelijk dus de Bruine Jaguar gekozen die inderdaad helemaal roestvrij is! Ik zal nog wat foto's plaatsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter4103 Posted September 24, 2020 Author Share Posted September 24, 2020 Ik zie nu de link van de tweede eigenlijk pas. Daar was ik vorig weekend naar gaan kijken. Je kunt je de moeite besparen hoor. Auto is met de spuitbus groen gespoten en rookt nog harder als ik zelf doe! ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted September 24, 2020 Share Posted September 24, 2020 Kijk maar eens goed naar de foto van het instrumentenpaneel van nr.2. Dan zie je de motor warm is, dik 1000 toeren loopt en n erg lage oliedruk heeft. Nogo. deoplettert 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 9 uren geleden, Peter4103 zei: @JagS3 4.2 Nr 1 van de links die je deelde is precies de auto die ik gisteren gekocht heb! Morgen ophalen. @rover114 De v12 is inderdaad nogal complex zag ik gisteren. Dan hou ik het liever eenvoudiger. Dan kan er ook minder stuk gaan! Dank voor het delen van jullie perspectief en ervaringen. Heeft mij enorm geholpen een keuze te maken. Uiteindelijk dus de Bruine Jaguar gekozen die inderdaad helemaal roestvrij is! Ik zal nog wat foto's plaatsen. Mooie kleur. . En zo op de foto’s te zien een heel nette wagen.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter4103 Posted September 25, 2020 Author Share Posted September 25, 2020 1 hour ago, rover114 said: Mooie kleur. . En zo op de foto’s te zien een heel nette wagen.. Thanks! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagS3 4.2 Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 hallo Peter, gefeliciteerd met de aankoop! zo te zien erg mooie auto inderdaad, we wachten natuurlijk wel op wat meer detailfoto's !! haha 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter4103 Posted September 25, 2020 Author Share Posted September 25, 2020 1 hour ago, JagS3 4.2 said: hallo Peter, gefeliciteerd met de aankoop! zo te zien erg mooie auto inderdaad, we wachten natuurlijk wel op wat meer detailfoto's !! haha Thanks. Foto's zullen zeker volgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 22 uren geleden, haddock zei: Kijk maar eens goed naar de foto van het instrumentenpaneel van nr.2. Dan zie je de motor warm is, dik 1000 toeren loopt en n erg lage oliedruk heeft. Nogo. deoplettert Is vaak de oliedruksensor die niet goed werkt. Omdat er veel gedoe mee was hebben ze dat bij latere Jag modellen opgelost door de oliedruk meter als aan uit knop te laten werken. Vanaf enigzins oliedruk staat de meter in het midden, is er geen oliedruk komt de meter niet omhoog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 Lang leve de goede oude ouderwetse mechanishe oliedruk meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 Heb vele series 2 gehad, en enkele series 3. Wel allemaal Sixes, ik ga voor de XK. Als ie bij 1200 revs Wel iets maar niet meer uit de hoek komt is het geen reden tot cheer. debereisde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter4103 Posted September 25, 2020 Author Share Posted September 25, 2020 Nou, hij staat voor de deur. Kan helaas de stalling nog niet in, dus niet fijn dat ie in de regen staat nu. 62km mee over de snelweg. Paar dingen: loopt wat hoog in toeren, ca 2800 bij 100km. Stationair staat ie rock steady op 700rpm. (3.4 liter motor.) motor temp meter stuk (da’s niet fijn als je zo’n stuk moet rijden) dash verlichting werkt niet. Midden lampje wel, instrumentarium lampjes niet. Waarschuwing lampjes wel. Zal hier op het forum eens naar schema’s gaan zoeken. Dat was dan ook gelijk de hele waslijst. Verder was het echt een feest! ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 Dat lampje op het dashboard he, wat op je pook schijnt zeg maar. Hoort daar nog een kapje voor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter4103 Posted September 25, 2020 Author Share Posted September 25, 2020 Het zit bij mij achter de dasboardrand.... ik zie dus alleen licht als ik m aanzet. Lampje zelf zie ik niet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 Hoog in de revs, wen dr maar an. Drie automaat, so geht’s. Ik denk dat je n hele mooie hebt. Count your blessings. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted September 26, 2020 Share Posted September 26, 2020 9 uren geleden, Peter4103 zei: dash verlichting werkt niet. Midden lampje wel, instrumentarium lampjes niet. Waarschuwing lampjes wel. Dat zijn gewone gloeidraad lampjes die veel vlieguren maken. Dus ik gok er op dat ze overleden zijn. 9 uren geleden, Peter4103 zei: motor temp meter stuk Of de sensor. Als je "sponsor" wordt, dan heb je volgens mijn toegang tot schema's via het forum. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter4103 Posted September 26, 2020 Author Share Posted September 26, 2020 20 hours ago, Peter4103 said: 1 minute ago, jaapvanthoff said: Dat zijn gewone gloeidraad lampjes die veel vlieguren maken. Dus ik gok er op dat ze overleden zijn. Of de sensor. Als je "sponsor" wordt, dan heb je volgens mijn toegang tot schema's via het forum. Thanks! Ik ga vh weekend even uitzoeken hoe ik sponsor wordt dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted September 26, 2020 Share Posted September 26, 2020 55 minuten geleden, Peter4103 zei: Thanks! Ik ga vh weekend even uitzoeken hoe ik sponsor wordt dan. Volgens sommigen zit het wat verstopt, hoe sponsor te worden. Ga naar "Home" en dan rechts bovenaan "doneer" Ik heb het van horen zeggen, misschien dat iemand me kan verbeteren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted September 26, 2020 Share Posted September 26, 2020 19 minuten geleden, jaapvanthoff zei: Volgens sommigen zit het wat verstopt, hoe sponsor te worden. Ga naar "Home" en dan rechts bovenaan "doneer" Ik heb het van horen zeggen, misschien dat iemand me kan verbeteren. Helemaal goed! Meer informatie vind je ook in DIT topic. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted September 26, 2020 Share Posted September 26, 2020 Bedankt Hans voor de aanvulling. Ik had even overwogen te bellen, maar ja, zaterdagmorgen iemand uit zijn bed te kloppen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted September 26, 2020 Share Posted September 26, 2020 13 uren geleden, Peter4103 zei: Het zit bij mij achter de dasboardrand.... ik zie dus alleen licht als ik m aanzet. Lampje zelf zie ik niet. Toch nog ff lullen over dat lampie. Wat ik bedoelde is dat het lijkt alsof er bij mij nog een kapje voor het lampie hoort. Ik kijk nu gewoon tegen het blote lampje aan, zeg maar Zo ziet het eruit: Hoe zit dat bij jou? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter4103 Posted September 26, 2020 Author Share Posted September 26, 2020 Moet ik eens bekijken, maar ben nu druk met spullen vervoeren en verhuizen.... wordt of later vandaag of na t weekend. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.