Jump to content

Aankoopadvies XJ series 3

Peter4103
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Eerst mijzelf kort voorstellen. Ik ben Peter en heb altijd al een passie voor auto’s gehad. Zo’n beetje elk merk wel gereden, maar 1 merk niet. En nu net dat merk sprak mij als kind al tot de verbeelding; juist, een Jaguar! Met name de series 1/2/3. Uiteraard vroeger een vriend van de familie die er 1 had, dus als kind mocht je dan mee met de mooie wagen. ;-)

Enfin, inmiddels tik ik bijna de 51 aan en heb ik besloten het lang sudderende plan om een series 3 te kopen om te zetten in actie! Goed gesprek met mijn wederhelf gehad en zij is ook akkoord (altijd handig.)

Plan is om eerst maar eens met een goede basis te beginnen, waar werk aan mag zitten. Budget vastgelegd op 4,500 euro, want het moet een eerste stap blijven. Dat is uiteraard dan zonder het werk wat er nog bijkomt.

Eerste wat mij opviel, wat een keuze..... tweede wat mij opviel, wat een verschil in staat van de autos! Ik realiseer mij goed dat ik echt totaal geen verstand van zaken heb, dus op aanraden van mijn buurman (zelf trotse eigenaar van twee oldtimers van een ander merk) lid geworden van dit Forum. Al veel interesseante posts gelezen, waarvoor mijn dank aan de forumleden.

Nu komt de vraag, wat te maken heeft met keuzes.....

Een uitvoering kopen met lage kms, redelijke maar niet volledige historie, apk van 2 jaar, maar roestduivel die heeft toegeslagen. Ik kan bij deze auto binnen mijn totale budget het plaatwerk laten aanpakken (verwijderen en lassen) en dan opnieuw laten spuiten. Het interieus is werkelijk fantastisch en alles werk (inclusief airco.) 

Of:

doorzoeken naar een auto waar geen of nagenoeg geen roest aan zit En / of wel de volledige onderhoudshistorie van de afgelopen 35+ jaar heeft?

Nog een tweede vraag; v12 of 6 in lijn? Wat is het beste voor een beginner als ik?

Zelf ben ik helemaal fan van de 6-cilinder, vermogen genoeg, loopt heerlijk krachtig en nog een redelijk verbruik te halen (1:7) ongeveer een 12-cilinder HE is gemiddeld 1:4,5 (ik heb beide gehad).

verder is de 6 cilinder erg makkelijk om aan te werken omdat je bijna om de motor heen kunt gaan staan. bij een V12 heb je 4 ellebogen en 34 vingers nodig en ohja ook nog 6 polsen(bij wijze van spreken dan)

als je dan toch een goede zoekt dan lijken mij deze 3 wel goede kanshebbers, maar met name nr 1:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xj6-3-4-aut-benzine-bruin-82667cae-048b-1e79-e053-0100007f1b1a?cldtidx=6&cldtsrc=listPage

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jaguar/m1601333794-jaguar-xj-6-4-2-iii-1983-blauw.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xj6-4-2-sovereign-benzine-groen-dfdb7dab-362b-2206-e053-0100007fda84?cldtidx=9&cldtsrc=listPage

Heb zelf in 2012 de knoop doorgehakt en mezelf getrakteerd op een XJ. Voor mij stond bijvoorbaat vast dat het een 4.2 6 in lijn moest worden. ( de laatste incarnatie van de fameuze XK motor).

loopt fantastisch. Snel zat en qua verbruik net ff prettiger dan de ( stiekem ook wel erg fraaie ) 5.3 V12.

Ben zelf gegaan voor een origineel Nederlandse Wagen. 
Welke in reeds goede staat verkeerde.

( en aantoonbaar van 2e eigenaar, welke de zoon was van de eerste eigenaar )

persoonlijk zou ik er niet voor kiezen een project te kopen, maar goed da’s persoonlijke voorkeur.

Ga sowieso met wat wagens rijden. Evt met iemand er bij die weet wat zo’n wagen is, want geloof me zelfs een slechte zal best ok rijden als je er Onwetend met een grote smile Achter het stuur zit.

suc6 met de zoektocht.

• Like 1

@JagS3 4.2 Nr 1 van de links die je deelde is precies de auto die ik gisteren gekocht heb! Morgen ophalen. :-)

@rover114 De v12 is inderdaad nogal complex zag ik gisteren. Dan hou ik het liever eenvoudiger. Dan kan er ook minder stuk gaan! 

Dank voor het delen van jullie perspectief en ervaringen. Heeft mij enorm geholpen een keuze te maken. Uiteindelijk dus de Bruine Jaguar gekozen die inderdaad helemaal roestvrij is! Ik zal nog wat foto's plaatsen.

• Like 1

9 uren geleden, Peter4103 zei:

@JagS3 4.2 Nr 1 van de links die je deelde is precies de auto die ik gisteren gekocht heb! Morgen ophalen. :-)

@rover114 De v12 is inderdaad nogal complex zag ik gisteren. Dan hou ik het liever eenvoudiger. Dan kan er ook minder stuk gaan! 

Dank voor het delen van jullie perspectief en ervaringen. Heeft mij enorm geholpen een keuze te maken. Uiteindelijk dus de Bruine Jaguar gekozen die inderdaad helemaal roestvrij is! Ik zal nog wat foto's plaatsen.

Mooie kleur. :thumbup:. En zo op de foto’s te zien een heel nette wagen..

• Like 1

22 uren geleden, haddock zei:

Kijk maar eens goed naar de foto van het instrumentenpaneel van nr.2. Dan zie je de motor warm is, dik 1000 toeren loopt en n erg lage oliedruk heeft. Nogo.

deoplettert 

Is vaak de oliedruksensor die niet goed werkt. Omdat er veel gedoe mee was hebben ze dat bij latere Jag modellen opgelost door de oliedruk meter als aan uit knop te laten werken. Vanaf enigzins oliedruk staat de meter in het midden, is er geen oliedruk komt de meter niet omhoog. 

Nou, hij staat voor de deur. Kan helaas de stalling nog niet in, dus niet fijn dat ie in de regen staat nu.

62km mee over de snelweg. Paar dingen:

loopt wat hoog in toeren, ca 2800 bij 100km. Stationair staat ie rock steady op 700rpm. (3.4 liter motor.)

motor temp meter stuk (da’s niet fijn als je zo’n stuk moet rijden)

dash verlichting werkt niet. Midden lampje wel, instrumentarium lampjes niet. Waarschuwing lampjes wel.

Zal hier op het forum eens naar schema’s gaan zoeken.

Dat was dan ook gelijk de hele waslijst. Verder was het echt een feest! ???? 

1565C363-B916-4AB6-B9D4-5FC4547D41A6.jpeg 1AF8747A-8716-4E14-A5FC-397C58122514.jpeg 0BCE62B9-6A9A-41EB-8F97-FF0DA6C27448.jpeg 797D664D-13CD-4D15-A8B7-17595AD3F7AF.jpeg

dash verlichting werkt niet. Midden lampje wel, instrumentarium lampjes niet. Waarschuwing lampjes wel.

Dat zijn gewone gloeidraad lampjes die veel vlieguren maken. Dus ik gok er op dat ze overleden zijn.

motor temp meter stuk

Of de sensor.

Als je "sponsor" wordt, dan heb je volgens mijn toegang tot schema's via het forum.

• Klasse 1

20 hours ago, Peter4103 said:
1 minute ago, jaapvanthoff said:

Dat zijn gewone gloeidraad lampjes die veel vlieguren maken. Dus ik gok er op dat ze overleden zijn.

Of de sensor.

Als je "sponsor" wordt, dan heb je volgens mijn toegang tot schema's via het forum.

Thanks! Ik ga vh weekend even uitzoeken hoe ik sponsor wordt dan.

55 minuten geleden, Peter4103 zei:

Thanks! Ik ga vh weekend even uitzoeken hoe ik sponsor wordt dan.

Volgens sommigen zit het wat verstopt, hoe sponsor te worden.

Ga naar "Home" en dan rechts bovenaan "doneer" 

Ik heb het van horen zeggen, misschien dat iemand me kan verbeteren.

• Like 1

19 minuten geleden, jaapvanthoff zei:

Volgens sommigen zit het wat verstopt, hoe sponsor te worden.

Ga naar "Home" en dan rechts bovenaan "doneer" 

Ik heb het van horen zeggen, misschien dat iemand me kan verbeteren.

Helemaal goed! Meer informatie vind je ook in DIT topic.

• Like 1

13 uren geleden, Peter4103 zei:

Het zit bij mij achter de dasboardrand.... ik zie dus alleen licht als ik m aanzet. Lampje zelf zie ik niet.

Toch nog ff lullen over dat lampie.

Wat ik bedoelde is dat het lijkt alsof er bij mij nog een kapje voor het lampie hoort.

Ik kijk nu gewoon tegen het blote lampje aan, zeg maar :)

Zo ziet het eruit:

IMG_20200926_111746.jpg

Hoe zit dat bij jou?