Jump to content
Geronimo

Olie transfer case (laten) verversen.

Recommended Posts

Geronimo    2

Op div. buitenlandse fora zijn er genoeg onderwerpen te vinden over het verversen van de olie in de transferbox van een X-Type awd. 

Maar ik heb ik hier op het forum of op google niks in NL gevonden. 

Toch lijkt het me zinvol om de olie te verversen gezien alle problemen met die boxen. 'Sealed for life' , maar toch zonder olie is wat ik al diverse malen heb teruggelezen. 

Heb ook diverse methodes gezien om dit te doen. (auto kantelen o.a.)

 

Kan iemand mij helpen aan een adres waar men dit kan doen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bart XJSC    34

Ik heb mijn BMW 2 jaar geleden bij ZF in Delfgauw gebracht en heb toen automaat, transfercase en beide differentiëlen laten verversen. Nu weet ik alleen niet of Jaguar ook ZF bakken gebruikt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    233
16 minuten geleden, Bart XJSC zei:

... of Jaguar ook ZF bakken gebruikt. 

De service in Defgauw is uitstekend, ben daar een tijdje terug met de daily geweest voor nazien, flushen en opnieuw vullen van bak en diffs.

 

Jaguar was grootafnemer van ZF-units, maar vooral voor de XJ’s.

Als ik me niet vergis werden voor de X-Type Jatco’s gebruikt? 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
sonsan    476

Vraag het na zou ik zeggen. Volgens mij is het een hele klus om dat te doen omdat je er zo niet bij kunt.

(Ik zou het ook een veilig gevoel vinden als het eens een keer zou kunnen bij mijn X.)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
sonsan    476

Ik heb inmiddels navraag gedaan bij de specialist G&G. 

 

Het blijkt dat er maar één goede manier is om de olie te verwisselen en dat is de tussenbak eronder uit halen. Alleen dan kan je op een goede wijze de oude olie eruit halen (alle olie) en weet je dat je bij het vullen ook de juiste hoeveelheid toevoegd. 

De andere methode is de auto op een brug in een zeer scheve (onveilige) stand kantelen waarbij je dus onmogelijk kan controleren of alle oude olie eruit is en dus ook moet gokken of de totale inhoud na het verversen nog correct is.

In dit geval, indien er geen klachten zijn, is het slecht om de olie te verwisselen. En als er wel klachten zijn is de bak aan het defect gaan of al defect.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sonsan    476

Ja, dat dus. Op deze manier schijnt het moeilijk te beoordelen of er niet teveel van de oude olie achter blijft en daardoor na het bijvullen er teveel in zit.

 

Hij benoemt ook het 'janken' bij koud weer. Wat ook nog wel eens een veroorzaker van dat "janken" zou kunnen zijn is het cardanas-lager. Deze zit redelijk onbeschermt onder je auto en die wil nog wel eens zonder vet komen te staan. Dit heb ik zelf al een keer ervaren...

 

Maar mocht je bovenstaande zelf gaan uitvoeren dan hoor ik graag het resultaat.

( Bij Kroon olie staat bij de verdeelbak, controleer elke 16K of 12 maanden.....???)

https://www.kroon-oil.com/nl/productadvies/personenwagens/jaguar/x-type-x400/x-type-30-v6/26294/79907/#!/component:79907/

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    304

 

Ik kan als ervaringsdeskundige zeggen: afblijven.

Zit je er toch aan, dan raad ik je heel sterk een ANWB lidmaatschap aan. (al zijn het oplichters)

Wat G&G meldt: er onderuit halen en dan de olie verversen. Maar dat is onzin natuurlijk.

 

Je kunt een X kopen met een bak waar verse olie in zit.... Zoek niet verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geronimo    2

Maar waarom dan juist niet verversen?

 

Ik heb volgens mij geen problemen mee met de transferbox. Geen gejank ook niet van lager van cardanas. 

Of zijn er andere geluiden die een einde van de box kunnen inluiden? 

 

Ik merk wel een rammel op tussen 1500 en 2000 rpm. Misschien dat dat de flexplaat (vliegwiel) is. 

Heb de auto een maand nu. Tijdens proefrit was me dit niet opgevallen. Maar na een weekje rijden pas gemerkt. 

Auto heeft pas 135000 gelopen overigens. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
sonsan    476

Ik adviseer om naar Kolham of Heinkeszand te rijden voor een grondige controle. Dat zijn de specialisten (zie banners). Zij kunnen je waarschijnlijk vertellen waar de rammel vandaan komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...