Jump to content

Hoe zal ik dit oplossen?


Recommended Posts

Djurre1980    173

Ik ben vandaag bij de bandenspecialist geweest, ook specialist in uitlijnen.

Bij de vorige APK (bij aankoop inmiddels alweer 4 jaar terug) hebben ze een stuurkogel vervangen, maar de auto niet uitgelijnd blijkbaar.

Als gevolg, twee versleten voorbanden binnen no time.

Vandaar dat ik 'm vandaag dus uit wilde laten lijnen.

 

De specialist (type azijnzijker, zeer kritisch) vond de algehele staat van de Jaguar echt netjes en hij vond dat ik 'm origineel moet houden en als hij in deze staat oud wordt is het een prima classic.

Hij werd er vrolijk van zei hij, ok mooi, bedankt.

Het uitlijnen echter ging niet door, de spoorstangen zaten muurvast, hij adviseerde deze eerst te vervangen.

Een ander punt van aandacht was de draagarm links, daar misten een aantal bouten (waarschijnlijk afgebroken) en de draagarm was nu vastgelast, maar niet erg professioneel.

Hij adviseert mij dus om aan beide kanten de draagarmen en spoorstangen te vervangen voor nieuwe exemplaren voordat hij aan uitlijnen gaat beginnen.

 

Maarja... het blijft een €2700 Jaguar, dus als ik alles voor nieuw moet vervangen is het natuurlijk top, maar rechtvaardigt dat de lage economische waarde?

Kan ik eventueel ook alleen het defecte draagarm laten vervangen voor een gebruikte en twee nieuwe spoortangen plaatsen?

 

Wat vinden jullie?

IMG_20200915_101544.jpg  IMG_20200915_104540.jpg  IMG_20200915_110813.jpg  IMG_20200915_110826.jpg

 

 

IMG_20200915_111639.jpg  IMG-20200915-WA0004.jpeg  IMG-20200915-WA0006.jpeg  IMG-20200915-WA0010.jpeg

  • Verward 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    274

Die vastgelaste veerpan is op z’n best dubieus, een van de grofste beunklussen die ik ooit op een XJ40 gezien heb!

 

Deze [kuch] ‘oplossing’ betekent dat vrijwel iedere toekomstige klus (rubbers, schokbrekers) aan de voorwielophanging improvisatiewerk wordt, om over veiligheid maar te zwijgen.

 

Gezien de hoeveelheid spanning waaronder de voorveren op hun plek zitten zou ik niet lang nadenken en dit aanpakken...

 

Met wat geluk zijn op de boutjes na ALLE componenten herbruikbaar. Vrijwel zeker zijn bij eerdere demontage de veerpanbouten afgebroken, en zitten de restjes van die bouten nog in de wishbonehelften.

 

Oplossing:

- correcte veerspanner erop

- bout en topmoer schokbreker

lossen

- lassen veerpan doorslijpen

- resterende veerpanbouten lossen

- veerspanner ontspannen

- veerpan weghalen en met lamelschijf oid netjes maken

 

Bovenstaand is voor een ervaren garagist een peulenschil. Hiermee kan je goed bij de onderste wishbone, die uit twee helften bestaat. Ik zou ze helemaal van het subframe loshalen, zodat de restjes van de veerpanbouten onder een goede kolomboor (met beleid: die bouten zijn van een serieus harde staalsoort!) uitgeboord kunnen worden, daarna met een linkse rap de restanten eruit halen.

Met een juiste tap schroefdraad schoonmaken, boutjes bij SNG of JCP bestellen en de boel kan weer in elkaar...

 

EDIT

Een terzijde: de draagarmen van een ‘40 slijten in principe niet.

Als er slijtage geconstateerd is aan de draagarmen zijn dat versleten wishbonerubbers, die met een (raam)pers makkelijk vervangen kunnen worden...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    83

Op de foto lijkt het verder alsof de stuurkogel niet helemaal goed zit, of is dit gedaan om te zien of het spoorstangeind te lossen is ?

 

image.thumb.png.b7f0b4f3055e66d2c5075200bc4d6524.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    173

Dat is een reactie waar ik iets mee kan Pim!

Ik ga het aan mijn garagist voorleggen, maat van me dus moet goed komen.

 

Ik snap inderdaad ook niet wat iemand bezield om een reparatie op een dergelijke manier uit te voeren.

Waarschijnlijk moest er in z'n leven snel een keer apk op en was dit voldoende, ofzo....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    173
2 minuten geleden, john37 zei:

Op de foto lijkt het verder alsof de stuurkogel niet helemaal goed zit, of is dit gedaan om te zien of het spoorstangeind te lossen is ?

 

image.thumb.png.b7f0b4f3055e66d2c5075200bc4d6524.png

 

Die stuurkogel is bij de laatste APK vervangen.

Is niks aan gedaan vandaag.

Die uitlijnspecialist zei ook dat het er anders uitzag t.o.v. de andere kant maar dat hij niet kon zien wat er nou precies niet goed aan was, of zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
Djurre1980    173

Heren,

 

Gisteravond heeft een maat van me de XJ40 opgehaald.

Krijgt onderhoud, APK en hij gaat de draagarm vervangen.

Ik moet ook de veerschotel hebben.

Heeft iemand een overzicht of diagram van de onderdelen die ik nodig heb?

 

Groet,

 

Djurre.

 

Jaguar XJ40 05/1994

HX-LJ-35

VIN: SAJJFALG4AJ704128

 

 

IMG_20201118_163611.jpg

IMG_20201118_164818.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    173

Ik heb 'm via Don Jones gevraagd inderdaad. 

Mijn monteur gaat het eerst proberen te repareren, als dat niet lukt moet het vervangen worden. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    173

Mijn garage heeft inmiddels de veerschotel gedemonteerd en de 3 afgebroken bouten kunnen verwijderen.

Zijn veerspanner past niet of niet goed op de veer.

Wat is de juiste methode om de veer er weer onder te krijgen, zoals het hoort zeg maar?

Het lukt hem wel maar hij wil graag weten wat de beste methode is.

 

 

IMG-20201123-WA0007.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    274

Je hebt een niet-standaard veerspanner nodig, of in monteursjargon: een 'special tool' van Jaguar.

Reguliere veerspanners kunnen losschieten, de veer zit namelijk gekromd ingeklemd tussen veerpan en bovenkant subframe.

Als dát gebeurt wil je niet in de buurt zijn... 

 

Er zijn twee alternatieven:

1 - je kopieert het gereedschap van Jaguar, of je leent het van iemand die zo'n kopie in huis heeft (zoals ik... 😇)

2 - je gebruikt de workaroundmethode: de veerschotelbouten vervang je door draadeind, daar schuif je de veerpan, een carosseriering en een moer overheen. Door de moeren om en om over het draadeind aan te draaien druk je de veerpan op z'n plek, en kan je 'm vastzetten door per stuk het draadeind los te draaien (de beroemde 'tweemoerenmethode') en te vervangen door een veerpanbout.

 

Over die tweede methode vind je onder meer hier meer informatie: 

https://forums.jag-lovers.com/t/xj40-front-spring-compressor-report-with-photos/284727

https://www.jaguarforums.com/forum/xjs-x27-32/installing-front-springs-68414/

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    173

Pim, als ik jou toch niet had!

 

Mijn monteur sprak eerder vandaag al over methode 2 zoals jij het beschrijft, dus zo zal hij het gaan doen.

Moet ik die bouten speciaal bestellen, zijn die niet standaard?

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    274
6 minuten geleden, Djurre1980 zei:

Moet ik die bouten speciaal bestellen, zijn die niet standaard?

Gebruik in ieder geval géén goedkoop bouwmarktspul, er komt bovengemiddeld veel kracht op die bouten!

 

Jaguar zelf adviseert een niet-standaard bout: extra gehard, en met een soort instant-loctite aan het uiteinde.

Onderdeelnummer AGU2551

 

543f776e-25c1-4320-abf6-e2d078c31b60.png

 

SNG heeft ze schijnbaar op voorraad...

 

Ze zijn goed aan de prijs, als je van een gokje houdt zou je het ook met geharde, niet-Jaguarbouten in dezelfde maat kunnen proberen!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    83
13 uren geleden, pimgmx zei:

Je hebt een niet-standaard veerspanner nodig, of in monteursjargon: een 'special tool' van Jaguar.

Reguliere veerspanners kunnen losschieten, de veer zit namelijk gekromd ingeklemd tussen veerpan en bovenkant subframe.

Als dát gebeurt wil je niet in de buurt zijn... 

 

Er zijn twee alternatieven:

1 - je kopieert het gereedschap van Jaguar, of je leent het van iemand die zo'n kopie in huis heeft (zoals ik... 😇)

2 - je gebruikt de workaroundmethode: de veerschotelbouten vervang je door draadeind, daar schuif je de veerpan, een carosseriering en een moer overheen. Door de moeren om en om over het draadeind aan te draaien druk je de veerpan op z'n plek, en kan je 'm vastzetten door per stuk het draadeind los te draaien (de beroemde 'tweemoerenmethode') en te vervangen door een veerpanbout.

 

Over die tweede methode vind je onder meer hier meer informatie: 

https://forums.jag-lovers.com/t/xj40-front-spring-compressor-report-with-photos/284727

https://www.jaguarforums.com/forum/xjs-x27-32/installing-front-springs-68414/

 

 

 

Prachtig aanbod  👍.  Ik zou voor optie 1 gaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Djurre1980    173

Oke de draagarm en veerschotel zijn gered en weer gemonteerd zoals het hoort, met 6 bouten :)

Voor nieuwe schijven en blokken en dan nog even een beurtje, apk en uitlijnen.

Dan maar eens lekker wat ritjes maken.

 

Komend jaar maar eens met de Daimlers aan de gang.

 

 

IMG_20201127_083140.jpg

  • Like 1
  • Klasse 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    274
22 minuten geleden, Djurre1980 zei:

...de draagarm en veerschotel zijn gered en weer gemonteerd...

Montage volgens de 'draadeindmethode' dus?

Goed te horen dat-ie weer in orde is!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...