Djurre1980 173 Report post Posted September 15, 2020 Ik ben vandaag bij de bandenspecialist geweest, ook specialist in uitlijnen. Bij de vorige APK (bij aankoop inmiddels alweer 4 jaar terug) hebben ze een stuurkogel vervangen, maar de auto niet uitgelijnd blijkbaar. Als gevolg, twee versleten voorbanden binnen no time. Vandaar dat ik 'm vandaag dus uit wilde laten lijnen. De specialist (type azijnzijker, zeer kritisch) vond de algehele staat van de Jaguar echt netjes en hij vond dat ik 'm origineel moet houden en als hij in deze staat oud wordt is het een prima classic. Hij werd er vrolijk van zei hij, ok mooi, bedankt. Het uitlijnen echter ging niet door, de spoorstangen zaten muurvast, hij adviseerde deze eerst te vervangen. Een ander punt van aandacht was de draagarm links, daar misten een aantal bouten (waarschijnlijk afgebroken) en de draagarm was nu vastgelast, maar niet erg professioneel. Hij adviseert mij dus om aan beide kanten de draagarmen en spoorstangen te vervangen voor nieuwe exemplaren voordat hij aan uitlijnen gaat beginnen. Maarja... het blijft een €2700 Jaguar, dus als ik alles voor nieuw moet vervangen is het natuurlijk top, maar rechtvaardigt dat de lage economische waarde? Kan ik eventueel ook alleen het defecte draagarm laten vervangen voor een gebruikte en twee nieuwe spoortangen plaatsen? Wat vinden jullie? 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
EricS-TR 370 Report post Posted September 15, 2020 Zeker laten doen als je van plan bent om de auto lang(er) te houden én te rijden, anders niet Quote Share this post Link to post Share on other sites
pimgmx 274 Report post Posted September 15, 2020 Die vastgelaste veerpan is op z’n best dubieus, een van de grofste beunklussen die ik ooit op een XJ40 gezien heb! Deze [kuch] ‘oplossing’ betekent dat vrijwel iedere toekomstige klus (rubbers, schokbrekers) aan de voorwielophanging improvisatiewerk wordt, om over veiligheid maar te zwijgen. Gezien de hoeveelheid spanning waaronder de voorveren op hun plek zitten zou ik niet lang nadenken en dit aanpakken... Met wat geluk zijn op de boutjes na ALLE componenten herbruikbaar. Vrijwel zeker zijn bij eerdere demontage de veerpanbouten afgebroken, en zitten de restjes van die bouten nog in de wishbonehelften. Oplossing: - correcte veerspanner erop - bout en topmoer schokbreker lossen - lassen veerpan doorslijpen - resterende veerpanbouten lossen - veerspanner ontspannen - veerpan weghalen en met lamelschijf oid netjes maken Bovenstaand is voor een ervaren garagist een peulenschil. Hiermee kan je goed bij de onderste wishbone, die uit twee helften bestaat. Ik zou ze helemaal van het subframe loshalen, zodat de restjes van de veerpanbouten onder een goede kolomboor (met beleid: die bouten zijn van een serieus harde staalsoort!) uitgeboord kunnen worden, daarna met een linkse rap de restanten eruit halen. Met een juiste tap schroefdraad schoonmaken, boutjes bij SNG of JCP bestellen en de boel kan weer in elkaar... EDIT Een terzijde: de draagarmen van een ‘40 slijten in principe niet. Als er slijtage geconstateerd is aan de draagarmen zijn dat versleten wishbonerubbers, die met een (raam)pers makkelijk vervangen kunnen worden... Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 83 Report post Posted September 15, 2020 Op de foto lijkt het verder alsof de stuurkogel niet helemaal goed zit, of is dit gedaan om te zien of het spoorstangeind te lossen is ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted September 15, 2020 Dat is een reactie waar ik iets mee kan Pim! Ik ga het aan mijn garagist voorleggen, maat van me dus moet goed komen. Ik snap inderdaad ook niet wat iemand bezield om een reparatie op een dergelijke manier uit te voeren. Waarschijnlijk moest er in z'n leven snel een keer apk op en was dit voldoende, ofzo.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted September 15, 2020 2 minuten geleden, john37 zei: Op de foto lijkt het verder alsof de stuurkogel niet helemaal goed zit, of is dit gedaan om te zien of het spoorstangeind te lossen is ? Die stuurkogel is bij de laatste APK vervangen. Is niks aan gedaan vandaag. Die uitlijnspecialist zei ook dat het er anders uitzag t.o.v. de andere kant maar dat hij niet kon zien wat er nou precies niet goed aan was, of zat. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pimgmx 274 Report post Posted September 15, 2020 Mocht het helpen: ik heb een paar jaar geleden de hele voortrein van m’n ‘40 uit elkaar gehaald voor een volrevisie. Mét natuurlijk het bijbehorende fotoalbum... Plaatjes zeggen soms meer dan een lap tekst, misschien dat je garagist daar nog wat een heeft? https://www.flickr.com/gp/pimgmx/8a686N Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted September 15, 2020 Bedankt man, altijd goed, foto's!!!! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 19, 2020 Heren, Gisteravond heeft een maat van me de XJ40 opgehaald. Krijgt onderhoud, APK en hij gaat de draagarm vervangen. Ik moet ook de veerschotel hebben. Heeft iemand een overzicht of diagram van de onderdelen die ik nodig heb? Groet, Djurre. Jaguar XJ40 05/1994 HX-LJ-35 VIN: SAJJFALG4AJ704128 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 19, 2020 Als ik dit zie heb ik nr 9 en 10 en een veerschotel nodig toch? Heeft iemand deze onderdelen liggen misschien? Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 83 Report post Posted November 19, 2020 Die veerschotel plaat heb je idd ook nodig. Ik heb ze niet liggen. Marco ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
hansvh 469 Report post Posted November 19, 2020 Misschien anders eens in Baflo gaan shoppen? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 19, 2020 Baflo heeft wel schotel liggen maar geen draagarmen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pimgmx 274 Report post Posted November 19, 2020 Als niemand in NL je kan helpen kan je Naki aan de andere kant van de plas proberen, die zal ze zéker hebben... https://blackcherryjaguar.com Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 19, 2020 Ik heb 'm via Don Jones gevraagd inderdaad. Mijn monteur gaat het eerst proberen te repareren, als dat niet lukt moet het vervangen worden. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 24, 2020 Mijn garage heeft inmiddels de veerschotel gedemonteerd en de 3 afgebroken bouten kunnen verwijderen. Zijn veerspanner past niet of niet goed op de veer. Wat is de juiste methode om de veer er weer onder te krijgen, zoals het hoort zeg maar? Het lukt hem wel maar hij wil graag weten wat de beste methode is. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pimgmx 274 Report post Posted November 24, 2020 Je hebt een niet-standaard veerspanner nodig, of in monteursjargon: een 'special tool' van Jaguar. Reguliere veerspanners kunnen losschieten, de veer zit namelijk gekromd ingeklemd tussen veerpan en bovenkant subframe. Als dát gebeurt wil je niet in de buurt zijn... Er zijn twee alternatieven: 1 - je kopieert het gereedschap van Jaguar, of je leent het van iemand die zo'n kopie in huis heeft (zoals ik... ) 2 - je gebruikt de workaroundmethode: de veerschotelbouten vervang je door draadeind, daar schuif je de veerpan, een carosseriering en een moer overheen. Door de moeren om en om over het draadeind aan te draaien druk je de veerpan op z'n plek, en kan je 'm vastzetten door per stuk het draadeind los te draaien (de beroemde 'tweemoerenmethode') en te vervangen door een veerpanbout. Over die tweede methode vind je onder meer hier meer informatie: https://forums.jag-lovers.com/t/xj40-front-spring-compressor-report-with-photos/284727 https://www.jaguarforums.com/forum/xjs-x27-32/installing-front-springs-68414/ Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 24, 2020 Pim, als ik jou toch niet had! Mijn monteur sprak eerder vandaag al over methode 2 zoals jij het beschrijft, dus zo zal hij het gaan doen. Moet ik die bouten speciaal bestellen, zijn die niet standaard? 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
pimgmx 274 Report post Posted November 24, 2020 6 minuten geleden, Djurre1980 zei: Moet ik die bouten speciaal bestellen, zijn die niet standaard? Gebruik in ieder geval géén goedkoop bouwmarktspul, er komt bovengemiddeld veel kracht op die bouten! Jaguar zelf adviseert een niet-standaard bout: extra gehard, en met een soort instant-loctite aan het uiteinde. Onderdeelnummer AGU2551. SNG heeft ze schijnbaar op voorraad... Ze zijn goed aan de prijs, als je van een gokje houdt zou je het ook met geharde, niet-Jaguarbouten in dezelfde maat kunnen proberen! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 24, 2020 Oke dank ik zal het voorleggen aan m'n mechanieker Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 83 Report post Posted November 25, 2020 13 uren geleden, pimgmx zei: Je hebt een niet-standaard veerspanner nodig, of in monteursjargon: een 'special tool' van Jaguar. Reguliere veerspanners kunnen losschieten, de veer zit namelijk gekromd ingeklemd tussen veerpan en bovenkant subframe. Als dát gebeurt wil je niet in de buurt zijn... Er zijn twee alternatieven: 1 - je kopieert het gereedschap van Jaguar, of je leent het van iemand die zo'n kopie in huis heeft (zoals ik... ) 2 - je gebruikt de workaroundmethode: de veerschotelbouten vervang je door draadeind, daar schuif je de veerpan, een carosseriering en een moer overheen. Door de moeren om en om over het draadeind aan te draaien druk je de veerpan op z'n plek, en kan je 'm vastzetten door per stuk het draadeind los te draaien (de beroemde 'tweemoerenmethode') en te vervangen door een veerpanbout. Over die tweede methode vind je onder meer hier meer informatie: https://forums.jag-lovers.com/t/xj40-front-spring-compressor-report-with-photos/284727 https://www.jaguarforums.com/forum/xjs-x27-32/installing-front-springs-68414/ Prachtig aanbod . Ik zou voor optie 1 gaan. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 25, 2020 Zeker, super bedankt. Als optie 2 niet lukt kom ik erop terug. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 27, 2020 Oke de draagarm en veerschotel zijn gered en weer gemonteerd zoals het hoort, met 6 bouten :) Voor nieuwe schijven en blokken en dan nog even een beurtje, apk en uitlijnen. Dan maar eens lekker wat ritjes maken. Komend jaar maar eens met de Daimlers aan de gang. 1 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
pimgmx 274 Report post Posted November 27, 2020 22 minuten geleden, Djurre1980 zei: ...de draagarm en veerschotel zijn gered en weer gemonteerd... Montage volgens de 'draadeindmethode' dus? Goed te horen dat-ie weer in orde is! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 173 Report post Posted November 27, 2020 Klopt draadeindmethode. Mijn monteur is vaak niet voor 1 gat te vangen dus is wel wat gewend. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.