Jump to content

modificatie XK 2006


Recommended Posts

Ghis    0

 

Ik ben voornemens om een Jaguar XK bouwjaar 2006 aan te schaffen.

Bij het bekijken van deze auto vallen mij 2 zaken op waarvan ik me afvraag of ze te veranderen zijn.

 

De verouderde navigatie. Is het mogelijk hier een andere (nieuwere) Jaguar navigatie in te zetten cq iets te wijzigen?

De antenne achterop. Dit doet de lijn van de auto geen goed en ik ben vast niet de enige die zich hieraan stoort. Is er een mogelijkheid deze te vervangen via een ander systeem, bijv een kleine vin?

Op zo’n manier dat de antenne niet meer omhoog gaat, of beter nog helemaal verdwijnt?

 

Er zullen vast mensen zijn die dit kunnen, ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    423

Beste Ghis,

 

Alles kan, maar een kaartupdate is het makkelijkst denk ik.

Ik zou zelf niet teveel in de electronica van zo,n auto gaan "modificeren". Geeft op termijn rare storingen en hoger waardeverlies.

https://satnavstore.com/

 

Antenne lijkt me wel mogelijk met standaard kennis en vervangende onderdelen.

 

succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
XKR2007    7

Ik had precies dezelfde vraag toen ik mijn XKR uit 2007 kocht. Ik heb voor een eenvoudige en goedkope oplossing gekozen:

- In de 12v aansluiting in het dashboardkastje een bluetooth FM transmitter gedaan. Die kun je er permanent in laten zitten, want er staat geen stroom op als de auto afgesloten wordt. Ik heb een Roidmi van 20 euro en die werkt erg goed. De FM transmitter verbindt met je telefoon en maakt een FM signaal waarover geluid wordt afgespeeld.

- De zekering van de antenne heb ik verwijderd en die komt niet meer naar boven als je de radio aanzet.

- De ingeschoven antenne vangt het signaal van de Roidmi op en streamt alles van mijn telefoon via Bluetooth, dus radio, Spotify, telefoon navigatie, etc. De navigatie op mijn telefoon vind ik sowieso veel prettiger werken dan de meeste inbouw navigaties. De geluidskwaliteit is verbazingwekkend goed.

- De telefoon heb ik met een afneembaar houdertje (volgens mij een keer bij de ANWB gekocht) in een van de luchtroosters geplaatst. 

 

Zou houd je je auto helemaal origineel blijft die lelijke antenne uit het zicht.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ghis    0

Hartelijk dank voor je bericht, ik ga ermee aan de slag. Hoe bevalt de XKR eigenlijk? Rijd je hem zakelijk of puur als liefhebber.

Ik ben me een beetje in de materie aan het verdiepen als ZZP-er. Zou graag een youngtimer rijden, liefst een Jag natuurlijk.

Zie dat die van jou uit 2007 is, dus nog geen youngtimer. Valt het verbruik (1 op 8?) in de prakrijk een beetje mee?

 

Sorry, hoop vragen maar je bent een man van de praktijk.

 

grt, Gijs

Share this post


Link to post
Share on other sites
XKR2007    7

Ik rijd de auto hoofdzakelijk privé, gelukkig heb ik de luxe dat mijn werk op fiets/metro afstand ligt (en nu uiteraard sowieso veel thuis werken). Op het voorstel gedeelte van het forum kun je wat foto's van mijn auto zien.

 

Inmiddels heb ik er in de afgelopen tweeënhalf jaar 18000km mee gereden, waaronder een paar trips naar het buitenland. Het leuke van deze XKR vind ik:

- Hij is gewoon heel mooi om te zien en wordt ook stijlvol oud (zoals de meeste Jaguars, het gaat er nooit ordinair uitzien). Mensen denken vaak dat mijn auto nog best nieuw is en iedere maand steekt wel iemand een duim omhoog (ik neem aan dat dat vanwege de auto is :)) )

- Qua rijden is het enerzijds een comfortabele snelweg cruiser, maar in de sportstand krijgt de auto een heel ander karakter. Ik was de eerste keer tijdens het proefrijden niet echt enthousiast omdat de auto niet veel anders reed dan een grote sedan, totdat ik bij de tweede proefrit in de S-Stand reed en toen was ik verkocht. En op de autobahn blijkt pas echt hoeveel de auto kan, acceleratie van 150 naar 200 gaat supersnel en ook op hoge snelheid stuurt de auto heel stabiel.

- De auto is vrij praktisch met een redelijke grote bagageruimte (2 middelgrote koffers voor 2 weken vakantie is geen probleem) en de achterbank voor extra bagage.

- Vanwege de leeftijd relatief goedkoop (minder dan 100 euro per maand) all-risk te verzekeren voor een auto met zoveel pk/zo'n hoge nieuwprijs. Ter vergelijk: een redelijk nieuwe F-Type zou mij 300 per maand aan verzekering kosten. 

- Circa 80% van de afschrijving is bij auto's van deze leeftijd al achter de rug.  En inderdaad worden ze de komende jaren fiscaal gunstig als je hem op de zaak kan rijden.

 

Nadelen zijn er uiteraard ook: 

- De antenne en het navigatiesysteem had je al opgemerkt, met een 10+ jaar oude auto heb je nooit de connectiviteit van moderne auto's.

- Verbruik: tijdens onze trip naar Italie deze zomer (3500km) was het verbruik 10,5l op 100km. Daar zat qua soort rijden van alles tussen (hoge snelheid op de autobahn, bergpassen, rustige ritjes door Toscane, etc.). Echter, als je korte ritjes maakt met een koude motor maakt heb je eerde een verbruik van 1 op 6.

- Onderhoudskosten: die vind ik best hoog. Onderdelen zijn over het algemeen erg prijzig en kleine dingetjes kosten soms veel sleuteltijd. Ik heb wel veel zaken preventief laten aanpakken (vooral aan het onderstel) want ik vind het belangrijk dat de auto 100% betrouwbaar is, niet rammelt en net zo strak stuurt als 13 jaar geleden. Zorg ervoor dat je de complete onderhoudshistorie hebt (dus de facturen van de specialist/dealer, want alleen stempels in boekjes zeggen niet of de eigenaar geadviseerde reparaties wel/niet heeft laten doen) en laat een goede aankoopkeuring doen. Ik reserveer 300 euro per maand voor onderhoud en tot nu toe besteed ik dat er ieder jaar ook wel aan.

- Weinig specialisten in de buurt: ik woon in Rotterdam. Ik heb de auto de eerste keer naar de Jaguar dealer hier in de stad gebracht, die rekende 120 euro per uur en ik kreeg ook niet de indruk dat ze veel van dit model wisten. Van een klacht wisten ze niet wat de oorzaak kon zijn, terwijl de specialist in Brabant direct wist wat er aan de hand was. Dus is de auto nu in onderhoud bij een specialist, maar de goede/ervaren specialisten zitten best ver hier vandaan waardoor de jaarlijkse beurt me 2x een halve dag kost. Ik heb het er voor over, maar praktisch is anders.

 

Laat maar weten als je nog vragen hebt!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ghis    0

Super, dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik ben er enorm enthousiast van geworden. Zelf woon ik ook in Rotterdam!

Ik weet een goede garage in Alphen ad Rijn en ook in Den Haag schijnen 2 specialisten te zitten waarvan ik er 1 vaag ken en die is bij vragen over de mail erg kortaf.

De ander ken ik niet. Dat verbruik vind ik erg meevallen 1 op 10 ongeveer. In de "boekjes" staat meestal 1 op 8. Hmm, het onderhoud is wel prijzig als je 300,- per maand reserveert. Dat is dus ongeveer 3.500,- per jaar aan onderhoud. Dat heb ik met de XF niet nodig (2011, na de facelift).

 

Ik ga het rustig bekijken, hoe dan ook veel dank en wie weet tot ziens in Rotterdam!

 

grt, Gijs

Share this post


Link to post
Share on other sites
XKR2007    7

Inderdaad ben ik dat soort bedragen kwijt geweest. De standaard zaken als banden, remschijven, blokken en jaarlijkse beurt zijn op zich al redelijk prijzen. Dus met zo nu en dat een reparatie en goed preventief onderhoud (daarop bezuinigen had ook gekund) loopt het redelijk op, maar dat vergeet je snel als je het gaspedaal indrukt 😁

 

En bij een van die garages in Den Haag (in de buurt van Bronovo) ben ik geweest, maar die leken meer gespecialiseerd in wat oudere modellen. Ik breng hem nu naar Veldhoven en daar stonden laatst 3 XKR's naast elkaar in de werkplaats.

 

Als je die van mij een keer wil zien, hij staat meestal in die grote overdekte markt geparkeerd ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ghis    0

Top, dankjewel! Ja die bij Bronovo bedoelde ik ook. Beetje contact gehad per mail maar is inderdaad meer gericht op oudere modellen.

Die markt ga ik zeker een keertje bezoeken, leuk!

grt, Gijs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...