Jump to content

X308 slaat af tijdens rijden


Recommended Posts

X308piloot    0

Goedemiddag allemaal,

 

Hopelijk is er iemand die me met het volgende kan  helpen.

De X308, 4.0, slaat tijdens het rijden steeds vaker af. Zonder enige waarschuwing, en eigenlijk altijd op de snelweg (kan toeval zijn).

Het gebeurd met zowel volle als lege tank, wel meestal pas na een tijdje rijden. Vandaag voor het eerst dat hij na 10 min al afsloeg.

 

Soms geeft de boordcomputer de melding "Motor afgeslagen".. alsof dat nog niet duidelijk was.

Ook geeft de boordcomputer heel soms (nu een keer of 5 max)  "Beperkte trekkracht" als melding, maar dan slaat de auto niet af.

 

Ik zet de auto bij afslaan direct in neutraal en stop zo veilig mogelijk. Heel fijn als je op een drukke weg zit en je ziet geen vluchtstrook..

Zodra de auto stil staat in 'p' ,  dan start hij meteen weer. Wel met veel rook achter de auto voor een paar seconden, daarna alles weer normaal en rijdt de auto alsof er niks is gebeurd.

 

 

Ik heb er aardig wat over opgezocht. mogelijkheden die ik gevonden heb:

-Gasklephuis

-brandstof relais

-ecu relais

-brandstof pomp

-bougies

-bougiekabels

-nokassensor

-accu

-verbindingen van de accu/grondkabel

 

Het stomme is dat de vorige auto ( X308, 3.2) ongeveer hetzelfde deed, maar dan veel minder vaak. dat is ook nooit opgelost.

Bij deze begint het nu gevaarlijk te worden want ik kan er geen half uur mee rijden zonder dat 'ie random afslaat.

 

Ik hoop dat er iemand is die e.e.a. uit de lijst  hierboven kan uitsluiten? Wellicht omdat er flinke rook uit de uitlaat komen bij herstart?

Mijn logica zegt dan dat inspuiting van benzine in ieder geval het probleem niet is, maar ik ben geen monteur!

 

Het is lastig zoeken omdat je pas na een tijdje kunt weten of je het gemaakt hebt natuurlijk. En alles vervangen is ook weer zoiets..

 

iemand een idee/tips/ervaring?

 

Alvast bedankt!

Tom

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    69

Hoi Tom,

 

Balen.

Geen ervaring mee, maar als ik je verhaal met de symptomen lees denk ik ook dat er tenmiste brandstof in gaat, maar dat er geen onsteking meer is.

Wat ik echter niet begrijp is dat de pook bewegen van N naar P (als je stilstaat) het issue oplost.

Heb je ook al eens geprobeerd direct weer te starten als hij nog uitrollende is in N ?

Met dit soort problemen weet je vrijwel nooit zeker dat het is opgelost, tenzij je een andere auto koopt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    332

Nah, de oplossing is heel simpel.

Maak een afspraak bij G&G.

Storingsboek uitlezen en gericht het probleem laten oplossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    69

lijkt wel een slecht contactrelais, als deze een keer haperen is dat voldoende om de motor af te laten slaan.

dit is het relais wat de stroom voorziet naar ecu, echter geen idee waar deze zit bij een x308 (dat zijn te nieuwe jags voor mij :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
X308piloot    0

Bedankt voor de reacties. G&G even opgezocht via google, en dat zou natuurlijk een optie kunnen zijn. (wel ver weg met een auto die vaak afslaat)

 

@john37 Ik heb het niet in 'N' geprobeerd. Ik ga er vanuit dat er geen verschil zit in het willen starten tussen N en P. Ik durf alleen tijdens het rijden de sleutel niet terug te draaien in verband met stuurslot. Vandaar dat ik die optie nog niet geprobeerd heb.

 

Overigens blijft de radio, verlichting etc allemaal werken. Het is dus geen 'alles uit' wanneer het hij afslaat.

 

Ik kan misschien het beste bij 'The Adventure' in Den Bosch de auto laten uitlezen. Al hebben ze bij de vorige het probleem nooit gevonden.
(The Adventure is 10 min rijden)

 

Een relais vervangen zijn wat kosten betreft misschien wel een goede om gewoon te proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    332

Je kunt ook G&G bellen en vragen of ze een storingsuitleesdoosje aan je opsturen.

Als je weet welk onderdeel verdacht is, kun je zelf dat onderdeel vervangen.

 Mijn ervaring is dat het nooit 1 onderdeel is wat storing veroorzaakt.

Dus alsnog bij G&G aan het grote apparaat hangen is een must.

 

Als je een draadje trekt na je contactslot, dus de geschakelde plus, naar een lampje, dan kun je controleren of je contact slot niet versleten is.

Immers, als de storing optreedt, dan dooft je lampje. Enzovoort.

= analoog storing zoeken....

Al die moderne techniek, kan alleen maar stuk. Ik mis mijn Lelijke Eend.

Share this post


Link to post
Share on other sites
X308piloot    0

Het contactslot had ik nog niet verdacht. Het is wel zo dat ik soms 2x de sleutel moet omdraaien om te starten. Dan gebeurd er de 1e keer helemaal niets, draai je de sleutel terug en dan start hij. De link had ik daar nog niet mee gelegd. 

 

En je hebt gelijk, oldtimers zijn eigenlijk veel leuker ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    427

Die twee zijn qua aanpak inderdaad absoluut niet te vergelijken. Over het algemeen hebben de officiële dealers van Jaguar (en ik zeg nu niet dat dit meteen ook voor Adventure geldt) hier op het forum de eretitel 'Stealer' verdiend.

 

Raymond van G&G (forumnaam: Isabella) en ook bijvoorbeeld Geert Jan van Werkman Automotive staan hier heel wat gunstiger bekend en met reden ;-) .

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    332

Humm, jeugdige overmoed om G&G in twijfel te trekken. 

Zo kom je niet ver op het forum. Bij een volgende ontmoetingsdag kun je dit onmin goedmaken met veeel koek en nog meer zopie.

Vroeger werd je met je oor vast gespijkerd op het houten dek.... Je komt er genadig vanaf denk ik.

 

G&G is een kundig en vertrouwd adres, waar veel forumleden het onderhoud van hun auto laten uitvoeren.

Dat moet je allemaal zelf ervaren, zet  maar eens in de zoekmachine rechtsboven aan het woord Isabella.

 

 

Ik heb geen aandelen en of kortingskaart, ik zeg het maar even.:excl:

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
X308piloot    0

Ai.. heb ik na 6 berichten op een forum al klappen tegoed.. Ik trok niets in twijfel hoor, ik was gewoon benieuwd.

 

Goed om te weten in ieder geval, ik ga me er eens in verdiepen.

Beetje jammer dat ik twee weken terug nog met de Jaguar naar Vlissingen ben gereden (4x afgeslagen). Ben ik zo goed als G&G voorbij gereden dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    332

Ja, en dit is nog maar het Jaguar forum. :taunt:

Ik was vroegerh lid van het BMW RT forum. Als dan wat postte op het BMW GS forum....

 

Zeker jou model is bij Raymond in goede handen.

Kijk maar eens wat er bij hem voor de deur te koop staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    338
5 uren geleden, X308piloot zei:

Is er overigens een reden dat G&G specifiek genoemd wordt hierin? Zou 'The Advanture' niet dezelfde aanpak moeten hebben als jaguar specialist?

 

 

In het algemeen gesteld ben je met "nieuwe" auto's bij dealers op een goed adres en met oudere "hobby" auto's bij merkspecialisten op het juiste adres.

Die hebben meer gevoel bij en ervaring met oudere auto's. Bovendien meer mogelijkheden, aangezien een dealer verplicht is om zich aan bepaalde richtlijnen te houden onafhankelijk van de leeftijd en wijze van gebruik van de auto.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bart XJSC    35

Maar er zijn meer Jaguar specialisten natuurlijk. G&G is absoluut een goede garage met zeer veel kennis alleen het is inderdaad een eind uit de buurt. Als je niet op de reparatie kan wachten kost het minimaal 2x een halve dag om de auto te brengen en te halen. Ik ga zelf meestal naar Jagpoint in Soesterberg, daar is ook veel kennis en kunde aanwezig (het is voor mij ook op loopafstand, dat scheelt wel natuurlijk...). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt de accu en grondkabels gecontroleerd. De X308 is ontzettend gevoelig voor juist accuspanning. Als de spanning te laag wordt kunnen er allerlei rare problemen optreden. Dus wellicht ter overvloede. Zorg dat de accu de juiste spanning geeft, met motor uit en motor aan. Controleer the aansluitklemmen op corrosie. Loshalen,schoonmaken en weer vastzetten. Op het achterste schutbord, achter de achterbank, vanuit de kofferbak toegankelijk zitten twee hele groten zekeringen. Controleer op corrosie.

 

Er zijn enige tientallen massapunten verspreid over de hele auto. Te vinden in de JTIS documentatie. Ook hier geldt dat na vele jaren het geen kwaad kan om ze een voor een op te sporen, loshalen en schoonmaken. 

 

Ik zie dat je in Brabant woont? Ik woon in Spijk, net boven Gorinchem. Ik heb een Jaguar geschikte scanner. Dus als je wilt kun je even langskomen. Eens zien wat er allemaal tevoorschijn komt.

 

Jeroen 

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    427

Even inhaken op het antwoord van Jeroen: alle massapunten vind je in onderstaand overzicht:

image.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marcov    18

ik heb ongeveer deze sypmtomen gehad bij een niet-Jaguar (diesel ook nog 🙄) met een kapotte luchtmassameter.
Random afslaan en meteen weer starten als je aan de kant stond.

Soms 1x in 200km, dan weer 5x in 10km.

Share this post


Link to post
Share on other sites
X308piloot    0

Bedankt allemaal voor de reacties!
ik merk al wel dat mijn lijstje met mogelijke oorzaken onmogelijk lang gaat worden zo.

 

Advies om eerst maar eens uit te lezen lijkt me duidelijk.

 

@jeroendorrestein Bedankt, dat hou ik zeker in mijn achterhoofd! Even kijken of ik dat in kan plannen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stephan80    90

heb je bijgehouden wanneer hij stilvalt? bij constante snelheid, gas loslaten, heuveltje af/op, diep accelereren, alleen in bochten..

Het verhaal van de gasklep is vooral gerelateerd aan gas loslaten bijvoorbeeld. 

Heb je een sleutelbos aan je contact hangen of alleen de jaguar sleutel...in bochten gaat een sleutelbos beetje slingeren wat effect kan hebben als je een versleten contactslot hebt bijvoorbeeld.

Details details..

Share this post


Link to post
Share on other sites
X308piloot    0

Eigenlijk volledig random naar mijn idee. Soms met een heel klein beetje optrekken (van 100 naar 105 ofzo op je gemakje) maar meestal bij constante snelheid, voor zover.

Niet specifiek in bochten in ieder geval of heuvels.

weer iets om op te letten ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
isabella    761

Ik weet eigenlijk 200 procent zeker dat 1 van de potentiometers defect is va het gasklephuis, gevolg... geen uitleesbare storingen en spontaan uitvallen van de motor op willekeurige momenten.

 

Mocht je een vroeg type gasklephuis hebben met vacuumgestuurde cruise control dan is het evt. een uitzonderlijke mogelijkheid dat er en vacuumregelaar defect is of een vacuumlek de oorzaak is.

 

Maar e.e.a. is goed te diagnosticeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
X308piloot    0

De jaguar dealer heeft de auto uitgelezen. Volgens hen is het de nokkenassensor. Deze is besteld, we zullen zien. Als het opgelost is zal ik iig het hier even plaatsen. Wie weet dat iemand met een gelijk Probleem er een keer mee geholpen is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...