Jump to content

Jaguar i-Pace EV320: zelfde actieradius, minder geld


Recommended Posts

hansvh    473

image.png

 

Jaguar stelde eind vorige week een minder krachtige versie van de elektrische Jaguar i-Pace voor, maar deed dat wel alleen in Duitsland. Deze EV320-versie komt echter wel degelijk naar Nederland en kost een stuk minder dan de al bekende EV400-variant.

 

Dat de bestaande i-Pace voluit ‘i-Pace EV400’ heet was tot nu toe nauwelijks relevant, omdat Jaguars eerste EV immers louter met deze aandrijflijn beschikbaar was. Nu wordt de EV400 echter verheven tot de krachtigste topversie, want de EV320 is een stukje minder krachtig. Het getal in de typeaanduiding staat voor het vermogen in pk’s, dat bij de nieuwste toevoeging dus op 320 stuks uitkomt. De 0-100 sprint neemt daarmee 6,4 tellen in beslag, tegen 4,8 seconden voor de EV400.

 

Bijzonder is dat het hierbij blijft. Anders dan bij bijvoorbeeld de Audi E-tron 50 krijgt de lichtere variant gewoon het grote accupakket van de topversie mee, zodat er aan verbruik en actieradius niets verandert. Ook de instapper is dus goed voor 470 WLTP-kilometers. Ook belangrijk is de ingebouwde lader, die bij een recente update van de i-Pace werd vervangen door het door velen gewenste driefasen-exemplaar. Dat geldt ook voor de EV320, die daarmee net als z’n krachtiger broertje met 11 kW kan laden.

 

Nu wel goedkoper

In Duitsland werd de Jaguar i-Pace EV320 gepresenteerd als een manier om met een goede uitrusting toch nog onder de aldaar fiscaal gunstige nettoprijs van 65.000 euro uit te komen. De EV320 is er bij de Oosterburen daarom alleen in combinatie met het middelste uitrustingsniveau SE en kost dan hetzelfde als een EV400 in een eenvoudiger S-trim.

 

Voor Nederland kiest de importeur een iets andere benaderingswijze, want is hier de auto fors voordeliger dan de EV400. Jaguar vraagt minimaal €65.990 voor de nieuwkomer, terwijl een EV400 minimaal €81.855 moet kosten. Dat scheelt ook fors in de bijtelling, die anno 2020 immers 22 procent bedraagt voor het deel van de prijs dat zich ten noorden van de 45 mille bevindt. Ter vergelijking: grote concurrent E-tron 50 quattro, die tijdelijk alleen uit voorraad leverbaar is, begint rond de 70 mille.

 

Voor die net geen 66.000 euro gaat het natuurlijk wel om de eenvoudigste S-variant. Wie toch wat aankleding wil, kan bij Jaguar aankloppen voor een i-Pace EV320 met een Business Pack. Voor €3.000 krijgt de auto dan 20-inch lichtmetaal, een elektrisch bedienbare achterklep, een tweede touchscreen onder het ‘hoofd-exemplaar’, stoelverwarming en nog wat kleinigheden.  Ook voor de duurdere SE is er zo’n Business Pack, dat in dat geval voor €830 onder meer uitgebreider verstelbare stoelen en een panoramadak biedt. Prijzen van de SE- en HSE-uitvoeringen worden nog niet genoemd, maar worden aan dit verhaal toegevoegd als daar verandering in komt. De i-Pace EV320 is per direct te bestellen. (Bron: Autoweek)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
keesh    1346

Test Jaguar I-Pace: geslaagde inhaalslag.

 

De elektrische Jaguar I-Pace kende een ongelukkige start. Technisch liep hij al gauw achter bij zijn concurrenten en kopers klaagden over de beperkte actieradius. Nu is het anders.

download (7).jpg   download (2).jpg   download (3).jpg  download (9).jpg

 

Hoewel het van lef getuigde dat Jaguar in 2018 als een van de eerste merken een volledig elektrische SUV introduceerde, regende het al gauw daarna klachten. Vooral over te trage laadtijden en een te beperkte actieradius. De concurrentie volgde rap met modellen waarin dat allemaal veel beter geregeld was.

Tijd dus voor een inhaalslag en die is gelukt, blijkt uit deze praktijktest. De vernieuwde I-Pace kreeg een modernere boordlader en kan nu ook driefase (wisselstroom) laden, wat de laadtijd aanzienlijk verkort maar hem nog niet tot trendsetter maakt. Bij de doorsnee 11 kW AC-laadpaal ‘tankt’ de Jaguar 53 kilometer aan stroom per uur. Volladen van de batterijen neemt er zo’n 8,5 uur in beslag. Bij een (100 kW DC) snellader gaat dat alles natuurlijk nog voortvarender en heb je binnen een kwartier 127 kilometer extra rijbereik. Tijdens deze test kwamen we met een volle batterijlading doorgaans niet verder dan zo’n 350 kilometer, maar officieel heeft deze auto een rijbereik van 453 kilometer en dat is niet grensverleggend, maar goed in lijn met de concurrentie.

download (4).jpg  download (6).jpg  download (14).jpg  download (10).jpg

 

De vernieuwde I-Pace kreeg ook de nieuwe generatie infotainment van deze fabrikant. Dat werkt sneller en intuïtiever dan het vorige systeem. Met de ingebouwde veiligheid zit het ook wel goed. Slecht is alleen dat de verkeersbordherkenning op de Nederlandse snelwegen steevast 130 km/u aangeeft, terwijl je daar overdag toch echt niet harder dan 100 km/u mag. Het systeem herkent de uitzondering op de snelheidslimiet dus niet.

Voor een SUV zit je relatief laag in deze Jaguar en het coupé-achtige uiterlijk leidt tot weinig zicht voor de passagiers op de achterbank. Maar zij hebben genoeg zitruimte en de vloer is daar mooi vlak. De kofferbak blijkt met 650 liter verrassend groot. Voorin onder de ‘motorkap ‘ schuilt nog eens 27 liter aan bergruimte: ideaal om de laadkabels in op te bergen.

download (11).jpg  download (8).jpg  download (13).jpg

 

De I-Pace blijft met zijn 2.200 kg een zwaargewicht. De geteste auto heeft de lichtste motorvariant (320 pk/236 kW) en die blijkt toch al razendsnel. Samen met de scherpe besturing en rotsvaste wegligging leidt de soepele motorkracht tot een uiterst sportieve auto. Bovendien is de vierwielaandrijving een prettige bijkomstigheid bij regen of gladheid. Een tegenvaller is nog wel de tamelijk stugge vering; de meeste concurrenten zijn aanzienlijk comfortabeler. 

 

Plus

Rijdt sportief en uitdagend. Grote bagageruimte. Vierwielaandrijving.

 

Min

Te stugge vering. Zwaargewicht. Verkeersbordherkenning vergist zich.

 

Eindcijfer

7,7

 

Conclusie

De I-Pace gaat technisch een flinke stap vooruit en dat was wel nodig ook. Hoewel geen trendsetter, zijn de specificaties nu bij de tijd. Een sportief rijkarakter en veel bagageruimte zijn aangename verrassingen van deze Jaguar. Maar het veercomfort schiet tekort.

download (1).jpg  download (5).jpg  download (8).jpg  download (12).jpg

 

EXTRA TESTNOTITIES

- Niet alleen het rijgedrag, ook het interieur ademt sportiviteit.

- De automaat wordt met drukknoppen bediend. Werkt prima, maar zo’n draaiknop die Jaguar Land Rover óók in huis heeft, is nog handiger.

- Het one pedal driving werkt in de Jaguar erg goed: heb je de juiste instellingen hiervoor gekozen, dan hoef je het rempedaal nauwelijks nog aan te raken en remt de auto steeds vanzelf af op de aandrijflijn, zodra je het gaspedaal los laat. Dit systeem kennen andere elektrische auto’s ook en is vooral bedoeld om energie terug te winnen uit de remkracht.

- Voor de 90 kWh accu geldt een garantie van acht jaar of 160.000 km. Op de rest van de auto geeft Jaguar slechts drie jaar garantie.

- Zakelijke rijders die de I-Pace nog in 2020 registreren, profiteren van 8 procent bijtelling. Per 1 januari 2021 is dat 12 procent.

- De I-Pace is te koop vanaf €66.060. Dan krijg je de EV320 (236 kW/320 pk) in S-uitvoering en dat is de geteste auto. Meer motorkracht biedt de de EV400 (294 kW/400 pk) die in S-uitvoering vanaf €81.925 in de prijslijst staat. Elke I-Pace heeft hetzelfde batterijenpakket van 90 kWh en ook dezelfde laadtechniek aan boord. De geteste auto heeft ook nog het Business Pack. Daarmee komt zijn prijs op €68.990 en de toegevoegde uitrusting bestaat uit 20 inch lichtmetalen wielen, elektrische achterklepbediening, een extra 5,5 inch touchscreen, luxueuze vloermatten, ionisatiesysteem met PM2.5-filter voor extra reiniging van ventilatielucht, een dubbele bekerhouder met afdekking vóór en 8-voudig verstelbare en verwarmbare Sport-voorstoelen.(BRON)

 

download (17).jpg  download (16).jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
redman    178

ipace.thumb.jpeg.95f904aca0b910fa275dfea5ec2f40a2.jpeg

 

De elektrische Jaguar I-Pace kende een ongelukkige start. Technisch liep hij al gauw achter bij zijn concurrenten en kopers klaagden over de beperkte actieradius. Nu is het anders.

 

Hoewel het van lef getuigde dat Jaguar in 2018 als een van de eerste merken een volledig elektrische SUV introduceerde, regende het al gauw daarna klachten. Vooral over te trage laadtijden en een te beperkte actieradius. De concurrentie volgde rap met modellen waarin dat allemaal veel beter geregeld was.

 

Tijd dus voor een inhaalslag en die is gelukt, blijkt uit deze praktijktest. De vernieuwde I-Pace kreeg een modernere boordlader en kan nu ook driefase (wisselstroom) laden, wat de laadtijd aanzienlijk verkort maar hem nog niet tot trendsetter maakt. Bij de doorsnee 11 kW AC-laadpaal ‘tankt’ de Jaguar 53 kilometer aan stroom per uur. Volladen van de batterijen neemt er zo’n 8,5 uur in beslag. Bij een (100 kW DC) snellader gaat dat alles natuurlijk nog voortvarender en heb je binnen een kwartier 127 kilometer extra rijbereik. Tijdens deze test kwamen we met een volle batterijlading doorgaans niet verder dan zo’n 350 kilometer, maar officieel heeft deze auto een rijbereik van 453 kilometer en dat is niet grensverleggend, maar goed in lijn met de concurrentie.

 

Lees verder: link

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...