Jump to content

XK8 ff sjekke


cage
 Share

Recommended Posts

Vandaag een bezoekje gebracht in het midden van het land, Mijdrecht. Onderstaande XK8 gevonden via "gaspedaal.nl" en aangezien de prijs meeviel een klein onderzoekje naar de staat van de karos, kon ik gelijk de S-type uitlaten

 

jaguar_xk8.10FJRH.thumb.jpg.66262909c73d916350f24e149d7be893.jpg

 

10-FJ-RH

04/2000

249K km

 

Auto is gedeeltelijk overgespoten, motorkap heeft duidelijk nog de oude kleur, steenslag en beschadigingen erop zijn wel bijgehouden, zodat er geen roestvorming is. De compartimenten rechts en links onder de voorrruit zijn roest vrij. Wel zaten beide hemelwaterafvoeren los. Bij de linker was het rubber zover uitgerekt dat de aansluiting niet goed meer was, de rechter lag helemaal los. Wat roestvorming op de flensranden van de wielkasten, maar dat is niet zo vreemd voor een auto van 20,5 jr. Motorblok zag er "schoon" uit, niet zweten of oliesporen. Wat ik glurend onder de auto kon zien zag de bodem er goed uit.  Er zaten chrome (wat mij betreft te opzichtige) velgen onder, beetje tacky manicure as je het mij vraagt ...

 

Instappen was even wennen (ik ben 1.93 kort), met name de benen naar binnen prutsen was een dingetje. Maar eenmaal in de kuip was er nog voldoende ruimte om te sturen. Het eerste dat opviel was dat de schakelaar om de zitting te kantelen defect was(!)

Een antracietkleurig dashbord met zo'n lelijke "parot puist" erop en ook wat lichte beschadigingen. De bekleding van de stoelen had weinig tot geen onderhoud genoten. Vol met scheurtjes en van de bestuurdersstoel was het stiksel van de rugleuning links onder ca 10 cm losgescheurd. Eén van de plastic kappen aan de zijkant van de stoel was gedeeltelijk afgebroken. Het dimmechanisme van de binnenspiegel leek niet te werken, want het zicht was slecht, alsof je switch van een handmatig dimmende binnenspiegel had omgezet op nachtrijden. De bekleding van de hemel leek wel versleten en datzelfde geld voor de hoedenplank.

Toen ik de bekleding in de kofferbak voor de tank omlaag trok zag ik twee losse stekkers hangen ... derde remlicht werkte wel, dus ik heb het vermoeden dat de achterruitverwarming niet helemaal op orde is (storing?).  Er is een verdeeldoos(?) gemonteerd op et schot onder de tank (achter reserve wiel) waarvan de kabel naar de accu loopt en de andere kant op de draadboom is aangesloten, daarvan ontbreekt de kap.

 

Dat was het zichtbare. Ik had m'n iCarSoft bij de hand en heb die even aangesloten. Van de Foutmeldingen die voorkwamen, waren het allemaal electronisch gerelateerde: Het kantelen van de stoel, inbraak, buitenspiegel mechanisme, laag voltage (lang stilgestaan?), etc.

 

Volgens de verkoper moesten ze de spoorstangen nog vervangen en een stuurkogel (werd nog gedaan) draagarmen waren al gedaan, ook APK zou nog uitgevoerd worden. Ook de kettingspanners zouden vervangen zijn(?)

 

Starten en rijden maar. Stationair klonk de cat als een tevreden luie kater die in de zon ligt te genieten, geen schommelingen in het toerental. Op de weg was het even wennen tussen handgeschakeld - m'n S-type, eigenlijk al mijn vorige gemotoriseerde vervoersmiddelen - en de automaat. Inerdaad, de macht der gewoonte: Ik wilde al schakelen en trapte met links de rem in(!) Remtest geslaagd. Dus optrekken en verder. Tijdens het optrekken hoorde ik een tik, alsof er iets los zat op een fuseekogel, een rubber versleten, etc. Datzelfde geluid had ik later na achteruitrijden en vervolgens weer vooruit. Zou de stuurkogel kunnen zijn geweest ... zou kunnen. Helaas vrij druk op de binnenwegen dus niet even de kat op de staart kunnen trappen. Wel op een industrieterrein iets van de acceleratie kunnen voelen en het rauwe geluid van de V8 door de uitlaat. Ook zonder de S-knop in te drukken wilde de jag wel even rennen.

 

Wat kunnen de risico's zijn m.b.t. ophanging, electr(on)isch, motorisch

 

Link to comment
Share on other sites

Zoek eens in de UK, daar worden prijzen gehanteerd die je op het vaste land negens tegen komt.

Als je toch avontuur zoekt....

https://www.autouncle.co.uk/de/gebrauchtwagen/Jaguar/XK8/f-benzin/g-automatikgetriebe?s[max_year]=2013&s[min_year]=2000

 

https://www.pistonheads.com/classifieds?Category=used-cars&FuelType=PTL&M=2254&MinEngineSize=4100&SortOptions=NewestWithImages&YearFrom=2000

 

En een Engelse sport wagen RHD, geeft extra "cachet".

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn advies is, ga naaar vele kijken en niet verliefd worden op een exemplaar. Heb geduld en dan kom je de juiste tegen. Goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn maar meestal wel als je alles moet laten doen en zelf niets kan. 

Mijn X300 heb ik lang naar gezocht en gevonden, niet de goedkoopste maar geniet er al 15 jaar van zonder problemen. De zoektocht naar een XJS heeft ook jaren geduurd en gevonden, goedkoop maar tot nu toe perfect zonder problemen.

Dus neem de tijd en als je er veel gezien hebt weet je waar je op moet letten.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dank voor de adviezen. De auto gaat het toch niet worden, koppelingsprobleempje met de S-type. Hydraulische ruis bij stationair toerental - 750 t/m - en "gerochel" bij 3k t/m. Dat wordt een ritje (duwen?) naar de garage. Kan er ook nog wel bij. Geld kan maar één keer uitgegeven worden ...

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, hansvh said:

Hij wordt 10 tot 20.000 euro goedkoper aangeboden dan andere, vergelijkbare occasions. Met reden wellicht? Misschien toch raadzaam om hem voor een eventuele koop door een Jaguar specialist te laten bekijken.

Dus eigenlijk zeg je dat ik 10 tot 20K nog mag uitgeven aan het karretje om het in goede staat te krijgen ;)

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, keesh said:

Mijn advies is, ga naaar vele kijken en niet verliefd worden op een exemplaar. Heb geduld en dan kom je de juiste tegen. Goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn maar meestal wel als je alles moet laten doen en zelf niets kan. 

Mijn X300 heb ik lang naar gezocht en gevonden, niet de goedkoopste maar geniet er al 15 jaar van zonder problemen. De zoektocht naar een XJS heeft ook jaren geduurd en gevonden, goedkoop maar tot nu toe perfect zonder problemen.

Dus neem de tijd en als je er veel gezien hebt weet je waar je op moet letten.

- Dat heeft wat meer nodig dan deze. Alhoewel de vorm van het type toch wel bijzonder aantrekkelijk is

- Het lijstje van aandachtspunten wordt al langer

Link to comment
Share on other sites

Als er gezegd wordt dat de ketting spanners "gedaan" zijn, wil je er ook bewijs van hebben. De prijs van zo'n beurt is niet misselijk en als je nog wat andere zaken heb te doen (bekleding, wielen, banden, technische imperfecties) ben je al snel de vraagprijs al kwijt aan "onderhoud". Dit soort auto's voor deze prijs zijn eenvoudig aan te schaffen maar je loopt leeg aan het onderhoud.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/29/2020 at 7:48 AM, Ron62 said:

Dit soort auto's voor deze prijs zijn eenvoudig aan te schaffen maar je loopt leeg aan het onderhoud.

Een kleine nuancering: je loopt leeg aan achterstallig onderhoud.

Is alles up to date dan vind ik Jaguars best vriendelijk qua onderhoudskosten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...