XJeej 295 Report post Posted August 22, 2020 Ik heb weer een nieuwe auto gekocht, deze keer een XJ40! Deze stond vlakbij dus ik moest wel kijken. Ik was de eerste die de advertentie zag en ook gelijk een afspraak gemaakt. Het is een vroege uit 1987 met handbak, stoffen interieur, digitaal dashboard, mooie wieldoppen en roestvrij. Heeft sinds 1992 niet meer op de weg gereden en was gestald in een fabriek. Er is nog een en ander te doen vandaar dit topic. 3 Quote Share this post Link to post Share on other sites
hansvh 505 Report post Posted August 22, 2020 Handbak, stoffen bekleding, een zeldzaamheid! Jouw collectie wordt steeds groter, die van mij steeds kleiner ! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted August 22, 2020 2 uren geleden, hansvh zei: Handbak, stoffen bekleding, een zeldzaamheid! Jouw collectie wordt steeds groter, die van mij steeds kleiner ! De grap is dat ik juist ook minder wilde, maar dan staan er zulke mooie auto's te koop Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted August 23, 2020 Een paar week terug heb ik veel XJ40 parts gehaald bij forumlid Bert en die komen nu mooi van pas. De kofferbakruimte en deurpanelen kan ik mooi aanvullen. (later meer) Bij de auto kreeg ik o.a. werkplaatshandboeken van Jaguar : Dit vind ik echt een super kleurencombinatie: 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted August 23, 2020 De originele motor met 160.000 km is helaas stuk gegaan na zo lang stil gestaan te hebben. Door de vorige eigenaar nog vervangen door een ''4.0'' met 70.000 km. Aan de 3.2 3.6 en 4.0 zie je weinig verschil en na lang zoeken op het internet kwam ik hier terecht: https://forums.jag-lovers.com/t/xj40-what-is-the-difference-between-xj-3-6-and-4-0-engine/261558/2 3.2 = B, 3.6 = D en 4.0 = E De originele motor is een 3.6 (Dat moet ook wel omdat de auto uit 1987 komt) en de motor die nu in de auto zit moet een 3.2 zijn. Daarnaast heb ik nog een 4.0 staan van forumlid Bert met code E. -> Helaas zijn er nu wat probleempjes met de motor in de auto. Water in de olie* en (best veel) olie in de inlaat. Omdat de aanbouwdelen van de oude motor overgezet zijn kan dit nog een restant zijn van de oude motor, maar ik vermoed dat deze motor er ook weer uit mag en dat ik moet zoeken naar nóg een motor (3.6) of dat ik de 4.0 er in zet inclusief ECU. Zijn er adviezen of tips over dit probleem hoor ik het graag! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 181 Report post Posted September 4, 2020 Bizar, na 5 jaar vanaf nieuw al niet meer gereden!!!! Hoe kan dat dan???? Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted September 4, 2020 25 minuten geleden, Djurre1980 zei: Bizar, na 5 jaar vanaf nieuw al niet meer gereden!!!! Hoe kan dat dan???? Het exacte verhaal weet ik (nog) niet, maar deze auto was van een Engelse man die in Duitsland verbleef. In 1993 had de auto 110.000km, en nu 159.000. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Djurre1980 181 Report post Posted September 4, 2020 Maar dan heeft ie dus nog wel gereden sinds 1992 . Ik ben benieuwd naar het verhaal. Leuke auto hoor. Zeldzaam met stof en handgeschakeld. Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted September 4, 2020 2 minuten geleden, Djurre1980 zei: Maar dan heeft ie dus nog wel gereden sinds 1992 . Ik ben benieuwd naar het verhaal. Leuke auto hoor. Zeldzaam met stof en handgeschakeld. Jup. Ik las de papiertjes pas nadat ik hier had gepost. Ik wil nog bij de verkoper langs dus misschien komt er meer informatie boven water. Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted September 4, 2020 De remmen zijn weer gangbaar, nieuwe remvloeistof en remslangen (4x). De sap die er uit kwam was niet best. Gelukkig zaten er nog dikke remblokken en schijven op de auto, hoeven nog niet vervangen te worden. De natte plek op de 1e foto is ML, geen remvloeistof. 1 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 674 Report post Posted September 4, 2020 Op 8/22/2020 om 10:15 AM, XJeej zei: Ik heb weer een nieuwe auto gekocht,.... Hee Marco, als je dit tempo aan gaat houden word je de Jay Lenno van het (Noorden?) 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted September 4, 2020 27 minuten geleden, Iksjeezesel zei: Hee Marco, als je dit tempo aan gaat houden word je de Jay Lenno van het (Noorden?) Het enige verschil is dan dat ik wel naar mensen luister als ze hier komen 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 637 Report post Posted September 5, 2020 mooie wagen en inderdaad prachtige kleurcombi. Import of verloren kentekenbewijs? Ps de accu is van Lucas..... here comes trouble! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
mr-gaemers 30 Report post Posted September 5, 2020 Mooie jag! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted September 8, 2020 Ik heb de 4.0 motor nu getest en deze kan in de XJ40 gezet worden zodra er tijd en ruimte vrij is. De grote schuur is leeg om stenen te leggen (10x30 meter), en in mijn schuurtje staat nog een verrotte Mercedes 280S met nog 5 uur laswerk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted September 21, 2020 Ondertussen met wat kleine dingetjes bezig. De linker zijspiegel werkte niet.. Heeft iemand een spiegel met goeie connectoren? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pizzaman 780 Report post Posted September 22, 2020 On 9/8/2020 at 7:27 PM, XJeej said: Ik heb de 4.0 motor nu getest en deze kan in de XJ40 gezet worden zodra er tijd en ruimte vrij is. Ja da's beter, anders heb je straks een losse motor in de schuur en ga je er voor je het weet vanzelf NOG een auto bij zoeken... 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted September 23, 2020 Vandaag alle deurkaarten los gehad, schoon gemaakt en terug gezet. De achterste handvaten afgesteld dus de achterdeuren kunnen nu ook van buiten open En overal was in gespoten. Afstellen gebeurt met een stangetje met links en rechts draad. Borgmoertje los, beetje aanspannen en het is klaar. De deurkaarten waren er al af geweest maar vorige eigenaar heeft na het vervangen van de handvaten niet gelijk geprobeerd of ze goed waren afgesteld Verder nog een plaatje van mijn dicht geslibde slangetjes. Heb 't kapje achterop de cilinderkop los gehad, misschien zou de olie>koelwater lekkage hier vandaan komen. (Dit was voordat ik wist dat 1 cilinder niet mee deed) Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted October 12, 2020 Op 9/8/2020 om 7:27 PM, XJeej zei: Ik heb de 4.0 motor nu getest en deze kan in de XJ40 gezet worden zodra er tijd en ruimte vrij is. De grote schuur is leeg om stenen te leggen (10x30 meter), en in mijn schuurtje staat nog een verrotte Mercedes 280S met nog 5 uur laswerk. (Op deze foto weet mijn vader nog niet dat ik de hele schuur voor mijn Jag's ga claimen) 1 3 Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted December 12, 2020 Nou vandaag had ik tijd en is de motor er uit gekomen: Om olie en tijd te besparen zo veel mogelijk systemen al van het blok gehaald (Stuurpomp,rempomp en koppeling) Ik wil een AJ16 (uit X300) terug zetten, dat zal wel even puzzelen zijn. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
haddock 880 Report post Posted December 12, 2020 Wat n gave bak heb je toch gekocht. Volgens mij past die AJ16 zonder meer, zal wel bak-electronica bij zitten. En hopen dat de bak dezelfde lengte heeft. Als ik lieg lieg ik in commissie, ik hoorde ooit dat het onderstel van de 40 en de 300 vrijwel identiek zijn. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
pimgmx 299 Report post Posted December 12, 2020 1 uur geleden, haddock zei: ... hoorde ooit dat het onderstel van de 40 en de 300 vrijwel identiek zijn. Voor de laatste twee ‘40 bouwjaren is het plug’n’play inderdaad. Ga je de AJ16 aan de handbak koppelen, of gaat er een automaat achter? In het eerste geval is er wat electronicageknutsel nodig om de motor-ECU te laten ‘snappen’ dat je auto gehandbakkizeerd is. Andy-van-de-Andybrackets is dé man voor dat specialistische klusje... 1 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 295 Report post Posted December 12, 2020 Ik wil alleen het kale blok van de AJ16 gebruiken. Ik bouw dus handbak en complete injectie over van de oude motor. Bijna elk aanbouwdeel is net voor 5-15% anders heb ik al wel door, en ik moet een ander AJ6 kleppendeksel regelen met vuldop omdat er geen opening meer zit in de zijkant van het AJ16 blok om de AJ6 vuldop op te zetten. (En ik zal nog wel meer vinden) Ook nog wat roest in het inlaat traject, en als ik op de hand de motor rond draai dan zie ik dat er belletjes uit de cilinder komen door de inlaatkleppen: 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
haddock 880 Report post Posted December 12, 2020 Dan ging ik ook kijken voor n achteras met lsd diff voor n handgeschakelde 4.0 300. Als die er is en past heb je de mooiste 40 denkbaar, in my humble opinion. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
rover114 862 Report post Posted December 14, 2020 Weer een mooi project Marco. hoewel ik persoonlijk de AJ6 er in zou laten. zeker gezien dit best een zeldzaam exemplaar is. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.