Jump to content
Sjuul

Hars op de lak

Recommended Posts

Sjuul    45

In een bos wonen is heel fijn, jammer dat de Jag buiten moet staan en er dus veel hars van de bomen komt🙄

Ik heb al van alles geprobeerd, olijfolie, W40, een spuitbus van de Brezan (naam even kwijt) maar niets helpt.

Iemand hier nog tips en tricks hoe je dit veilig van de lak kan verwijderen? hoor graag, thanks!

hartelijke groet, Sjuul

Door moderator verplaatst naar juiste subtopic.

Sjuul    45
10 hours ago, martinphili said:

Die van Autglym is erg prettig.

dank voor jouw reactie. Maar welke precies van autglym bedoel je dan? ik zie op de site alleen de Valma harsverwijderaar, en daar zijn de reacties nogal over verdeeld?

wimb    574

Insecten, teer en hars is min of meer hetzelfde als je het moet verwijderen.

Ikzelf gebruik geen Turtle Wax en Valma. Het is kwalitatief toch veel minder dan b.v. Poorboys of Dodo juice, om maar eens een paar namen te noemen.

Verder kan ik je adviseren om een of twee keer per jaar de lak echt grondig te reinigen (dus kleien, detailen, etc.) en beschermen met bijvoorbeeld coating van Gyeon. Vervuiling is dan veel makkelijker te verwijderen en wassen wordt dan ook een centje van een fluit.

• Like 3

hansvh    414

De geheimen van het kleien en overig lakonderhoud wordt uitgebreid beschreven in DIT topic. Lees het eens op je gemak door, er gaat een wereld voor je open ;-) .

isabella    743

Geen grapje...

Met Heineken pils vliegt boomhars er zo af..

Andere merken gaat ook maar met Heineken halen we nog altijd met succes de hars uit de kleding van de kinderen en van de autolak.

wimb    574

Nu snap ik de opmerking van mijn vrienden dat Heineken geen bier brouwt maar dat ze wel goede marketeers zijn. 😅

Sjuul    45
On 8/22/2020 at 5:11 PM, isabella said:

Maar het werkt echt!

bijna...............de volgende dag direct met een blikje Heineken in de weer. 2 van de 3 harsvlekken zijn er inderdaad uit! die overgebleven vlek zit er wellicht al langer en op een plek bij de handgreep links achter, waar t bier er dus iets makkelijker afdruipt, zou dat het zijn?

ik snap dus niet helemaal de werking van welke ingrediënten? maar het werkt dus écht, super bedankt voor de tip!

hansvh    414

Vlekken die al langer op de lak zitten zullen sowieso wat moeilijker te verwijderen zijn., Misschien dat je een met bier doorweekte doek op de een of andere manier een tijdje op die plek gedrukt kunt houden? Kun je misschien ook nog een tweede test uitvoeren: werkt het ook met Hertog Jan ;-) ?

Sjuul    45
44 minutes ago, hansvh said:

erkt het ook met Hertog Jan ;-)

weet niet, ben zelf geen bierdrinker🤪 maar heb een flesje Grolsch staan dus ga zeker dat nog even proberen, ik laat t weten....................

rover114    795
Op 8/19/2020 om 3:29 PM, isabella zei:

Geen grapje...

Met Heineken pils vliegt boomhars er zo af..

Andere merken gaat ook maar met Heineken halen we nog altijd met succes de hars uit de kleding van de kinderen en van de autolak.

Da's altijd nog beter Heineken zo te gebruiken dan dat je het zou moeten opdrinken.:lolu:

rover114    795
5 uren geleden, hansvh zei:

Vlekken die al langer op de lak zitten zullen sowieso wat moeilijker te verwijderen zijn., Misschien dat je een met bier doorweekte doek op de een of andere manier een tijdje op die plek gedrukt kunt houden? Kun je misschien ook nog een tweede test uitvoeren: werkt het ook met Hertog Jan ;-) ?

Da's drankmisbruik Hans.

n.b. Heb ik iets gemist, ik zie een streep door de series 3 staan?

hansvh    414

Da's drankmisbruik Hans.

n.b. Heb ik iets gemist, ik zie een streep door de series 3 staan?

Yep, heb er afscheid van moeten nemen....

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rover114    795
7 minuten geleden, hansvh zei:

Yep, heb er afscheid van moeten nemen....

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da’s naar te horen Hans. 
🍀

EricS-TR    312
8 uren geleden, hansvh zei:

Vlekken die al langer op de lak zitten zullen sowieso wat moeilijker te verwijderen zijn.

Inderdaad. Zo snel mogelijk verwijderen, want na enige tijd wordt het moeilijk(er).

Bij de de vorige eigenaar stond mijn STR onder naaldbomen op de oprit :sad:

hansvh    414
10 uren geleden, rover114 zei:

Da’s naar te horen Hans. 
🍀

Ga verhuizen en hij past op de nieuwe stek niet in de garage. Maar er komt tzt wel weer iets anders :-).

rover114    795
2 minuten geleden, hansvh zei:

Ga verhuizen en hij past op de nieuwe stek niet in de garage. Maar er komt tzt wel weer iets anders :-).

That’s the spirit😎

• Haha 1

rover114    795

Maar, on topic,

een goede bug and tar remover is essentieel in je arsenaal aan producten.

liefst eentje die je zelf kunt verdunnen. Zodat je afhankelijk van de hardnekkigheid het product verder geconcentreerd kunt toepassen.

mijn ervaring is overigens dat best vaak een klei behandeling de enige effectieve methode is om contaminatie op de lak weg te krijgen. 

Ben dan ook blij dat de wagens thuis binnen gestald zijn, dit scheelt een heel stuk aan vervuiling door boom sap etc.