Jump to content

Recommended Posts

badhuis    36

... voor persoonlijk gebruik.

In een andere topic had ik het over een 4.0 Coupe maar die gaat waarschijnlijk naar mijn broer toe. Die is meer gecharmeerd van de Facelift types. Zelf "ben" ik meer van de oudere modellen en hield al jarenlang de pre-facelift types in de gaten. Geen V12 want de benzineconsumptie is me te fors. Dus het zou een 3.6 moeten worden, en die zie je niet heel vaak te koop. Vorige week nog twee bekeken in België, en daarvoor twee in NL. Die waren het allemaal net niet helemaal: te duur (Belgische auto's) of met teveel werk (NL auto's). Er zijn her en der nog auto's te koop in Dld, Spanje en Italië maar de vraagprijzen zijn me te hoog of ze hebben teveel gelopen. RHD liever niet dus de UK viel uit als jachtterrein. Zo ook de USA want de 3.6 is daar nooit geleverd.

Maar toch! bij een handelaar in de USA stond daar zomaar een gave 3.6 schakel. Huh? Met miles speedo en USA voorbumper dus lijkt wel origineel USA geleverd. Hoe dan? Wie het weet mag het zeggen. 
Foto's opgevraagd van bodem en roestgevoelige punten en gekregen, is allemaal prima in orde. Mooi in de lak, wielen (pepperpots) en nieuwe banden. Goede strakke hemel. Natuurlijk is er wat te zeuren, de stoelen zijn niet zo best. Naden zijn los, niet echt gescheurd maar wel een zon-aangetaste plek (lees vergaan) hoog op de bestuurdersrugleuning. Tapijt lijkt nog wel goed evenals dashboardtop en stuur. Niet teveel gelopen, net 100.000 mijl ofwel 160.000 kms.

Beetje onderhandelen en hem flink onder de al lage vraagprijs gekregen, jippie! Nu nog "even" op transport naar NL. 

Heeft er iemand nog een km teller over van een gesloopte ouwe XJS? En nette beige voorstoelen? 😁😄

LV.JPG    RA.JPG

• Like 3
  • Klasse 4

keesh    1254
21 minuten geleden, XJeej zei:

Goed bezig importeren naar Nederland 👍😄

Er zijn er al heel veel naar Nederland gehaald en er zullen er nog heel veel volgen gezien de prijzen in de USA. Maar er staat ook veel troep daar en laat die aub ook daar. 

XJeej    249
14 minuten geleden, keesh zei:

Er zijn er al heel veel naar Nederland gehaald en er zullen er nog heel veel volgen gezien de prijzen in de USA. Maar er staat ook veel troep daar en laat die aub ook daar. 

Met vie eet modurr

• Haha 1

• 2 weeks later...
Rene63    2

Die van mij komt ook uit Amerika. Harde body, geen roest. Goed weer daar, maar helaas gaat dat ten koste van interieur. Zo te lezen goede wagen en goede prijs. Heel veel succes.

• 1 month later...
badhuis    36

Beetje verder gespeurd en het bljkt dat Jaguar er ooit 26 naar de US heeft laten komen ter evaluatie. Daarnaast nog ongeveer 25 private imports van Europese auto's.
Ze werden niet geleverd omdat men bang was dat ze teveel gekocht zouden worden in plaats van de V12. Pas bij invoering van de facelift (1991) kwamen er zescilinders (4.0) op de USA markt.

badhuis    36

Auto lijkt wel last te hebben van het infameuze Lucas 8CU probleem: niet soepel oppakken vanaf stationair. Oorzaak is dat er na tienduizenden miles blijkbaar net wat minder vacuum is om de ECU een goed signaal te geven. De 8CU ECU heeft alleen als input vacuum, temp sensor en throttle sensor. Bij nieuwe, of gereviseerde motoren, is dat probleem niet.

Er worden twee oplossingen genoemd: 1. De vacuum input verplaatsen naar op het inlaatspruitstuk. Na verloop van tijd zou het toch weer slechter worden. 2. De ECU laten reviseren en wijzigen met een potmeter zodat er handmatig wat geregeld kan worden. Dat wordt gedaan bij AJ6 Engineering voor een flinke prijs (300 pond). Ik lees echter ook berichten dat dit niet altijd helpt.

De latere XJS 3.6 (1987 en later) heeft dat probleem niet meer, die gebruiken de Lucas 9CU.

Lijkt me dat dat een oplossing 3 mogelijk maakt: een Lucas 9CU ECU monteren? Plus alles wat daarbij hoort (andere sensoren).

Ik moet nog eens bekijken wat een XJ40 met 3.6 motor heeft, in ieder geval niet de 8CU. Ook de 9CU?

Rene63    2

Zo is er altijd wat. Het rijden blijft ondanks dit soort zaken wel een plezier. Heel veel rijplezier.

pimgmx    239
38 minuten geleden, badhuis zei:

...eens bekijken wat een XJ40 met 3.6 motor heeft, in ieder geval niet de 8CU. Ook de 9CU?

Ja, voor zover ik weet/kan nagaan werden alle 3.6 XJ40's voorzien van een Lucas 9CU ECU, wat de kans op donormateriaal vergroot.

Hardop denkend: zou het kunnen dat 'upgrade' naar 9CU als voor de hand liggende remedie niet genoemd wordt omdat de kabelboom aanpassingen nodig heeft?

Helaas is mijn XJ-S-kennis hoofdzakelijk beperkt tot de 12-cilinders, maar als ik me niet vergis zijn er meer forumleden met een 3.6?

XJeej    249

Ik heb 15 CU liggen van een 4.0 1992, alles behalve de motor houd ik over. Misschien is 't wat voor je. 

badhuis    36

Bedankt voor het aanbod. Ga toch proberen de boel origineel te houden.

Net van de RDW terug voor invoer- kentekenkeuring. Afkeur! 😢

Maar slechts op een verkeerd afgestelde koplamp en een rubber hoesje van een stuurkogel had een scheurtje. Dat valt reuze mee, gelukkig geen gedoe met handrem of erger. Maandagmiddag herkeuring, het moet me lukken die twee dingen dit weekend te repareren 😜  

• Like 1

john37    70

Checken ze dat tegenwoordig bij de invoerkeuring ,  of heb je de invoer +APK keuring gedaan ?

Ik zie trouwend dat je een ex DLD hebt.  Levert een DLD garage er standaard een COC/COV bij ?

jaapvanthoff    333

Ik heb via RAC Rotterdam bij de importeur een COC aangevraagd voor de Zwitserse ST-arr.

Duurt 10 dagen en kost een schamele € 125.00 

'n Duur A-4tje.

keesh    1254
11 uren geleden, john37 zei:

Checken ze dat tegenwoordig bij de invoerkeuring ,  of heb je de invoer +APK keuring gedaan ?

Zodra je een kenteken hebt(dus als hij goedgekeurd is) moet je een APK hebben, tenzij ze de buitenlandse keuring over nemen.

jaapvanthoff    333
1 uur geleden, keesh zei:

tenzij ze de buitenlandse keuring over nemen.

Nou Kees,

op de Duitse X zat nog een geldige APK, maar de juffrouw achter het loket bij de RDW weigerde de APK om te zetten naar een Nederlands document.

Ik heb dat als totale willekeur van een minder-minder-bedeelde-grijze-massa-eigenaresse ervaren. Later heeft een bekende politicus daar een variant op gemaakt.

Met dit in het achterhoofd heb ik de verkoper van mijn ST "err" de kosten voor een verse Zwitserse APK in zijn zak laten houden.

EricS-TR    339

Mijn STR heb ik voor aankoop Tüv laten keuren in D en kreeg bij import APK met 2 jaar geldigheid :DD met vermelding op de documenten "APK vervaldatum EU/EVA-land".

badhuis    36
2 uren geleden, keesh zei:

Zodra je een kenteken hebt(dus als hij goedgekeurd is) moet je een APK hebben, tenzij ze de buitenlandse keuring over nemen.

Dat geldt voor EU import. Je kon (kan niet meer vanwege nieuwe Corona regels bij de RDW) meteen een APK keuring vragen naast de kentekenkeuring. De andere optie was om die APK keuring elders te laten doen. Ze nemen nog steeds de buitenlandse keuring over - moeten wel die papieren in orde zijn natuurlijk.

Anders is het tegenwoordig voor de niet-EU import. Dan wordt standaard een APK keuring gedaan naast de kentekenkeuring. Dat was zo bij de bronskleurige die mijn broer en ik hebben geïmporteerd vanuit de USA (mijn broer rijdt er nu met veel plezier in), en met de groene nu. Jammer wel dat je er niet meer bij mag zijn bij de keuring. Van een afstandje zag ik dat ze bezig waren met de kentekenkeuring: de RDW man was de wielbasis aan het opmeten met een meetlint. Grappig dat ze dat nog doen, je zou toch denken dat al die gegevens bekend zijn bij hen (de 3.6 is gewoon nieuw geleverd destijds in NL).  

20201002_132543.jpg

badhuis    36
13 uren geleden, john37 zei:

Ik zie trouwend dat je een ex DLD hebt.  Levert een DLD garage er standaard een COC/COV bij ?

Die ex-DLD is mijn X-type. Die kocht ik van de nederlandse handelaar die hem nog op kenteken moest zetten - en dat deed drie dagen later. Ik weet niet of er een COC/COV aan te pas kwam.

isabella    762

Ik heb de gereviseerde ECU's op voorraad, ook de 3.6

Maar het hoeft zeker niet in de ECU te zitten de gaskleppotentiometers zijn ook een berucht verhaal.

Het beste kun je gewoon even alles nazien..

keesh    1254
Op 10/3/2020 om 12:01 PM, badhuis zei:

Grappig dat ze dat nog doen, je zou toch denken dat al die gegevens bekend zijn bij hen

Die van mij werd toen zelfs nog gewogen, gewicht staat gewoon in de deur😂

badhuis    36

Bij Amerikaanse import wordt ook nog steeds gewogen 😀
Keuring is in orde, nu nog even bij de belastingdienst aangifte BPM doen (=niks) en dan kan de RDW mij een kenteken opsturen. Hopen dat het er nog eentje wordt met een J vooraan, leuk voor een Jaguar 😆