Jump to content

stuurbekrachtigingspomp E-type


HG_E-type
 Share

Recommended Posts

Hallo Peter Jan,

 

Over duur gesproken: Bij SNG valt het nog mee.

Nieuwe pomp idd speciale bestelling: 275 Euro (excl btw)

Bij Limora is die uit vooraad? leverbaar, maar schrik niet: 878 Euro

Een hobby mag wat kosten, maar er zijn grenzen.

 

Denk dat ik hem toch maar zelf ga proberen te demonteren. Al ziet het er wel massief uit.

 

Groeten,

 

Harrie

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu even een update en vraag.

Ik heb de pomp uit elkaar gehaald en een revisie setje bij Limora kunnen krijgen. (die bevat niet meer als een keerring + rubber ringen)

Het is m.i. wel een apart iets zo'n Hoborn Eaton pomp. Zie foto's.

 

Zoals ik al eerder zei de pomp was volledig geblokkeerd. Dus bij het uit elkaar halen was benieuwd waar dit aan lag.

Tot mijn verbazing zag ik nergens een blokkade.

Maar nu ik het weer in elkaar wil zetten bemerk ik dat de as meteen blokkeert bij het aandraaien van de schroeven.

Het is net alsof ik iets van een "shim" mis. Aan foto_3 heb ik aangegeven dat de rotor waar de stalen staafjes in vallen even breed zijn als de mantel waar ze indraaien.

Als het geheel in elkaar zit draait de as niet meer rond omdat het klemt.

 

Iemand enig idee wat ik hier verkeerd doe?

Of als iemand een beschrijving van de pomp weet te vinden hoor ik het ook graag.

 

Alvast bedankt,

 

Harrie

 

steering_pump_E-type_picture_1.jpg  steering_pump_E-type_picture_2.jpg steering_pump_E-type_picture_3.jpg steering_pump_E-type_picture_4.jpg  

 

steering_pump_E-type_picture_5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hallo Harrie,

 

Zou daar inderdaad niet een pakking tussen moeten?

Had er dus niet tussen gezeten, misschien is de pomp een keertje oververhit geweest?

Ik had laatst een uitgaande olie pomp van een dg250 welke vergelijkbaar is, daar zaten bij de revisie set diverse pakkingen met verschillende diktes om de juiste speling te verkrijgen.

Zou zelf anders maar een pakking maken, liefst zo dun mogelijk.

En kijken of het dan wel goed gaat.

 

Groeten,

Peter Jan

Link to comment
Share on other sites

Hallo Peter Jan,

 

Ik heb geen pakking gezien bij het uit elkaar halen hiervan.

Toen ik de auto kocht draaide de pomp wel totdat hij spontaan blokkeerde. Maar de pomp heeft van begin af aan nooit gefunctioneerd.

 

Bedankt voor de info.

Ik ga eens een eigen pakking of shim proberen en eens kijken of dat werkt.

Heb trouwens geen idee hoe de pomp-functie zou moeten werken met de stalen rolletjes en de excentrische mantel.

 

Groeten,

 

Harrie

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Even een update:

 

Kreeg als tip van een mede forum lid om geen papieren pakking te gebruiken maar aluminium.

Hij had een Cola-blikje hiervoor gebruikt. Nu dat leek mij ook wel wat om te proberen.

Zo'n blikje is lekker dun (~0.1 mm). Moest 2 pakkingen maken aan weerszijden van 'A' (zie foto) om de rotor vrij te laten draaien na montage.

De pomp in de bankschroef gezet en vol laten lopen en even met de boormachine laten draaien.

De pompfunctie werkt. Het spoot er uit.

 

Maar na montage in de E-type merk ik eigenlijk geen verschil. Het sturen gaat nog steeds even zwaar.

Heb het hele systeem gevuld en met de wielen van grond een paar keer heen en weer gedraaid.

Ook zie ik de vloeistof stromen in het reservoir.

Vraag met nu af of de pomp nu wel genoeg druk op bouwt?

Of dat er iets anders aan de hand is.

 

Bijgaand wat foto's 

 

Harrie

foto2_pomp.jpg    foto3_pomp.jpg    foto4_pomp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lekker stukje huisvlijt. Jammer dat het gewenste resultaat er (nog) niet is.

Kan natuurlijk ook aan het stuurhuis liggen.

Weet niet precies hoe het bij de E zit, maar zitten de aan en afvoerleidingen op de juiste plaats?

Zie je kans een drukmeter op de hoge drukleiding te plaatsen?

Of zit er ergens een bypass klep die ( veel ) te vroeg open gaat ?

Of om te beginnen eens kijken of de pomp druk geeft op de werkbank door de uitgang of te doppen met een drukmeter, dan zie je meteen de maximale druk bij 0 debiet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo,

 

Even weer een update. Heb een 2e poging gedaan.

Pomp gedemonteerd en via schuren en polijsten alle interne oneffenheden verwijderd.

Nu loopt de pomp zonder extra pakkingen wel zonder weerstand rond. De beschadigingen waren denk ik de oorzaak van het blokkeren.

Na montage in E-type heb ik wel het idee dat het sturen iets lichter gaat en de pomp meer druk opbouwt.

Maar het is volgens mij nog niet helemaal goed. Want bij stilstand gaat het bij lopende motor nog steeds vrij zwaar.

Bij de S-type merk ik veel meer verschil bij lopende motor

foto6_pomp.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Goede dag, wij zijn bezig met het restaureert van een e-type, en we hebben dezelfde stuurpomp.

 

Nu vraag ik me af hoe en waar deze stuurpomp gemonteerd is. Zou ik hier eventueel een foto van kunnen krijgen?

 

Alvast bedankt.

Jan fokkers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...