Jump to content
Sign in to follow this  
Djurre1980

Zomers ritje met de Daimler D6

Recommended Posts

Djurre1980    135

Vandaag eens met mooi weer de budget Daimler D6 uitgelaten.

Ik blijf verbaast, maar ik kan werkelijk niets aanmerken op het rijgedrag of de prestaties.

Hij zoeft over de weg in stilte en rijdt, remt, stuurt en stopt prima.

Onderstel maakt geen lawaai over ongelijk wegdek.

Ongelooflijk eigenlijk als je bedenkt dat de auto al 13 jaar weinig gereden heeft.

Uiteraard is hij in die 13 jaar wel bijgehouden, maar toch.

Mijn doel is voorlopig om 'm rijdende te houden, en pas als mijn brug thuis is geïnstalleerd ga ik er dingen aan verbeteren.

Drie punten zijn in ieder geval dat het dimlicht niet correct werkt (alleen i.c.m. mistlampen achter). alarmlichten werken niet en de dubbele tank knop werkt niet zoals het hoort.

Als ik de knop indruk schakelt hij over op de andere benzinetank, maar dan loopt de benzine uit een tuutje weg onder de achterkant van de auto 😄

Ik heb begrepen dat er dan een overdruk klep (o.i.d) blijft hangen, ach ja zal best kunnen na zo lang weinig gereden te hebben.

Maar verder doet  alles het dus prima en lijkt er weinig in de weg te staan om er weer APK op te krijgen.

Vraagje, ik gooi er nu EURO 98 in, maar de vorige eigenaar gooide er ook wat loodvervanger bij.

Is dat nodig bij een V12 uit 1986?

50168957358_a62cea867b_k.jpg   50169492456_c63ab19391_k.jpg   50169755522_9f852a9477_k.jpg 

50169757477_e8e2cbed54_k.jpg    50168955548_f86fbdc43d_k.jpg

• Like 1

B.K    11

Ik tank euro 98 ipv 95 en dat loopt prima de luxe !! ook met de XJ8 !!

hansvh    404

Sinds dat er meer Ethanol wordt toegevoegd aan de reguliere benzine tank ik ook uitsluitend Super/VPower/Ultimate, in ieder geval E5 benzine. Loodvervanger heb ik nog nooit toegevoegd.

hansvh    404

Aanvulling van JagLovers:

The UK-spec owner has his own problems, since the earlier handbooks clearly require "Four Star Leaded", and leaded fuel is being phased out in the UK.  The "leaded" part of that requirement wasn't critical; the components of the engine that would normally be the areas of concern for converting to unleaded fuel (valve seats, valve guides) are in fact the exact same parts that have been used on unleaded fuel in the US for decades.  The reason the spec spelled out Four Star Leaded was that was the only fuel available with adequate octane -- 98 RON.  And when the phasing out of leaded fuel was first announced, it was expected that there would be no unleaded offered with a higher RON than 95, so the owners of the UK-spec Jaguar V12's with 12.5:1 compression ratio might have been up a creek -- but reportedly 98 RON unleaded became available after all.

Pre-H.E. engines are a separate issue, although they seem to parallel the concerns of the H.E.  The pre-H.E. also came with two different compression ratios, and the US-spec called for 91 RON while the UK-spec called for 98 RON.

Hieruit leid ik in ieder geval af dat octaangehalte belangrijker is dan loodvervanger.

Djurre1980    135

Op 8/3/2020 om 7:44 AM, arie-jag zei:

Het is toch weer een mooie kar voor weinig!

Hoe jij ze toch altijd weer vind. :buba:

Enige antwoord wat ik daar op kan geven is dat ik in principe overal ga kijken.

-Ook al is de plek niet de plek waar je een goede auto zou verwachten.

-Ook al heeft de auto al een tijd geen APK meer.

-Ook al is hij eigenlijk te goedkoop.

-Ook al is hij eigenlijk niet te koop

-Ook al is het veel te ver weg. (ik rij rustig vanuit Friesland naar Zeeland bijvoorbeeld)

-Ook al lijkt de verkoper op bijvoorbeeld Marktplaats een klootzak, engerd, moordenaar, vunslap... etc.

Zo ben ik dus al op aardig wat rare plekken geweest.

Bijvoorbeeld een munitiebunker in Lieren, verscholen in de bossen achter een hek wat open werd gedaan door een enge kerel in een wachthuisje:

21539122814_89d9d433b8_o.thumb.jpg.3f6b606c868c614f5df23813822dec4c.jpg12075285153_740adc0aad_k.thumb.jpg.1578392f41eaddb9d9e08bd27034f0c6.jpg12075629186_0176747a69_b.thumb.jpg.af68a8ed27fe6238239621b8545a67a8.jpg

Toen we dat hek door waren (de eigenaar van betreffende auto kwam me ophalen vanaf station Amersfoort en gaf me een lift naar Lieren en dat voor een auto van €750 euro.)

en we die enge kerel gepasseerd waren dacht ik even dat ik er niet meer levend vandaan zou komen en ze m'n organen gingen stelen ofzo... :P

Totdat we bij de bunker aankwamen, de deuren open zwaaiden en daar een hele serie Jags en Daimlers in een vochtige ruimte stonden, de meesten op platte banden. 😄

De Daimler die ik toen kocht was zeker niet in opperbeste staat, maar ik vond 'm gaaf... helemaal naar m'n smaak.

Maar hij had al een jaar of 7 geen apk meer, stond op platte banden en de accu was dood.

Gelukkig kreeg ik van die oude eigenaar er een nieuwe accu bij (oookay....) en pompte hij ook de banden op.

Ondanks dat de Daimler daar al jaren weg stond te rotten reed hij geweldig goed!

Alleen..... de dynamo bleek stuk.... en het regende... en het werd donker... en ik was nog lang niet thuis..... en ik mocht er natuurlijk helemaal niet mee rijden zonder APK.

Gelukkig net op tijd aangekomen in Amersfoort voor het echt donker was.

Later, toen ik aan de Daimler ging klussen, viel er een condoom (ongebruikt) tussen een deurpaneel van de achterdeur vandaan.

De Daimler was ooit een taxi geweest, en kennelijk mocht sommige klandizie in natura betalen?

Jaja... dat zijn de mooie belevenissen.

De laatste Daimler die ik kocht ook zo'n mooi verhaal.

Eerst kreeg ik mot op Marktplaats met 'm, bod was natuurlijk veel te laag, ik was niet serieus, etc. (verkoper had totaal geen zin in Marktplaats)

Verkoper toch zover gekregen dat we een afspraak maakten, en daar stond hij dan... ook in een grote oude schuur, waar een garagebox in gemaakt was.

Uiteindelijk (ik ben natuurlijk een erg aardige jongen *kuch*) konden we het prima vinden en gunde hij mij blijkbaar de Daimler voor een shitty prijs.

Toen we de Daimler ophaalden heeft hij ons nog tot zover hij kon kijken nagekeken, ik denk dat hij best gehecht was aan het ding.

Hij had 'm ook al sinds 2007.

50189599456_4db1407d06_k.thumb.jpg.b0ad6672aa84d5036c2ea35b799556f1.jpg50124205417_152af3186e_k.thumb.jpg.a61858c9afe0a0e080754fed660a570f.jpg50189051508_3a6c5296df_k.thumb.jpg.c6830942bc23542f7311455e3f2cc547.jpg

Maar goed, om een lang verhaal nog langer te maken: ga gewoon overal op af, gedraag je als een Wayne Carini... want: it's all about the chase!

319272009_collagedefinitieveversie12_31.thumb.JPG.bfb9684d9ce0e2be72d6f6a55f421d54.JPG

• Like 2

arie-jag    504
9 uren geleden, Djurre1980 zei:

Later, toen ik aan de Daimler ging klussen, viel er een condoom (ongebruikt) tussen een deurpaneel van de achterdeur vandaan.

De Daimler was ooit een taxi geweest, en kennelijk mocht sommige klandizie in natura betalen?

Daar hebben ze een facinerende documantaires over gemaakt heb ik mij laten vertellen: Fake Taxi

Maar even googlen :cool:

Is inderdaad een shitty prijs voor een prima, complete en werkende Jaguar.

The chase is zeker al de halve lol, had dat toen met mijn XJ6 ook.

Je hebt er blijkbaar een neus voor en de ruimte.

Ben helemaal niet op zoek naar nog een Jaguar maar wanneer ik oog in oog zou komen met dit soort weggeef prijzen zou ik wellicht toch ook toegeven... :lolu:

Een XJR blijft toch nog steeds af en toe door het hoofd spoken... :fool:

• Haha 1

Djurre1980    135
49 minuten geleden, arie-jag zei:

Daar hebben ze een facinerende documantaires over gemaakt heb ik mij laten vertellen: Fake Taxi

Maar even googlen :cool:

Is inderdaad een shitty prijs voor een prima, complete en werkende Jaguar.

The chase is zeker al de halve lol, had dat toen met mijn XJ6 ook.

Je hebt er blijkbaar een neus voor en de ruimte.

Ben helemaal niet op zoek naar nog een Jaguar maar wanneer ik oog in oog zou komen met dit soort weggeef prijzen zou ik wellicht toch ook toegeven... :lolu:

Een XJR blijft toch nog steeds af en toe door het hoofd spoken... :fool:

Fake Taxi... ja... ik heb dat wel eens voorbij zien komen op m'n scherm, per ongeluk.... uiteraard :P

Wat de XJR betreft, oogjes open houden dus... maar vaak is het wel zo met die speciale cult modellen dat ze meer gewild zijn, en de meeste eigenaren weten dat :)

Maar niets is onmogelijk!

XJeej    224
21 uren geleden, Djurre1980 zei:

319272009_collagedefinitieveversie12_31.thumb.JPG.bfb9684d9ce0e2be72d6f6a55f421d54.JPG

De RDW is vast heel blij met je, elke keer die 10 euro overschrijvingskosten.....

Djurre1980    135
Zojuist, XJeej zei:

De RDW is vast heel blij met je, elke keer die 10 euro overschrijvingskosten.....

Tsja, maar gratis overschrijven kan nou eenmaal niet he :)

• Haha 1

XJeej    224
1 minuut geleden, Djurre1980 zei:

Tsja, maar gratis overschrijven kan nou eenmaal niet he :)

Elke keer dat er een auto geschorst wordt vliegt er iemand met een helikopter vanaf het postkantoor naar het RDW kantoor in Veendam om de schorsing door te geven

Djurre1980    135

Ik heb geen flauw idee!!! haha!

Ik test ruitenwissers eigenlijk nooit op een droge ruit, ivm krassen en slijtage etc etc.

Maar hoe doe ik ze aan?

Tot nu toe werkt het meeste wel, alleen dimlichten moet ik nakijken, die werken alleen icm mistlampen achter 😆