Jump to content

Op zoek naar een type 3

Stooftaker
 Share

Recommended Posts

eg nie geloof ik niks van.

Welk jaar is dit?

Mijn accu zat in een volledig metalen behuizing met ingebouwde ventilator.

De behuizing was een (rondom) metalen kap die ook aan bovenzijde ca 2 cm naar binnenkomt en daarmee de accu op zijn plaats houdt.

zal zo even een footootje maken van de originele accubehuizing.

Even op 3 topics tegelijk reageren:

1.  Die alu strip van jaap is zeker niet orgineel.

2. Die zwarte L strip is ook zeker niet origineel.

3. Ik dacht dat die accu bak met koeling alleen op een S2 zat.

4. In mijn S3 V12 zit  een beugel die het beste te omschijven is als de bovenste 2 cm van de accubak met fan. Deze zit dan met lange haakende draadeinden vast aan de plaat waar de accu op staat. De moeren van de draadeinden zijn verlengde bussen (20 mm ?) met en gekartelde knop ter grote van een 2 op elkaar gestapelde 10 eurocent muntstukken.

De oude accu had de polen OP de accu staan, vrijwel alle (zo niet alle?)  nieuwe accu's hebben de polen lager staan dan de bovenzijde.

Polen komen dus niet boven de bak uit en daardoor kon ik de polen er niet terug op zetten zonder met de polen de metalen bak te raken.

Daarnaast kan ik alleen maar zeggen dat mijn huidige beugel vele malen mooier is dan deze bak :-)

• Like 1

Wellicht dat deze bak ook nog op vroege series 3 gebruikt is John?

Of wellicht langer geleverd werd in Duitsland (waar de mijne uiteindelijk vandaan komt)

De verlengde draadbussen heb ik er ook op zitten op de genoemde haken, alleen dan met een sleuf erin.

Dat sowieso, jouw Daimler beugel is super!

Maar.. die bak met fan is wel heerlijk industrieel... en een origineel item wat er eigenlijk in hoort.

Maar ik ben dan ook een vreselijk irritante purist.

Zou het trouwens niet erg zijn dat onze accu's nu "ongekoeld" zijn?

Jeroen, dat op de vroege S3 geleverd zijn, zou zomaar kunnen. De mijne is uit 1986, die van jou uit 1982.

Nu je het zegt.  Bij mij zitten er denk ik ook sleuven in de moeren (denk om e.a weer los te kunnen draaien na ze een fiks aantal jaren met rust te hebben gelaten)

Nee ongekoeld is van veel inder belang dan vroeger bij de Loodplaten accu's. Die werden warm na lange tijd laden (dynamo!) en konden ook niet goed tegen hogere spanning.

De huidige accu's kunnen en meer hebben EN zitten nu ook niet meer in de bak opgesloten waardoor er sowieso meer luchtstroming is.

(heb vanwege de Audio hobby met een ander autootje samen met de buurman een sponsor (batterijcentrum Holland) die wel eens wat verteld)

En de bak die idd heerlijk industrieel is, die gaat mooi op de plank in mijn schuur.

15 minuten geleden, Djurre1980 zei:

Zou het trouwens niet erg zijn dat onze accu's nu "ongekoeld" zijn?

Mogelijk, maar ook bedenken dat we

- inmiddels 40 jaar verder zijn (to.v. de S2) 

- accu techniek niet stil heeft gestaan.

- er tijdens het rijden verse buitenlucht onder de motorkap terecht komt.

Daarnaast staan autos ook wel een langere tijd in de zon (hoe warm gaat het dan zijn net onder de motor kap ?)

Modernere autos hebben wel vaker de accu in de kofferruimte of helemaal voorin (voor de motor) en als sinds begin 80 (bij andere merken, met genoeg plaats onder de kap door kleinere motor)  in een soort van apart compartimet onder motorkap.  (aangegeven imet rode lijn)

image.thumb.png.c6dedaea64ed5312a123f569c0f02f1d.png

Die bak met fan is iets van de Series II, en is dus wellicht ook nog aan te treffen in een vroege Series III.

In de eerste bouwjaren van de Series III ziet de bevestiging van de accu er zo uit:

image.png

Vanaf bouwjaar 1985 is de beugel licht gewijzigd:

image.png

De V12 wijkt daarvan iets af (as usual). In de laatste bouwjaren daarvan is de accu naar de kofferbak verhuisd om plaats te maken voor de ABS-module.

• Klasse 2

2 uren geleden, john37 zei:

Hans,    Geweldige bibliotheek!   ????  punten.

Dank u ;-)! Overigens kan iedereen toegang krijgen tot diezelfde bibliotheek door een donatie te doen aan het forum.

Nog een kleine aanvulling trouwens: mijn XJ12 uit 1984 was voorzien van de beugel die vanaf modeljaar 1985 beschikbaar kwam. Zie maar eens een vervangende accu met voldoende capaciteit te vinden die daarin past! Heb het ding toen aan de kant gegooid en heb op mijn werk even een beugeltje laten fabrieken. In de verste verte niet zo mooi als die van Stooftaker maar wel functioneel :-) .

Op 10/6/2020 om 4:39 PM, Stooftaker zei:

Wellicht dat deze bak ook nog op vroege series 3 gebruikt is John?

Of wellicht langer geleverd werd in Duitsland (waar de mijne uiteindelijk vandaan komt)

De verlengde draadbussen heb ik er ook op zitten op de genoemde haken, alleen dan met een sleuf erin.

de mijne heeft um ook. ( 1979 Series3 XJ)

Goedemorgen, Had een nieuwe dynamo besteld bij Barrat maar blijkt nu niet meer leverbaar.

Zijn er andere modellen dynamo die ook passen? Die van een V12 bijvoorbeeld?

Heb overigens afgelopen zaterdag een heel erg knappe set Pepperpots opgehaald in Apeldoorn.

Veel mooier dan die er nu onder liggen, die zijn een keer geschuurd en gespoten door beun de haas lijkt het.

3 uren geleden, Stooftaker zei:

Zijn er andere modellen dynamo die ook passen? Die van een V12 bijvoorbeeld?

Heb je spijt en ga je nu toch stukje bij beetje een V12 bij elkaar sparen ;-) ?

Er zijn voor de XJ6 verschillende dynamo's leverbaar (geweest), ik mag toch aannemen dat ze bij SNG met je meedenken en dat zij dus kennelijk geen enkel alternatief in huis hebben. Ik heb even in de partsmanuals gekeken en er zit in ieder geval steeds een kleine afwijking in de partnummers van de XJ6 en XJ12. Het verschil lijkt 'm in de poelie te zitten, die is zo op het oog bij de V12 ietsje groter.

Er zijn trouwens ook nog ANDERE alternatieven...

hahahaa lol, nee hoor geen spijt aan deze zijde. Als ik een V12 had gevonden naar mijn  smaak en budget had ik die gekocht.

Kwam echter deze mooie rooie eerder tegen.

Bij SNG idd geen alternatieven, wel adres voor revisie meegekregen hier vlakbij, dus als dat de optie is dan wordt dat het, is er meer mogelijk dan is er keuze.