Jump to content

Op zoek naar een type 3


Stooftaker
 Share

Recommended Posts

Ontstekingsvolgorde is 1,5,3,6,2,4. Cilinder 1 zit aan de achterzijde van het blok, aan de kant van het schutbord.

 

Mocht je er niet uitkomen: in Boxtel zit een specialist die je wel verder kan helpen (Dave van Auto Prima).

 

Vwb de brandstofinjectie: moment en duur worden bepaald door de ECU. Die krijgt input van een aantal sensoren zoals bijvoorbeeld koelvloeistoftemperatuur en gaspedaalstand.

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Stooftaker said:

 

is het mogelijk dat de krukas verkeerd zit tov de nokkenassen waardoor de volgorde anders is, en klopt het dan nog met de injectors.

Ja dat is mogelijk, maar kan hele dure geluiden opleveren.

Als krukas op de juiste positie gezet is voordat de nokkenassen met het malletje goed gezet zijn is het prima. (alvorens kettingen vast te zetten)

Maar als bdp van cil 1 verkeerd geïnterpreteerd is (vooraan i.p.v. achteraan)...... dan staat de boel misschien niet goed.

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Ik ben (samen met monteur) dus bang dat idd de volgorde omgewisseld is, en dat Daimy daarom niet wil blijven lopen en er dus geen verschil te bemerken is in vervroegen/ vertragen van de ontsteking.

 

Als ik stel dat het injectiemoment van de brandstof nu verkeerd is (per cilinder), en daarom het mengsel (lucht brandstof) verkeerd is door te veel tijd verschil in inspuiten tov moment inlaatklep open. zit ik er dan ver naast?

 

Daarnaast, als de verwisseling in volgorde er is, en 1 en 6 zijn omgewisseld. zou dit dan in het schema  1,5,3,6,2,4. ook nog verschil maken?

Of kunnen we dan stellen dat de volgorde simpelweg 6,2,4,1,5,3 wordt?

 

Motor loopt wel zoals eerder gezegd, maar niet lekker, en de vraag is of ze ook op alle 6 de cilinders loopt.

 

Daarop doorgaand wat zouden (als dit inderdaad het geval is) de oplossingen kunnen zijn?

Boel opnieuw demonteren en juist zetten aan bovenkant (nokkenassen manipuleren door te verdraaien)

Boel demonteren en juist zetten onderzijde (krukas verdraaien waardoor juist komt te staan)

Inspuitmoment aanpassen naar huidige volgorde (mogelijk om ECU aan te passen?)

 

Hoor graag wat jullie gedachtengoed is!

 

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Stooftaker zei:

Als ik stel dat het injectiemoment van de brandstof nu verkeerd is (per cilinder), en daarom het mengsel (lucht brandstof) verkeerd is door te veel tijd verschil in inspuiten tov moment inlaatklep open. zit ik er dan ver naast?

 

Je kunt de inspuiting van brandstof zichtbaar maken door de bougies los te halen. Misschien kun je daar iets uit concluderen?

Link to comment
Share on other sites

Even uit het hoofd, dus slag om de arm en te bevestigen door anderen! (Hans, Marco💪)

 

V.w.b. ontstekings volgorde.

Als je dat opnieuw doet volgens het boekje, met de wetenschap dat cil 1 schutbordzijde is zal het wel goedkomen.

Had ik ook bij mijn eerste serie 2..

 

V.w.b nokkenas timing,

Als Cil 1 op BDP staat (die aan schutbordkant) moeten de achterste nokken van beide nokkenassen "als 2 konijnenoren;-)" naar boven/schuin naar buiten wijzen..

Moeten wel de kleppendeksels er even af.

Heb je geen rare tikken gehoord bij eerste keer op de startmotor ronddraaien?

(Ik verwacht en hoop van niet natuurlijk😱)

Je kunt voor de zekerheid nog even klepspeling meten als je van plan bent de kleppendeksels eraf te halen.  Nu ineens teveel klepspeling betekent ni goe...

 

Komt goed, hoe dan ook

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

idd geen rare tikken gehoord. aantal keren is er op startmotor rondgedraaid zonder injectors en zonder bougies om ook oliedruk op te bouwen in blok op laag toerental.

 

In alle gevallen geen rare tikken of bijgeluiden.

Echter na vele pogingen tot starten  (zonder succes) bleek dat de eerste cilinder vanaf de voorkant (nummer 6 dus) op arbeidslag stond ipv uitlaatslag. Daar dus idee gekregen dat ontsteking dus ook niet correct was. eea daarop aangepast door de bougiekabels om te prikken, maar nu dus wel starten maar niet blijven lopen.

 

Ik ga zo proberen een afspraak te maken met Auto Prima Dave. Als hij specialist is dan hebben wij (ik en mijn monteur) daar nu meer oren naar dan nog veel tijd spenderen aan iets waar we (nog) te weinig kennis van hebben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ontstekingsvolgorde eerst goed zetten zou ik zeggen. 

Nokkenas ten opzichte van krukas verkeerd lijkt me erg sterk. Is al heel snel alles kapot.

distributeur verkeerd gemonteerd zou wel zomaar kunnen. Kwestie van op TDC zetten met cilinder 1 op hoogste punt en arbeidsslag. Dan distributeur er weer in stoppen in de juiste positie. Let op het is 4 takt dus de krukas draait 2 keer rond voor een volledige cyclus en je komt dus 2 x TDC tegen. maar er is er maar 1 juist.

 

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Stooftaker zei:

Let op het is 4 takt dus de krukas draait 2 keer rond voor een volledige cyclus 

 

Zou hier dan 1 omwenteling krukas af kunnen wijken? waardoor alles dus wel op juiste tijd beweegt maar het injectiemoment 1 omwenteling afwijkt?

 

Het signaal voor de injectie komt van de stroomverdeler af. Zie de 1e post:

https://www.jaguarforums.com/forum/xj6-xj12-series-i-ii-iii-16/need-help-fuel-injection-problem-my-xj6-45952/

 

 

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Goedemorgen allen,  Mijn gaskabel heeft helaas de geest gegeven, zie echter bij SNG Barat dat deze niet meer leverbaar zijn.

zijn hier truc's voor? ander merk dat ook zelfde lengte heeft?

Is kabel met metalen mantel (lange versie) af binnen helemaal tot aan gasklephuis.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gisteren einde middag bericht van Dave dat Daimy weer netjes blijft lopen!
Het was gelukkig een kleinigheid, te weten een vacuumslang.
Is nu afgesteld door Dave en morgenochtend dan gaan we Daimy ophalen en dan kan ze (EINDELIJK!) afgemonteerd worden verder en klaargestoomd worden voor de APK.

  • Like 1
  • Klasse 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gisteren voor de APK gegaan, en we zijn  er doorheen!

Komend weekend zal ik Daimy eens verwennen met een poetsbeurt om haar van 9 maanden vuilopbouw te ontdoen.

 

Blijven paar kleine dingetjes open voor komende tijd / of dit weekend.

Rechterlamp schee er na APK al weer mee uit (is losse draad ben ik inmiddels achter in zekering kastje)

Nieuwe ruitenwissers erop en nieuwe binnenverlichting erin en nieuwe antenne monteren zodat er weer een fier omhoog staande spriet opzit.

 

Dan een paar 100 km lekker rijden en olie en filter vervangen. 😍

 

  • Like 3
  • Klasse 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...