hansvh Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 Ontstekingsvolgorde is 1,5,3,6,2,4. Cilinder 1 zit aan de achterzijde van het blok, aan de kant van het schutbord. Mocht je er niet uitkomen: in Boxtel zit een specialist die je wel verder kan helpen (Dave van Auto Prima). Vwb de brandstofinjectie: moment en duur worden bepaald door de ECU. Die krijgt input van een aantal sensoren zoals bijvoorbeeld koelvloeistoftemperatuur en gaspedaalstand. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 11 hours ago, Stooftaker said: is het mogelijk dat de krukas verkeerd zit tov de nokkenassen waardoor de volgorde anders is, en klopt het dan nog met de injectors. Ja dat is mogelijk, maar kan hele dure geluiden opleveren. Als krukas op de juiste positie gezet is voordat de nokkenassen met het malletje goed gezet zijn is het prima. (alvorens kettingen vast te zetten) Maar als bdp van cil 1 verkeerd geïnterpreteerd is (vooraan i.p.v. achteraan)...... dan staat de boel misschien niet goed. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted October 20, 2022 Author Share Posted October 20, 2022 Ik ben (samen met monteur) dus bang dat idd de volgorde omgewisseld is, en dat Daimy daarom niet wil blijven lopen en er dus geen verschil te bemerken is in vervroegen/ vertragen van de ontsteking. Als ik stel dat het injectiemoment van de brandstof nu verkeerd is (per cilinder), en daarom het mengsel (lucht brandstof) verkeerd is door te veel tijd verschil in inspuiten tov moment inlaatklep open. zit ik er dan ver naast? Daarnaast, als de verwisseling in volgorde er is, en 1 en 6 zijn omgewisseld. zou dit dan in het schema 1,5,3,6,2,4. ook nog verschil maken? Of kunnen we dan stellen dat de volgorde simpelweg 6,2,4,1,5,3 wordt? Motor loopt wel zoals eerder gezegd, maar niet lekker, en de vraag is of ze ook op alle 6 de cilinders loopt. Daarop doorgaand wat zouden (als dit inderdaad het geval is) de oplossingen kunnen zijn? Boel opnieuw demonteren en juist zetten aan bovenkant (nokkenassen manipuleren door te verdraaien) Boel demonteren en juist zetten onderzijde (krukas verdraaien waardoor juist komt te staan) Inspuitmoment aanpassen naar huidige volgorde (mogelijk om ECU aan te passen?) Hoor graag wat jullie gedachtengoed is! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 1 uur terug, Stooftaker zei: Als ik stel dat het injectiemoment van de brandstof nu verkeerd is (per cilinder), en daarom het mengsel (lucht brandstof) verkeerd is door te veel tijd verschil in inspuiten tov moment inlaatklep open. zit ik er dan ver naast? Je kunt de inspuiting van brandstof zichtbaar maken door de bougies los te halen. Misschien kun je daar iets uit concluderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 Even uit het hoofd, dus slag om de arm en te bevestigen door anderen! (Hans, Marco💪) V.w.b. ontstekings volgorde. Als je dat opnieuw doet volgens het boekje, met de wetenschap dat cil 1 schutbordzijde is zal het wel goedkomen. Had ik ook bij mijn eerste serie 2.. V.w.b nokkenas timing, Als Cil 1 op BDP staat (die aan schutbordkant) moeten de achterste nokken van beide nokkenassen "als 2 konijnenoren;-)" naar boven/schuin naar buiten wijzen.. Moeten wel de kleppendeksels er even af. Heb je geen rare tikken gehoord bij eerste keer op de startmotor ronddraaien? (Ik verwacht en hoop van niet natuurlijk😱) Je kunt voor de zekerheid nog even klepspeling meten als je van plan bent de kleppendeksels eraf te halen. Nu ineens teveel klepspeling betekent ni goe... Komt goed, hoe dan ook 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted October 20, 2022 Author Share Posted October 20, 2022 idd geen rare tikken gehoord. aantal keren is er op startmotor rondgedraaid zonder injectors en zonder bougies om ook oliedruk op te bouwen in blok op laag toerental. In alle gevallen geen rare tikken of bijgeluiden. Echter na vele pogingen tot starten (zonder succes) bleek dat de eerste cilinder vanaf de voorkant (nummer 6 dus) op arbeidslag stond ipv uitlaatslag. Daar dus idee gekregen dat ontsteking dus ook niet correct was. eea daarop aangepast door de bougiekabels om te prikken, maar nu dus wel starten maar niet blijven lopen. Ik ga zo proberen een afspraak te maken met Auto Prima Dave. Als hij specialist is dan hebben wij (ik en mijn monteur) daar nu meer oren naar dan nog veel tijd spenderen aan iets waar we (nog) te weinig kennis van hebben. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted October 20, 2022 Author Share Posted October 20, 2022 Inmiddels Dave gesproken. Sympatieke man aan de tlefoon in ieder geval. Als te organiseren is met transport gaat Daimy 5-11 naar Boxtel. Volgens Dave kan het nooit moeilijk zijn, want blok is niet moeilijk. Dat geeft hoop 😇 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 We horen graag hoe het afloopt! Vroeger, toen ik nog een Jaguar had , alleen positieve ervaringen met Dave gehad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted October 20, 2022 Author Share Posted October 20, 2022 Ik hou jullie op de hoogte. Ben volgende week eerst ff weekje ertussen uit naar Tenerife, week erna dan hopelijk Daimy kortstondig naar Dave, en dan afmonteren en weer de weg op! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 Ontstekingsvolgorde eerst goed zetten zou ik zeggen. Nokkenas ten opzichte van krukas verkeerd lijkt me erg sterk. Is al heel snel alles kapot. distributeur verkeerd gemonteerd zou wel zomaar kunnen. Kwestie van op TDC zetten met cilinder 1 op hoogste punt en arbeidsslag. Dan distributeur er weer in stoppen in de juiste positie. Let op het is 4 takt dus de krukas draait 2 keer rond voor een volledige cyclus en je komt dus 2 x TDC tegen. maar er is er maar 1 juist. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted October 21, 2022 Author Share Posted October 21, 2022 Let op het is 4 takt dus de krukas draait 2 keer rond voor een volledige cyclus Zou hier dan 1 omwenteling krukas af kunnen wijken? waardoor alles dus wel op juiste tijd beweegt maar het injectiemoment 1 omwenteling afwijkt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted October 21, 2022 Share Posted October 21, 2022 1 uur terug, Stooftaker zei: Let op het is 4 takt dus de krukas draait 2 keer rond voor een volledige cyclus Zou hier dan 1 omwenteling krukas af kunnen wijken? waardoor alles dus wel op juiste tijd beweegt maar het injectiemoment 1 omwenteling afwijkt? Het signaal voor de injectie komt van de stroomverdeler af. Zie de 1e post: https://www.jaguarforums.com/forum/xj6-xj12-series-i-ii-iii-16/need-help-fuel-injection-problem-my-xj6-45952/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted October 21, 2022 Share Posted October 21, 2022 Precies wat XJeej aangeeft. De onsteking eerst nalopen en goed zetten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted October 21, 2022 Share Posted October 21, 2022 Nokkenas draait 1 keer als krukas 2 keer (toch🤔) Vandaar de konijnenorencheck🤣. Kleine moeite toch? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted October 21, 2022 Author Share Posted October 21, 2022 Nu iets anders, de standaard voor mijn kunstwerk is klaar! Alleen bevestiging nog even op orde maken. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted November 3, 2022 Author Share Posted November 3, 2022 Goedemorgen allen, Mijn gaskabel heeft helaas de geest gegeven, zie echter bij SNG Barat dat deze niet meer leverbaar zijn. zijn hier truc's voor? ander merk dat ook zelfde lengte heeft? Is kabel met metalen mantel (lange versie) af binnen helemaal tot aan gasklephuis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted November 3, 2022 Share Posted November 3, 2022 Tweedehands al geprobeerd? Bijvoorbeeld HIER? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted November 3, 2022 Author Share Posted November 3, 2022 helaasch, ook in tweedehands niet direct iets te vinden. Heb je idee hoe lang de kabel hoort te zijn? vond dit: 24inch gaskabel universele vervanging voor ford/chev roestvrij - Dennisdeal.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted November 3, 2022 Author Share Posted November 3, 2022 Gaskabel inmiddels kunnen scoren via MP bij Timon. Zaterdag 10 uur staat Daimy in Boxtel bij Dave. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted November 3, 2022 Author Share Posted November 3, 2022 Nog ff laatste plaatje van mijn “kunstwerk” In de kubus passen 4 30x30 stoeptegels, dan valt ie zeker niet om. zonder de tegels is het ca 45 kilo 💪💪 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted November 5, 2022 Author Share Posted November 5, 2022 Onderweg naar Dave voor hopelijk snelle oplossing van het niet blijven lopen. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted November 18, 2022 Author Share Posted November 18, 2022 Gisteren einde middag bericht van Dave dat Daimy weer netjes blijft lopen! Het was gelukkig een kleinigheid, te weten een vacuumslang. Is nu afgesteld door Dave en morgenochtend dan gaan we Daimy ophalen en dan kan ze (EINDELIJK!) afgemonteerd worden verder en klaargestoomd worden voor de APK. 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted November 18, 2022 Share Posted November 18, 2022 Geweldig, Stoof! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted November 19, 2022 Author Share Posted November 19, 2022 Madam Daimy staat weer terug in Hedikhuizen voor montage/ afbouwen. klein stukje gereden op stationair, want de Gaskabel zit nog vast/ moet nog vervangen worden. Maar ook stationair rijden leidde al tot de lang geleden verdwenen grijns terug op mijn smoelwerk 🤪 IMG_2870.MOV 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stooftaker Posted December 1, 2022 Author Share Posted December 1, 2022 Gisteren voor de APK gegaan, en we zijn er doorheen! Komend weekend zal ik Daimy eens verwennen met een poetsbeurt om haar van 9 maanden vuilopbouw te ontdoen. Blijven paar kleine dingetjes open voor komende tijd / of dit weekend. Rechterlamp schee er na APK al weer mee uit (is losse draad ben ik inmiddels achter in zekering kastje) Nieuwe ruitenwissers erop en nieuwe binnenverlichting erin en nieuwe antenne monteren zodat er weer een fier omhoog staande spriet opzit. Dan een paar 100 km lekker rijden en olie en filter vervangen. 😍 3 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.