Jump to content

Op zoek naar een type 3

Stooftaker
 Share

Recommended Posts

33 minuten geleden, haddock zei:

Hold your horses, Stoof. Ik dacht hier laatst te kezen dat de V12 niet echt zuinig te krijgen is omdat ie de peut ook als koeling gebruikt. 

Volgens mij heeft Stooftaker een 6 dacht ik?

Had zelf ook een XJ6 met dat probleem en eigenlijk niet uitgekomen, en het komt veel voor, maar had begrepen dat massapunten schoonmaken wel nuttig is. 

Misschien iets te onduidelijk in mijn relaas.... ik heb nl een 6 pitter.

dus niet de 12 cilinder.

maar heb wel 12 injectors laten reinigen, omdat dat domweg een pak goedkoper was dan een nieuwe bestellen. Die saan er op voor 178 euro per stuk. Ik had nu 6 gebruikte erbij met

het idee dat er van de 12 altijd wel 6 goede bij moesten zitten ???? dat kwam idd uit alle 12 goed na een sessie schoonmaken en testen.

maar OK, de temperatuursensor zat ook nog op de andere inlaat dus kan altijd een keer ruilen en kijken of dat soelaas gaat bieden.

andere ideeën ook altijd welkom!

1 uur terug, hansvh zei:

Topicstarter heeft inderdaad een XJ6.

@Stooftaker: neem op je gemak eens DIT topic door. Bevat talloze tips om de XJ6 mooier te laten lopen.

Top topic die stappen zal ik allemaal nog eens doornemen en kijken of daar ook nog weer winst te behalen is. 
het stroomvoorziening stuk en de massa punten zal  ik ook nog eens onder de loep nemen.

had toevallig vanwege het eerdere startprobleem al een nieuwe condensator/ bobine besteld bij de nieuwe rubbers dus die komt er ook op voor wellicht een wat sterkere vonk en dat dan gecombineerd met wat betere bedrading gaat dat ook vast weer helpen.

• 2 weeks later...

Tot dusver na reinigen injectoren en vervangen brandstofslang gelukkig geen lekkage meer, maar na het lezen van alles wat er verbeterd kan worden met vrij simpele ingrepen voorlopig nog geen rust! Daarnaast moet er ook eindelijk een fatsoenlijk stukje muziek komen. Gisteren een nieuwe radio besteld die ook qua uitstraling enigszins in de buurt komt, de Blaupunkt Bremen. 

Voor diegenen die het nog niet wisten, ik ben vrij extreem in mijn audio en daarnaast als hobby Internationale jury "sound quality" waarbij ik op Europees niveau de geluidskwaliteit mag beoordelen van installaties. En daarnaast doe ik zelf ook mee in een niet makkelijke klasse hierin mede door mijn jury status.

Een en ander moet dus netjes in de Daimler komen!

IMAG6138.jpg

• 2 months later...

Nieuwe morgen nieuwe zorgen.

Op een of andere manier krijg ik water binnen.

Na een lange rit vrijdag en zondag denk ik te weten wat het is gezien het water bijna ijskoud is.

Ik denk dat het condenswater van de airco is dat niet afgevoerd kan worden en daardoor in mooie bochten naar links letterlijk met een straaltje op mijn rechtervoet terecht komt.

Is de afvoer van het condenswater gemakkelijk te vinden onder de wagen? wellicht dicht geslibt of anderszins verstopt?

• Like 1

@ Jeroen; mijn eerdere huis Saab 93 had een afvoer die onder de body uitkwam en daar verstopte door langs komend vuil. Met als gevolg een "vol" lopende passagiers kant, door een overlopend opvangbakje.

Ik kan je niet verder helpen, anders dan te melden dat je opmerking mogelijk een correcte aanname is.

• Klasse 1

• 2 weeks later...

Duurde iets langer om madam op de smeerput te krijgen vanwege een volvo…

maar beide slangetjes direct gevonden en ook door kunnen prikken om een stortvloed condenswater omlaag te laten komen. En natuurlijk vergeten een fotootje te maken.

kwam in in ieder geval erg veel water uit nu eens in de gaten houden of er bij war vochtig weer ook wat water op het plaveisel onder Daimy komt te liggen naast de andere kleine lekkage drupjes 🧐

Ha, ha.

Ik heb ook zo een verhaal.

Mijn Saab cabrio heeft een dubbele wand aan de achterzijde. Dus een buiten plaat achter de deur, boven het achterwiel naar achteren en een binnenplaat. Eens was mijn regen afvoer rubber ook vast geplakt. Ik hoorde gewoon het water achterin klotsen. Dus naar de deftige Saab dealer, die het rubber schoon maakte en doorprikte. Ik zag dat er een badkuip water uitstroomde over de hefbrug naar de gepoetste garage vloer...

Inmiddels ligt er een bosje saté prikkers in het dashkastje, ik kan er van de zijkant net bij.

O, als er geen olie lekkage meer is, staat je blok droog. Das niet goed. Het is een automatisch werkend waarschuwingssysteem. Vraag maar aan de Harley en Triumph rijders hier op het forum, die hebben het ook.

• 2 months later...

Aantal dingen onder handen genomen afgelopen weken.

Fuseekogels links en recht boven en onder vervangen, zaten misschien nog wel de originele op met smeernippels.

Rubbers van de stabilisatorstangen vervangen, daar was ook niet veel meer van over.

Stuurkogels vervangen. 2 keer moeten bestellen want voor series 3 is "normaal" de metrische maat van toepassing, bij mij natuurlijk nog net niet.

Ook is er een  nieuwe dynamo geplaatst die 70A kan geven tov van de 35(??) A die er in zat.

Zal echter nog wel een keer een kabel upgrade moeten komen, want de 2 draadjes die nu van de dynamo afkomen zijn niet echt geweldenaren. Daarnaast dan ook nog een nieuwe condensator gemonteerd.

Last but not least wat aan het afstellen geweest voor een beter stationair toerental zodat ik op een "normale" manier met de automaat om kan gaan. Tot nu was het vaak bij warme motor links remmen en rechts gas iets inhouden omdat de motor anders afsloeg. stationair toerental op max 500...  

Hier zal nog wat meer in gespeeld gaan worden, oppakken gaat nog niet helemaal van harte, en ook nog steeds te veel rook achter de auto. 1 van de laatste boosdoeners in het systeem is de drukregelaar die er tussen de brandstof leiding en de rails zit naar de injectors. Deze ligt al klaar op de plank dus hoop die er morgen in te friemelen.

In de geweldige handleiding die ik hier kreeg om het lopen te verbeteren is dan nog het vacuüm verhaal openstaand (wel een vacuüm meter in de auto liggen inmiddels) en het kleppenstellen dan nog openstaand. Vacuüm hoop ik dit weekend ook een start mee te maken. Zijn er specifieke punten in het leidingen stelsel die als eerste boosdoener aangemerkt kunnen worden? Of misschien zelfs vacuüm potjes?

• 3 weeks later...

Nieuwe morgen, nieuwe zorgen 😆

Vacuüm systeem is zo lek als een mandje op alle fronten zo ongeveer.

Op termijn dus nieuwe slangen bestellen, alles voorzien van droogtescheuren momenteel.

De eerder genoemde brandstofdruk regelaar is niet de juiste, prima geschikt voor een serie 3, ik heb echter een overgangsmodelletje (ik heb daar kennelijk een voorliefde voor, was bij de XM ook al het geval) dus heb er 1 nodig voor een series 2 brandstof raam. die is als het wel is onderweg vanuit de UK dus nog even wachten hierop.

Daarnaast inmiddels na bijvullen koelvloeistof de welbekende kattenbak geur in de auto dus ergens lekkage bij de kachelradiator. dat wordt een klusje voor het weekend om het lek te lokaliseren en vast te stellen of het de radiator zelf is, of wellicht ook een van de leidingen/ slangen.

iemand hier nog een mooi overzicht van beschikbaar?

Verder wel heerlijk gereden met alle nieuwe kogels en rubbers en verse uitlijning.

Idd, de zon gaat onder, maar komt ook weer op, en over niet al te lange tijd  worden de donkere periodes weer korter.

Met een lek vaccuum system is een goed regelsysteem ver  te zoeken.

Vacuum heeft invloed op  onsteking (svervroeging),  maar ook op de brandstofdruk.

Over het koelsysteem lek zoeken: 

- Beetje overdruk erop zetten en dan is het meestal eenvoudig te vinden

- Helaas wel beetje meer kattenbak lucht

Een vroege Series III? Dan is het natuurlijk ook nog de vraag wat voor systeem in zit. In de latere bouwjaren zit er een Delanair MKIII in, maar bij jou misschien dan nog een MKII. Anyhow, in beide gevallen ben je de sigaar als daar ergens een lek in zit. Om die unit te vervangen moet het halve interieur eruit. Overigens wordt die ook deels door middel van vacuum aangestuurd.

Zojuist, hansvh zei:

Een vroege Series III? Dan is het natuurlijk ook nog de vraag wat voor systeem in zit. In de latere bouwjaren zit er een Delanair MKIII in, maar bij jou misschien dan nog een MKII. Anyhow, in beide gevallen ben je de sigaar als daar ergens een lek in zit. Om die unit te vervangen moet het halve interieur eruit. Overigens wordt die ook deels door middel van vacuum aangestuurd.

1982 geleverd in Duitsland Hans... Om te benaderen in eerste instantie de zijstukken demonteren of moet er direct dieper gegraven worden?

Moet haast wel een MKII zijn. Je kunt er wel bij door de knieschotten aan de beide zijden te verwijderen, maar ik heb geen idee of je zo dan ook bij de kachel radiator kunt komen. Ik vermoed dat er toch nog wel het eea in de weg zit.

Een uitgebreide beschrijving van het systeem vind je in de bijlage.

Dealer Training - Environmental Control System.pdf

thnx Hans.  de handleiding snel doorscrollend geeft al enig inzicht.

Ga morgen proberen een en ander te vinden.

Ik verwacht echter nattigheid....

Net ook toevallig Barrat aan de lijn, mijn brandstof druk regelraam is gearriveerd, en een nieuwe set furflex (afwerking van de sponningen deuren) is binnen voor wat visueel plezier. 

Daarnaast geinformeerd naar vaccuum slangen, die zijn of niet leverbaar of voor de hoofdprijs, dus daarvoor even verder gaan zoeken bij de betere auto onderdelenboer.

Nooit een saai moment dus!  over een paar jaar zal Daimy beter dan nieuw zijn als ik zo doorga 😇

• Like 2