Jump to content
keesh

Jaguar Land Rover introduceert coronaproof touchscreen!

Recommended Posts

keesh    1182

Jaguar Land Rover introduceert coronaproof touchscreen!

763.thumb.jpg.df8dd721f83ce2e36d8d6d479e0ddcf0.jpg 

Het touchscreen van je wagen is een broeihaard van bacteriën. Iedereen zit er met zijn vingers aan en dat is zeker in deze coronatijden geen goed idee. Maar de Britse autobouwer Jaguar Land Rover (JLR) heeft daar een oplossing voor.

JLR ontwikkelt immers samen met de Universiteit van Cambridge displays met predictive-touchtechnologie, die bediend kunnen worden zonder ze aan te raken. Het systeem werkt met artificiële intelligentie (machine learning) en een gebarentracker via een camera of via radiofrequentie om een aanwijzing vroeg te detecteren en te voorspellen welke handeling een gebruiker wil uitvoeren op het aanraakscherm. Hierdoor kan je de radiopost veranderen of de GPS bedienen zonder het scherm echt aan te raken.

Het systeem, dat in onderstaande video wordt uitgelegd, heeft volgens JLR trouwens nog een tweede voordeel. Doordat je niet meer op exact de juiste plaats moet duwen – het systeem voorspelt je actie, weet je wel – zou je minder afgeleid raken tijdens het rijden, zeker op hobbelige wegen. En dat het ook werkt tegen die vele vettige vingerafdrukken op je scherm is ook mooi meegenomen.

wimb    547

Wim, dan ben jij een rare jongen. Ik ben altijd met z'n drieën: me, myself & I. 🤣

• Like 1

Iksjeezesel    391

Helemaal klaar met dat corona geneuzel. Ik hou me aan de regels hoor, voor het algemeen belang, zouden meer mensen @€😡🤪😣😭😷🤬 moeten doen misschien..... maar als het zo moet,...en blijft.... mag er een heel grote komeet (Halley?) liefst onaangekondigd landen van mij..

Dus vandaag maar weer eens aan de non coronaproof Series 1 XJ verlekkerd😀.

johanvdpluijm    123

ik vind een touchscreen in de auto sowieso stomvervelend. heb er ook 1 in de up (en in de jag als ik de navigatie meeneem), het is langzaam, knopjes zijn niet makkelijk bereikbaar en 9/10 keer moet je opnieuw op t knopje drukken. dat kan alleen veilig op een parkeerplaats. 

Als ik dat dan vergelijk met het wieltje wat de mercedes heeft weet ik het wel hoor..

robertvl    188

Een broeihaard voor bacteriën..... corona is een virus. Maar goed. Contact onderzoek heeft overigens al uitgewezen dat de kans dat je corona oploopt door het aanraken van oppervlakken uiterst klein tot verwaarloosbaar klein is. Dus dat JLR dit intwikkeld om minder vette vingerafdrukken op t scherm te hebben, prima. Maar vanwege corona is zo'n kul verhaal. 

Het aanraakscherm van de X350 is overigens vrij simpel en grafisch gezien compleet achterhaald. Maar net als de Nokia 3310, onverwoestbaar en extreem betrouwbaar. En ik ben de enige die er aan zit dus tja....