Jump to content
Sign in to follow this  
Noud

Wiellager/naaf achter vervangen

Recommended Posts

Noud    60

Een wiellager van mijn XF Sportbrake begon lawaai te maken (links achter). Even wat onderzoek gedaan en in tegenstelling tot de lagers van de voorwielen kan je niet zomaar een complete lager/naaf unit kopen maar moet je in principe een losse lager kopen en dan vervolgens de naaf uit elkaar persen. Volgens de handleiding heb je hiervoor een pers en een assortiment speciaal gereedschap nodig. Aangezien ik daar geen zin in had heb ik een gebruikte complete naaf gekocht in Engeland. Hier had de verkoper een nieuwe lager in gedaan.

Hoe moeilijk is het vervolgens om de complete naaf te vervangen? Hier zijn de stappen die ik gevolgd heb:

1. Wiel verwijderen
  2. Moer van de aandrijfas losmaken. Daar heb je een 36 mm dop voor nodig en ik heb luchtgereedschap gebruikt. Houd er rekening mee dat hier wel wat kracht voor nodig is.
  3. Remklauw verwijderen. In principe moet het mogelijk zijn om de remklauw samen met de drager in een keer te verwijderen. Daarvoor hoef je alleen de twee bouten van de drager los te maken. Vervolgens het geheel van de remschijf schuiven. Zorg ervoor dat de losse remklauw altijd ondersteund wordt en niet aan de remleiding bungelt. Ergens aan vastbinden is ook een optie.
  4. Remschijf eraf halen. Om twee van de wielbouten zit een "vasthoud-ringetje". Als je een beetje voorzichtig bent kan je deze eraf prutsen en later opnieuw gebruiken.
  5. ABS sensor losmaken (T-25).
  6. Alle verbindingen van de naaf losmaken behalve de bovenste draagarm (fusee).
  7. Met een poelietrekker de aandrijfas uit de wielnaaf duwen.
  8. Bovenste fuseeverbinding losmaken (NB: eerst goed de schroefdraad schoonmaken anders krijg je de moer en niet vanaf - vraag mij niet hoe ik dat weet)
  9. Monteren is een kwestie van de stappen in omgekeerde volgorde uitvoeren.

Ik was hier al met al 4 uur mee bezig. Moeilijkheidsgraad: 8/10. Als je al eens zelf remschijven/blokken hebt vervangen dan kan je dit in principe ook wel. De moer van de aandrijfas loskrijgen is waarschijnlijk het moeilijkst al je niet het juiste gereedschap hebt. Voor wie dit ook wil: ik heb nog een wielnaaf liggen (links achter). Deze is geschikt voor XF/X351/X150.

Noud

20200723_121501.thumb.jpg.d127ad75f3292ee09f1a2452dfef5652.jpg   20200723_121505.thumb.jpg.22efa0ce88965d4716178cce300af0bb.jpg   20200724_110840.thumb.jpg.0beb95b99da4ca7f06efdce293a8fe9a.jpg

wimb    539

Het makkelijkste is om met die aandrijfasmoer even bij een garage langs te gaan. Die jekkeren hem zo los en is meestal gratis. Vastzetten idem.

Rover827Si    161
Op 7/25/2020 om 1:18 PM, wimb zei:

Het makkelijkste is om met die aandrijfasmoer even bij een garage langs te gaan. Die jekkeren hem zo los en is meestal gratis. Vastzetten idem.

Wij maken alles los met een breaker bar 750 mm. Zelfs de bout van de krukaspoelie hiermee losgemaakt. Gaat heel gemakkelijk.